امنیت

اجیران افغان و پاکستانی گروه های شبه نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران در سوریه را ترک کردند

گزارش از فارس العمران

در تصویری که به تاریخ ۱۳ حوت سال گذشته به صورت آنلاین منتشر شده است، اعضای لوای فاطمیون که یک گروه شبه نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران بوده و از اجیران افغان تشکیل شده است، در شرق سوریه به تصویر کشیده شده اند. [دیده بان حقوق بشر سوریه]

در تصویری که به تاریخ ۱۳ حوت سال گذشته به صورت آنلاین منتشر شده است، اعضای لوای فاطمیون که یک گروه شبه نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران بوده و از اجیران افغان تشکیل شده است، در شرق سوریه به تصویر کشیده شده اند. [دیده بان حقوق بشر سوریه]

تعداد فزاینده ای از اجیران افغان و پاکستانی گروه های شبه نظامی در سوریه را که توسط سپاه پاسداران مدیریت و تمویل می شوند، ترک می کنند و بسیاری ترجیح دادند که به خانه هایشان برگردند.

سپاه پاسداران بیش از ۴۰ گروه شبه نظامی را در سوریه رهبری می کند -- که مجموعاً حدود ۱۵۰ هزار جنگجوی دارند. سپاه پاسداران علاوه بر اتباع افغان و پاکستانی، اجیرانی را از عراق، لبنان و بحرین نیز استخدام کرده است.

هشام المصطفی یک عضو کمیته سیاسی ولایت الحسکه گفت، در هفته های اخیر تعدادی قابل توجه جنگجویان خارجی به ویژه افغان ها و پاکستانی ها از این گروه های شبه نظامی خارج شده اند.

وی گفت، تعداد زیادی از اجیران -- که شاید تعداد آنها به صدها نفر برسد -- این گروه های شبه نظامی و سوریه را ترک کرده و به کشورهای خود بازگشته اند.

طرفداران حزب الله لبنان تحت حمایت سپاه پاسداران به تاریخ ۱۱ حوت ۱۳۹۸ تابوت های اعضای کشته شده این گروه در سوریه را هنگام مراسم خاکسپاری جنازه در حومه بیروت حمل می کنند. [اس تی آر/ای اف پی]

طرفداران حزب الله لبنان تحت حمایت سپاه پاسداران به تاریخ ۱۱ حوت ۱۳۹۸ تابوت های اعضای کشته شده این گروه در سوریه را هنگام مراسم خاکسپاری جنازه در حومه بیروت حمل می کنند. [اس تی آر/ای اف پی]

وی گفت، آنها برای ترک کردن دلایل زیادی دارند، اما مهمترین آنها کاهش حمایت مالی از سوی سپاه پاسداران است.

المصطفی گفت، معاشات ماهانه بین سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ۱۵۰۰ دالر رسیده بودند اما به دلیل بحران اقتصادی ایران -- که قسماً ناشی از تحریم ها -- و سقوط ارزش پول ملی ایران بود، این معاشات به کمتر از حصه سوم این مبلغ کاهش یافتند.

وی گفت، تأخیر در پرداختن این معاشات «نارضایتی و عصبانیت» را در میان جنگجویان برآنگیخته است.

بزرگترین اشتباه

اعضای گروه های شبه نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بی توجهی که آنها رنج می برند شکایت می کنند، و بر اساس گزارشات رسانه های محلی ده ها نفر از آنها به کووید-۱۹ مصاب شده و بعضی از آنها از عدم دریافت کردن مراقبت های صحی لازم مردند.

المصطفی گفت، حملات هوایی مکرر که بالای سنگرهای این گروه های شبه نظامی در شرق سوریه انجام می شوند، دلیل دیگری برای خروج اجیران خارجی است.

وی گفت، «آنها به دلیل این حملات شکست خورده و در حاشیه قرار گرفته اند زیرا بسیاری از آنها اکنون می فهمند که آنها مصؤن نیستند و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را به کام مرگ می کشانند.»

اکثریت جنگجویان خارجی در گروه های شبه نظامی ایرانی اعضای دو گروه اصلی یعنی لوای فاطمیون و غند زینبیون هستند.

لوای فاطمیون که در سال ۱۳۹۳ توسط سپاه پاسداران تأسیس شد، بر اساس برخی تخمین ها از حدود ۸۰۰۰ جنگجویان افغان تشکیل شده است در حالیکه غند زینبیون که در سال ۱۳۹۱ در سوریه تأسیس شد، بر اساس گزارش ها از ۲۰۰۰ الی ۵۰۰۰ جنگجویان تشکیل شده است که اکثریت آنها از پاکستان هستند.

بر اساس یک گزارشی که در اواخر ماه حمل توسط العربی الجدید منتشر شد، حدود ۲۰۰ نفر از اعضای این دو گروه شبه نظامی در شهر دیرالزور قرارداد خود را تکمیل کردند و پس از آنکه فرماندهان سپاه پاسداران از افزایش معاش آنها انکار کردند، به سادگی به خانه های خود رفتند.

