امنیت

ارتش ایالات متحده خروج هوایی تاریخی خود را تکمیل نموده و جنگ ۲۰ ساله در افغانستان را پایان داد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده به تاریخ ۸ سنبله از کابل پرواز می کند. [عامر قریشی/ای اف پی]

یک هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده به تاریخ ۸ سنبله از کابل پرواز می کند. [عامر قریشی/ای اف پی]

ارتش ایالات متحده به تاریخ ۸ سنبله خروج عساکر و انتقال هوایی تاریخی بیش از ۱۲۳۰۰۰ نفر از میدان هوایی کابل را تکمیل کرده و جنگ ۲۰ ساله خود در افغانستان را پایان داد.

خروج آخرین سربازان پس از یک عملیات پیچیده و سختی برای خروج ده ها هزار نفر امریکایی ها، و افغان هایی که در عملیات جنگی تحت رهبری ایالات متحده کمک کرده بودند، صورت گرفت.

جنرال کینت مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) به خبرنگاران در پنتاگون گفت، تورنجنرال کریس دوناهو فرمانده نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان و راس ویلسن سفیر واشینگتن در آنجا آخرین کسانی بودند که به تاریخ ۸ سنبله در آخرین پرواز خروج از کابل سوار شدند.

وی گفت، «خروج امشب هم به معنای پایان بخش نظامی خروج ما است و هم پایان مأموریت تقریباً ۲۰ ساله ای است که اندکی پس از ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان آغاز شده بود.»

یک سرباز نیروی دریایی ایالات متحده یک طفل را در حالی نقل می کند که خانواده اش به تاریخ ۶ سنبله برای خروج در میدان هوایی کابل آماده می شود. [سینتکام/فرماندهی مرکزی]

یک سرباز نیروی دریایی ایالات متحده یک طفل را در حالی نقل می کند که خانواده اش به تاریخ ۶ سنبله برای خروج در میدان هوایی کابل آماده می شود. [سینتکام/فرماندهی مرکزی]

تورنجنرال کریس دوناهو در ارتش ایالات متحده به تاریخ ۸ سنبله در یک هواپیمای ترانسپورتی سی-۱۷ در کابل سوار می شود. دوناهو آخرین سرباز امریکایی بود که از افغانستان خارج شد. [سینتکام/فرماندهی مرکزی]

تورنجنرال کریس دوناهو در ارتش ایالات متحده به تاریخ ۸ سنبله در یک هواپیمای ترانسپورتی سی-۱۷ در کابل سوار می شود. دوناهو آخرین سرباز امریکایی بود که از افغانستان خارج شد. [سینتکام/فرماندهی مرکزی]

به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱، تروریست های القاعده چهار بال هواپیماهای مسافربری جیت را در ایالات متحده ربودند و بالای مرکز تجارت جهانی در نیویارک و پنتاگون در واشینگتن دی سی حمله کردند.

تقریباً ۳۰۰۰ نفر امریکایی ها کشته شدند.

برنامه ریزی و آموزش آن حمله در افغانستان تحت آگاهی و حفاظت طالبان صورت گرفت، و ارتش ایالات متحده طالبان را در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی به سرعت سرنگون کرد.

هدف عملیات نظامی ایالات متحده که اندکی پس از آن حمله در افغانستان آغاز شد این بود که این کشور دیگر به عنوان یک پایگاه تروریزم تبدیل نشود.

در مأموریت تقریباً ۲۰ ساله در افغانستان بیش از ۸۰۰۰۰۰ منسوبین ارتش ایالات متحده و ۲۵۰۰۰ نفر افراد ملکی کار کردند. در مجموع ۲۴۶۱ نفر از منسوبین نظامی و ملکی ایالات متحده کشته و بیش از ۲۰۰۰۰ نفر زخمی شدند.

هفته گذشته ۱۳ نفر سربازان امریکایی توسط یک بمبگذار انتحاری شاخه خراسان داعش کشته شدند که عملیات خروج در میدان هوایی کابل را هدف قرار داد.

خروج هوایی تاریخی

این خروج در میدان هوایی بزرگترین عملیات خروجی غیرنظامی بود که تاکنون توسط ارتش ایالات متحده انجام شده است.

این عملیات به تاریخ ۲۳ اسد آغاز شده و به تاریخ ۸ سنبله به پایان رسید.

هواپیماهای نظامی ایالات متحده به شمول حدود ۵۵۰۰ نفر امریکایی و بیش از ۷۳۵۰۰ نفر اتباع کشورهای سومی و مردم ملکی افغان، مجموعاً بیش از ۷۹۰۰۰ نفر افراد ملکی را از میدان هوایی کابل خارج کردند.

