امنیت

خشم افغان ها در حالی افزایش می یابد که طالبان در حال استفاده از تفنگ های تک تیرانداز ساخت ایران دیده شده اند

گزارش از عمر

در این تصویر بدون تاریخ طالبان با یک تفنگ تک تیرانداز ساخت ایران در یک مکان نامعلوم نیروهای افغان را هدف قرار می دهند. [تصویر از رسانه های اجتماعی]

در این تصویر بدون تاریخ طالبان با یک تفنگ تک تیرانداز ساخت ایران در یک مکان نامعلوم نیروهای افغان را هدف قرار می دهند. [تصویر از رسانه های اجتماعی]

هرات -- تصاویر جنگجویان طالب در حال استفاده از تفنگ های تک تیرانداز ساخت ایران در جنگ شهر هرات، انتقادات شدیدی از سوی افغان ها در سراسر کشور را برانگیخته است.

یک مقام ارشد اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۳ اسد به شرط ناشناس ماندن به سلام تایمز گفت، «این تفنگ های تک تیرانداز توسط ارتش ایران استفاده شده و در آن کشور ساخته می شوند، اما در روزهای اخیر حکومت ایران این سلاح ها را به طالبان داده است.»

عبدالصبور قانع والی هرات تائید کرد که «کشورهای همسایه» سلاح های پیشرفته را برای طالبان فراهم می کنند.

وی گفت، هدف این بازیگران خارجی این است که با حمایت از طالبان به زیربنا های افغانستان آسیب رسانده، نیروهای امنیتی را تضعیف کرده و بالای مردم عادی ظلم کنند.

در این تصویر بدون تاریخ یکی از منسوبین ارتش ایران یک هدف را با تفنگ تک تیرانداز ساخت ایران شلیک می کند. [تصویر از تسنیم نیوز]

در این تصویر بدون تاریخ یکی از منسوبین ارتش ایران یک هدف را با تفنگ تک تیرانداز ساخت ایران شلیک می کند. [تصویر از تسنیم نیوز]

سید محمد کاکر یک تحلیلگر امور نظامی در شهر هرات گفت، رژیم ایران از سال ها بدینسو از طالبان حمایت می کند اما این حمایت اخیراً به طور کامل آشکار شده است.

کاکر گفت، «تفنگ های تک تیرانداز ساخت ایران طالبان را قادر می سازند تا بالای اهداف خود از فاصله دور حمله کنند و رژیم ایران و رهبران آن مسؤل خونریزی ناشی از تفنگ های تک تیرانداز هستند.»

وی گفت، «تعداد زیادی از سلاح ها و مهمات از طریق مرز ایران به افغانستان قاچاق می شوند و طالبان از این سلاح ها علیه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و مردم ملکی استفاده می کنند.»

وی افزود، مقدار زیادی از سلاح هایی که این رژیم برای طالبان فراهم می کند، انگیزه های گسترده تر تهران در افغانستان را نشان می دهد، که هدف آن طولانی ساختن درگیری در این کشور است.

گل آغا فدایی یک تحلیلگر امور نظامی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، شورشیان طالب بدون حمایت نظامی رژیم ایران نمی توانند که حتی برای یک هفته در حوزه غرب جنگ کنند.

وی با افزودن اینکه چنین سلاح ها یا توسط رژیم ایران و یا از طریق خاک ایران تهیه شده اند گفت، «طالبان در جنگ از عینک های شب بین استفاده می کنند.»

حملات تحت حمایت ایران بالای زیربناهای افغانستان

سید جعفر حسنی یک باشنده ولسوالی لعل سرجنگل در ولایت غور گفت، «رژیم ایران مسؤل خونریزی در افغانستان توسط طالبان است.»

وی با افزودن اینکه حملات طالبان بالای زیربنا ها به شمول بندها خواسته بزرگ رژیم ایران است گفت، طالبان دست نشاندگان رژیم ایران هستند.

