اقتصاد

بند سلما نقش مهمی را در تضمین بقای محصولات زراعتی هرات بازی می کند

گزارش از عمر

بند سلما، که برای اولین بار با تمام ظرفیت خود فعال گردیده است، برق شهر هرات و آب آبیاری را که برای بقای محصولات زراعتی نقش کلیدی دارد، فراهم می کند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- بند سلما، که برای اولین بار با تمام ظرفیت خود فعال گردیده است، برق شهر هرات و آب آبیاری را که برای بقای محصولات زراعتی نقش کلیدی دارد، فراهم می کند.

به گفتۀ برکت الله رحیمی مدیر تخنیکی این بند، هر سه توربین این بند به تاریخ ۱۴ماه ثور به بهره برداری سپرده شدند.

وی گفت، با فعال شدن هر سه توربین، این بند بیش از ۴۰ میگاوات برق را به شبکۀ شهر هرات فراهم می سازد.

رحیمی گفت، به جز از استفادۀ امتحانی دو سال قبل، این اولین بار است که از هر سه توربین این بند به صورت همزمان استفاده می شود. وی همچنان افزود، زمین های زراعتی از آن فایدۀ زیادی خواهند گرفت.

در این عکس که به تاریخ ۱۵ ماه ثور گرفته شده است، بند سلما که در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات موقعیت دارد، دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۱۵ ماه ثور گرفته شده است، بند سلما که در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات موقعیت دارد، دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

دو دهقان به تاریخ ۲۸ ماه ثور، در مزرعۀ شالی خود در ولسوالی انجیل کار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

دو دهقان به تاریخ ۲۸ ماه ثور، در مزرعۀ شالی خود در ولسوالی انجیل کار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، «در هرثانیه ۸۰ مترمکعب آب از توربین های بند سلما تخلیه و برای استقاده در زمین های زراغتی هرات فراهم می گردد.»

بارندگی فراوان امسال باعث پُر شدن ذخیرۀ آب این بند شد.

رحیمی گفت، «امسال نسبت به سال گذشته آب بیشتری در ذخیرۀ بند سلما جمع شده و برای آبیاری در فصل های بهار و تابستان آب کافی وجود خواهد داشت.»

این بند آب مورد ضرورت زمین های زراعتی و باغ های هشت ولسوالی را از جملۀ ۱۹ ولسوالی ولایت هرات تامین می کند. این هشت ولسوالی عبارت از چشت، اوبه، پشتون زرغون، گذره، انجیل، زنده جان، غوریان و کوهسان می باشد.‌

سردارولی مزمل، رئیس حوزۀ دریایی هرات گفت، «ما آب مورد ضرورت زمین های زراعتی و باغ های تحت پوشش این بند را به هر اندازۀ که به آن ضرورت باشد فراهم خواهیم کرد.»

وی گفت، «آب بر اساس یک تقسیم اوقات مشخص در بین دهاقین توزیع خواهد شد و حتی یک قطره آب هم به خارج از کشور سرازیر نمی شود.»

بند سلما که به بند دوستی افغانستان و هند نیز یاد می شود با حمایت مالی هندوستان ساخته و در سال ۱۳۹۵به فعالیت آغاز کرد.

قبل از ساخت این بند، آب دریای هریرود به گونۀ آزادانه به ایران سرازیر می شد. رژیم ایران که به دلیل از دست دادن آب رایگان ناراضی بود از طریق گروه های نیابتی خود تلاش کرده تا از کار ساخت چندین بند در منطقۀ غرب افغانستان جلوگیری نماید.

بند سلما در حال حاضر ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات برق، ذخیره کردن ۶۳۳ میلیون مترمکعب آب و همچنان ظرفیت آبیاری ۷۵ هزار هکتار زمین را دارد.

نجات مزارع از خشکسالی

شماری از دهاقین در هرات می گویند که اگر بند سلما وجود نمی داشت، محصولات زراعتی آنها از بین می رفتند.

محمد بارکزی یک دهقان ۴۵ ساله در ولسوالی انجیل گفت، «بند سلما از یک ماه بدینسو آب مورد ضرورت مزارع ما را در فصل خشکی تامین نموده و محصولات مارا نجات داده است.»

وی گفت، «من امسال در یک هکتار زمین گندم و برنج کاشته ام و اگر آب بند سلما نمی بود، تمام حاصلات من از بین می رفت.»

نظر محمد ۴۹ ساله، یکی دیگر از دهاقین گندم و برنج در ولسوالی انجیل گفت، سال قبل حاصلات او به دلیل کمبود آب از بین رفتند. امسال آب کافی وجود دارد و وی توقع دارد که حاصل خوبی را بدست خواهد آورد.

وی گفت، «بند سلما حاصلات من و حاصلات سایر دهاقین در این ولسوالی را از خشک شدن نجات داده است.»

