پناهندگان

تاجیکستان برای افزایش احتمالی مهاجرین افغان آمادگی می گیرد

گزارش از نعمت الله میرسیدوف

گالری هنری عمر خاموش هنرمند و مجسمه ساز افغان (نفر دوم از سمت راست) به تاریخ ۷ میزان در ولسوالی وحدت دیده می شود. خاموش در اواخر سال ۱۳۹۹ پس از آنکه طالبان پدرش را کشتند، به تاجیکستان فرار کرد. وی اکنون در شهر وحدت در ۲۰ کیلومتری شهر دوشنبه زندگی می کند و به سایر مهاجرین افغان هنرهای زیبا را آموزش می دهد. [نعمت الله میرسیدوف/کاروانسرای]

گالری هنری عمر خاموش هنرمند و مجسمه ساز افغان (نفر دوم از سمت راست) به تاریخ ۷ میزان در ولسوالی وحدت دیده می شود. خاموش در اواخر سال ۱۳۹۹ پس از آنکه طالبان پدرش را کشتند، به تاجیکستان فرار کرد. وی اکنون در شهر وحدت در ۲۰ کیلومتری شهر دوشنبه زندگی می کند و به سایر مهاجرین افغان هنرهای زیبا را آموزش می دهد. [نعمت الله میرسیدوف/کاروانسرای]

دوشنبه -- تاجیکستان که با افغانستان ۱۳۴۴ کیلومتر مرز مشترک دارد، برای هجوم احتمالی مهاجرین افغان پس از تسلط طالبان بر این کشور، خود را آماده می سازد.

اگرچه در حال حاضر هیچ نشانه مهاجرت بزرگ از ولسوالی های مرزی افغانستان دیده نمی شود، اما مقامات می گویند که افزایش احتمالی تنش ها در مناطق مرزی و یا سرکوب توسط طالبان می تواند باعث افزایش جریان مهاجرین شود.

دفتر برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) در تاجیکستان به تاریخ ۲۲ میزان اعلام کرد که یک گدام سازمان ملل متحد در ولایت ختلان را به عنوان یک اقدام احتمالی برای افزایش احتمالی شرایط وخیم در مرز افغانستان باز کرده است.

این گدام برای توزیع خیمه ها، بسترهای خواب، ظروف آشپزخانه، بخاری ها، البسه، لوازم حفظ الصحه و سایر مواد ضروری برای کمک کردن به دست کم ۱۰۰ خانواده طراحی شده است. ارزش این اجناس حدود ۳ میلیون ۲۵۶۰۰۰ دالر است.

مهاجرین افغان از مدت زیادی بدینسو در ولسوالی وحدت در مناطق مرکزی تاجیکستان زندگی می کنند. [آرشیف شخصی نعمت الله میرسیدوف]

مهاجرین افغان از مدت زیادی بدینسو در ولسوالی وحدت در مناطق مرکزی تاجیکستان زندگی می کنند. [آرشیف شخصی نعمت الله میرسیدوف]

حکومت جاپان برای این گدام و یک گدام دیگر تحت اعمار در منطقه خوروگ ولایت خودمختار گورنو بدخشان را تمویل می کند. آنها بخشی از پروژه تقویت مرز میان تاجیکستان و افغانستان هستند.

پراتیبا میهتا نماینده مقیم برنامه انکشافی ملل متحد در تاجیکستان در یک اعلامیه گفت، «جهان در تاریخ تازه یکی از مخرب ترین و اساسی ترین شوک های ساختمانی، اجتماعی و اقتصادی به شمول افزایش خطر اقلیم شدید و همچنان بحران های ساخت انسان مانند تحولات اخیر در افغانستان، را تجربه می کند.»

وی گفت، «حکومت تاجیکستان برای آمادگی و پاسخ به هر گونه بحران و نیازهای بشردوستانه به مردم متأثر شده از آفت های طبیعی و هجوم احتمالی مهاجرین از افغانستان، همه اقدامات را انجام می دهد.»

آمادگی ها جریان دارند

چنین اقدامات شامل اعمار کمپ های مهاجرین می شود.

اتحادیه اروپا به تاریخ ۲۳ سنبله در یک اعلامیه گفت، بیشتر از ۵۰۰۰ اتباع افغان در ولایت ختلان و ولایت خودمختار گورنو بدخشان که هر دو با افغانستان هم مرز هستند، پناه گرفته اند.

آسیاپلس به تاریخ ۳۱ سنبله گزارش داد، کارگران با کمک اتحادیه اروپا یک کمپ مهاجرین را در منطقه خیرمنجو ولسوالی شمس الدین شوخین ولایت ختلان اعمار می کنند.

طالبشاه نظری زاده رئیس دفتر ولسوال جیحون همچنان تائید کرد که وزارت داخله یک کمپ را در پنج جماعت (شاروالی)، ولسوالی جیحون ولایت ختلان اعمار می کند.

یک منبع سازمان ملل متحد در تاجیکستان که خواست نامش افشا نشود گفت، کمیته شرایط اضطراری و دفاع مردمی تاجیکستان (کی سی اچ اس) پایگاه های آموزشی قدیمی خود در دو ولسوالی را به محل های سکونت مهاجرین از افغانستان تبدیل می کند.

اگرچه این پایگاه‌ها از نظر سایز نسبتاً متوسط هستند، اما می ‌توانند تعداد کمی از مهاجرین را در شرایط مستریح جابجا کنند.

این منبع گفت، «ما در مورد دریافتن تعداد کمی از مهاجرین صحبت می کنیم. این محل ها می توانند حد اکثر ۵۰۰۰ نفر را در خود جای دهند.

