امنیت

در دور جدید دهشت افگنی، طالبان در مناطق تصرف شده وحشت ها را برپا کرده است

گزارش از عمر

یک روز پس از آنکه هرات به دست طالبان سقوط کرد، جنگجویان دو نفر سارقین متهم را در جاده ها به نمایش گذاشته و آنها را به یک سرنوشت نامعلومی کشاندند. [تصویر از شبکه های اجتماعی]

یک روز پس از آنکه هرات به دست طالبان سقوط کرد، جنگجویان دو نفر سارقین متهم را در جاده ها به نمایش گذاشته و آنها را به یک سرنوشت نامعلومی کشاندند. [تصویر از شبکه های اجتماعی]

هرات -- با تصرف شدن قلمرو بیشتر توسط طالبان، این گروه جنگجوی در مناطق تحت کنترل خود با قوانین ظالمانه و اخاذی پول، انتقام جویی، اعدام های بدون محاکمه، سربریدن و ربودن دختران برای ازدواج اجباری، زندگی باشندگان را به طور فزاینده ای بدبخت می سازد.

باشندگان در سراسر افغانستان می گویند، جنگجویان طالب مردم ملکی را شب هنگام از خانه هایشان بیرون کشیده و پس از محاکمه نمایشی آنها را اعدام کرده اند. این در حالیست که آنها محدودیت های بسیار سختی را وضع کرده اند.

همه این محدودیت ها، مانند پوشیدن برقع برای زنان، ریش های دراز برای مردان و حضور اجباری در مساجد، که خاطرات حاکمیت طالبان در دهه ۱۳۷۰ را تازه می کنند، نشان می دهد که چگونه هیچ چیزی در دیدگاه آنها تغیر نکرده است.

طالبان تلاش می کنند تا تکنالوژی و حقوق زنان را غیرقانونی اعلام کنند، همانطور که آنها در گذشته نیز همین کار را کردند.

در این تصویر که به تاریخ ۲۲ اسد گرفته شده است، یک جنگجوی طالب در مسیر یک سرک در هرات یک راکت نارنجک انداز را در دست گرفته است. [ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۲ اسد گرفته شده است، یک جنگجوی طالب در مسیر یک سرک در هرات یک راکت نارنجک انداز را در دست گرفته است. [ای اف پی]

باشندگان قلعه نو به شمول زنان و کودکان که بر اثر خشونت طالبان در ولایت بادغیس بیجا شده اند، به تاریخ ۱۷ سرطان در ولسوالی انجیل ولایت هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

باشندگان قلعه نو به شمول زنان و کودکان که بر اثر خشونت طالبان در ولایت بادغیس بیجا شده اند، به تاریخ ۱۷ سرطان در ولسوالی انجیل ولایت هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

سید محمد سکندری ۵۵ ساله یک باشنده ولسوالی غوریان در هرات که طالبان آن را به تاریخ ۱۵ سرطان تصرف کردند گفت، ،طالبان در مورد تماشای تلویزیون، رفتن دختران به مکتب و خارج شدن زنان از خانه بدون یک محرم همراه، به باشندگان هشدار داده اند.

سکندری گفت، «طالبان به هیچ وجه تغیر نکرده اند، و آنها مانند ۲۰ سال پیش با مردم ملکی بدرفتاری کرده و آنها را شکنجه می کنند.»

وی با افزودن اینکه آنها با بزرگسالان و کودکان «مانند حیوانات» رفتار می کنند گفت، «طالبان به هیچ اصل اجتماعی، فرهنگی یا سنتی پابندی نمی کنند».

مهناز حیدری محصل یک پوهنتون و باشنده ولسوالی زنده جان ولایت هرات به سلام تایمز گفت، با رسیدن طالبان به برخی از ولسوالی ها، زندگی زنان نسبت به دیگران تاریک تر شده است. طالبان همه زنان و دختران را به پوشیدن برقع مجبور کرده اند.

