امنیت

حمایت نظامی ایران تهاجم طالبان در حوزه غرب افغانستان را تقویت کرد

گزارش از عمر

شبه نظامیان افغان با سلاح های خود به تاریخ ۱۸ سرطان در خانه اسماعیل خان یک جنگ سالار در هرات، برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان در برابر طالبان گردهم می آیند.

شبه نظامیان افغان با سلاح های خود به تاریخ ۱۸ سرطان در خانه اسماعیل خان یک جنگ سالار در هرات، برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان در برابر طالبان گردهم می آیند.

هرات -- اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند، رژیم ایران برای طالبان حمایت نظامی گسترده ای را فراهم کرده و آنها را قادر ساخته است تا کنترل سه ولسوالی هم مرز با ایران را در ماه جوزا در دست بگیرند.

عبدالستار حسینى یک عضو ولسی جرگه به نمایندگی از ولایت فراه گفت، جنگی را که ولسوالی های انار دره، قلعه کاه و لاش و جوین در آن به دست طالبان سقوط کردند، سربازان ایرانی رهبری کردند.

وی با افزودن اینکه رژیم ایران در جستجوی تخریب بندهای کمال خان، بخش آباد و پاشدان است گفت، «حکومت ایران از اعمار شدن بند ها در حوزه غرب عصبانی است.»

مقامات افغان به طور مکرر رژیم ایران را به حمایت از طالبان متهم کرده اند. آنها می گویند، هدف ایران این است که اعمارشدن بندها در حوزه غرب را مختل کرده و بدین ترتیب جریان آب به ایران را بدون مانع تضمین کند.

این تصویر که به تاریخ ۱ حمل گرفته شده است، نمای عمومی بند برق آبی کجکی در ولایت هلمند، در قلب سرزمین تحت محاصره طالبان را نشان می دهد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۱ حمل گرفته شده است، نمای عمومی بند برق آبی کجکی در ولایت هلمند، در قلب سرزمین تحت محاصره طالبان را نشان می دهد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

حسینی گفت، طالبان در جریان درگیری ها تانک های اردوی ملی افغان و سایر تجهیزات نظامی را ضبط کرده و سپس آنها را به ایران منتقل کردند.

همایون شهیدزاده یکی دیگر از اعضای ولسی جرگه به نمایندگی از فراه گفت، ایران برای گسترش نفوذ خود در سراسر غرب افغانستان از طریق طالبان، از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

وی گفت، «طالبان بدون حمایت و دخالت ایران توانایی تصرف کردن هیچ قلمروی را نمی داشتند. طالبان تمام نیازهای مالی و نظامی خود در حوزه غرب را از ایران دریافت می کنند.»

شهیدزاده گفت، ایران سلاح های پیشرفته ای را در اختیار طالبان قرار داده است که با آنها کمک کند تا از نیروهای افغان برای پس گرفتن این مناطق جلوگیری کنند.

در روزهای اخیر، طالبان حملات خود را در سایر ولسوالی های هم مرز با ایران به شمول غوریان، کوهسان و گلران، افزایش داده و شدت بخشیده اند.

سمونوال سید معراج الدین سادات قوماندان امنیه هرات به تاریخ ۱۰سرطان به سلام تایمز گفت، نیروهای امنیت ملی افغانستان تلاش طالبان برای تصرف کردن ولسوالی های کوهسان و گلران را خنثی کرده اند.

وی گفت، «با وجود اینکه طالبان حمایت قابل توجهی را از حامیان خارجی خود دریافت کردند، آنها نتوانستند نیروهای امنیتی را شکست داده و این ولسوالی ها را تصرف کنند.

نیروهای افغان حمله بالای بند سلما را دفع کردند

یک مقام نظامی در این بند به تاریخ ۱۵ سرطان به سلام تایمز گفت، طالبان همچنان با حمایت سپاه پاسداران ایران حمله گسترده ای را بالای بند سلما در ولسوالی چشت ولایت هرات آغاز کردند.

به گفته این مقام كه نخواست نامش نشر شود، اما نیروهای امنیتی حمله مهاجمین را دفع كردند.

وی گفت، عناصر سپاه پاسداران در کنار طالبان می جنگیدند و «مواد منفجره خطرناکی» را با خود آورده بودند.

