امنیت

نیروهای افغان گروه های جنایتکار تحت حمایت ایران در هرات را سرکوب کردند

گزارش از علی

یک هیئت از ولسی جرگه برای بررسی و ارزیابی اوضاع امنیتی در ولایت هرات به تاریخ ۲۱ جدی از این ولایت بازدید کرد. یافته های آنها نشان داد که برای اکثر حوادث در این ولایت که امنیت را تهدید می کنند و باعث وحشت و ناامیدی در میان افغان ها می شوند، رژیم ایران مسؤل است. [علی]

کابل -- با توجه به وخامت اوضاع امنیتی در هرات، نیروهای افغان برای تعقیب کردن اعضای گروه طالبان و شبکه های جنایتکار که در هفته های اخیر در یک سلسله اختطاف ها دست داشتند، عملیات های مؤثری را انجام داده اند.

این افزایش عملیات های امنیتی پس از آن صورت گرفت که یک هیئت ولسی جرگه به تاریخ ۲۱ جدی از هرات بازدید کرد تا وضعیت امنیتی در این ولایت را بررسی و ارزیابی کند.

افزایش در قتل های هدفی و آدم ربایی ها، جرایم سازمان یافته و حملات طالبان بالای تعدادی از ولسوالی های هرات، از جمله نگرانی های امنیتی بودند.

این هیئت همانطور که یافته های خود را یک هفته بعد افشا ساخت، نشان داد که برای اکثر حوادث در هرات که امنیت این ولایت را تهدید می کند و باعث وحشت در بین باشندگان آن می شود، رژیم ایران مسؤل است.

مقامات محلی ۵ آدم ربایان مشکوک را به تاریخ ۱۴ جدی در دفتر ولایتی ریاست امنیت ملی هرات نشان می دهند. [عمر]

مقامات محلی ۵ آدم ربایان مشکوک را به تاریخ ۱۴ جدی در دفتر ولایتی ریاست امنیت ملی هرات نشان می دهند. [عمر]

به تاریخ ۲۹ جدی نیروهای امنیتی افغان یک گروه ۵ نفری از آدم ربایان مشکوک را در ولسوالی گذره دستگیر کردند.

به روز بعدی، آنها ۱۲ متهم دیگر را دستگیر کرده و چهار اختطاف شدگان در ولسوالی انجیل را آزاد کردند.

در یک حادثه جداگانه، نیروهای امنیتی دو تروریست را بازداشت کردند که در یک حمله بالای افسران پولیس دست داشتند. در حمله مذکور یک پولیس کشته و دو نفر دیگر زخمی شده بودند.

جنرال سلطان داؤد سلطان قوماندان امنیه هرات به تاریخ ۳۰ جدی به خبرنگاران گفت، آدم ربایی ها در ولایت هرات انگیزه های سیاسی و اقتصادی دارند.

ایران مسؤل است

عبدالستار حسینی رئیس هیئت ولسی جرگه در بازدید از هرات گفت، رژیم ایران از ۲۲ گروه جنایتکار بسیار خطرناک در هرات که در فعالیت های ضد حکومت نقش دارند، پشتیبانی می کند.

وی گفت، هر کدام از این گروه ها ۲۰ الی ۱۵۰ عضو فعال در این ولایت دارند.

وی گفت، این گروه های تحت حمایت ایران به طور فعال در ترورها، آدم ربایی ها، جرایم سازمان یافته و مختل نمودن نظم عامه نقش دارند.

حسینی گفت، «طالبان و گروه های تحت حمایت ایران بین افغانستان و ایران آزادانه عبور می کنند. خانواده های فرماندهان این گروه های تروریستی در ایران زندگی می کنند.»

وی افزود، «حکومت ایران به طور مستقیم سلاح و مهمات را در اختیار این تروریست ها قرار می دهد.»

این هیئت همچنان دریافت که حکومت ایران برای اعضای گروه های حمایت شده خود کارت های شناسایی صادر کرده است، تا آنها بتوانند آزادانه در داخل ایران بگردند.

این هیئت دریافت که گروه های تحت حمایت تهران سخت تلاش می کنند تا تسلط رژیم را در ولایات غربی به ویژه در هرات تقویت کنند.

فرار سرمایه

گروه های تحت حمایت رژیم ایران که در ولایت هرات فعال اند، علاوه بر ترغیب تروریزم، باعث کاهش سرمایه گذاری شده اند زیرا سرمایه گذاران در مناطقی که گروه های جنایتکار و ترور فعالیت می کنند، از سرمایه گذاری اجتناب می ورزند.

