دیپلماسی

ایالات متحده و فرانسه میلیون ها دالر کمک جدید را برای افغانستان وعده سپردند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک دختر به تاریخ ۱۶ ثور ۱۳۹۹ در یک زباله دانی در حومه شهر مزار شریف، مواد قابل استفاده دوباره را جستجو می کند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

یک دختر به تاریخ ۱۶ ثور ۱۳۹۹ در یک زباله دانی در حومه شهر مزار شریف، مواد قابل استفاده دوباره را جستجو می کند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

وزارت خارجه ایالات متحده به روز دوشنبه (۲۲ سنبله) اعلام کرد که ایالات متحده ۶۴ میلیون دالر را به عنوان کمک بشردوستانه جدید برای متأثر شدگان بحران بشری در افغانستان تعهد کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده در یک اعلامیه گفت، این کمک ها از طریق سازمان های بشردوستانه مستقل به شمول کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر) و سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) توزیع خواهد شد.

اعلامیه می افزاید، این کمک ها با بیشتر از ۱۸.۴ میلیون افغان های آسیب پذیر به شمول مهاجرین افغان در منطقه به طور مستقیم کمک خواهد کرد.

در این اعلامیه همچنان آمده است، «این بودجه به شرکای ما اجازه خواهد داد تا برای پاسخگویی به نیازهای ناشی از درگیری های اخیر و تاثیرات خشکسالی شدید و سایر عوامل طبیعی و همه گیر جاری کووید-۱۹، زندگی ها را نجات داده و محافظت، سرپناه، کمک با معیشت ها، مراقبت های صحی ضروری، کمک های مواد غذایی فوری، آب، دفع کردن کثافات و خدمات حفظ الصحه را فراهم کنند.»

در ادامه این اعلامیه آمده است، «ایالات متحده بزرگترین اهدا کننده کمک های بشردوستانه با افغانستان است و با این اعلامیه، کمک های این کشور تنها در این سال مالی تقریباً به ۳۳۰ میلیون دالر خواهد رسید.»

ایالات متحده همچنان در فراهم نمودن «دسترسی بشر دوستانه بدون موانع، آزادی سفر کارمندان کمک رسانی از هر جنسیت، مصؤنیت و امنیت کارمندان بشردوستانه و عبور مصؤن برای همه کسانی که می خواهند از افغانستان خارج شوند»، با جامعه بین المللی کار خواهد کرد.

این کمک ها مجموع کمک های بشردوستانه ایالات متحده در افغانستان و برای مهاجرین افغان در منطقه از سال ۱۳۸۱ بدینسو را به ۴ میلیارد دالر خواهد رساند.

افغان های آسیب پذیر

به طور جداگانه پس از درخواست فوری سازمان ملل متحد، فرانسه نیز به روز دوشنبه تعهد سپرد که یک مقدار پول را به افغانستان اهدا کند و گفت که ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۹ میلیون دالر) را برای کارهای بشردوستانه عاجل در این کشور، کمک خواهد کرد.

جین ییفس لی دراین وزیر خارجه فرانسه در نشست بلندرتبه وزیران در مورد وضعیت افغانستان در جینیوا گفت، «اکنون نصفی از نفوس افغانستان به شمول بیشتر از چهار میلیون زنان و حدود ۱۰ میلیون کودکان در خطر هستند».

لی دراین گفت، «این مسؤلیت ما است که در این مصیبت جدید، در کنار آنها باشیم.»

وی گفت، فرانسه «برای مبارزه با این وضعیت اضطراری ۱۰۰ میلیون یورو را تعهد کرده است».

آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد به روز دوشنبه از کشورها خواست تا بیشتر تلاش کرده و کمک های بسیار لازم را برای افغان ها و برای حمایت از زنان و سایر اشخاصی که حقوق شان در معرض تهدید است، فراهم کنند.

گوتیرش در خطاب به وزیران گردهم آمده برای کنفرانس اهداکنندگان به این کشور خشونت زده، تأکید کرد که «مردم افغانستان به یک نجات حیاتی ضرورت دارند».

وی در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در جینیوا گفت، «آنها پس از دهه ها جنگ، رنجش و ناامنی، با خطرناک ترین ساعات زندگی خود روبرو هستند.»

وی افزود، «بیائید که به طور واضح صحبت کنیم: این کنفرانس فقط در مورد آنچه نیست که ما به مردم افغانستان خواهیم داد. این در مورد این است که ما به آنها مدیون هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر کشور های قدرت مند جهان می خواهد فقر را در افغانستان از بین ببرد و جلو فاجعه انسانی را در این کشور بگیرد باید در بخش اشتغال زایی در افغانستان کار کنند زیرا مشکل با فراهم کردن یک بوجی آرد و یک قطی روغن حل نمی گردد. موسسات متعدد باید در این کشور فعالیت های شان را آغاز کنند تا برای مردم زمینه کار مساعد شود.

پاسخ

بلی ما برای آینده افغانستان خوش بین هستیم در صورتیکه جامعه جهانی با افغانستان کمک کند. جامعه جهانی بیست سال با یک حکومت مفسد کمک کرد اما اکنون با یک حکومت که عاری از دزدان است کمک نمی کند. اگر جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا با دولت جدید در افغانستان کمک نکند تا شش ماه آینده در افغانستان یک بحران بوجود میاید.

پاسخ

تشکر از ایالات متحده و سایر کشور های که با افغانستان کمک های بشر دوستانه فراهم می کنند. این کمک ها باید ادامه داشته باشد و نباید با برامدن کشور های غربی قطع شود. زیرا قطع کمک ها از سوی جامعه جهانی در این کشور یک بحران عمیق را بوجود خواهد آورد و این کار باعث ناامنی و بی ثباتی در منطقه و جهان خواهد شد. ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی در کنار فراهم کردن کمک های بشر دوستان، پول منجمد شده را در دسترس حکومت امارت اسلامی قرار دهند تا اینکه حکومت جدید بتواند برای مردم خدمات را ارایه کند. زیرا بدون آن پول حکومت جدید نمی تواند به مردم خدمات ارایه کند و اگر حکومت جدید نتواند برای مامورین خدمات ملکی معاش بپردازد اکثر افراد تحصیل یافته که در بخش های مختلف در حکومت کار می کنند کشور را ترک خواهد کرد که این کار برای افغانستان یک ضایعه بزرگ است.

پاسخ