صدها نفر از جنگجویان طالب تحت حمایت ایران بالای پوسته های نظامی در اطراف بند سلما حمله کردند و درگیری ها برای چندین ساعت ادامه یافتند.

این مقام نظامی گفت، «ما گزارش های استخباراتی داریم که نشان می دهد جنگجویان سپاه پاسداران طالبان را در جریان حمله نامؤفق آنها همراهی کردند.»

وی با خاطرنشان کردن اینکه اگر طالبان مؤفق می شدند آنها بند را نابود می کردند گفت، نیروهای امنیتی افغان جلوی پیشرفت آنها به سوی بند را گرفتند.

عبدالصبور قانع والی هرات به تاریخ ۱۵ سرطان در یک کنفرانس خبری در شهر هرات گفت، نیروهای امنیتی تهدیدهای احتمالی را دفع کردند که بند سلما را هدف قرار می دادند و اکنون در برابر هر حمله بعدی از آن محافظت می کنند.

وی در اشاره به اینکه اکنون هیچ نیرویی نمی تواند به بند آسیب برساند گفت، «از زمان افزایش حملات طالبان بدینسو ما در اطراف بند سلما نیروهای تقویتی را مستقر کرده ایم.»

وی افزود، طالبان از «قدرت های مشخص منطقه ای» حمایت دریافت می کنند تا پروژه های اساسی زیربنایی را در افغانستان نابود کنند.

وی گفت، «هدف خصومت آمیز همسایگان ما این است که افغان ها را برای همیشه وابسته نگهدارند.»

قانع به تاریخ ۵ سرطان در جریان بازدید از تأسیسات بند پاشدان گفت، کارهای ساختمانی در این بند با وجود این برنامه های خصومت آمیز، به تکمیل شدن نزدیک است.

وی گفت، افغانستان حق دارد که منابع آبی خود را مدیریت کرده و هرجا که بخواهد بندهای برق آبی را اعمار کند.

مداخلات ایران در حوزه غرب

احمد ولی سیدی یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، با خروج نیروهای خارجی و افزایش حملات طالبان در حوزه غرب، برای دخالت ایران زمینه مساعد شده است.

سیدی گفت، یکی از اهداف موج خشونت طالبان در حوزه غرب زمینه سازی برای حضور نظامی ایران در منطقه است.

وی افزود، دلیلش این است كه تهران مصمم است تا در ولایات غربی افغانستان كه با ایران هم مرز هستند، نفوذ و حضور خود را حفظ كند.

وی گفت، «ایران به مداخله در امور داخلی همه همسایگان خود ادامه می دهد تا اهداف خود را دنبال كند.»

وی در اشاره به شبه نظامیان تحت حمایت ایران که از اجیران افغان متشکل شده است افزود، رژیم ایران برای پیشبردن منافع خود از اعزام کردن جنگجویان لوای فاطمیون در غرب افغانستان دریغ نخواهد کرد.

سیدی خاطرنشان کرد، چنین مداخلات برای افغانستان «پیامدهای بسیار خطرناکی را در پی خواهد داشت».

محمد انور حسینی یک فعال در شهر هرات گفت، سقوط اخیر ولسوالی های مرزی به دست طالبان با کمک سپاه پاسداران، یک نشانه واضحی از دخالت ایران در امور افغانستان است.

وی گفت، این وضعیت ایران را قادر ساخته است تا اسلحه و مهمات را از طریق مرز به شورشیان قاچاق کند.

حسینی گفت، طالبان با دریافت کردن حمایت مالی و نظامی از رژیم ایران، به عنوان نوکران عمل می کنند تا کشور خود را ویران کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بدون شک و تردید که گروهی طالبان یک گروهی مزدور و بیگانه پرست استند.بخاطری بدست اهداف دیگران وطن خود را خراب و ویران میکنند؟

پاسخ

در مرزهای غربی افغانستان حکومت ایران از نیرو های طالبان در این ولایت که با ایران مرزهای طولانی دارد حمایت می ‌کند. همه ای ما و شما می ‌دانیم که ایران در نبرد با داعش از طالبان حمایت می‌ کند. دولت مرکزی افغانستان بار ها با صراحت حمایت پاکستان از طالبان را محکوم کرده ولی تاکنون در مورد حمایت ایران از این گروه واکنش رسمی نشان نداده ‌است. مقامات حکومت ایران نیز تاکنون در مورد ادعا های مربوط به همکاری آن کشور با طالبان موضع‌ گیری نکرده‌ اند. دیپلمات‌ های ایرانی مستقر در افغانستان به ندرت با رسانه‌ ها گفت‌وگو می ‌کنند و هر گاه گفتگو هم کند از روابط کشور شان با طالبان ابا می ورزند.

