اقتصاد

حکومت افغانستان برای تقویت صادرات و اشتغال زایی، ۴۴۰۰ باب کشمش خانه را اعمار می کند

گزارش از عمر

در یک تلاش برای تقویت درآمد دهاقین و افزایش تولید کشمش افغانستان، وزارت زراعت ساختن هزاران باب کشمش خانه در ده ولایت که بیشترین تعداد باغات انگور را دارند، آغاز کرده است. [عمر]

هرات -- در یک تلاش برای تقویت درآمد دهاقین و افزایش تولید کشمش افغانستان، وزارت زراعت ساختن هزاران باب کشمش خانه در ده ولایت را آغاز کرده است.

مقامات می گویند، این کشمش خانه ها به افزایش تولید کشمش باکیفیت و مطابق با استندردهای صادراتی کمک می کند.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفت، کار اعمار بیش از ۴۰۰۰ باب کشمش خانه در ولایات هرات، کندهار، کابل، هلمند، غزنی، پروان، سرپل، فاریاب، زابل و پکتیا از قبل آغاز شده است.

رستمی گفت، هزینه مجموعی اعمار این کشمش خانه ها بیش از ۱.۶ میلیارد افغانی (۲۰.۸ میلیون دالر) می باشد که بودجه آن از بودجه حکومت افغانستان تأمین می شود و توسط وزارت زراعت تطبیق می شود.

یک کشمش خانه در حالت ساخت به تاریخ ۱۵ اسد در ولسوالی گذره، ولایت هرات به تصویر کشیده شده است. [عمر]

یک کشمش خانه در حالت ساخت به تاریخ ۱۵ اسد در ولسوالی گذره، ولایت هرات به تصویر کشیده شده است. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، دو کارگر به تاریخ ۱۲ سرطان کیفیت کشمش را در یک کارخانه در شهرک صنعتی هرات بررسی می کنند. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، دو کارگر به تاریخ ۱۲ سرطان کیفیت کشمش را در یک کارخانه در شهرک صنعتی هرات بررسی می کنند. [عمر]

ساختن هر کشمش خانه ۳۷۰ هزار افغانی (۴۸۰۰ دالر) هزینه دارد.

وی گفت، «این کشمش خانه ها می توانند بیش از ۷۰۰۰۰ تون انگور را ذخیره کنند، به این معنی که ۷۰۰۰۰ تون انگور امسال در این کشمش خانه ها به کشمش تبدیل خواهند شد.»

رستمی به تاریخ ۲۰ اسد گفت، کار اعمار این کشمش خانه ها از اوایل ماه اسد آغاز شده و تمام کشمش خانه ها در ۳۰ تا ۴۵ روز آینده به اتمام خواهند رسید.

ایجاد فرصت های کاری

مقامات محلی می گویند، کار اعمار این کشمش خانه ها در ولایت هرات برای هزاران جوان افغان و برای دهاقین فرصت کاری را فراهم کرده است.

بشیر احمد احمدی، معاون ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات در امور تخنیکی گفت، از جمع بیش از ۴۵۰۰ باب کشمش خانه برنامه ریزی شده در سراسر افغانستان، ۱۰۲۶ باب آن در ولایت هرات موقعیت خواهند داشت.

وی گفت، «این پروژه اعمار کشمش خانه ها کاملاً یک ابتکار اشتغال زایی است. بیش از ۱۰۰ نفر کارگر روزمزد در هر کشمش خانه کار می کنند. برای نظارت بر کار ساختمانی در هر کشمش خانه یک انجنیرتعین شده است.»

احمدی گفت، این کشمش خانه ها در ۱۲ ولسوالی این ولایت، که دارای بشترین مقدار تولید انگور می باشند، اعمار می شوند و اکثر آنها در ولسوالی های گذره، انجیل، اوبه و پشتون زرغون موقعیت دارند.

عبدالعزیز، یک دهقان در ولسوالی گذره گفت، اعمار این کشمش خانه ها یک پروژه اساسی دولتی است که هزاران شغل را برای جوانان افغان ایجاد کرده است.

وی گفت، «در اعمار هر کشمش خانه بیش از ۲۰۰ نفر شغل های مختلفی را پیدا کرده اند.»

وی گفت، «این کشمش خانه ها در تولید کشمش با کیفیت بالاتر با ما کمک خواهند کرد. قبلاً ما روی زمین در خانه های خود انگور می ریختیم که باعث کشمش سیاه و بی کیفیت می شد. اما با موجودیت این کشمش خانه ها، می توانیم کشمش بهتری را تولید کنیم.»

