دیپلماسی

ایالات متحده تقریباً ۵۰۰ نفر از اتباع و منسوبین نظامی افغان را از ازبیکستان خارج کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

خارج شدگان افغان ماه گذشته در هواپیمای نظامی ایالات متحده در کابل سوار می شوند. [فرماندهی مرکزی ایالات متحده/سینتکام]

خارج شدگان افغان ماه گذشته در هواپیمای نظامی ایالات متحده در کابل سوار می شوند. [فرماندهی مرکزی ایالات متحده/سینتکام]

تاشکند -- ایالات متحده به روز سه شنبه (۲۳ سنبله) گفت که تقریباً ۵۰۰ نفر افغان های نظامی و ملکی را از ازبیکستان خارج کرده است.

در روزهاییکه طالبان افغانستان را تصرف می کردند، سربازان افغان در هواپیماهای نظامی از مرزها عبور کرده و به ازبیکستان و تاجیکستان فرار کردند.

تاشکند در مورد تعداد و وضعیت مهاجرین بیشتر اظهارنظر نکرده است، اما سخنگوی سفارت ایالات متحده به روز سه شنبه به ای اف پی گفت که ایالات متحده با کمک حکومت ازبیکستان ۴۹۴ نفر افغان های «نظامی و ملکی» را از میدان هوایی ترمذ ازبیکستان خارج کرده است.

این سخنگو بدون اینکه منزل مقصود این مهاجرین را مشخص کند، در یک تماس تیلیفونی با ای اف پی گفت، «این خروج از تاریخ ۲۱ الی ۲۲ سنبله [یکشنبه الی دوشنبه] تکمیل شد.»

سربازان ازبیک به تاریخ ۲۴ اسد در یک پوسته به فاصله ۲ کیلومتر از پل دوستی بالای دریای آمو که ازبیکستان و افغانستان را در نزدیکی ترمذ جدا می سازد، نگهبانی می کنند. [تیمور اسماعیلوف/ای اف پی]

سربازان ازبیک به تاریخ ۲۴ اسد در یک پوسته به فاصله ۲ کیلومتر از پل دوستی بالای دریای آمو که ازبیکستان و افغانستان را در نزدیکی ترمذ جدا می سازد، نگهبانی می کنند. [تیمور اسماعیلوف/ای اف پی]

در مورد سرنوشت هواپیماهای افغان هنوز گزارش نشده است.

یک نماینده مجلس سنای ایالات متحده به نیویارک تایمز گفت، پیلوتان افغان و خانواده های آنها به پایگاه نظامی ایالات متحده در امارات متحده عربی منتقل می شوند.

یوسف کابلژانوف سخنگوی وزارت خارجه ازبیکستان به روز دوشنبه این خروج را به وبسایت خبری Kun.uz تائید کرد.

وی گفت، «تمام مهاجرین افغان ازبیکستان را ترک کرده اند.»

یکی از کارمندان سفارت افغانستان ماه گذشته به ای اف پی گفت که شاید تا ۱۵۰۰ نفر افغان ها به ازبیکستان داخل شده باشند.

ازبیکستان در یک اعلامیه نادر در مورد مهاجرین در ماه اسد گفت که ۱۵۰ نفر را پس از درخواست خودشان و پس از مذاکرات با طالبان برای تضمین امنیت آنها، به افغانستان بازگردانده است.

در همین حال، تاجیکستان که از تماس های رسمی با طالبان اجتناب ورزیده است، همچنان به طور مشابه در مورد تعداد مهاجرینی که دریافت کرده است، پنهان کار بوده است.

هیئت اتحادیه اروپا در این کشور به روز سه شنبه گفت که این اتحادیه «برای ۵۰۰۰ نفر از افغان های بیجاشده» در دو ولایت تاجیکستان که با افغانستان هم مرز هستند، ۱۶۰۰۰۰ یورو (۱۸۹۰۰۰ دالر) کمک های بشردوستانه را فراهم می کند.

در اعلامیه اتحادیه اروپا به نقل از دفتر سازمان ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر) آمده است که «پس از خروج تمام نیروهای امریکایی و ناتو تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، الی ۵۰۰۰۰ نفر مهاجرین می توانند در تاجیکستان ثبت نام کنند».

وعده های کمک

انتقال از ازبیکستان پس از بزرگترین عملیات خروجی مردم ملکی صورت گرفت که تا کنون توسط ارتش ایالات متحده انجام شده است.

عملیات ها در میدان هوایی کابل به تاریخ ۲۳ اسد آغاز شده و به تاریخ ۸ سنبله پایان یافت.

در مجموع، هواپیماهای نظامی ایالات متحده به شمول حدود ۵۵۰۰ امریکایی ها و بیش از ۷۳۵۰۰ نفر اتباع کشورهای سومی و مردم ملکی افغان، بیش از ۷۹۰۰۰ مردم ملکی را از میدان هوایی کابل خارج کردند.

