حقوق بشر

ایالات متحده برای کمک کردن به افغان های نیازمند ۱۴۴ میلیون دالر اضافی را تعهد کرد

گزارش از سلام تایمز

یک زن و کودکان به تاریخ ۲۱ میزان در کمپ اشخاص بیجاشدگان داخلی شهرک سبز در ولایت هرات، بشکه ها را از آب پر می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک زن و کودکان به تاریخ ۲۱ میزان در کمپ اشخاص بیجاشدگان داخلی شهرک سبز در ولایت هرات، بشکه ها را از آب پر می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

واشنگتن -- حکومت ایالات متحده به روز پنجشنبه (۶ عقرب) نزدیک به ۱۴۴میلیون دالر کمک را به افراد متضرر شده از بحران بشری در افغانستان اعلام کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در یک اعلامیه خبری گفت، «این کمک ها مجموع کمک های بشردوستانه ایالات متحده در افغانستان و برای پناهجویان افغان در منطقه در سال ۲۰۲۱ میلادی را به تقریباً ۴۷۴ میلیون دالر می رساند که بزرگترین مبلغ کمک نسبت به همه کشورها می باشد».

در این اعلامیه آمده است، این بودجه مستقیماً به سازمان‌ های بشردوستانه مستقل به شمول کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر)، صندق ملل متحد برای کودکان (یونیسف)، سازمان بین ‌المللی مهاجرت (آی او ام)، سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) و سایر سازمان‌ های بین ‌المللی و ملکی و سازمان ‌های غیردولتی که تحت بررسی و نظارت گسترده قرار می ‌گیرند، فراهم می ‌شود.

بلینکن گفت، این کمک ها برای کمک رسانی به برخی از بیش از ۱۸ میلیون افغان آسیب پذیر نیازمند در منطقه به شمول مهاجرین افغان در کشورهای همسایه اختصاص یافته است.

وی گفت، «این کمک به شرکای ما این زمینه را فراهم خواهد کرد تا در پاسخ به نیازهای بشردوستانه فزاینده ناشی از کمبود مراقبت‌ های صحی، کووید-۱۹، خشکسالی، سوءتغذی و زمستان قریب الوقوع، حفاظت نجات دهنده زندگی، کمک با تأمین مواد غذایی، مراقبت ‌های صحی ضروری، کمک ‌های زمستانی، تدارکات، و کمک‌ های غذایی اضطراری را فراهم کنند.»

وی افزود، «واضح است که این کمک ‌های بشردوستانه به نفع مردم افغانستان خواهند بود و نه طالبان، که ما آنها را در قبال تعهدات شان مسؤل خواهیم دانست.»

بلینکن از کشورهای میزبان برای پذیرفتن مهاجرین افغان تشکر کرد و از آنها خواست تا مرزهای خود را به روی افغان هایی که به دنبال حمایت بین المللی هستند، باز نگهدارند.

وی گفت، «با این کمک مالی جدید بشردوستانه، ما با کمک های نجات دهنده زندگی و خدمات حفاظتی به مهاجرین افغان، به حمایت از شرکای خود در منطقه ادامه خواهیم داد، در حالیکه ما به حمایت از افغان های نیازمند در داخل افغانستان نیز ادامه می دهیم.»

کمک های چین و ایران ناکافی اند

این مبلغ نسبت به تعهدات دو کشور همسایه افغانستان یعنی چین و ایران، بیشتر است.

افغان ها می گویند، اگرچه این کشورها پس از سقوط حکومت قبلی در حمایت از طالبان عجله می کردند، اما تعهدات کمکی آنها با مردم افغانستان، ناچیز و برای مقاصد خودشان هستند.