وی افزود، «اعمار این کشمش خانه ها برای اقتصاد و امنیت کشور بسیار مهم است.

آقامحمد، یک دهقان در ولسوالی گذره گفت، «هر کس مشغول کار بالای کشمش خانه ها می باشد -- از خشت ساز و معمار گرفته... تا کسانی که مواد ساختمانی را حمل می کنند و در ساختن کشمش خانه ها کار می کنند.»

وی گفت، «این کشمش خانه ها برای جوانان و دهاقین شغل ایجاد کرده است.»

وی گفت، «این قطعاً یک پروژه اساسی است و ما از این ابتکار وزارت زراعت استقبال می کنیم و خوشحال هستیم.»

محمد انور قلندری، یک دهقان در ولسوالی گذره گفت، «حکومت در رونق تولید سبزیجات و میوه های ما بسیار کمک کرده است.»

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که پروژه هایی را که حکومت برای ما ساخته است، نابود نکنند و ما آنها را به عنوان افغان ها تشویق می کنیم تا در رونق کشور سهیم شوند.»

وی گفت، «کاهش فقر و سختی هایی که افغان ها از آن رنج می برند ایجاب می کند که همه ما نقش خود را انجام دهیم. طالبان بخشی از جامعه هستند و اگر در رشد اقتصادی اشتراک کنند، بدون شک فقر و بیکاری در کشورکاهش خواهند یافت.»

تسهیل صادرات

شیوع ویروس کرونای کووید-۱۹ در سال جاری باعث بسته شدن مسیرهای زمینی به برخی از کشورهای همسایه و محدودیت حمل و نقل هوایی تجارتی شده است، که صادرات انگور از هرات را محدود کرده است.

سید وحید قتالی، والی هرات گفت، «وزارت های امور خارجه و تجارت با سفیران کشورهای مختلف در کابل صحبت می کنند تا راه را برای صادرات کشمش به کشورهایشان هموار کنند.»

وی گفت، «برخی از کشورهای واقع در خلیج فارس به خرید کشمش افغانستان علاقه نشان داده اند و عربستان سعودی بیشترین علاقه را نشان داده است.»

عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت هرات گفت، «یک مرکز بی همتا در هرات که پروسس و بسته بندی کشمش را انجام می دهد، فعالیت خود را در شهرک صنعتی هرات آغاز کرده است. این مرکز به بهبود کیفیت کشمش کمک می کند و ظرفیت پروسس کردن ۲۲ تون کشمش در روز را دارد.»

این کارخانه پروسس و بسته بندی کشمش از تاریخ ۱۲ سرطان با سرمایه گذاری مجموعاً ۴۲.۸ میلیارد افغانی (۵۵۰ میلیون دالر) از سکتور خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد.

بر اساس پیش بینی ریاست زراعت هرات، بیش از ۱۴۰ هزار تون انگور امسال در هرات تولید خواهد شد و بیشتر آنها به کشمش مبدل خواهد شد.

رحمانی گفت، «با آغاز فعالیت این مرکز جدید، کیفیت کشمش هرات ۱۰۰٪ بهبود خواهد یافت. کشمشی که قبلاً صادر می کردیم با کشمشی که در این مرکز پروسس شده و سپس صادر می شود، بسیار متفاوت بود.»

وی گفت، «قیمت کشمش پروسس شده افزایش خواهد یافت. هر تون کشمش برای صادرات قبلاً ۶۲۰۰۰ افغانی (۸۰۰ دالر) قیمت داشت اما اکنون قیمت هر تون کشمش پروسس شده به ۱۰۱ هزار افغانی (۱۳۰۰ دالر) رسیده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مقاله خوبی است! این یک خبر واقعی است در باره افرادی که کارهای سازنده، معقول، و امیدوار کننده را انجام می دهند! تشکر از شما. با اینحال من علاقمند بودم که خانه های را ببینم که از خشت ساخته شده اند. خشت های پخته معمولاً بسیار قیمت هستند. برای تولید آن باید ذغال سنگ یا چوب زیادی بسوزانید و مقدار زیادی از کاربن دای اکساید را آزاد کنید. آبادی خشتی، به سیمنت زیاد و مواد دیگر نیاز دارد. کودکان اغلباً در شرایط ناگوار در داش های خشتی افغانستان کار می کنند. کشمش خانه های افغانستان به طور سنتی با خشت های خام که توسط کارگران محلی از همان گل محل ساختمان تهیه می شود اعمار شده اند. افغان های غربی اکثراً ساختمان "گلی" را نادیده می گیرند - سپس زاویه می گیرند تا ببینند چه کسی برای بدیل خشت های قیمت و سیمنت قرارداد می کنند. آبادی با خشت خام مزایای زیادی نسبت به خشت پخته گران دارد، مانند عملکرد حرارتی، کیفیت هوا و سهولت در ترمیم. با درک این مسئله، ارتش ایالات متحده یک دهه پیش به طور فزاینده به آبادی خشت خام در افغانستان روی آورد. این کشور در ماه عقرب سال ۱۳۹۰ در ویب سایت army.mil یک گزارشی را در مورد آن منتشر کرد، «ساختمان های سبک خشت خام موثریت بیشتر را در افغانستان تضمین می کنند». «آیا این کار کدام اشکال دارد؟ ظاهراً نه. به همین دلیل است که آنها هزارها سال می شود به این سبک اعمار می کنند.»