زنده جان به تاریخ ۱۷ سرطان به دست طالبان افتاد.

حیدری با افزودن اینکه تهدیدهای طالبان جز پوشیدن برقع «مانند زندان» چاره ای دیگری را به وی نمانده اند گفت، «من هرگز برقع نپوشیده ام و از پوشیدن آن نفرت دارم.»

وی گفت، «قبل از آنکه طالبان به ولسوالی زنده جان برسند، من در هفته چندین بار به تنهایی به هرات می رفتم تا به پوهنتون بروم. اما اگر طالبان بدانند که من محصل هستم، آنها فوراً مرا خواهند کشت.»

حیدری گفت، زندگی تحت حاکمیت طالبان مانند زندگی در جهنم است.

بی بی سی به روز پنجشنبه (۲۱ اسد) گزارش داد، کسانی که از دستورات طالبان پیروی نکنند با مجازات وحشیانه ای روبرو می شوند.

یک قاضی طالبان به بی بی سی گفت، «این در شریعت ما واضح است: کسانی که قبل از ازدواج رابطه جنسی برقرار کنند چه زن باشد و چه مرد باشد، مجازات آنها ۱۰۰ ضربه شلاق در محضر عام است. اما اگر کسی ازدواج کرده و مرتکب زنا شود، با سنگسار کشته خواهد شد... برای کسانی که دزدی می کنند: اگر اتهام ثابت شود، دست قطع خواهد شد.»

اخاذی پول از مردم ملکی

باشندگان می گویند، طالبان در مناطق تحت کنترل خود از مردم ملکی پول و غذا به زور می گیرند.

تور احمد کریمی یکی از باشندگان ولسوالی غوریان به سلام تایمز گفت، طالبان مردم ملکی را مجبور می سازند تا روزانه حداقل دو یا سه بار برای آنها غذا تهیه کنند.

کریمی با افزودن اینکه مردم ملکی مجبور اند تا اطاعت کنند گفت، «طالبان به خانواده ها دستور دادند که مواشی خود را ذبح کرده و گوشت را به آنها بدهند. اگر کسی انکار کند، طالبان آنها را لت و کوب کرده و شکنجه خواهند کرد.»

وی گفت، طالبان جمع آوری مالیات را زیر نام عشر و زکات از هر خانواده آغاز کرده اند.

کریمی گفت، مردم قریه جات امسال به دلیل خشکسالی جدی حاصلات کمی داشتند، اما طالبان بازهم دهاقین و باغداران را مجبور کردند تا مبالغ هنگفتی را به آنها بپردازند.

وی گفت، «زندگی در مناطق تحت کنترل طالبان در ولسوالی غوریان غیرقابل تحمل شده است.»

مجیب الله حقدوست از ولسوالی قادس ولایت بادغیس به سلام تایمز گفت، طالبان زندگی را سخت تر می سازند.

ولسوالی قادس به تاریخ ۲۸ ثور سقوط کرد.

وی با افزودن اینکه بسیاری از جوانان که نمی خواهند اسلحه بردارند با تهدیدهای طالبان مجبور شدند که این کار را انجام دهند گفت، «طالبان از خانواده ها خواسته اند که جوانان خود را ثبت نام کنند تا به صفوف آنها بپیوندند».

به گفته حقدوست، این جوانان به ایدیولوژی طالبان باور ندارند اما مجبور اند نشان دهند که اعضای طالبان هستند.

وی افزود، «مردم ملکی از جنایات و جهالت طالبان خسته شده اند. بسیاری از خانواده ها به مناطق تحت کنترل حکومت فرار کرده اند.

حقدوست گفت، طالبان از آنکه بسیاری تصور می کنند، ظالمتر و جاهلتر هستند.

دادالله قانع رئیس شورای ولایتی فراه به سلام تایمز گفت، با وجود اینکه طالبان میلیون ها دالر را از ادارات استخبارات خارجی دریافت می کنند، اما بازهم از مردم ملکی پول اخاذی می کنند.