سید وحید قتالی والی هرات به تاریخ ۱۴جدی به خبرنگاران گفت، این گروه ها تلاش می کنند تا از سرمایه گذاری در ولایت صنعتی هرات جلوگیری کنند.

وی گفت، «هدف اصلی این گروه ها در ولایت هرات که مرکز اقتصادی کشور است، اینست که مردم ما را پریشان ساخته و وحشت را به طور سازمان یافته گسترش دهند.»

وی افزود، «در حالیکه ما در شهرک صنعتی کارخانه های جدیدی را افتتاح می کنیم، تحت تأثیر بد ناامنی قرار گرفته ایم. بخشی از سرمایه ما به کشورهای همسایه فرار کرده است که هرگز مورد قبول ما نیست.»

قتالی در اشاره به ایران گفت، «بعضی از کشورهای همسایه از ناامنی و آدم ربایی در شهر هرات حمایت می کنند تا برای فعالیت های پولشویی خود زمینه را فراهم کنند و منافع اقتصادی خود را به دست آورند.»

بیش از ۲۰۰ نفر از باشندگان هرات به تاریخ ۲۵ جدی در شهر هرات گردهم آمدند تا آنچه را محکوم کنند که آنها مداخله ایران در امور کشورشان توصیف کردند.

آنها گفتند، رژیم ایران با حمایت از گروه های تروریستی مانند طالبان تلاش می کند تا از پروژه های زیربنایی مانند بندها جلوگیری کند.

دیگر قابل قبول نیست

شکیب احمد رحمانی یک باشنده هرات گفت، کشورهای همسایه به ویژه ایران برای سختی هایی مسؤل هستند که افغان ها روزانه آنها را تحمل می کنند.

وی افزود، «ما قبلاً ایران را به عنوان یک همسایه صمیمی می دیدیم، اما اکنون می بینیم که این کشور برای ایجاد ناامنی و تخریب زندگی ما در افغانستان کار می کند.»

محبوب احمدی یکی دیگر از باشندگان هرات گفت، «کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان از گروه های ضد حکومت در افغانستان حمایت می کنند که این امر باعث ناامنی در این کشور شده است.»

وی گفت، «توقع ما از همسایگان خود همکاری در تأمین صلح و امنیت است، اما این کشورها دلیل این هستند که افغانستان به صلح، امنیت یا انکشاف دست نیافته است.»

فرید احمد فرهمند یک باشنده هرات گفت، ظلم حکومت ایران بالای مهاجرین افغان و دخالت آن در امور افغانستان دیگر قابل قبول نیست.

وی گفت، «حکومت ایران سال هاست که برای جلوگیری از پیشرفت در افغانستان به طالبان پول می پردازد. ایران نمی خواهد که افغانستان بندهای برق آبی و كارخانه ها داشته باشد، و ما بارها شاهد بوده ایم كه این کشور چگونه در نابودکردن بندهای برق آبی در حوزه غرب تلاش کرد اما مؤفق نشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب این گروه به یک شب تشکیل نشده است . حتما ماه و شاید هم سال ها بالایش کارصورت گرفته تا این گروه شکل گرفته. چرا همچون گروه ها را در نطفه خنثی نمیکنید؟ مگر خون ریس جمهور با خون یک فرد عادی این خاک تفاوت دارد؟ زمانیکه ریس جمهور یا یکی از اراکین بلند پایه میاید درین شهر یک پشه هم پر زده نمیتواند چه رسد به ادم ها؟!! باور کنید که اگر ارگان های کشفی و امنیتی خواسته باشند یک بوتل اب معدنی از مرز به این سو وارد شده نمیتواند.

پاسخ

تنها راه شکست رژیم تروریستی ایران برای ما کنترل آبی است که به طور رایگان از کشورما به ایران سرازیر می شود. اگر دولت افغانستان درخواست مرا بپذیرد، من چقری های بزرگی را در نزدیکی بند برق کمال خان و بندهای دیگری که در نزدیکی ایران ساخته می شود حفر می کردم و در آنجا درخت می کاشتم. هنگامی که آب بیشتر می شد به طور مثال، در نتیجه باران شدید، من اجازه می دادم به چقری های بزرگ رهبری شود. اما به هیچ وجه اجازه نمی دهم که به مناطق تحت کنترل رژیم تروریستی و کثیف ایران برود. همین نوع رفتار باید علیه رژیم تروریستی پاکستان نیز انجام شود. جامعه جهانی و به ویژه امریکا باید به افغانستان در ساختن بندهای آبی کمک کند. این تنها راهی است که می توانیم از طریق آن همسایگان تروریست خود را تحت فشار قرار دهیم. مرگ بر تروریست های ایرانی و پاکستانی.

پاسخ