اقتصاد

از برکت بند سلما حاصلات انگور در هرات افزایش یافت

گزارش از عمران

دهقانان می گویند که جریان منظم آب از بند سلما باعث افزایش کیفیت و کمیت حاصلات انگور در ولایت هرات شده است، اما فقدان بازارهای صادراتی نگران کننده است. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- انتظار می رود که حاصلات انگور هرات در سال جاری به دلیل بارندگی خوب و جریان منظم آب آبیاری از بند سلما به باغات، ۲۰ درصد افزایش یابد.

پیرمحمد حلیمی، رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات گفت، «انتظار می رود که امسال ۱۵۰ هزار تون انگور در هرات برداشت شود. این درحالی است که سال گذشته حجم حاصلات انگور ۱۳۰ هزار تون بود.»

وی گفت، در حالی که چند نوع انگور قبلاً برداشت شده است، برخی دیگر در هفته های آینده برداشت خواهند شد.

حلیمی گفت، «چهل درصد تولید انگور نیازهای مصرف محلی هرات و برخی ولایات همجوار را تامین می کند. ۶۰ درصد باقیمانده به صورت کشمش خشک می شود و احتمالا بخشی از آن به کشورهای همسایه صادر می شود.»

یک کشاورز در ولسوالی گذره، ولایت هرات، به تاریخ ۱۴سرطان انگورهای خود را در باغ خود معاینه می کند. [عمران/سلام تایمز]

یک کشاورز در ولسوالی گذره، ولایت هرات، به تاریخ ۱۴سرطان انگورهای خود را در باغ خود معاینه می کند. [عمران/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۱۵ ثور گرفته شده، بند سلما در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۱۵ ثور گرفته شده، بند سلما در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

وی افزود، امسال علاوه بر انگور، برداشت سایر محصولات زراعتی نیز افزایش یافته است.

حلیمی گفت که بند سلما در یک مقطع حساس امسال آب کافی را برای باغ ها و مزارع فراهم کرده است که منجر به افزایش تولید غله جات و میوه در ولایت هرات شده است.

در ماه ثور، هر سه توربین بند برای اولین بار به طور همزمان به بهره برداری رسید.

در دو دهه گذشته صدها باغ انگور با بیش از ۱۰۰ نوع انگور در سراسر هرات ایجاد شده است.

نیازمحمد، یک کشاورز در ولسوالی گذره ولایت هرات گفت که حاصلات انگور امسال بی سابقه است.

وی با اشاره به بحران اقتصادی افغانستان گفت، «با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی، افزایش تولید انگور از بسیاری جهات به ما کمک خواهد کرد و در سال جاری شاهد بازگشت سرمایه بیشتری خواهیم بود.»

محمد انتظار برداشت انگور با کیفیت بالا را دارد زیرا امسال هیچ بیماری یا آفت نباتی رخ نداده است.

او گفت، «من بسیار خوش هستم که تلاشم نتیجه خوبی داشته و باغم را پر از میوه می بینم.»

نبود بازارهای صادراتی

محمد می گوید، «با این حال، نبود بازار برای همه ما نگرانی اصلی می باشد.»

صادرات انگور و کشمش هرات در یک سال گذشته متوقف شده است.

بشیر احمد بهادری، رئیس اتاق زراعت هرات، گفت که با وجود اینکه تولید انگور امسال بسیار زیاد است، هیچ تلاشی برای کشف بازارهای صادراتی صورت نگرفته است.

وی گفت، «خدمات دهلیزهای هوایی در چند ماه گذشته بسته بوده و هیچ پرواز کارگو انجام نمی شود. علاوه بر این، ما نمی توانیم انگور را از طریق زمین صادر کنیم.»

وی گفت، «کشاورزان انگور را خشک و به کشمش تبدیل می کنند زیرا در حال حاضر امکان صادرات انگور تازه وجود ندارد. با این حال، آنها امیدوارند که بتوانند به محض از سرگیری خدمات دهلیزهوایی، آنها را صادر کنند.»

بهادری گفت که اتاق زراعت با هماهنگی سکتورخصوصی در حال بررسی گزینه هایی برای صادرات کشمش هرات است.

به گفته اتاق زراعت، سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تون انگور صادر شده است. عمده این صادرات از طریق دهلیز هوایی انجام شده است.

غلام محبوب زیارتجاهی، یک باغدار در ولسوالی گذره، گفت که از افزایش محصول انگور خود بسیار خوشحال است، اما در دسترس نبودن بازار صادراتی بیش از همه او را نگران کرده است.

وی گفت، «بازارهای محلی معمولا در فصل برداشت انگور اشباع می شود و ما نیاز جدی به صادرات داریم. وقتی صادرات نباشد انگور در دست ما می ماند.»

وی گفت، «اگر انگور ما فروخته نشود، ما سردخانه نداریم. اگر انگور به صورت تازه فروخته شود، سود آن بسیار بیشتر از کشمش است. اکنون چاره ای جز تبدیل کردن آن به کشمش نداریم.»

