امنیت

یک گروه دستگیرشده طالبان در هرات به سپاه پاسداران ایران وابسته است

گزارش از علی

ریاست امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۱۲جوزا یک گروه هفت نفره طالبان را در ولایت هرات دستگیر کرد. به گفته مقامات افغان، این گروه از سوی رژیم ایران حمایت می شد تا در غرب افغانستان حملاتی را انجام دهد. [علی/سلام تایمز]

هرات -- به گفته مقامات، منسوبین ریاست امنیت ملی به تاریخ ۱۲جوزا یک گروه هفت نفره طالبان را که از سوی رژیم ایران حمایت می شد، در شهر هرات دستگیر کردند.

سید وحید قتالی والی هرات به تاریخ ۱۳جوزا گفت، این گروه در ده حمله تروریستی در شهر هرات دست داشته است.

قتالی گفت، «این تروریست ها توسط ملا شیر احمد ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی گذره و ملا کریم شیندندی فرمانده نظامی طالبان در ولسوالی شیندند، برای ترور و بمبگذاری های موتربمب فرستاده شده بودند.»

قتالی بدون ارائه کردن مشخصات گفت، متهمین تروریستی که دستگیر شده اند، اجیران کشورهای همسایه بودند.

مقامات هرات به تاریخ ۱۳جوزا اعضای دستگیرشده یک گروه طالبان را که گفته می شود توسط رژیم ایران پشتیبانی می شد، در شهر هرات به رسانه ها ارائه می کنند. [عمر/سلام تایمز]

مقامات هرات به تاریخ ۱۳جوزا اعضای دستگیرشده یک گروه طالبان را که گفته می شود توسط رژیم ایران پشتیبانی می شد، در شهر هرات به رسانه ها ارائه می کنند. [عمر/سلام تایمز]

قتالی گفت، طالبان عناصر و مزدورانی هستند که به کشورهای همسایه و ادارات استخبارات منطقه خدمت می کنند، و آنها کسانی را می کشند که به افغانستان خدمت می کنند.

یک مقام ارشد هرات به شرط ناشناس ماندن به سلام تایمز گفت که این گروه طالبان از سوی رژیم ایران حمایت می شد.

وی گفت، «فرمانده این تروریست ها در مشهد ایران زندگی می کند و توسط سپاه پاسداران گماشته شده بود تا بالای منسوبین نیروهای امنیتی و افراد معروف حمله کرده، آنها را ترور کرده و در شهر و ولسوالی های هرات بمب ها را منفجر کنند.»

سربازان برای ایران

ولایت هرات با ایران یک مرز طولانی دارد و طالبان از طریق گذرگاه های غیرقانونی بین این دو کشور عبور و مرور می کنند.

یک هیئت ولسی جرگه که امنیت هرات را در ماه جدی ارزیابی کرد، دریافت که رژیم ایران از ۲۶ گروه تروریستی در هرات حمایت مالی و نظامی می کند.

بر اساس این گزارش، تروریست های تحت حمایت تهران در هرات در ترورها، حملات بالای نیروهای امنیتی، حملات بر پوسته های امنیتی، اختطاف ها و سایر فعالیت های تروریستی نقش داشتند.

جنرال (متقاعد) محمد فیصل الکوزی یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در شهر هرات گفت، طالبان در حوزه غرب افغانستان به ویژه در هرات، سربازان رژیم ایران هستند.

وی گفت، طالبان ارزان ترین سربازان در خدمت رژیم ایران هستند و آنها اهداف تهران را در افغانستان پیش می برند.

وی افزود، تمام حملات طالبان در حوزه غرب، در آن سوی مرز در خراسان و سایر ولایات ایران برنامه ریزی می شوند.

الكوزی گفت، «ایران در افغانستان اهداف دراز مدتی دارد.»