وی گفت، افغان ها با دانستن این حقیقت هرگز به دوستی کاذب ایران با افغانستان اعتماد نخواهند کرد.

عبدالواحد جمالی یک باشنده شهر قلعه نو گفت، «اهداف ایران در مورد افغانستان همیشه خصمانه بوده و هدف آن نابودی افغانستان است.»

وی گفت، «رژیم ایران می خواهد که با تضعیف حکومت افغانستان از اعمار بندها در افغانستان جلوگیری کند.»

وی افزود، اگرچه رژیم ایران همیشه خود را دوست حکومت و مردم افغانستان می نامد، اما در حقیقت این رژیم دشمن مردم افغانستان است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالب نوکر بود نوکر است و خواهد ماند طالب را استخبارات بیگانگان پیش میرود .

پاسخ

ارتباطات و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با طالبان طی سال های اخیر یقینا قابل توجیه و حتما اجتناب ناپذیر است. چرا که سیاست راهبردی تهران در برقراری مناسبات با این جریان صرفاً برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در افغانستان است. لذا باید بپذیریم که در چارچوب صلح، ثبات و امنیت افغانستان، طالبان واقعیتی است که نمی ‌توان آن را نادیده گرفت. چون در غیر این صورت هر گونه تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان به شکست کشیده خواهد شد. یعنی هرگونه تلاش برای ایجاد صلح در افغانستان باید منوط به در نظر گرفتن جایگاه طالبان باشد. طالبان بخش مهم از حکومت آینده افغانستان است و در طی یک هفته توانسته که حدود 18 شهر های بزرگ کشور را تصرف کنند. ایران اکنون مجبور است که با این گروه روابط مستحکم دشته باشد.

پاسخ

ایران در خاک خود به نیرو های طالبان آموزش نظامی می‌دهد. در همین حال گزارش ‎هایی به دست آمده نشان می ‎دهد که روسیه و ایران تلاش می‎ کنند تا طالبان افغانستان را در برابر عناصر مخالف مسلح خود مثل داعش حمایت تسلیحاتی کنند.

پاسخ

روابط دولت ایران با گروه طالبان در سال‌ های اخیر گسترش یافته است. ایران از طالبان به‌ عنوان نیروی نیابتی در افغانستان استفاده می ‌کند و این کشور روی گروه ‌های تروریستی برای رسیدن به اهداف خود در افغانستان سرمایه ‌گذاری می ‌کند ایران فکر می کند که این کشور با همکاری با ین گرو می تواند طلبان را علیه دشمن اصلی ایران که داعش است ستعمال نماید. اما در آینده طالبان برای ایران نیز در سر خواهد شد زیرا اکثر طالبان پشتون هستند و پشتون ها با ایران در درازنای تاریخ هیچگاه سازش نکرده است. از احمد شاه درانی گرفته تا ملا عمر رهبر پیشین طالبان بر علیه ایران بوده و ایران از مخالفین طالبان یعنی ایتلاف شمال در برابر این گروه حمایت کرده است.

پاسخ

یران، طالبان را در افغانستان حمایت می ‌کند و این برای همگی مانند آفتاب روشن است. همین حالا فرماند هان طالبان در ایران درمان می ‌شوند و خانواده‌ های ‌شان در این کشور بود وباش و رفت و آمد دارند. ایران طالبان را ابزار نیابتی خود در افغانستان می ‌داند. طالبان باید هوشیار شوند و روابط خود را با ایران قطع کنند اگر می خواهند که مردم افغانستان آنها را دوست داشته باشند و در حکومت آینده آنها از آنها پیروی کنند زیرا ایران دشمن افغان ها است و در طول تاریخ با افغان ها رفتار و سلوک خوبی نکرده است.

پاسخ

خوب، کی می دانست! بنابراین کشور در نصف هفته از دست رفت. بنابراین یک یا دو هفته پایان بازی دیگر نزدیک است. چانس خوب برای کشورهای که با«ستان» ختم می شود. آیا استان آنقدر بد است؟؟؟

پاسخ