مکنزی گفت، «در مجموع، هواپیماهای امریکایی و ائتلافی باهم یکجا شده و بیش از ۱۲۳۰۰۰ افراد ملکی را خارج کردند، که برای همه آن توسط منسوبین نظامی ایالات متحده ای که امنیت و عملیات میدان هوایی را تأمین می کردند، زمینه فراهم شده بود.»

ما روزانه به طور اوسط بیش از ۷۵۰۰ فرد ملکی را در ظرف ۱۸ روز مأموریت خارج کرده ایم که شامل ۱۶ روز کامل خروج بوده و بیش از ۱۹۰۰۰ نفر در یک روز خارج شدند.»

مکنزی اعتراف کرد که همه کسانی که می خواستند آنجا را ترک کنند نتوانستند، و «مأموریت دیپلوماتیک» برای فراهم نمودن شرایط خروج دیگران، ادامه خواهد یافت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ ۸ سنبله قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن از طالبان خواسته شد تا به تعهد خود عمل کرده و به مردم اجازه دهند تا در روزهای آینده از افغانستان آزادانه خارج شوند، و به سازمان ملل متحد و سایر ادارات کمک رسانی اجازه دسترسی دهند.

درباره اینکه چه طرفی اکنون میدان هوایی کابل را اداره خواهد کرد، گفتگوها ادامه دارند. طالبان در حالیکه کنترل امنیت را حفظ می کنند، از ترکیه خواسته اند تا تدارکات را انجام دهد اما رئیس جمهور رجب طیب اردوغان هنوز این پیشنهاد را نپذیرفته است.

و بلا فاصله این مشخص نشد که کدام شرکت های هوایی موافقت خواهند کرد تا به کابل و یا از کابل پرواز کنند.

از راه دور

اگرچه ارتش ایالات متحده دیگر در افغانستان حضور ندارد، اما ایالات متحده این توانایی خود را حفظ خواهد کرد تا بالای اهدافی در داخل این کشور که تهدیدی تروریستی باشند، حملات هوایی انجام دهد.

تورنجنرال ویلیم تیلر به تاریخ ۶ سنبله گفت، «ما در صورت لزوم به حفظ کردن توانایی دفاع از خود و استفاده از قابلیت های از راه دور برای انجام دادن عملیات ضد تروریزم، ادامه خواهیم داد.»

جان اف. کربی سخنگوی پنتاگون به تاریخ ۸ سنبله این اظهارات را منعکس کرد.

وی گفت، «ما این توانایی را خواهیم داشت که به گونه ای واکنش نشان دهیم که مطابق با منافع امنیت ملی ما بوده و به جلوگیری از حملات بالای کشور ما کمک کند. ما هنوز هم این توانایی را داریم. ما از این قابلیت استفاده خواهیم کرد.»

ارتش ایالات متحده از زمان اعلام کردن خروج از افغانستان بدینسو به عنوان بخشی از مأموریت ضد تروریزم خود، توانایی انجام دادن این عملیات ها را انکشاف داده است.

این بدان معناست که ایالات متحده ازاین به بعد نیز خواهد توانست تا عملیات خود را انجام دهد، مانند حمله هواپیماهای بدون سرنشین در ولایت ننگرهار که منجر به کشته شدن دو عضو شاخه خراسان داعش که در بمبگذاری میدان هوایی کابل نقش داشتند، بدون اینکه مجبور باشد از داخل افغانستان اقدام کند.

مکنزی به تاریخ ۸ سنبله گفت، شاخه خراسان داعش یک نیروی کشنده است و تخمین کرد که این گروه اکنون دست کم ۲۰۰۰ عضو در افغانستان دارد.

وی گفت، «و البته بسیاری از این اعضای داعش از زندان هایی آزاد شده اند که چند روز پیش باز شده بودند. بنابراین این تعداد افزایش یافته و احتمالاً به اندازه ای بلند خواهد شد که برای مدت طولانی در گذشته بوده است، و من باور دارم که در روزهای آینده این برای طالبان یک چالش خواهد بود.»

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده دوباره تکرار کرد که منافع ملی ایالات متحده در افغانستان اصولاً همیشه در مورد این بوده اند که از حملات تروریستی بالای سرزمین ایالات متحده جلوگیری شود و اینکه امریکا به اقدامات «سریع و قاطعانه» در برابر هرگونه تهدید تروریستی که از این کشور سرچشمه می گیرد، ادامه خواهد داد.

وی به تاریخ ۲۷ اسد گفت، «ما در چندین کشور که در آنها حضور نظامی دایمی نداریم مأموریت های مؤثر ضد تروریزم را علیه گروه های تروریستی انجام می دهیم. اگر لازم باشد، ما همین کار را در افغانستان انجام خواهیم داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500