وی گفت، طالبان از مردم محلی به شمول مردم فقیر «عشر و زکات» می خواهند. بسیاری از مردم ملکی «غذای خودشان را ندارند، اما طالبان آنها را مجبور می سازند تا پول قرض کنند و به آنها بپردازند».

قانع گفت، هزاران خانواده برای جلوگیری از اخاذی و انتقام جویی طالبان به شهرهای بزرگ فرار کرده اند.

اختلال در خدمات عامه

به گفته مقامات محلی و باشنده گان هرات، طالبان با وجود اینکه «مالیات» را جمع آوری می کنند، خدمات حکومتی را در مناطق تحت کنترل خود متوقف کرده و تمام اسناد اداری مربوط به حکومت را از بین برده و همچنان کار بالای سرک ها، پل ها و سایر زیربناها را متوقف کرده اند.

عبدالصبور قانع والی هرات به سلام تایمز گفت، طالبان این خدمات را به زور مختل کرده که این امر باشندگان را در یک حالت بن بست قرار داده است.

قانع گفت، طالبان به جای خدمت کردن به مردم ملکی، به شکل اجباری و زورگویی پول اخاذی می کنند.

قانع افزود، طالبان به حکومت اجازه نمی دهند تا تأسیساتی را که آنها منفجر کرده اند، بازسازی کند.

عبدالقدوس احدی یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، طالبان مناطق تصرف شده را حداقل به اندازه ۲۰ سال به عقب کشاندند.

وی با تأکید بر اینکه طالبان به دنبال ویرانی افغانستان و نابودی افغان ها هستند گفت، «طالبان در طول تاریخ خود هیچ کار مثبتی را برای این کشور انجام نداده اند.»

وی با افزودن اینکه طالبان به هر جایی که رفته اند، بدون تاریکی، جهالت، خشونت و وحشیگری هیچ چیزی دیگری را نیاورده اند گفت، آنها مردم ملکی را از خدمات حکومتی و کمک های بین المللی محروم ساخته اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حاجی عبدالباقی خان بادیزی که فرزندش با نیروهای کماندو کار می کرد، یک روز طالبان به سراغ او رفتند تا پسرش را به آنها حاضر و تسلیم کند. حاجی صاحب به آنها گفت که نمی داند پسرش کجاست و حتی نمی داند که او زنده است یا فوت کرده است، چگونه می توانم او را به شما حاضر کنم؟ پس از ملاقات های چند روزه، سرانجام آنها آن پیرمرد را بعوض او به شهادت رساندند. این رویداد در ناحیه هفتم شهر لشکرگاه رخ داده است.

پاسخ

سلام به اداره محترم سلام تایمز. من از علاقمندان منظم سلام تایمز هستم و بطور مقید اخبار و تحلیل های سلام تایمز را می خوانم. ما از اطلاعاتی که سلام تایمز در مورد سیاست های شیطانی چین و ایران در مورد افغانستان و منطقه تقدیم می کند قدردانی می کنیم و شما باید به ارائه این جزئیات ادامه دهید. اجازه دهید بگویم که چند روزی است که هیچ گزارش و تحلیل تازه ای در ویب سایت سلام تایمز منتشر نمی شود. لطفاً این روند را متوقف نکنید و در صورت وجود هرگونه دلیل فنی، لطفاً به ما اطلاع دهید که آیا سلام تایمز به انتشار جزئیات ادامه می دهد یا خیر؟ با احترام

پاسخ

این مردها ضد همجنسگرایی هستند اما آنها بچه بازی می کنند یعنی بچه ها را می رقصانند. آنها بچه ها را غلام می سازند و بالای شان تجاوز می کنند. من فکر می کنم که آیا مکتب شریعت این است؟

پاسخ

این گونه محاکمه به خاطر دادن درس عبرت برای سایر دزد ها است اگر آنها از دزدی دست برندارند و بازداشت شوند با همین گونه سزا دچار می شوند.

پاسخ