وی افزود، «حاصلات ما در ظرف چند روز از بین می رفت و اگر آب فراهم نمی شد تلاش های ما نتیجه نمی داد

وی اظهار داشت، «حاصلات گندم ما نزدیک به درو کردن بودند و به آخرین نوبت آبیاری شدن ضرورت داشتند، همۀ ما بعد از رسیدن آب بند سلما مزارع گندم خودرا آبیاری کردیم و بعد از چند روز گندم خود را درو خواهیم کرد.»

گل احمد یک دهقان ۳۸ سالۀ برنج در ولسوالی انجیل گفت، وی خوشحال است که این بند آب کافی را برای حاصلات دهاقین فراهم می کند.

وی گفت، «شالی باید غرض رشد و نمو به صورت ۲۴ ساعته در آب باشند، در غیر آن محصولات شالی بدون آب کافی از بین خواهند رفت.»

افزایش حاصلات

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات پیش بینی کرده است که امسال به برکت آب موجود حاصلات غله جات و میوه جات نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ی خواهند داشت.

پیرمحمد حلیمی، رئیس این ریاست گفت، «مزارع گندم و سایر غله جات رسیده اند و برداشت حاصل در برخی از ولسوالی ها آغاز شده است، امسال در مقایسه با سال گذشته حاصلات گندم ۵۰ فیصد بیشتر شده است.»

وی گفت، «در هشت ولسوالی هرات بیشتر از ۳۰۰۰ باغ میوه تحت پوشش آب بند سلما قرار دارند.»

به گفتۀ حلیمی، آب این بند به وضعیت اقتصادی دهاقین در هرت کمک زیادی کرده است که در نتیجۀ آن توقع می رود که فقر در میان دهاقین کاهش یابد.

بشیر احمد احمدی، یک متخصص زراعت در این ولایت گفت، بند سلما در طول ۷ سال گذشته باعث ایجاد تحول در زندگی اکثریت دهاقین ولسوالی های هرات گردیده است.

وی گفت، اگر این بند وجود نمی داشت، آب دریای هریرود در حالی به ایران سرازیر می شد که در این فصل محصولات زراعتی هرات در حال از بین رفتن می بودند.

وی گفت، «حجم برف و بارندگی امسال بیشتر بود و آب زیادی برای این بند وجود دارد، بنابراین حاصلات زراعتی نیز بیشتر خواهند بود.»

احمدی گفت، «آب بند سلما در ولسوالی های غربی هرات مانند زنده جان، غوریان و کوهسان که کشت زعفران در آن بیشر است نقش اساسی دارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من از امریکا تعجب می کنم که چرا بودجه بند پاشدان را قطع کرده است !!! همه می دانیم که فقر مادر تروریسم است اگر امریکاییها واقعا از رشد تروریزم در افغانستان نگران هستند کافی است از ساخت بند پاشدان حمایت مادی کنند انگاه با ساخت این بند ده ها هزار نفر صاحب شغل خواهند شد برای بدست اوردن یک لقمه نان جذب گروه های تروریستی نخواهند شد علاوه بر آن مهاجر نخواهند شد ودر کشورهای دیگر به عنوان سرباز نیابتی استخدام نخواهند شد . وقتی سازمان های تروریستی نتوانند نیرو در افغانستان استخدام کنند خودبخود تضعیف خواهند شد و دیگر امنیت امریکا را تهدید نخواهند کرد. این کار برای دولت امریکا بسیار کم هزینه است بلکه یک صرفه جویی بزرگ در هزینه هاست

پاسخ

این یک خبر عالی است. در کنار بندسلما کار ساخت و ساز یک بند بزرګ دیګر نیز در ولایت هرات ادامه داشت و قرار بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری سپرده شود. این بند که بنام بند پاشدان یاد می شود در ولسوالی کرخ این ولایت قرار دارد و نظر به اظهارات مسؤلین کار این در زمان جمهوریت بیش از ۶۰ درصد تکمیل شده بود. اما با سقوط جمهوریت ساخت این بند نیز مانند سایر فعالیت های انکشافی در کشور متوقف ګردید. پاشدان پس از سلما، دومین بند بزرگ آبی در هرات است و ظرفیت ۴۵ میلیون متر مکعب آب را دارا می‌باشد. این بند افزون بر آبیاری حدود ۱۳هزار هکتار زمین، دو میگاوات برق نیز تولید خواهد کرد که با استفاده از آن ولسوالی های بیشتر شهر هرات از آب زراعتی مستفید خواهند شد و تولید محصولات زراعتی نیز افزایش خواهد یافت. توقوع ما از مسؤلین حکومت فعالی افغانستان این است که کار متوقف شدهٔ این بند را هرچه زود تر آغاز کند.

