امنیت

با وجود تهدید از تهران و لوای فاطمیون کار اعمار بند بخش آباد ادامه دارد

گزارش از عمر

یک ایکسکواتور به تاریخ ۱۵ سنبله در محل کار اعمار بند بخش آباد در ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه، کار می کند. [دفتر والی فراه]

یک ایکسکواتور به تاریخ ۱۵ سنبله در محل کار اعمار بند بخش آباد در ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه، کار می کند. [دفتر والی فراه]

هرات -- با وجود تهدید مداخلات تهران، کار روی یک بند در منطقه بخش آباد در ولایت فراه جریان دارد که صدها فرصت کاری را برای افغان های محلی فراهم می کند.

بند بخش آباد که قرار است بالای دریای فراه رود در ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه ساخته شود، ۲۷ میگاوات برق را تولید خواهد کرد.

این بند با داشتن دیواری به ارتفاع ۸۰ متر، ۱.۳ میلیون متر مکعب آب را ذخیره خواهد کرد و برای ۵۵۰ هزار جریب (۱۱۰ هزار هکتار) زمین های زراعتی، آبیاری دوامدار را فراهم خواهد کرد.

مقامات محلی می گویند، دو تونل برای تغیر دادن مسیر به خاطر مساعد کردن ساختن این بند، در حال اعمار اند.

سید الیاس یک فرمانده ارشد لوای فاطمیون، در یک گردهمایی فاطمیون در مشهد ایران، به تاریخ ۲۴ اسد سخنرانی می کند. [آرشیف]

سید الیاس یک فرمانده ارشد لوای فاطمیون، در یک گردهمایی فاطمیون در مشهد ایران، به تاریخ ۲۴ اسد سخنرانی می کند. [آرشیف]

جنگجویان فاطمیون در یک مکان نامعلوم در سوریه، در ماه حوت در حال آموزش به تصویر کشیده شده اند. [آرشیف]

جنگجویان فاطمیون در یک مکان نامعلوم در سوریه، در ماه حوت در حال آموزش به تصویر کشیده شده اند. [آرشیف]

عبدالظاهر کریمی رئیس حوزه دریایی فراه رود گفت، صدها نفر کارگر شب و روز برای تکمیل کردن این تونل ها کار می کنند.

کریمی به تاریخ ۱۵ میزان گفت، «بر اساس قراردادها، کار اعمار دو تونل انحرافی باید در مدت ۷ ماه به پایان برسد. یکی از این تونل ها ۶۰۰ متر و دیگری ۵۰۰ متر طول دارند و مبلغ ۹۲۲.۸ میلیون افغانی ( ۱۲ میلیون دالر) بودجه برای اعمار آنها اختصاص یافته است.»

وی افزود، «اعمار تونل های بخش آباد از سرطان سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تا حوت ۱۳۹۹ تکمیل خواهد شد. پس از اعمار تونل های بخش آباد، کار بالای دیوار بند آغاز خواهد شد.»

عبدالستار حسینى یک عضو ولسی جرگه به نمایندگی از ولایت فراه گفت، «مداخلات ایران افزایش یافته است زیرا این کشور می خواهد که اعمار بند بخش آباد را مختل کند.»

وی گفت، رژیم ایران و لوای فاطمیون تهدیدی بزرگی را برای این بند مواجه می سازند.

لوای فاطمیون یک گروه شبه‌ نظامی متشکل از افغان ها می باشد که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تمویل شده، آموزش دیده و مجهز شده است و تعداد تخمینی جنگجویان آن بین ۱۲ تا ۱۴ هزار نفر می باشد.

حسینی گفت، «ایران نمی خواهد که تجربه تلخ اعمار بند سلما را تکرار کند. حکومت ایران امیدوار بود که بند سلما در هرات ساخته نشود، اما مداخلات آن مهار شدند. اکنون این کشور تمام تلاش های خود را به خرج می دهد تا از اعمار بند بخش آباد جلوگیری کند.»

وی گفت، «لوای فاطمیون از ایران آموزش دریافت کرده است و تمام بندهای مناطق غربی و جنوبی کشور را تهدید می کند.»

وی افزود، «بند کمال خان در ولایت نیمروز، بند کجکی در ولایت هلمند، بندهای پاشدان و سلما در ولایت هرات و بند بخش آباد در ولایت فراه همه در معرض تهدید حکومت ایران قرار دارند.»

دادالله قانع رئیس شورای ولایتی فراه گفت، «وقتی بند بخش آباد در ولایت فراه ساخته شود، ایران آب رایگان را دریافت نخواهد کرد و یک حوزه شرقی این کشور [ایران] به یک صحرا تبدیل خواهد شد. بنابر این، ایران برای مختل کردن اعمار این بند، که حق مسلم مردم افغانستان است، مداخله می کند.»