بر اساس یک مقاله وزارت دفاع ایالات متحده، جنرال کینت فرانک مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده به تاریخ ۸ سنبله گفت، «هواپیماهای امریکایی و ائتلاف باهم یکجا بیشتر از ۱۲۳۰۰۰ مردم ملکی را خارج کردند، که همه آنها توسط سربازان امریکایی که امنیت میدان هوایی را تأمین کرده و آن را اداره می کردند، انجام شدند.»

در این مقاله آمده است، «به طور اوسط ما روزانه بیش از ۷۵۰۰ فرد ملکی را در طول ۱۸ روز مأموریت خارج کرده ایم که ۱۶روز کامل خروج و بیش از ۱۹۰۰۰ نفر در یک روز در آن شامل است.»

ایالات متحده به روز دوشنبه تعهد سپرد که ۶۴ میلیون دالر را به عنوان کمک های بشردوستانه جدید به افغانستان و مهاجرین افغان در منطقه فراهم خواهد کرد، در حالیکه فرانسه به طور جداگانه پس از تقاضای سازمان ملل متحد تعهد سپرد که برای کارهای فوری بشردوستانه در این کشور، ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۸ میلیون دالر) کمک کند.

این کمک مجموع کمک های بشردوستانه ایالات متحده در افغانستان و برای مهاجرین افغان در منطقه را از سال ۱۳۸۱ بدینسو تقریبا به ۴ میلیارد دالر خواهد رساند.

سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه در یک اعلامیه گفت، این سازمان ذخایر مواد ضروری در گدام های پاکستان، تاجیکستان و ازبیکستان را برای فراهم کردن کمک های غذایی به افغانستان افزایش می دهد.

این سازمان یک مرکز تدارکاتی را در ترمذ ازبیکستان تأسیس کرد.

در همین حال، کنفرانس اهداکنندکان به روز دوشنبه در جینیوا با تعهد کردن ۱.۲ میلیارد دالر کمک برای افغانستان، به پایان رسید.

سازمان ملل متحد اکنون از اهداکنندگان می خواهد تا برای خریداری مواد غذایی، لوازم طبی و سایر مواد ضروری برای افغان ها، این مبالغ تعهد شده را در اسرع وقت فراهم کنند.

روزنامه ایشیاپلس به روز چهارشنبه گزارش داد، ازبیکستان ۱۳۰۰ تون کمک های بشردوستانه به شمول مواد غذایی، ادویه جات و البسه را به ولایت بلخ افغانستان ارسال کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسيار خوب كار است چون جان همه ما افغان ها در خطر است

پاسخ

کسانیکه معلم هستن ودرحالت بسیار بدی قرار دارن چه میشود ایا اینان فعال جامع مدنی نیستن وفرصت خارج شدن از کشور را دارند یانه

پاسخ

امیدوارم در بقیه کشور های همسایه گی افغانستان هم این کار را بکند

پاسخ

تصمیم خیرخواهانه است امید داریم که به عنوان یک نظامی رژیم جمهوری قبلی افغانستان ماهم از این فرصت طلایی مستفید گردیم.

پاسخ

پس افراد که هنوز در افغانستان باقي مانده اند و فرصت خارج شدن از کشور را نیافتند چه می‌شوند. آیا وعده کمک برای آنها هم است تا مصون بمانند؟؟

پاسخ

امید است تمام کارمندانی که به سازمان های بین الملل کارکرده اندبه اساس یک میکانیزم در از افغانستان بیرون میشوند وگرنه فاجعه عظیمی در راه است وبسیاری افغانی های دیگر مثل من در افغانستان گیر مانده اند که نی کار کرده میتوانند ونی جایی رفته میتوانند لطفآ به داد شان برسین

پاسخ

میتوانید یک معلومات ارائه دهید که چگونه و چه وقت بقیه افرادی که در افغانستان مانده و اسناد برای سفر دارن مثلآ سیو ویزا برایشان برنامه هست یا نه ؟

پاسخ

امید است که تمام کارمندان که به سازمان های بین الملی کار کرده اند به اساس یک مکانیزم در از افغانستان بیرون شوند واگر نه فاجعه بزرگ در راه است

پاسخ

دیدگاه من این است که بسیار از افغان ها به شمول خودم در این اوضاع کنونی در افغانستان گیر ماندن خواست ما از سازمان ملل متحد اتحادیه اروپا و آمریکا این است اشخاص که از افغانستان بیرون شدن به هر نوع فساد (رشوت) دادن تا خارج شدن اما ما هنوز در افغانستان هستیم و خواهان ای هستیم که ما را از افغانستان خارج نماید اگر واقیعاً حس بشردوستانه دارین و در فکر مردم افغانستان هستین

پاسخ