اقتصاد

زیربناهای بهتر آبیاری تولیدات زراعتی هرات را افزایش داده اند

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی، اعمار بندهای جدید برق آبی و آبیاری در مناطق غربی افغانستان در سال گذشته به افزایش بیش از ۳۰٪ صادرات کمک کرده است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مقامات حکومتی گفتند، زیربنا های آبیاری انکشاف یافته در ولایت هرات تولیدات زراعتی را تقویت کرده اند که نسبت به سال گذشته در افزایش ۳۱٪ صادرات کمک کرده است.

این مؤفقیت اقتصادی علی رغم تلاش های طالبان به دست آمده است تا آبرسانی در این ولایت را مختل کنند. این تلاش ها شامل حمله ای بالای یک پوسته امنیتی در بند پاشدان در ماه حوت می شود که هدف آن آسیب رساندن به کارگران و انجنیران این بند بود.

به گفته اتاق تجارت و صنایع هرات، تولیدکنندگان هرات در جریال سال ۱۳۹۹ به ارزش تقریباً ۶.۲۵ میلیارد افغانی (۸۰.۳ میلیون دالر)، ۶۸،۸۸۳ تون اجناس را به کشورهای مختلف صادر کردند.

محمد رفیع رحمانی رئیس اتاق تجارت در ماه گذشته گفت، فقط در مدت یک ماه «هرات ۴۰۰۰ تون تولیدات زراعتی را صادر کرد که ارزش آنها تقریباً ۳۷.۷ میلیون افغانی (۴۸۵ هزار دالر) بود.

صندوق های پر از زعفرانی که در افغانستان کشت شده اند به تاریخ ۳ حوت در میدان بین المللی هرات در انتظار صدور هستند. [اتاق تجارت و صنایع هرات]

صندوق های پر از زعفرانی که در افغانستان کشت شده اند به تاریخ ۳ حوت در میدان بین المللی هرات در انتظار صدور هستند. [اتاق تجارت و صنایع هرات]

رحمانی گفت، از جمله ۱۸۳ نوع اجناس صادر شده، ۱۷۹ آنها تولیدات زراعتی بودند.

نامبرده گفت، عمده ترین صادرات تولیدات زراعتی هرات شامل زعفران، کشمش، زیره سبز، زیره سیاه، زیره سفید، تخم تربوز، کنجد، تخم جاروب، خاک شیر، اسفرزه، تخم ریحان، تخم اسفند و برخی گیاه های طبی دیگر می شوند.

وی گفت، سرب و قالین ها نیز از مهمترین اجناس صادراتی هستند، در حالیکه صادرات صنعتی هرات شامل «آبگرمی ها، نوشیدنی های انرژی و تجهیزات طبی» می شوند.

محمد عثمان انصاری رئیس اتحادیه صادرکنندگان هرات گفت، بیشتر این صادرات به امارات متحده عربی، ایران، اروپا، هند، ترکیه، عربستان سعودی و برخی از کشورهای آفریقایی ارسال شدند.

انصاری با افزودن اینکه وی توقع دارد که رشد بازار صادرات ادامه یابد گفت، «اکثریت کشورها به تولیدات افغانستان علاقه مند هستند زیرا تولیدات زراعتی و صنعتی هرات دارای کیفیت بسیار خوبی هستند.»

دگرگون ساختن اقتصاد هرات

مقامات محلی گفتند، افتتاح بند سلما به تاریخ ۱۵ جوزای سال ۱۳۹۵ در تقویت تولیدات زراعتی هرات کمک کرد که نهایتاً شرایط زندگی دهقانان را بهتر ساخت.

بشیر احمد احمدی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری هرات گفت، پس از آنکه این بند فعالیت را آغاز کرد، در ولسوالی های مانند چشت، اوبه، پشتون زرغون، انجیل و زنده جان هزاران باب باغات کاشته شدند.

وی افزود، دهقانان اکنون در سراسر این ولایت بیش از ۷۰ هزار جریب (۱۴۰۰۰ هكتار) مزارع شالی را كشت می کنند كه برای كشت برنج استفاده می شود، و این رقم قبل از افتتاح بند فقط ۳۰ هزار جریب (۶۰۰۰ هكتار) بود.

احمدی گفت، «بند سلما در ۱۰ ولسوالی در امتداد دریای هریرود کمک کرده است تا برای هزاران نفر وظایف دایمی ایجاد شوند.»

وی خاطرنشان كرد، اگر آب بند سلما نمی بود، دهقانان به دلیل خشک سالی امسال تولیدات زراعتی و باغاتی خود را كاملاً از دست می دادند.

وی گفت، «آب بند سلما امسال حاصلات ما را نجات داده است.»

سید وحید قتالی والی هرات گفت، جریان آب از طریق بند عصری سازی سکتور زراعت را ممکن ساخته که این امر باعث افزایش و معیاری سازی تولید زراعتی در این ولایت شده است.

وی گفت، «برای صادرات هرات به ویژه در سکتور زراعت... در بسیاری از کشورهای منطقه و سراسر جهان تقاضای زیادی وجود دارد.»

قتالی افزود، بند سلما علاوه بر مدیریت جریان آب در گسترش فعالیت های زراعتی و باغاتی نیز کمک کرده است.

وی گفت، «بند پاشدان یک پروژه اساسی دیگر حکومت افغانستان برای رشد زراعت و صادرات در هرات است.»