وی افزود، «اعمار بند بخش آباد یکی از آرزوهای بزرگ باشندگان فراه است و آنها برای سال ها در انتظار اعمار این بند بوده اند.»

وی گفت، «با اینکه سطح آب زیرزمینی در ولایت فراه کاهش یافته است، اعمار بند بخش آباد لازمی شده است.»

حمایت محلی

تاج محمد جاهد والی فراه گفت، برای اعمار بند بخش آباد هیچ مانعی وجود ندارد و هیچ کس نمی تواند کار آن را مختل سازد.

وی گفت، «باشندگان محلی و بزرگان از اعمار بند بخش آباد حمایت می کنند و در کنار نیروهای امنیتی مشغول تأمین امنیت این [بند] هستند. به هیچ کشور یا گروهی اجازه داده نخواهد شد که به محل کار اعمار بخش آباد نزدیک شود. علاوه بر مردم محلی، گروه های خیزش مردمی در منطقه فعالیت دارند، و یک کمربند امنیتی قوی ایجاد شده است.»

وی گفت، حکومت به باشندگان ولایت فراه متعهد است و به هر قیمتی که باشد این بند را اعمار خواهد کرد تا به خانه های باشندگان فراه برق، و برای زمین های زراعتی آنها آب کافی و دوامدار فراهم شوند.

محمد بارکزی یک باشنده شهر فراه گفت، کار اعمار بند بخش آباد باعث خوشحالی باشندگان می شود زیرا این بند زندگی ها، به ویژه زندگی دهاقین و کشاورزان را تغیر خواهد داد.

وی افزود، «بند بخش آباد در روشن ساختن و شگوفایی ولایت فراه نقش خواهد داشت. اعمار یک بند برق آبی یک نشانه انکشاف است و هر افغان امیدوار است که کشورش انکشاف یافته و احیا شود

وی گفت، «ما امیدواریم که کار اعمار بند بخش آباد به زودی تکمیل شود.»

وی افزود، «مردم فراه همیشه خواسته اند که بند بخش آباد ساخته شود. ما از اینكه حکومت به خواسته ما توجه كرده است قدردانی می كنیم. ما از حکومت می خواهیم كه كشورهای همسایه را نگذارد که تطبیق این پروژه را مختل کنند.»

حبیب الله صدیقی یک باشنده ولایت فراه گفت، «هنگامی که کار بالای بند بخش آباد به پایان برسد، زمین هایی که به دلیل کمبود آب غیرفعال مانده بودند، کشت خواهند شد و ما به برق ۲۴ ساعته دسترسی خواهیم داشت.»

وی گفت، «ولایت فراه زمین های زراعتی فراوانی دارد و وقتی آب وجود داشته باشد، هزاران نفر فرصت کاری را پیدا خواهند کرد.»

وی گفت، «ما از برنامه های انکشافی جمهوری اسلامی افغانستان پشتیبانی می کنیم زیرا پروژه های زیربنایی اقتصاد را تقویت می کنند.»

وی افزود، «ما در کنار نیروهای امنیتی هستیم و در تأمین امنیت بند بخش آباد از آنها پشتیبانی می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما از بانک جهانی، سازمان ملل متحد، بانک توسعه آسیا، امریکا، اتحادیه اروپا و دیگر دوستان افغانستان می خواهیم تا افغانستان را در ساخت بندهای آبی به منظور ایجاد صلح در افغانستان و جلوگیری از اقدامات تروریستی ایران و پاکستان کمک کنند.

پاسخ

ایران بدترین دشمن ما است.

پاسخ

فاطمیون یک تهدید بزرگ برای آینده افغانستان تلقی می شود. حکومت افغانستان باید علیه این گروه تروریستی اقدام جدی روی دست گیرد.

پاسخ

من فکر می کنم که اکثراً جنگ در افغانستان بخاطر ساختن بندهای افغانستان و مهار کردن آب آن است، زیرا اگر همه آبهای افغانستان مهار شود و زمین های افغانستان آبیاری شود، ایران و پاکستان زیان های زیاد را متقبل می شوند، و ایران و پاکستان با خشکسالی روبرو می شوند، به همین دلیل است که آنها تلاش می کنند تا گروه های تروریستی را علیه افغانستان آموزش دهند و آنها را به افغانستان بفرستند تا از تطبیق این پروژه های توسعه ای در افغانستان جلوگیری کنند.

پاسخ