سلامتی

در جریان بحران بشری در افغانستان موارد سرخکان و مرگ و میر ناشی از آن افزایش یافته اند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

کودکان به تاریخ ۵ میزان در شفاخانه میرویس قندهار تداوی می شوند. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

کودکان به تاریخ ۵ میزان در شفاخانه میرویس قندهار تداوی می شوند. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

ژنیو، سویتزرلند -- سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) با هشداردادن در مورد مرگ و میر بیشتر گفت، بر اثر شیوع سرخکان ده ها هزار نفر در افغانستان مبتلا شده و در سال گذشته میلادی بیش از ۱۵۰ نفر فوت کرده اند.

این اداره ملل متحد در امور صحی گفت که شیوع این بیماری به ویژه نگران کننده است زیرا افغانستان با کمبود گسترده مواد غذایی و سوء تغذیه روبرو است که این امر کودکان را در برابر این بیماری بسیار ساری، بیشتر آسیب پذیر می سازد.

کریستین لیندمایر سخنگوی دبلیو اچ او به روز جمعه (۲۲ دلو) در ژنیو به خبرنگاران گفت، «موارد سرخکان از اوایل ماه اسد ۱۴۰۰ بدینسو در تمام ولایات افزایش یافته اند.»

وی گفت، تعداد این موارد اخیراً افزایش یافته که در هفته اول دلو ۱۸٪ و در هفته دوم ماه دلو ۴۰٪ افزایش یافته است.

دبلیو اچ او گفت، از تاریخ ۱۲ جدی ۱۳۹۹ الی ۹ دلو ۱۴۰۰ در مجموع ۳۵۳۱۹ مورد مشکوک به سرخکان و ۱۵۶ مورد فوتی گزارش شده اند.

بخش کوچکی از این موارد (۳۲۲۱ مورد) با آزمایش های لابراتواری تائید شده است.

اکثریت موارد مشکوک به سرخکان ۹۱٪ و ۹۷٪ از موارد مرگ و میر در میان کودکان زیر پنج سال رخ داده اند.

لیندمایر گفت، موارد مرگ و میر ناشی از سرخکان احتمالاً از حقیقت کمتر گزارش شده اند و احتمال می رود که این تعداد افزایش یابد.

وی گفت، «افزایش سریع موارد در ماه جدی نشان می دهد که تعداد مرگ و میر ناشی از سرخکان احتمالاً در هفته های آینده به شدت افزایش یابد.»

سرخکان یک بیماری بسیار ساری است که توسط یک ویروس به وجود می آید و عموماً بالای کودکان حمله می کند. جدی ترین اختلالات آن شامل کور شدن، تورم مغز، اسهالات و مشکلات شدید تنفسی می شوند.

سرخکان مختص به محیط است و تقریباً تمام ولایات هر سال موارد مشکوک را گزارش می دهند.

دبلیو اچ او گفت، ولایاتی که بیشترین آسیب می بینند شامل بلخ، غزنی، هلمند، قندهار، کابل، پکتیکا و پکتیا هستند که بیشترین تعداد موارد تائید شده و مشکوک را داشته اند.

سوء تغذیه و بیماری

این آخرین افزایش موارد در حالی رخ می دهد که افغانستان از یک فاجعه بشری رنج می برد که با سقوط حکومت افغانستان در ماه اسد، زمانیکه کشورهای غربی کمک های بین المللی و دسترسی به دارایی های خارج از کشور را مسدود کردند، بدتر شده است.

ملل متحد هشدار داده است، کهنصف از نفوس این کشور با کمبود مواد غذایی روبرو است.

بر اساس گزارش صندوق ملل متحد برای کودکان (یونیسف)، ۱۴ میلیون نفر در افغانستان با کمبود شدید غذایی روبرو هستند و حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه شدید رنج می برند.

لیندمایر گفت، «سوء تغذیه سیستم دفاعی را تضعیف می ‌کند و مردم به ‌ویژه کودکان را در برابر مرض ها و بیماری ‌هایی مانند سرخکان، بیشتر آسیب ‌پذیر می سازد.»

بهترین محافظت در برابر سرخکان واکسیناسیون گسترده است، با اینکه دبلیو اچ او توصیه می کند که کشورها باید حداقل از ۹۵٪ پوشش واکسیناسیون اطمینان حاصل کنند که این امر در زمینه افغانستان یک هدف دشواری است.

سطح پائین تر واکسین در سال ۲۰۲۰ میلادی تأثیرات شیوع این بیماری را بدتر ساخته است.