پاسخ

تشکر از کامنت که به لسان انگلسی نوشتید
میشه یک لطف نمایید به فارسی ترجمه نمایید؟

پاسخ

بسیار عالی، کاری خیلی نیک است از حکومت جمهوری اسلامی افغانستان بخاطر اعمار این کارخانه ها اظهار سپاس و تشکری می کنیم.

پاسخ

بلی حکومت میتواند که زندگی ما را از طریق پروژه های زیربنایی بهبود ببخشد. همه مشکلات مردم افغانستان از نبود فقر و بیکاری می باشد. از طریق عملی سازی این گونه پروژه ها به هزار ها تن زمینه کار مساعد می شود و کشور خودکفا می شود.

پاسخ

افغانستان یک کشور زراعتی است و بیش از ۷۰ در صد مردم این کشور مصروف زراعت و مالداری هستند. اگر حکومت افغانستان در این بخش توجه کند مشکل اقتصادی مردم تا حدی زیاد حل می گردد. یکی از علت های خراب شدن وضعیت امنیتی در دهات افغانستان و پیوستن مردم در صفوف طالبان و سایر گروه های تروریستی فقر و مشکلات اقتصادی بوده. اگر در بخش زراعت کار صورت بگیرد و برای فراورده های دهاقین بازار پیدا شود، اقتصاد مردم بالا رفته و باعث کاهش جنگ در کشور می گردد. در طی دو دهه ای گذشته اقصاد مردم دهات افغانستان بسیار ضعیف شدند، از یک سو حکومت در قسمت فراهم ساختن کود کیمیایی و تخم های اصلاح شده با دهاقین کمک نکرد و از سوی دیگر جنگ طالبان و حکومت افغانستان و ببماردمان نیرو های خارجی آنها را با مشکلات گوناگون روبرو ساخت. اگر دولت افغانستان و کشور های کمک کننده غربی همچو کارخانه های تولیدی را درکشور تاسیس کنند، اقتصاد مردم بهتر می شود و آنها باز ضرورت پیدا نمی کنند که بخاطر کار به کشور های همسایه مانند ایران سفر های غیر قانونی انجام دهند.

پاسخ

بسیار تشکر از گزارش زیبای تان. واقعاً خوشحال شدم که یک پروژه ای خیلی حیاتی و مهم در افغانستان تطبیق شد. مشکلات افغانستان را همچو پروژه های زیربنایی می تواند حل کند، زیرا عوامل اصلی جنگ و ناامنی در این کشور فقر و مشکلات اقصادی است. و با تطبیق پروژه های زیربنایی مشکلات حل می گردد. با تطبیق نمودن همچو پروژه افغانستان از سو خود کفا می گردد که تولیدات داخلی خود را به بازار های داخلی و حتی به بازار های بین المللی عرضه کند و از سوی دیگر برای جوانان بیکار زمینه کار مساعد می گردد. جامعه جهانی در طی بیست سال گذشته برای افغانستان کار های زیربنایی خیلی اندک انجام داد. خواست ما از امریکا و کشور های اروپایی این است که در همه ولایات افغانستان بابریکه بسازند تا اینکه ما از لحاظ تولید خودکفا شویم و هر نوع محصل را در داخل کشور خود تولید کنیم.

پاسخ

ما از سلام تایمز بخاطر نشر کردن گزارش های مربوط به پیشرفت های افغانستان بسیار تشکری می کنیم. شما باید مقاله های را در مورد پکتیا و فعالیت های مخرب ارتش تروریستی و استخبارات تروریستی پاکستان و پشتیبانی آنها از تروریست ها نیز بنویسید. تشکر.

پاسخ