زیارتجاهی گفت، ۶۰ تا ۷۰ درصد انگور هرات برای صادرات مناسب است، اما به دلیل نبود خدمات صادراتی، کشاورزان هر ساله متحمل خسارات مالی زیادی می شوند.

کشمش خانه ها

به گفته ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات، بیش از ۶۰ درصد انگور در این ولایت به کشمش تبدیل می شود.

اعمار ۱۵۰۰ کشمش خانه در دو سال گذشته امکان خشک کردن انگور به کشمش را در هرات فراهم کرده است.

عبدالناصر حیدری، یک باغدار در ولسوالی گذره گفت، از آنجایی که انگور تازه صادر نمی شود، کشمش خانه ها به کشاورزان هرات کمک کرده است تا محصول شان از بین نرود.

وی گفت، ما با استفاده از روش های سنتی خود کشمش را خشک می کردیم، اما در حال حاضر به کشمش خانه های معیاری دسترسی داریم. تولید کشمش هرات به دلیل وجود این کشمش خانه ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی گفت، «کشاورزان هرات به دلیل کیفیت و طعم کشمش، کشمش خود را با قیمت بالاتری به فروش می رسانند. ارزش بازار کشمش هرات به دلیل کیفیت بالای آن به طور بی سابقه ای افزایش یافت و این امر سود زیادی را برای کشاورزان به همراه داشته است.»

بشیر احمد احمدی، یک متخصص زراعت در شهر هرات گفت که کشمش خانه های ساخته شده پیش از این نقش حیاتی در تولید کشمش با کیفیت بالا در این ولایت ایفا کرده است.

وی گفت، «کشاورزان کشمش را به روش سنتی خشک می کردند که کیفیت بسیار پایین داشت. این باعث شد که کشمش هرات کمتر صادر شود.»

احمدی گفت، «اکنون که کیفیت کشمش هرات بهبود یافته است، بیشتر کشورها به واردات آن علاقمند هستند. سکتور خصوصی با چندین کشور ارتباط برقرار کرده است و انتظار می رود که صادرات کشمش هرات به زودی افزایش یابد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خدا کند که کشورما بیش از پیش ترقی کند. هر آن کسیکه به افغانستان خدمت کرده، خداوند عمر دراز و پر از سعادت را نصیب اش کند. این پروژه در زمان جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به پایۀ اکمال رسید. افغانهای همیشه وی را به خاطر خواهند داشت. با وجودیکه ایرانی ها تلاش های زیادی را برای تخریب و از بین بردن این پروژه انجام دادند اما نیروهای افغان آنرا فعال نگه داشتند و این پروژه سرانجام به پایان رسید. حالا باید مقامات جدید برای فروش انگور هرات در جستجوی پیدا کردن بازارهای جدید باشند، اما این کار شاید ناممکن به نظر برسد. زیرا افغانستان در حال حاضر از متباقی جهان منزوی شده است. رهبران جدید مجبور هستند تا با جهان سازش و مصالحه کنند. اگر این کار نشود، افغانستان به یک ویرانه تبدیل خواهد شد و هیچ کسی به ویرانه ها سر نخواهد زد و با آن روابط بر قرار نخواهد کرد.

پاسخ

همسایه ها و دشمنان افغانستان اهمیت آب های افغانستان را می دانستند و می فهمیدند که اګر جمهوریت ادامه پیدا کند بندهای زیادی مانند بند سلما اعمار خواهند شد و آنها نخواهند توانست که از آبهای مفت و رایګان افغانستان استفاده کنند. این بود که دست به دست هم داده و جمهوریت را سقوط دادند. در زما سقوط جمهوریت ده ها بند بزرګ و کوچک در سراسر کشور در حال اعمار بودند که حالا کار شان متوقف شده است و بیشتر شان دوباره تخریب می شوند. این است تحفه طالبان به افغانستان، و این است شعار های وطندوستی این ملیشه های تربیه شدهٔ پنجاب. خداوند مارا زودتر از شر شان خلاص کند.

پاسخ

در حالیکه خشکسالی بی سابقه تمام کشور را فرا گرفته است و زندگی مردم را با مشکلات و دشواری های بی سابقه روبرو کرده است نشر این گونه خبرها مایۀ امیدواری و خوشی است. در عین حال این خبر اهمیت آب های افغانستان را بیشتر واضح می سازد و به ما نشان می دهد که چرا باید اینگونه بندها ساخته شوند. بند سلما ثابت می سازد که اگر آب های افغانستان مهار شوند و مردم افغانستان بتوانند خودشان از آن استفاده کنند تغیرات مثبتی در زندگی مردم بوجود خواهد آمد. اما جای افسوس است که ما نتوانسته ایم از این نعمت الهی استفاده کنیم و کشورهای دیگر به جای ما از آن استفاده می کنند. به امید روزی که آب های افغانستان به گونه کامل مهار شوند و مردم افغانستان از آن استفاده کنند. تشکر از سایت سلام تایمز بخاطر نشر این خبرها

پاسخ