فقط چند هفته پس از حمله طالبان بر کابل و سرنگونی حکومت قبلی، چین ۳۱ میلیون دالر کمک فوری را به حکومت مؤقت طالبان تعهد سپرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین گفت که این پول برای تأمین مواد غذایی، لوازم زمستانی، سه میلیون دوز واکسین و سایر ادویه جات مصرف خواهد شد، اما تائید کردن این تعهدات ناممکن است زیرا اکنون طالبان منابع مالی افغانستان را کنترل می کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به روز سه شنبه گفت، چین بعداً اعلام کرد که این کشور فقط یک میلیون دالر کمک بشردوستانه را فراهم کرده است و ۵ میلیون دالر را برای کمک مواد غذایی و کمک طبی به افغانستان تعهد سپرده است.

بیجینگ و تهران هر دو در چند هفته گذشته چندین محموله کوچک از مواد غذایی، ادویه جات و لوازم طبی و لباس زمستانی را از طریق هوایی ارسال کرده اند تا حمایت خود از حاکمان جدید را دوباره اظهار کنند.

با این حال، افغان ها در سراسر کشور کمک های بشردوستانه چین و ایران را «ناکافی و مسخره» خوانده و ابراز تأسف می کنند که هر آنچه کم نیز است اما هنوز در میان نیازمندان توزیع نشده است.

عبدالکریم یک باشنده هرات گفت، «در دوران حکومت قبلی کمک های کافی از کشورهای مختلف به افغانستان سرازیر می شدند و به افراد نیازمند می رسیدند، اما اکنون که طالبان در قدرت هستند، آنها نمی توانند به مردم خود غذا فراهم کنند.»

وی گفت، «از جمله ۳۵ میلیون نفوس افغانستان، بیشتر از ۳۰ میلیون آنها زیر خط فقر زندگی کرده و از گرسنگی رنج می برند و چند موترلاری آرد گندم، برنج و کمپل نمی توانند نیازهای آنها را رفع کنند.»

صمیم احدی یک باشنده هرات گفت، «در حالیکه افغان ها از تاثیرات سقوط حکومت قبلی رنج می برند، ایران و چین کمک های بشردوستانه ناکافی را فراهم کرده اند که فقط برنج و کمپل در آن شامل هستند.»

احدی گفت، «این کشورها باید بدانند که کمک های آنها کافی نبوده و نمی توانند از پیامد فاجعه بار اقتصادی در حال ظهور جلوگیری کنند

وی گفت، «جامعه بین المللی در ۲۰ سال گذشته میلیاردها دالر را کمک کرده و زندگی های افغان ها را تغیر داد، اما کمک های اخیر کشورهای همسایه حتی برای چند خانواده کوچک نیز کفایت نمی کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

متأسفانه ایران وچین خودشان گشنه هست وتوان کمک ندارد مردمش با فقر دست وپنجه نرم میکند پول آنها فقط درکشورهای عربی مصرف می شود.با این کمک ناچیز این ها مردم ما وطالبان را به تمسخر گرفته ما از خود آنها وکمک شان بی زاریم همین که شرشان به شرشان به ما نرسد بزرگترین کمک است

پاسخ

از کمک شما ممنونم ولی این کمک را میکنید به فقرا نمیرسد به طالبان کمک میکنید در حال که فقرا گرسنگی تلف میشد من تا وقتی که در افغانستان بود حتی ۱ افغانی کمک را ندیدم

پاسخ

تشکر از ایالات متحده امریکا از بابت کمک های بشر دوستانه این کشور با مردم افغانستان. کمک های امریکا در بیست سال گذشته در بخش های مختلف قابل قدر است. و اکنون با وصف که حکومت جدید افغانستان را به رسمیت نشاخته است، با آن هم مردم افغانستان را فراموش نکرده و بکمک هایش را با مردم افغانستان ادامه می دهند. در پهلوی تشکری از ایالات متحده امریکا، مردم از این کشور نیز می خواهد که در بخش های اشتغال زایی نیز با مردم افغانستان کمک کند تا اینکه بتواند جلو فرار مردم را از کشور بگیریم. دلیل اصلی فرار مردم از کشور فقر و بیکاری است و اگر به این امر توجه نشود تا یکی دو سال میلیون ها تن به کشور های مختلف جهان مهاجر خواهند شد.

پاسخ