حقوق بشر

جریان کمک ازبیکستان به افغانستان بحران زده ادامه دارد

گزارش از رستم تیموروف

یک قطار ازبیکستان به تاریخ ۲ جدی محموله ای از تجهیزات کمکی را به افغانستان انتقال می دهد. [وزارت خارجه ازبیکستان]

یک قطار ازبیکستان به تاریخ ۲ جدی محموله ای از تجهیزات کمکی را به افغانستان انتقال می دهد. [وزارت خارجه ازبیکستان]

تاشکند -- ازبیکستان برای کمک کردن با افغانستان گیرافتاده که با یک بحران بشری روبرو بوده است و این بحران در زمستان سخت شدت یافته است، به کمک های مختلف ادامه می دهد.

مقامات ملل متحد از ماه ها بدینسو هشدار داده اند که ۲۳ میلیون نفر در افغانستان که بیش از نصف نفوس این کشور است با گرسنگی روبرو هستند.

فرانک ریموس افسر ارتباطی ارشد کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین به تاریخ ۶ جدی در یک نشست خبری در تاشکند گفت، نصفی از نفوس ۴۰ میلیون افغانستان با کمبود مواد غذایی روبرو هستند.

وی افزود، ۳.۵ میلیون نفر از اتباع افغانستان که به طور غیراختیاری در داخل کشور بیجا شده اند، به طور ویژه به کمک عاجل نیاز دارند.

یک کارگر به تاریخ ۳۰ میزان تجهیزات کمکی برای افغانستان را در ترمذ ازبیکستان بار می کند. [رستم تیموروف/کاروانسرای]

یک کارگر به تاریخ ۳۰ میزان تجهیزات کمکی برای افغانستان را در ترمذ ازبیکستان بار می کند. [رستم تیموروف/کاروانسرای]

د افغانستان بریشنا شرکت، شرکت برق افغانستان در یک اعلامیه گفت، ازبیکستان به تاریخ ۱۰ جدی قرارداد قبلی برای صادرات برق به افغانستان را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

در این اعلامیه آمده است، هر دو طرف پس از سه روز مذاکرات به توافق رسیدند.

بر اساس این قرارداد، ازبیکستان به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر الی دو میلیارد کیلووات برق را به افغانستان صادر خواهد کرد.

تمدید این قرارداد چند روز پس از آن صورت گرفت که تاجیکستان قرارداد خود برای صادرات برق به افغانستان را برای یک سال تمدید کرد.

قبل از این، یک قطار ازبیکستان به تاریخ ۲جدی یک محموله کمکی ۴۰۰۰ تون از آرد، برنج، شکر، سایر مواد غذایی، البسه و ذغال سنگ را به مزارشریف افغانستان انتقال داد.

کمک ازبیکستان

ازبیکستان پس از آغاز بحران بشری در ماه اسد زمانی که حکومت قبلی افغانستان سقوط کرد، اجناس ضروری را برای افغانستان تأمین می کند.

این کمک ها با لاری ها و قطار می آیند.

قطار کمک های اولیه ۱۳۰۰ تون مواد غذایی، ادویه جات و البسه را در ماه سنبله آورد.

لاری های حامل کمک ها از یک مرکز بشردوستانه ملل متحد در ترمذ یک شهر مرزی در جنوب ازبیکستان، از تاریخ ۹ میزان بدینسو به مزارشریف رفت و آمد می کنند.‌

هدف این مرکز لوژستیکی که در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است، این بود که با اجازه دادن به تاجران افغان برای سفرکردن به ازبیکستان و انجام دادن معاملات برای خریدن اجناس ساخت ازبیکستان، تجارت میان ازبیکستان و افغانستان را افزایش دهد.

اکنون از آن برای کمک رسانی استفاده می شود.

نودیر جلیلوف مدیر مرکز باربری ترمذ به کاروانسرای گفت، ازبیکستان از ماه سنبله بدینسو ۶۴ واگون قطار مملو از تجهیزات کمکی که عمدتاً مواد غذایی بودند، ارسال کرده است.

وی افزود، ظرفیت این مرکز بسیار زیاد است. این مرکز می تواند ۸۰۰۰۰ تون محموله را به طور همزمان در خود جای دهد.

ازبیکستان همچنان در بازسازی پس از جنگ زیربناها با افغانستان کمک می کند.