وی در اشاره به گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران که از اجیران افغان تشکیل شده است گفت، «آنها می خواهند با استفاده از طالبان، لشکر فاطمیون و سایر گروه های تروریستی حضور خود را در این کشور حفظ کنند

وی افزود، ایران با افزایش ناامنی و ترورها تلاش می کند تا باعث وحشت شده و میان مردم افغانستان و حکومت فاصله ایجاد کند.

جنگ و ویرانی

فیصل جمشیدی یک محصل در پوهنتون هرات گفت، کشورهای همسایه مانند ایران عامل اصلی جنگ و ویرانی در افغانستان هستند.

وی گفت، «ایران هرگز صلح و انکشاف در افغانستان را نمی خواهد. هر قدر جنگ در کشور ادامه یابد، ایران و کشورهای دیگر همسایه برای مداخله دست آزاد خواهند داشت.»

جمشیدی گفت، «یکی از اهداف اصلی حکومت ایران این است که از طالبان استفاده کند تا جلو اعمار بندهای آبیاری و برق آبی در کشور را بگیرد. بنابر این، این کشور به طالبان پول و سلاح را فراهم می کند تا آنها پروژه های زیربنایی و اعمار بندها را متوقف کنند.»

وی افزود، حکومت ایران از تروریست هایی حمایت می کند که روزانه در کشتار افغان های بی گناه دست دارند.

ولی محمد حسینی یک دکاندار در شهر هرات گفت، جاسوسان و تروریست های تحت حمایت ایران در بسیاری از ولایات افغانستان فعال بوده و مانند مرض جذام ریشه های حکومت و امنیت ملی را می خورد.

وی گفت، «اگرچه این کشور همیشه ادعا می کند که دوست افغانستان است اما در حقیقت یک دشمن ویرانگر است.»

وی گفت، ایران یک کشور تقویت کننده تروریست ها است که به شمول افغانستان در بسیاری از کشورهای منطقه در درگیری ها دست دارد.

وی افزود، «ایران برای افغانستان هرگز همسایه خوبی نبوده و همیشه به دنبال تضعیف کشور ما بوده است.»

حسینی گفت، طالبان با پذیرفتن غلامی ایران و سایر کشورهای همسایه و منطقه ای، هر روز خون افغان های بی گناه را می ریزند.

آرش بشریار یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است که برای درگیری ها و کشتار مشهور است.

وی گفت، «لوای فاطمیون که توسط سپاه پاسداران برای کشتن ساکنین سوریه، یمن و افغانستان آماده شده است، حتی از طالبان نیز خطرناک تر است.»

بشریار گفت، «اگر فعالیت های این گروه تروریستی متوقف نشود، ظلم تروریست های آن در آینده نزدیک از طالبان پیشی خواهد گرفت.»

وی افزود، حکومت ایران از چندین سال بدینسو در جنگ و بی ثبات سازی افغانستان دخیل بوده و در سال های اخیر حمایت خود از طالبان و سایر گروه های تروریستی را افزایش داده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

منافع سیاسی و اقتصادی ایران در افغانستان دسترسی به بازار‌ های افغانستان، به دست آوردن آب‌ های رود هیرمند، جلوگیری از بی ‌ثباتی در امتداد مرز های شرقی آن کشور و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و گروه‌ های جنایی در امتداد سرحداتش با افغانستان است. اقتصاد ایران هنوز از تاثیرات تحریم‌ های ایالات متحده و بحران کووید-۱۹ رنج می ‌برد. مقام ‌های ایرانی نگران هرج ‌و‌مرج در افغانستان بوده و در صورت بی ‌ثباتی در افغانستان ممکن موج دیگری از پناهنده‌ گان وارد این کشور شوند. در این صورت ایران قادر نخواهد بود تا به این معضل رسیده‌ گی کند. بحران پاندیمی کووید-۱۹ مشکلات طویل ‌المدت و فقر را در میان پناهنده‌ گان مقیم ایران که در تلاش برای به دست آوردن شغل و مراقبت‌ های بهداشتی بودند، تشدید کرده است. ایران هزاران افغان را اخراج کرده است، اما خشونت زمانی بیش ‌تر می‌شود که هجوم تازه پناه‌ جویان آغاز شود. بنابراین ایران تا حد زیادی طرفدار وضع موجود حداقل ثبات در افغانستان است که به تهران اجازه می ‌دهد تا روی اولویت‌ های دیگرش تمرکز کند.

