اقتصاد

تقدیر بنک جهانی از افغانستان به خاطر بهبود فضای کسب و کار

سلام تایمز

در این تصویر بدون تاریخ بحیث یک قسمت از پروژه انکشاف متشبثات دهات افغانستان، یک کارگر در ولایت هرات مصروف بسته بندی عسل است. [مستشاری رومی/ بنک جهانی]

در این تصویر بدون تاریخ بحیث یک قسمت از پروژه انکشاف متشبثات دهات افغانستان، یک کارگر در ولایت هرات مصروف بسته بندی عسل است. [مستشاری رومی/ بنک جهانی]

کابل -- بنک جهانی چهارشنبه (۹ عقرب) با نشر یک بیانیه گفت که افغانستان با ثبت یک ریکارد در زمینه تعداد اصلاحات اعمال شده طی یک سال گذشته، در بین ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ بهبود دهنده گان کسب و کار قرار گرفت.

بنا بر گزارش کسب و کار سال ۲۰۱۹ میلادی بنک جهانی، افغانستان با اعمال پنج فقره اصلاحات طی یک سال گذشته از جایگاه ۱۸۳ام رده بندی سهولت انجام کسب و کار در سال ۲۰۱۸، به جایگاه ۱۶۷ ارتقاء پیدا کرد.

نمره سهولت کسب و کار افغانستان با بیش از ۱۰ نمره افزایش به ۴۷.۷۷ رسیده است.

جدیدترین اصلاحات در زمینه های «راه اندازی یک کسب و کار دریافت اعتبار»، «محافظت از سرمایه گذاران اقلیت»، «پرداخت مالیات»، «حل و فصل عدم پرداخت بدهی» صورت گرفتند.

زنان افغان بتاریخ ۳۰ میزان ۱۳۹۶، در یک فابریکه کشمش در حومه کابل مصروف کار استند. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

زنان افغان بتاریخ ۳۰ میزان ۱۳۹۶، در یک فابریکه کشمش در حومه کابل مصروف کار استند. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

شوبهام چادوری، مدیر بنک جهانی در افغانستان، گفت: «ارتقاء فضای کسب و کار برای تحریک سرمایه گذاری داخلی و ایجاد فرصت های شغلی بسیار ضروری است. نظر به چلنج های استثنایی مانند جنگ و خشونت در این کشور اراده حکومت برای ارتقاء فضای کسب و کار برای متشبثات خصوصی بسیار قابل تقدیر است.»

چادری گفت: «ما مشتاق ادامه ثبت موفقیت های بی سابقه افغانستان در سال های آینده استیم.»‌

کاهش هزینه های کسب و کار

در سال ۲۰۱۸ افغانستان هزینه راه اندازی یک کسب و کار را بشدت کاهش داد و به این ترتیب به سرمایه گذاران کمک کرد تا به سرعت کسب و کارهای شان را راه اندازی کنند.

اجمل احمدی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور اشرف غنی به سلام تایمز گفت: «افغانستان تعداد از اصلاحات ساختاری را اعمال کرده است تا افتتاح، سرمایه گذاری، و بستن یک کسب و کار را تسهیل نماید.»‌

احمدی با اشاره به دفاتر چند منظوره که خدمات متعدد را ارائه می دهند گفت: «ما در رابطه با افتتاح یک کسب و کار هزینه دریافت جواز کسب را از مبلغ بیش از ۴۰۰ دالر [۲۹.۹۸۰ افغانی] به فقط یک دالر [۷۵ افغانی] تقلیل داده ایم و همچنین دفاتری که همه کارها در آنجا انجام می شود را افتتاح کرده ایم.»

احمدی گفت: «ما به زودی مالیه های شاروالی بر متشبثات خرد را حذف خواهیم کرد. همه این کارها روند تشکیل کسب و کارها را تسریع خواهد کرد.»‌

محافظت از سرمایه گذاران اقلیت

احمدی افزود: «ما برای تسهیل سرمایه گذاری در یک کسب و کار قانون جدید را در رابطه با کمپانی ها وضع کرده ایم که محافظت بیشتر از سرمایه گذاران ارائه می دهد.»‌

به گفته بنک جهانی، تمرکز افغانستان بر اصلاح چوکات قانونی کسب و کارها، بشمول محافظت های شدیدتر و محکم تر از اقلیت های سرمایه گذار، قرار دارد.

بنک جهانی در یک بیانیه گفت: «یک قانون جدید در مورد شرکت های با مسؤولیت محدود پیشرفت قابل ملاحظه ای را در رابطه باحل و فصل خطرات مضر تضاد منافع شرکت ها و تقویت ساختارهای مدیریتی آنها حاصل کرده است.»‌

این بیانیه افزوده است که همچنین حکومت [افغانستان] ‌مقررات رویه تجاری را اصلاح کرده تا به این ترتیب به سهامداران قدرت بیشتری برای «چالش های مربوط به معاملات طرفین» را بدهد.

به گفته این بنک، افغانستان در زمینه محافظت از سرمایه گذاران اقلیت فوق العاده عمل کرده و در رتبه ۲۶ام جهان قرار دارد و در سه مشخصه از آن شاخص نمره ۹ از ۱۰ را دریافت کرده است.

اصلاحات دیگر

چوکات جدید مربوط به مشکل ناتوانی در بازپرداخت که در سال ۲۰۱۸ اتخاذ شد، به اعتبار دهنده گان وام های مطمئن اولویت قاطع را در برابر سایر مدعیان اعطا کرده است.

به گفته این بنک، این کشور همچنین «با ارتقاء تداوم کسب و کار بدهکار طی روند اعسار [ورشکستگی] و اعطای حق مشارکت بیشتر به وام دهنده گان در جریان این پروسه» مسئله حل و فصل ورشکستگی را تسهیل کرده است.

افغانستان همچنان با اتخاذ یک اداره مالیه جدید یک قانون را مقررات و حسابرسی های شفاف و بازپرداخت مالیه اتوماتیک پرداخت مالیه را نیز تسهیل کرده است.

حالا مالیه دهنده گان مالیه های خود را سریع تر ثبت کرده می توانند. بسال ۲۰۱۷، کسب و کارها برای پرداخت مالیه خود به ۲۷۰ ساعت زمان ضرورت داشتند که این مقدار ۵ ساعت کمتر از سابق است. همچنان زمان لازم برای حسابرسی مالیات بر درآمد یک شرکت از ۲۰۷.۵ ساعت به ۱۱۱ ساعت کاهش یافته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500