تروریسم

بایدن به بمبگذاران هشدار داد، 'ما شما را پیدا خواهیم کرد'

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

پس از آنکه به تاریخ ۴ سنبله دو انفجار نیرومندی در بیرون از میدان هوایی کابل رخ دادند، رضاکاران و کارمندان صحی در بیرون از یک شفاخانه اجساد را از یک موتر پیک آپ پائین می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

پس از آنکه به تاریخ ۴ سنبله دو انفجار نیرومندی در بیرون از میدان هوایی کابل رخ دادند، رضاکاران و کارمندان صحی در بیرون از یک شفاخانه اجساد را از یک موتر پیک آپ پائین می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز پنجشنبه (۴ سنبله) تعهد کرد که عاملین بمبگذاری های انتحاری را که مسؤلیت آنها را شاخه خراسان داعش بر عهده گرفته است، پیدا خواهد کرد.

دو انفجار هنگامی رخ داده و دست کم ۸۵ نفر را به شمول ۱۳ سرباز امریکایی کشتند که تجمع های مردم به روز پنجشنبه در روزهای نهایی تلاش خروج از افغانستان تحت کنترل طالبان در بیرون از میدان هوایی بین المللی حامد کرزی در کابل گردهم آمده بودند.

جگرن جیم استینگر سخنگوی نیروهای دریایی ایالات متحده در یک اعلامیه گفت، ده نفر از آنهایی که کشته شدند و چندین نفر زخمی شدند، از نیرهای دریایی ایالات متحده بودند.

با اینکه مردم به روز جمعه به دنبال اقارب گمشده خود در شفاخانه ها می گشتند، ترس وجود داشت که آمار کشته شدگان بلند خواهد شد.

پس از آنکه به تاریخ ۴ سنبله دو انفجار در بیرون از میدان هوایی کابل رخ دادند، کارمندان صحی و شفاخانه یک فرد زخمی را برای تداوی از موتر بیرون می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

پس از آنکه به تاریخ ۴ سنبله دو انفجار در بیرون از میدان هوایی کابل رخ دادند، کارمندان صحی و شفاخانه یک فرد زخمی را برای تداوی از موتر بیرون می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

بیک های پشتی و لوازم افغان هایی که برای خروج منتظر بودند، به تاریخ ۵ سنبله در محل دو بمبگذاری انتحاری تاریخ ۴ سنبله در میدان هوایی کابل دیده می شوند که به شمول ۱۳ سرباز امریکایی تعداد زیادی از مردم را کشت. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

بیک های پشتی و لوازم افغان هایی که برای خروج منتظر بودند، به تاریخ ۵ سنبله در محل دو بمبگذاری انتحاری تاریخ ۴ سنبله در میدان هوایی کابل دیده می شوند که به شمول ۱۳ سرباز امریکایی تعداد زیادی از مردم را کشت. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

بایدن گفت، «کسانیکه این حمله را انجام دادند و هر کسیکه می خواهد به امریکا آسیب برساند، باید بدانند که ما شما را نخواهیم بخشید. ما فراموش نخواهیم کرد. ما شما را پیدا کرده و مجازات خواهیم کرد.»

وی گفت که ایالات متحده از مأموریت خود برای تخلیه کردن هزاران نفر مردم ملکی از افغانستان منصرف نخواهد شد، و به ضرب الاجل خود پابند خواهد ماند تا تمام سربازان خود را تا تاریخ ۹ سنبله خارج کنیم.

پروازها به روز جمعه از سرگرفته شدند. از زمانیکه طالبان به تاریخ ۲۴ اسد قدرت را به دست آورند تاکنون بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ نفر به خارج از کشور انتقال شده اند.

این بمبگذاری ها که مسؤلیت آن توسط شاخه خراسان داعش از طریق اعماق چینل رسانه ای آن بر عهده گرفته شد، به روز پنجشنبه در نزدیکی دروازه اصلی میدان هوایی کابل در هنگام غروب آفتاب به وقوع پیوستند.

این دو بمبگذاری که جان کربی سخنگوی پنتاگون آنرا به عنوان یک «حمله پیچیده» توصیف کرد، ساعاتی پس از آن رخ دادند که مقامات غربی گفتند معلومات استخباراتی دارند که حملات انتحاری علیه میدان هوایی پلان شده بودند.