وی با افزودن اینکه این ولایت در جستجوی افزایش بیشتر صادرات خود در آینده است گفت، با اینکه کار ساختمانی ۹۰٪ پیش رفته است، انتظار می رود که این بند تا ماه جدی امسال افتتاح شود.

کار بالای پروژه های آب جریان دارد

اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان پلان دارد که امسال کار ساختمانی بالای حدود ۴۴ بند بزرگ، متوسط و کوچک را در ۲۱ ولایت آغاز کند.

نظام الدین خپلواک سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان به تاریخ ۱۶ حمل گفت، این پروژه ها بیشتر از ۶۰۰ میلیون دالر هزینه خواهند داشت و در نهایت ظرفیت ذخیره ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب را فراهم خواهند کرد.

وی گفت، بندهای جدید برای آبیاری بیشتر از ۱۶۰۰ هزار جریب (۳۲۰ هزار هکتار) زمین های زراعتی آب را تهیه کرده و حدود ۱۰۰ میگاوات برق را تولید خواهند کرد.

به گفته خپلواک، کار ساختمانی بالای ۱۳ بند جریان دارد.

این بندها شامل بخش آباد در فراه، پاشدان در هرات، کجکی در هلمند، مچلغو در پکتیا، سلطان در غزنی، توری در زابل، پالتونی در پکتیکا، شاه و عروس در کابل، شورابک در بدخشان و سراب و شفلوق در ارزگان می شوند.

محمد یعقوب مصحوف یک اقتصاددان در شهر هرات گفت، حتی در جریان این ناامنی و چالش های اقتصادی حکومت در ساختن بندها و ایجاد فرصت های کاری مؤفق بوده است.

مصحوف گفت، ساختن بندهای برق آبی در سراسر کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر وظایف پایدار ایجاد کرده است.

وی افزود، «در همین حال، با تهیه شدن آب آبیاری مطمئن از طریق این بندها، تولیدات زراعتی افزایش یافته و شرایط زندگی دهقانان بهبود یافته است.»

مصحوف با افزودن اینکه «افغانستان در نتیجه رشد سکتور زراعت خودکفا خواهد شد گفت، اعمار بندها کشت کردن هزاران هکتار زمین های زراعتی و باغاتی را ممکن خواهد ساخت.

وی گفت، افغانستان زمین های زراعتی پرثمری دارد و با تأمین آب آبیاری پایدار، این کشور ظرفیت دارد که حاصلات گندم را افزایش داده و انواع میوه های تازه را تولید کند.

وی افزود، افغان ها می توانند از این میوه ها استفاده کرده و یا آنها را صادر کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ظرفیت های بالقوه سکتور زراعت و ساختن زیر بنا های بهتر آبیاری و همچنان سرد خانه ها میتواند در رُشد اقتصاد افغانستان مُمِد واقع گردد. خبر خوشی است. دولت افغانستان و نهاد های کمک کننده خارجی در بخش زراعت باید در این راستا تلاش های بیشتری را به خرج دهند تا اینکه اقتصاد مملکت بهتر شد و زمینه کار برای مردم افغانستان فراهم شود.

پاسخ

رشد اقتصادی افغانستان در سال‌ های اخیر بهبود اندکی داشته است و این رشد ناشی از تولیدات در عرصه زراعت بوده است. اما دهقانان به دلیل سنتی بودن کشاورزی، کمبود زمین و نرسیدن سر وقت محصولات زراعتی به بازار، با فقر دست و پنجه نرم می ‌کنند. تغییر اقلیم سبب شده است تا زمین ‌های زیادی به صحرا تبدیل شوند و سرچشمه‌ های آب بخشکند. از سوی دیگر تولیدات زراعتی بازار مناسبی برای فروش ندارد. تنها در سال جاری هزاران تن میوه تازه افغانستان به دلیل نرسیدن به بازارهای منطقه گندیده است. حکومت افغانستان باید سعی نماید تا مشکلات را که من در این جا ذکر کردم جه بیشتر در کنار همکاری با دهاقین در قسمت یافتن بازار به محصولات زراعتی دهقانان و ساختن سرد خانه ها افزایش دهند تا محصولات زراعتی زارعین فاسد نشوند.

پاسخ

در شرایط کنونی زارعت در افغانستان بهترین و شاید تنها گزینه برای ایجاد زیر بنا های اقتصادی این کشور باشد. زراعت نه تنها نقش انفعالی در توسعه ایفا نمی ‌کند، بلکه می‌ تواند در پایه ریزی ساختاری های اقتصادی در کشور های رو به توسعه، پنج کمک مهم را انجام دهد که عبارت از: فراهم آوری نیروی کار، سرمایه، ارز، مواد خام برای بخش روبه رشد صنعتی و ایجاد بازار مناسب برای کالای صنعتی تولید شده در داخل.

پاسخ

در منطقه و جهان افغانستان به حیث یک کشور زراعتی شناخته می‌شود. ۸۰ در صد مردم افغانستان به زراعت و مالداری اشتغال دارند، و ۳۱ فیصد درآمد ناخالص ملی از محصولات زراعتی بدست می‌آید. بخش اعظم صادرات افغانستان نیز محصولات زراعتی و دامی است. به همین لحاظ، زراعت در ساختار اقتصادی جامعه افغانی از اهمیت خاصی برخوردار است. کارشناسان کشاورزی را مهم ترین بخش در اقتصاد افغانستان می ‌دانند و اعتقاد دارند که تنها با توسعه بخش زراعت می ‌توان به رشد و توسعه اقتصادی مطلوب در افغانستان دست یافت.

پاسخ