به عنوان مثال، ۳۰ نفر متخصصین ازبیک در بازسازی میدان هوایی مزارشریف کار می کنند.

عصمت الله ایرگاشف نماینده ویژه رئیس جمهور ازبیکستان به افغانستان به تاریخ ۶ جدی به خبرنگاران گفت که این تخنیک کاران کار خود را در اوایل سال آینده میلادی به پایان خواهند رساند.

بر اساس گزارش Gazeta.uz، علاوه بر این، ازبیکستان ۸۳ نفر کارمندان وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان را برای آموزش به کشور خود خواهد آورد.

عملکرد هماهنگ شده

به گفته مکسیم ماتنظروف از نوکیوس یک مؤرخ و سرباز پیشین در جنگ میان شوروی و افغانستان، نبودن کمک های بشردوستانه به معنای افزایش مهاجرین افغان به ازبیکستان خواهد بود.

وی گفت، «افغان ها خانواده های بزرگی دارند، پس گرسنگی در مرحله اول کودکان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. انجام دادن اقدامات برای تغذیه آنها در سطح محلی حیاتی است.»

وی افزود، «از طرف دیگر، اکثریت باشندگان کشور دهقانان هستند. ما باید برای سایر نباتاتی که آنها می توانند کشت کنند، غلات و بذرها را توزیع کنیم.»

نوربیک علیموف یک تحلیلگر امور سیاسی در تاشکند در اشاره به رئیس جمهور افغانستان از سال ۱۳۸۱ الی ۱۳۹۳ به کاروانسرای گفت، «همکاری فعال تاشکند با افغانستان به دوران حکومت قبلی حامد کرزی برمی گردد.»

وی افزود، «این کشور در اقتصاد افغانستان سرمایه گذاری کرده است. بنابراین امروز ازبیکستان برای حفظ کردن نفوذ خود در افغانستان، هر نوع کمک را فراهم می کند.»

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبیکستان به نوبه خود از جامعه بین المللی خواسته است تا وضعیت افغانستان را تحت نظارت داشته باشد.

وی به تاریخ ۲۶ سنبله در شهر دوشنبه در نشست شورای رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای گفت، «تدوین عملکردهای هماهنگ شده در مورد وضعیت افغانستان و انجام دادن گفتگوها با رهبری جدید این کشور ضروری است.»

وی پیشنهاد کرد که دارایی ‌های افغانستان در بانک ‌های خارجی آزاد شوند، که این امر در جلوگیری از یک بحران بزرگ بشری و سرازیر شدن مهاجرین کمک خواهد کرد و بسیاری از مشکلات اجتماعی را حل خواهد کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر از کشور ازبیکستان که برای ما، ملت فقیر افغانستان کمک های خود را ارسال کرد. در عین حال، مقامات فعلی افغانستان با دستور پاکستان به ازبیکستان هشدار می دهند که روابط حکومت قبلی را از بین ببرد که با ازبیکستان برقرار کرده بود. تشکر از حوصله مندی مقامات ازبیک که با ما همدردی می کنند و کمک های خود را ارسال می کنند. اگرچه این کمک ها نه می توانند نقش سازنده ای داشته باشند و نه می توانند تغیرات مثبت زیادی را به وجود بیاورند، اما حداقل چندین نفر برهنه را لباس داده و گرسنگان را سیر خواهد کرد. من به هشدارها اشاره کردم زیرا هفته گذشته سرپرست وزارت دفاع طالبان به ازبیکستان هشدار داد که هواپیماهایی را بازگرداند که در زمان سقوط حکومت ریاست جمهوری به ازبیکستان و تاجیکستان برده شده بودند. در حالی که تقریباً این ۵۰ بال هواپیماها محفوظ هستند، هیچ کس در مورد تجهیزاتی سؤال نمی کند که جاسوسان در جریان سرنگونی نظام ریاست جمهوری قبلی به پاکستان یک کشوری که طالبان بیشتر به آن اعتماد دارند، منتقل کردند.

پاسخ

ازبکستان به افغانستان کمک می کند در حالی که وزیر دفاع احمق ما به آنها هشدار می دهد که هواپیما را برگردانند. در غیر این صورت، شما در امان نخواهید بود.

پاسخ