پاسخ

افغانستان از ابعاد مختلف برای ایران اهمیت دارد. نخست، افغانستان از نظر ژیوپلیتیک برای ایران اهمیت دارد. موقعیت جغرافیایی و ژیوپلیتیک کشور جایگاه ویژه ‌ای در سیاست خارجی ایران داشته است. دوم، افغانستان از لحاظ «ژیو‌ کلچر» برای ایران اهمیت دارد. افغانستان مشترکات تاریخی، فرهنگی، زبانی، تمدنی و ایدیولوژیک با ایران دارد. بنابراین ایران همیشه در تلاش بوده تا از اصل «ژیو ‌کلچر» به خوبی بهره ‌برداری کند و تلاش کرده با گروه‌ هایی که از لحاظ فرهنگی و دینی به آن‌ ها نزدیک بوده، ارتباطات وسیع برقرار سازد. این امر می ‌تواند به نوبه خود منجر به نفوذ بیش ‌تر ایران در افغانستان شود. سوم، افغانستان از نظر ژیو استراتژیک برای ایران اهمیت دارد. نفوذ و حضور قدرت‌ های بزرگ در افغانستان تهدید جدی علیه امنیت ملی ایران تلقی می‌ گردد. چهارم، بالاخره افغانستان اهمیت ژیو ‌اکونومیک برای ایران دارد. نفوذ بیش ‌تر ایران در افغانستان این فرصت را برای آن کشور مساعد می ‌کند تا منافع بیش ‌تر اقتصادی به دست بیاورد.

پاسخ

ایران هیچ گاهی بالای طالبان اعتماد نخواهد کرد. اگر طالبان در افغانستان به قدرت برسد فوراً نفوذ ایران را در افغانستان ریشه کن خواهند ساخت. بی‌ اعتمادی‌ های طولانی نسبت به طالبان باعث شده تا ایران نتیجه گفتگو های صلح افغانستان را به دقت دنبال کند. تهران از عناصر افراطی طالبان نزدیک به پاکستان و عربستان سعودی در هراس است و می ‌خواهد این جناح دور از قدرت در دولت مرکزی پس از تشکیل حکومت جدید طالبان باقی بماند. ایران در صورتی مایل به همکاری با دولت آینده افغانستان مرکب از طالبان خواهد بود تا منافع اساسی تهران حفظ گردد. اگر‌چه در یک دهه گذشته رابطه ایران با طالبان بهبود یافته و تهران حتا حمایت شورشیان طالب را با خود جلب کرده است، اما مشخص نیست این همکاری بعد از خروج نظامیان امریکایی ادامه می‌یابد یا نه. طالبان توقع دارند که قدرت سیاسی قابل ملاحظه ‌ای را در نتیجه مذاکرات (آوردن صلح برای افغانستان) به دست بیاورد. اقدامات اخیر ایران در افغانستان نشان می ‌دهد که این کشور مایل است اطمینان حاصل کند که آیا با نشستن طالبان بر اریکه قدرت، تنش‌ ها و منازعات همانند دهه ۱۹۹۰ از سر گرفته خواهد شد؟ در اواخر سال ۲۰۱۸ رهبران ایران و اعضای بلند پایه طالبان طی دیداری زمینه ‌های بالقوه همکاری جهت تثبیت وضعیت افغانستان بعد از خروج نظامیان امریکایی را بحث و بررسی کردند. اما هنوز شک و تردید زیادی وجود دارد که ایران چگونه می‌خواهد با جنگ ‌طلبان همراهی و مدارا کند.