تخمین دبلیو اچ او/یونیسف از پوشش ملی واکسیناسیون در سال ۲۰۲۰ میلادی برای اولین دوز واکسین سرخکان ۶۶٪ و برای دوز دوم آن ۴۳٪ بوده است.

بیجاشدن های داخلی ۶۹۸۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ میلادی یکی دیگر از عوامل کاهش واکسیناسیون و میزان بالاتر انتقال این بیماری بود.

دبلیو اچ او گفت، اشخاص بیجاشده داخلی در معرض خطر بیشتر مصاب شدن به سرخکان هستند زیرا آنها دسترسی کمتری به خدمات واکسیناسیون داشته و آنها اکثراً در خانه های پرجمعیت با دسترسی کم به خدمات صحی زندگی می کنند.

بی ثباتی اخیر در افغانستان خطر گسترش در سطح بین المللی را به دلیل سفرهای فرا مرزی به ویژه در پاکستان، ایران و تاجیکستان، افزایش داده است.

لیندمایر گفت، دبلیو اچ او و شرکای آن برای افزایش ظرفیت های نظارت بر سرخکان و ارائه کردن حمایت در آزمایش های لابراتواری و کمپاین های واکسیناسیون، کار می کنند.

در ماه قوس، دبلیو اچ او و شرکای تطبیق کننده آن، در واکنش به شیوع سرخکان در ولایات بلخ، غزنی، غور، هلمند، قندهار و پکتیکا یک کمپاین واکسیناسیون را انجام دادند.

این کمپاین در مکان‌ های ثابت مانند مساجد، مکاتب و سایر مکان ‌هایی که به راحتی برای والدین قابل دسترسی می باشند، صورت گرفته و به ۱۵۱۰۴۴۰ نفر کودک ۹ ماهه الی ۵ ساله رسیدگی کرد.

دبلیو اچ او و شرکای آن همچنان ضمایم ویتامین ای را توزیع کرده اند که برای کمک در کاهش سرخکان و مرگ و میر ناشی از این بیماری مهم هستند و در یک کمپاین ملی در ماه عقرب، به ۸.۵ میلیون کودک رسیدند.

لیندمایر گفت که دبلیو اچ او اکنون تلاش می کند تا یک کمپاین بزرگتر واکسیناسیون سرخکان را راه اندازی کند که از ماه ثور آغاز می‌ شود و هدف آن دسترسی به بیشتر از سه میلیون کودک است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این حقیقت است که سکتور صحت در افغانستان در میان سایر سیستم ها از این وضعیت آسیب دیده و متأثر شده است، اما نه به اندازه ای که رسانه ها در مورد آن تبلیغ می کنند. بالخصوص، اگر به پیش بینی های ملل متحد و یا سایر سازمان ها نگاه کنیم، تقریباً دروغ پخش می کنند. آنها همیشه اخبار منفی را در مورد افغانستان منتشر می کنند و چیزی منتشر نمی کنند که مردم را امیدوار بسازند. افغان‌ ها در یک وضعیت سختی قرار دارند، اما چنین معلومات آنها را بیشتر افسرده، پریشان و دلسرد می‌ سازد. مواد غذایی وجود ندارد، توجه کمی به تعلیم صورت می گیرد، خدمات صحی ضعیفتر شده اند، اما ما از چنین گزارش ها نفرت داریم. حد اقل هرهفته خبرهای خوبی را منتشر کنید و اگر اینطور است چرا مردم به ویژه کودکان سوء تغذی می شوند وقتی در افغانستان هستند؟ چرا به بیماری های مختلف مبتلا می شوند؟ در مدت کوتاهی که افغانستان در دست طالبان است، به صدها میلیون دالری که به افغانستان آمده و به د افغانستان بانک سپرده شدند، چه اتفاقی افتاد؟ باید معاشات کارمندان و کارگران پرداخت شود، باید بالای زراعت کار شود و اقتصاد باید تقویت شود تا که مردم به ویژه کودکان از فقر رهایی پیدا کرده و صحت آنها بهبود یابد، حتی اگر دنیا ببیند که حکومت و مسؤلین قبول نمی کنند. اگر جهان به مردم خدمات ارائه نمی کند، باید خودش دست بکار شود و بالای دزدها اعتماد نکند.

پاسخ

چرا کودکان و مردم به سوء تغذیه مبتلا می شوند؟ هدف از ارسال کردن صدها میلیون دالر به افغانستان چه بود؟ معاشات کارگران و کارمندان باید پرداخت شوند. زراعت باید انکشاف یافته و تقویت شود. اقتصاد نیز باید تقویت شود تا اطمینان حاصل شود که مردم، به ویژه کودکان، در فقر به سر نمی برند و صحت آنها بهبود می یابد.

پاسخ