پاسخ

حکومت ایران با ارسال اسلحه و تدارکات از طالبان حمایت می ‌کند. اگر حکومت ایران نگرانی و حساسیت ‌های ویژه ‌ای دارد ابتدا باید آن را با دولت مرکزی افغانستان در میان بگذارد. به اعتقاد من هر گونه حمایتی از گروه‌ های شورشی افغانستان غیرقانونی و دخالت در امور داخلی کشور ماست. ولایت‌ های مرزهای غربی، شرقی و جنوبی افغانستان با خطر های امنیتی جدی روبرو هستند. در این ولایت ‌های مرزی هیچ گروه افغانی بدون حمایت خارجی نمی ‌تواند عملیات نظامی یا قاچاق مواد مخدر انجام دهد. طالبان که در شرق و جوب می جنگنند از سوی نظامیان پاکستانی حمایت و پشتیبانی می شوند و آنعده طالبان در غرب کشور مبارزه می کنند از سوی رژیم ایران سپورت می شوند.

پاسخ

رژیم طالبان در سال‌ های که بر سر اقتدار بود در افغانستان و با برداشت تندروانه خود، اقلیت‌ های شیعه افغانستان را سرکوب می‌ کرد و در نزاع داخلی و منطقه ‌ای بر سر افغانستان مستقیماً در برابر رژیم مذهبی و شیعه ایران قرار داشت. با این همه این دو دشمن قدیمی اکنون با همکاری در عملیات پنهانی سعی می ‌کنند از گسترش نفوذ حکومت اسلامی (داعش) در افغانستان جلوگیری کنند. داعش که قلمرو گسترده ‌ای را سوریه و عراق در کنترل داشت، در هر دو کشور با دولت‌ های هم‌ پیمان ایران می ‌جنگد. در افغانستان نیز گروه داعش برای طالبان به یک خطر جدی بدل شده‌ است. ایران با طالبان به خاطر داشتن دشمن مشترک با همدیگر همکاری می کند. اگر ایران درک کند که داعش دیگر در افغانستان شکست خورده است، نه تنها اینکه با طالبان همکاری نخواهند کرد بلکه علیه طالبان گروه های مخالف آنها را تقویت خواهند کرد. طالبان باید بداند که آنها در افغانستان به خاطر منافع ایران می جنگنند.

پاسخ
این نظر به دلیل تخلف از پالیسی نظردهی حذف گردید

په حکومت کې به ستونزې وي لاکن په ورانولو حکومت نه جوړیږي او نه نظام جوړیږي.‌ په کار دی چې د اصلاحاتو لپاره کار وشي نه د ورانولو لپاره. ورانول خو په دا څلویښتو کالونو کې وشول مونږ ته څه په لاس راغلل؟ د پاکستان او ایران محتاج شوو، د نړۍ د هر وطن احتیاج شوو، د خلکو عزت مو ولوټل شو. او که ته د پاکستان یا ایران کوم جاسوس یې بیا دې خوله د ماتولو ده.

پاسخ

ایران برای افغانستان مضر است، اما به اندازه که پاکستان مضر است و از تروریست ها حمایت می کند، ایران شاید آنقدر مضر نباشد. روز گذشته، اعضای نیروی هوایی پاکستان به اعضای نیروی هوایی افغانستان هشدار دادند که شورشیان را در اسپین بولدک بمبارد نکنند. در غیر آن، نیروی هوایی پاکستان هواپیماهای افغان را با موشک های هوایی هدف قرار می دهند و هواپیماهای افغان را مجبور به بازگشت می کند. ناتو و به ویژه امریكا و هندوستان باید سلاحها و هواپیماها را به نیروی هوایی افغانستان بدهند تا با پاكستان مقابله كند، زیرا پاکستان به تروریست ها پناه می دهد. آنها به تروریست ها آموزش می دهند و اکنون حمایت مستقیم خود را آغاز کرده اند. ایران و پاکستان هر دو دشمن افغانستان و افغانها هستند

پاسخ