پاسخ

جنگ و بی ‌ثباتی در افغانستان همیشه مایه نگرانی تهران بوده و سال ‌ها جنگ در افغانستان باعث ورود سیلی از مهاجران افغان به ایران شده و تا به حال ایران فعالیت ‌هایی را که در سوریه، عراق و یمن به وسیله جنگ نیابتی به پیش می ‌برد در افغانستان عملی نکرده است. اکنون ایران تمایل بیش ‌تری به مداخله در امور افغانستان به منظور حفظ منافع ملی و تضعیف نقش ایالات متحده در افغانستان و منطقه دارد. ایران، روند مذاکرات میان امریکا و طالبان و همچنان گفتگو های بین الافانی برای پایان دادن به جنگ امریکا در افغانستان را به دقت تحت نظر دارد. و پس از خروج نیرو های امریکایی از افغانستان این سپاه پاسداران تلاش خواهد کرد تا در افغانستان نقش برجسته تری را داشته باشد.

پاسخ

ایران با طالبان روابط تنگاتنگ دارد. یکی از عواملی که رابطه محتمل طالبان و ایران را تقویت می‌کند، دشمن مشترک آن‌ ها یعنی شاخه خراسان داعش در افغانستان است. به همین دلیل تهران لازم می ‌بیند که افغانستان همسایه‌ ای باثبات برایش باشد تا بتواند مانع برنامه ‌ریزی و انجام حمله به خاک خود از طرف داعش در افغانستان شود. تهران برای دست ‌یابی به این هدف، آشکارا با هر جناحی در افغانستان از جمله با دشمن سابق خود یعنی طالبان همکاری خواهد کرد. ایران در دو دهه جنگ امریکا در افغانستان، بنا بر ادعاها، طالبان و شورشیان را در سطوح مختلف از تجهیز و آموزش تا تمویل مالی، کمک کرده است. این کشور احتمالاً یک بازیگر مهم در افغانستان باقی خواهد ماند. در نهایت ایران علاقه ‌مند حفظ ثبات در افغانستان است.

پاسخ

چرت و پرت نگو ایران هزار بار از داعش خطرناک تر است حکومت ایران پدرخوانده داعش و سایر تروریستان است حکومت ایران محور شرارت در منطقه است

پاسخ

در حالی که طالبان پس از چندین سال جنگ در برابر دولت افغانستان و نیروهای بین المللی حاضر شده اند برای پایان دادن به منازعه افغانستان تن به مذاکره و مصالحه بدهند، اما از سوی دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تلاش می کند که این پروسه را ناکام نماید و طالبان را هکاری کند و برای شان سلاح بفرستد تا جنگ در این کشور دوام پیدا کند. سپاه پاسداران تماس های مداومی با طالبان دارد و در ماه های اخیر گزارش های مبنی بر حمایت نظامی سپاه از طالبان وجود دارد. حمایت تسلیحاتی سپاه پاسداران می تواند ترغیب طالبان به حملات بیشتر بر پایگاه ها و تسهیلات نظامی در افغانستان باشد.

پاسخ

افغانستان چقدر بدبخت است که دارای این نوع همسایگان درنده صفت (ایران و پاکستان) است. این دو کشور از ۴۵ سال قبل به اینسو برای تخریب افغانستان جنگجویان را آموزش می دهد و سپس آنها را برای نابودی افغانستان و کشتن افغان ها روان می کنند. چند روز قبل، من در جایی خواندم که در دوران رئیس جمهور داود خان که اداره استخباراتی پاکستان جنگجویان را علیه دولت افغانستان تربیه می کرد مصارف این پروژه تربیتی را ایران بدوش گرفته بود. لعنت بر همچون همسایه هایی که ما داریم. پاکستان و ایران ارتش ملی سابق ما را که از دوران امیر شیرعلی خان ساخته شده بود، نابود کردند. اگر امریكا و كشورهای اروپایی ارتش و كماندوی ما را تأسیس نمی کردند و اگر پولی از مالیه دهنده گان امریكایی و اروپایی نبود، ما برای دهه ها نمی توانستیم ارتش و پولیس داشته باشیم.

پاسخ