پاسخ

با خواندن این خبر یک انسان به آسانی می تواند فرق بین جمهوریت و رژیم های استبدادی را که با مداخلۀ دشمنان همسایۀ افغانستان به قدرت رسیده اند، بفهمد. مجاهدین در دهه های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ نظر به درخواست پاکستان تمام زیربنای کشور را به شمول بندهای آب و برق ویران کردند. در عین حال، اخیرا قبل از سقوط جمهوریت، کار ساخت و ساز سه بند سه بزرگ و کوچک آبی در سراسر کشور در حال انجام بود که می توانست سکتور زراعتی کشور را به صورت قابل ملاحظه رشد دهد و همچنان می توانست باعث تولید یک مقدار قابل ملاحظه برق نیز گردد. اما با تاسف که جمهوریت بر اثر یک توطئه بین المللی سقوط کرد و به نظر من امکان ندارد که ما در دوران زندگی خود شاهد افتتاح بندهای دیگری مانند بند سلما باشیم.

پاسخ

چشم دشمنان افغانستان کور باد. افغانستان عزیز ما در پهلوی اینکه سرشار از منابع طبیعی است دارای آب شیرین فراوان نیز می باشد که قیمت آن در آیندۀ نزدیک بیشتر از نفت خواهد بود. متاسفانه افغانستان نتوانسته است از هیچ یک از این منابع سرشار طبیعی اش استفاده بکند. در طول زمستان زحمت گِل و لای راکه از اثر باریدن و آب شدن برف بوجود می آید افغان ها می کشند. در بهار هم این مردم افغانستان هستند که سیل خانه و زمین های زراعتی آنها را از بین می برد اما در آخر این آب که به قیمت جان و مال مردم افغانستان به دریاها سرازیر شده اند به گونۀ مجانی به کشورهای همسایه که کاری جز تخریب و منافقت یاد ندارند و تمام روز شان صرف طرح پلان های ویران کنندۀ افغانستان است می ریزد. همچنان با داشتن این همه دریاها افغانستان باز هم نتوانسته است حتی برق مورد ضرورت منازل اش را از آن تامین کند و مجبور است تا برق را از کشور های دیگر وارد کند. فکر کنید اگر در هر ولایت فقط یک بند برق مانند سلما وجود می داشت جایگاه افغانستان در کجا می بود؟ افسوس که خود ما قدر این کشور را می دانستیم.

پاسخ

به خاطر نشر این گونه خبرهای امیدوار کننده از شما بسیار زیاد تشکر. من می خواهم جهت معلومات بیشتر خوانندگان تاریخچه بند کمال خان و ساختار تخنیکی این بند را واضح سازم. تاریخچه بند سلما: نخستین نظریه ساخت بند سلما نزد موسی شفیق صدراعظم وقت افغانستان بعد از سفر رسمی وی به ایران در سال ۱۳۴۷ به وجود آمد. اما تحقیقات علمی، طرح دیزاین و ساخت این بند توسط یک شرکت هندی در زمان ریاست جمهوری شهید سردار محمد داود خان به اکمال رسید. کار عملی ساخت این بند در سال ۱۳۵۵ شروع شد. اما با کودتای سال ۱۳۵۷ کار این پروژه بزرگ و حیاتی با وجود اینکه ۲۵٪ به پیش رفته بود متوقف شد. این بند در جریان تجاوز شوروی و جنگ داخلی خسارات سنگینی را متحمل گردیده و اکثر تجهیزات آن دزدی شد. پس از تلاش های زیاد دولت افغانستان، هندوستان یک بار دیگر از ساخت بند حمایت نموده و سنگ تهداب آن برای دومین بار به تاریخ ۲۵ حوت ۱۳۸۶ بر زمین گذاشته شد. کار ساخت این بند بعد از گذشت ۴۰ سال وقفه و با کمک مالی و تخنیکی ۲۷۵ میلیون دالری دولت هند به پایان رسید. این بند به گونۀ رسمی توسط نریندرا مودی صدراعظم هندوستان و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۱۵ جوزای سال ۱۳۹۵افتتاح شد. بند سلما یکی از مهمترین بندهای برق و آبیاری در افغانستان است. طول این بند ۲۰ کیلومتر و عرض آن ۷ کیلومتر می باشد. این بند در ارتفاع ۱۰۷ متری می تواند ۶۳۳ میلیون متر مکعب آب را ذخیره و ۴۲ میگاوات برق را تولید کند. طبق پلان، این بند در جریان ۱۱ ماه ۶۴۹ متر مکعب آب را ذخیر می کند و همین اکنون ۸۰ هزار هکتار زمین را آبیاری نموده و ۴۲ میگاوات برق را تولید می کند.

پاسخ

من از سلام تایمز بخاطر نشر این گونه خبرهای خوب تشکر می کنم. روحیه مردم ما آسیب دیده است. افغان ها به شدت افسرده هستند و از اختلالات روانی رنج می برند. خبرهای راکه باعث پریشانی مردم می گردد نشر نه کنید. نشر این گونه خبرها می تواند به تقویت روحیه افراد کمک کند. یک بار دیگر تشکر.

پاسخ