کربی گفت، یک بمب در دروازه آببی که دروازه ورودی اصلی به میدان هوایی می باشد رخ داد، و «حداقل یک بمب دیگر در فاصله حدود ۲۰۰ متر در هوتل بارون و یا در نزدیکی آن رخ داد».

از زمانیکه این خروج هوایی به تاریخ ۲۳ اسد آغاز شده است، هوتل بارون از سوی برخی کشورها به عنوان نقطه عملیاتی برای عملیات تخلیه استفاده می شود.

حکومت ایالات متحده و متحدین آن به صبح آن روز با یک سلسله راهنمایی ها به اتباع خود هشدار دادند که از میدان هوایی دوری جویند.

مقامات ایالات متحده و متحدین آن به روز پنجشنبه گفتند که آنها معلومات استخباراتی دارند که بمبگذاران انتحاری وابسته با شاخه خراسان داعش تهدید کرده بودند که قبل از ضرب الاجل ۹ سنبله بالای میدان هوایی حمله خواهند کرد. بایدن آن را یک تهدید تروریستی «شدید» از سوی شاخه خراسان داعش خواند.

الکساندر دی کرو نخست وزیر بلجیم به یک تهدیدی از سوی بمبگذاران انتحاری اشاره کرد، در حالیکه بریتانیا همچنان به اتباع خود یک هشدار را صادر کردند.

با وجود هشدارهای یک تهدید واضح، تجمع های بزرگی که برای فرار از طالبان تلاش می کردند، به گردهمایی در نزدیکی میدان هوایی ادامه دادند.

کشتار در محوطه میدان هوایی

این انفجارها یک تجمع مردم را در محوطه میدان هوایی متلاشی کرده و بعضی از قربانیان را در یک کانال بدبوی کم عمق سرچپه انداختند.

میلاد که در صحنه انفجار اول حضور داشت به ای اف پی گفت، «اجساد، گوشت و مردم در یک کانال نزدیک افتیدند.»

در حالیکه نجات یافتگان شوک زده برای کمک فریاد می زدند و به دنبال عزیزان خود در این کشتار می گشتند، رضاکاران قربانیان زخمی با لباس خون آلود را در کراچی ها انتقال می دادند.

یک مرد یک قربانی نیم هوش را از آرنج گرفته و تلاش می کرد تا از غوطه ور شدن سرش به زیر سطح آب تیره جلوگیری کند.

یک شاهد عینی به شرط ناشناس ماندن به ای اف پی گفت، «وقتی مردم صدای انفجار را شنیدند، یک وحشت کلی ایجاد شده بود. بعداً طالبان شلیک های هوایی را آغاز کردند تا تجمع مردم در دروازه را پراکنده کنند.»

وی گفت، «من یک مردی را در حالت دویدن دیدم که یک کودک زخمی را در دست گرفته بود.»

دود تاریک در حالی به آسمان بالا می شد که مردان، زنان و کودکان از صحنه فرار می کردند.

ایمرجینسی یک سازمان غیردولتی ایتالوی گفت که شفاخانه تحت اداره آنها در کابل با داشتن بیش از ۶۰ کشته و زخمی که ۱۶ نفر از آنها با رسیدن کشته اعلام شدند، تحت فشار قرار گرفته است.

البیرتو زنین هماهنگ کننده بخش طبی این شفاخانه در یک پوست حساب توییتر این گروه نوشت، زخمی ها «صحبت کرده نمی توانستند، بسیاری ترسیده بودند و چشمان آنها به طور کلی خالی شده و دید آنها خالی بودند.»

روزیلا میچیو رئیس ایمرجینسی گفت، «قربانیانی که به شفاخانه آورده شدند، همه آنها مردم ملکی، زنان و کودکان بودند.»

وزارت خارجه ایالات متحده در مورد آنهایی که از بین رفتند، به شمول «افغان هایی که در نزدیکی میدان هوایی با امیدواری یک فرصت برای آغاز کردن یک زندگی دیگر در یک جای دیگر گردهم آمده بودند»، با نشرکردن یک اعلامیه اندوه خود را ابراز کرده و برای عزیزان آنها از صمیم قلب تسلیت گفت.