یکی از این محل ها در منطقه کاراتگ ولسوالی شهرنو، به عنوان بخشی از یک پروژه مشترک میان اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا (او اس سی ای) و کمیته شرایط اضطراری و دفاع مردمی تاجیکستان (کی سی اچ اس) در حال بازسازی است.

یک محل دیگر در ولسوالی جلال الدین بلخی ولایت ختلان، در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرز با افغانستان قرار دارد.

این منبع گفت، «مساحت های این پایگاه های قدیمی در هر ولسوالی تقریباً ۲۰ هکتار است. از آنجایی که این محل ها نظامی شده اند، آنها محوطه و امنیت دارند که می توان آن ها را تقویت کرد. در صورت لزوم، مقامات می توانند خیمه ها را برپا کنند، اما همه اینها به پول زیادی ضرورت دارد».

مقامات در ولسوالی اشکاشم ولایت خودمختار گورنو بدخشان نیز یک مقدار ساحه را برای مهاجرین اختصاص داده اند.

وی گفت، آنها از قبل تعدادی از مهاجرین را در آنجا پذیرفته اند که بعضی از آنها متعاقباً به افغانستان بازگشتند. آنها بعضی مهاجرین دیگر را به سایر نقاط تاجیکستان منتقل کردند، در حالیکه بعضی هنوز در اشکاشم باقی مانده اند.

این منبع افزود، کمیشنرعالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر)، یو ان دی پی و اتحادیه اروپا با یکدیگر تماس دائمی دارند و تلاش می کنند تا برای کمک کردن به تاجیکستان تا حد امکان برای کمک به مهاجرینی که قبلاً در این کشور به سر می برند، منابعی را پیدا کنند.

فرار از طالبان

به تاریخ ۲۰ میزان هشدار داد، بحران بشری در افغانستان در حال بدترشدن است و کمک های اضطراری برای کمک به ۲۰ میلیون ساکنین آن، ضروری می باشند.

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در یک اعلامیه گفت، «فقط ۵٪ از خانواده ها روزانه به اندازه کافی غذا دارند و انتظار می رود که بیشتر از نصفی از کودکان زیر پنج سال در سال آینده با سوءتغذی وخیم مبتلا شوند».

به گفته احمدشاه کامل زاده یک تحلیلگر تاجیک که در جریان سال های شوروی در افغانستان به عنوان ترجمان کار می کرد، طی ماه های اخیر مهاجرین افغان در تاجیکستان به شمول دوشنبه، بیشتر قابل مشاهده هستند.

وی گفت، «آنها از دست طالبان و سرکوب احتمالی آنها فرار می کنند. امروز هر کس در افغانستان ممکن است به عنوان یک خاین و یا جاسوس ایالات متحده و متحدینش شناخته شود.»

وی افزود، «و مجازات های طالبان غیرانسانی است».

کامل زاده گفت، «به همین دلیل است که بسیاری از مردمی که قبل از به قدرت رسیدن طالبان در تاجیکستان زندگی می کردند، از بازگشت به وطن خود می ترسند.»

وی گفت، «بسیاری در تلاش هستند تا از طریق سفارت های کشورهای خارجی اسناد لازم برای سفر به کشورهای سومی را دریافت کنند، اما این یک روند بسیار دشواری است.»

وی افزود، «با این حال، مردم انتظار می کنند و امیدوار اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دروغ است. تاجیکستان تا هنوز هیچ مهاجر افغان را به کشورش اجازه نداده است. حتی یک تعداد کسانیکه دو ماه قبل از طریق دریای آمو به خاک تاجیکستان عبور کرده بودند مقامات تاجیکستان دوباره آنها را به افغانستان فرستاند. تاجیکستان شاید تلاش کند که بشکل نمایشی برخی کار ها و کمپ ها به خاطر پذیرفتن مهاجرین افغان نصب کند تا اینکه بتواند کمک های جامعه جهانی را به نام مهاجرین افغان به جیب خود بزند. و یا اینکه پول را جمع آوری کند و به جبهه مقاومت ملی در پنجشیر رون کند. تاجیکستان در امورد داخلی افغانستان مداخله ای آشکار می کند و از داعش بر علیه طالبان حمایت می کند.

پاسخ

اگر طالبان مرز های کشور را مسدود نمی کردند، اکنون حد اقل پنج میلیون تن افغان در طی سه ماه کشور را ترک می کردند. اکنون که صرف مرز طورخم که طی یک هفته می شود باز شده دهها هزار تن در این گذرگاه هجوم آوردند و می خواهند که به بیرون از کشور بروند. جامعه جهانی اگر می خواهد که از فرار افغان ها جلو گیری کند باید حکومت موجود در افغانستان را به رسمیت بشناسد و آن را حمایت کند و تا یک دهه ای اینده پول برایش بدهد مثل که به حکومت گذشته پول می داد تا اینکه حکومت تقویت شود و خود را خود کفا کند. این یگانه راه است که ما می توانیم جلو فرار افغان ها را از کشور بگیریم. در غیر آن نه تنها کشور های همسایه افغانستان بلکه کشور های دیگر و اروپایی را نیز میزبان میلیون ها تن مهاجرین خواهد بود. یک چیزی نباید فراموش شود که کمک های بشر دوستانه جامعه جهانی مشکل مردم را حل کرده نمی تواند و جلو فرار مردم از کشور ا گرفته نمی تواند. شاید مشکل یک ماهه یا دوماهه ای مردم را حل کند و مردم را از گرسنگی موقتی نجات دهند ولی به هیچ وجه این کمک ها نمی تواند که مردم به کشور خود شان برگرداند. جامعه جهانی باید حکومت جدید را به به خاطر مردم این کشور به رسمیت بشناسد در غیر آن متضررین اصلی آن مردم عام این کشور است.

پاسخ