بر اساس یک گزارش ایران وایر که به تاریخ ۱۵ حمل منتشر شد، یک جنگجوی افغان از لوای فاطمیون که اخیراً از سوریه بازگشت، حکایت کرد که چگونه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استخدام شد و آموزش دید.

وی با اینکه اشتراک خود در این جنگ را «بزرگترین اشتباه» زندگی خود توصیف كرد گفت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپس وی و سایر جنگجویان بدبخت افغان را به جنگ سوریه سوق داد.

وی گفت، وی و هموطنانش همانطور كه فرماندهان ایران ادعا می كردند برای «دفاع از اماکن مقدس» نجنگیدند، بلكه برای تأمین منافع ایران جنگیدند.

درگیری ها میان گروه های شبه نظامی

شیخ محمد عزام السخنی از کمیسیون سیاسی بادیات حمص گفت، «رژیم ایران هزاران نفر از اجیران خارجی را استخدام کرد و برای آنها پول زیادی داد تا از نفوذ و پروژه توسعه طلبانه آن در منطقه، محافظت کنند.»

وی گفت، اما امروز این رژیم به کسانیکه یا برای پول به گروه های شبه نظامی آن پیوستند و یا با شعارهای غلط مذهبی گمراه شده بودند، توانایی پرداختن پول ندارد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پیش بینی کردن کاهش گروه های شبه نظامی مستقر در سوریه، اخیراً تلاش کرده است تا فقیرترین افراد سوری را استخدام کند، که بسیاری از آنها راضی اند تا با معاش کم کار کنند.

السخنی گفت، هنوز هم، نشانه های ابتدایی نشان می دهند که این گروه های شبه نظامی از هم می پاشند.

وی گفت، «روابط میان این گروه های مسلح بدتر می شود زیرا فرماندهان آنها با همدیگر درگیر می شوند.»

وی گفت، این گروه های شبه نظامی عموماً به دلیل منابع درآمدی به ویژه در دشت شرقی سوریه (بادیه)، السخنه، پالمیرا و موهین، یکدیگر را با ترورهای انتقام جویانه هدف قرار داده اند.

بسیاری از فرماندهان و اجیران خارجی احساس می کنند که فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برجسته ترین متحدین آنها مانند حزب الله لبنان و کتائب حزب الله عراقی که ظاهراً با آنها رفتار بهتر صورت می گیرد، با ایشان رفتار تبعیض آمیزی می کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سپاه پاسداران یک سازمان تررویستی است و به خاطر ناامن ساختن منطقه و کشور های خلیج فارس از سوی دولت ایران تشکیل شده است. این سازمان در جنگ های لبنان، سوریه، عراق و یمن دخیل است و زیاد تلاش کرده که طالبان را نیز تحت تاثیر خود قرار دهید اما نتوانست زیرا طالبان با این ها از لحاظ ایدلوژی تفاوت دارند به همین خاطر دست به ساختن فاطمیون زد. فاطمیون از هزار های شعیه افغانستان تکشیل شده و به خاطر جنگ نیابتی ایران در سوریه و عراق می جنگند و اکنون که طالبان میایند ایران تلاش می کند که فاطمیون را به خاطر مقابله با طالبان به افغانستان اعزام کند تا اینکه طالبان جلو نفوذ ایران را در افغانستان نگیرند. زیرا در زمان طالبان هیچ گونه فعالیت های ایران در افغانستان وجود نداشت و طالبان تا حدی زیاد کوشش کرده بودند که جلو نفوذ ایران را در افغانستان مهار کند اما در بیست سال گذشته ایران توانست که نفوذ گسترده در افغانستان داشته باشد و دهها رسانه ها را در این کشور تمویل نمایند تا به نفع ایران نشرات داشته باشند حتی در برخی جا پوهنتون ها را تاسیس کردند که در آن نصاب درسی ایران تطبیق می گردد. جلو نفوذ ایران باید در افغانستان گرفته شود ورنه این جا را نیز سوریه، یمن، اعراق و لبنان خواهند ساخت.

پاسخ

تمام عواید و سرمایه ایران در تمویل شبه نظامیان در کشور های مختلف به مصرف می رسد و همین علت است که اقتصاد ایران روز به روز بدتر شده رایست. اگر نه ایران یک کشور غنی است و ذخایر بزرگ نفت و گاز دارد. اگر در این کشور یک حکومت درست وجود میداشت اکنون ایران یک کشور بزرگ اقتصادی در جهان شناخته می شد اما بدبختانه که این کشور و مردم این کشور را سیاست های نادرست دولت مردان فاسد و جنگ طلب برباد کردند. در پهلوی منابع غنی نفت و گاز و سایر معادن مردم ایران از گرسنگی می میرند.

پاسخ