سابقه اقدامات مرگبار شاخه خراسان داعش

درحالیکه طالبان تصمیم می گیرند تا پس از تکمیل شدن روند خروج سربازان امریکایی حکومت خودشان را تشکیل دهند، آنها به نیروهای تحت رهبری ایالات متحده اجازه داده اند تا روند خروج هوایی را انجام دهند.

اما شاخه خراسان داعش که رقیبان مرگبار طالبان به شمار آمده و سابقه حملات وحشیانه خودشان را دارند، اراده ایجاد کردن یک هرج و مرج در کابل را داشته اند.

عبدالباسط یک محقق در پوهنتون مطالعات بین المللی اس. راجاراتنام در سینگاپور گفت، «حملات شب گذشته یک بار دیگر نشان داده اند که هیچ گروهی خشونت در افغانستان و یا مسؤلیت تأمین امنیت آن را به انحصار گرفته نمی تواند.»

پیتر داتون وزیر دفاع آسترالیا در اشاره به شاخه خراسان داعش گفت، «اینها مردمی هستند که حتی افراطی تر بوده و اصولاً با طالبان در جنگ هستند. پس این یک وضعیت بسیار پیچیده ای است.»

طی سال های اخیر، شاخه خراسان داعش مردم ملکی را در مساجد، زیارتگاه ها، میدان های عامه و حتی شفاخانه ها قتل عام می کنند. این گروه به طور ویژه مسمانان مذاهبی به شمول شیعه که به نظر آنها بدعتکار هستند، مورد هدف قرار داده است.

ماه ها پس از آنکه داعش در سال ۱۳۹۳ یک خلافت را در عراق و سوریه اعلام کردند، جنگجویان جداشده از طالبان پاکستان به جنگجویان در افغانستان پیوستند که یک فصل منطقه ای را تشکیل داده و با ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش بیعت کردند.

شاخه خراسان داعش یک سال بعد از سوی رهبری داعش هنگامی به طور رسمی تائید شد که این شاخه به مسیرهای شمالشرقی بالخصوص در ولایات کنر، ننگرهار و نورستان رسوخ کردند.

به گفته ناظرین سازمان ملل متحد، این گروه همچنان مراکزی را در قسمت های دیگر پاکستان و افغانستان به شمول کابل ایجاد کرد.

خراسان یک نام تاریخی منطقه ای بوده که قسمت هایی از پاکستان امروزی، ایران، افغانستان و آسیای میانه را در بر می گیرد.

سال گذشته، شاخه خراسان داعش برای یک حمله ای مقصر دانسته شد که جهان را تکان داد. در آن حمله افراد مسلح بالای یک شفاخانه زایشگاه در یک محله شیعه نشین در کابل حمله کردند و ۱۶ نفر از مادران و زنان حامله را کشتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مقامات امریکایی باید پس از تحولات با کشور های همسایه توافق می کردند تا همکاران محلی افغان را به آن کشور ها بدون ویزه اجازه می دادند و از ان کشور ها بعداً به سوی امریکا می بردند. مثلاً کسانیکه واجد شرایط بودند به کشور های همسایه افغانستان تقسیم می کردند، آنها لست سی هزار نفر را به تاجیکستان می داد و سی هزار را به ازبکستان سی هزار را به پاکستان و سی هزار را به ترکمنستان. این گونه همه ای شان بدون مشکلات به امریکا انتقال می یافتند. اما آنها این کار را نکردند و اشتباه تاریخی را مرتکب شدند.

پاسخ

نظام حکومتی افغانستان در بیست سال گذشته و نظام های قبل از آن توسط بیگانگان ساخته شده بود، که در نتیجه آن افغانها هنوز هم به زحمت هستند و دردها را تحمل می کنند. ایجاد یک نظام حکومتی و از بین بردن نظام دیگر ما را به صلح و آرامش دائمی نمی رساند. اگر امریکا اسناد ملی و بین المللی برای پایگاه های نظامی در افغانستان را دریافت کند، بهتر خواهد بود. از یک سو افغانستان بازسازی می شود و از سوی دیگر منافع امریکا ضایع نمی شود.

پاسخ