اقتصاد

در تشویق سرمایه گزاری به دلیل امیدواری ها به صلح اقتصاد هرات رشد می کند

گزارش از عمر

تعداد کارخانه ها و وظایف در ولایت هرات با سرعت در حال افزایش است زیرا احتمال صلح پایدار در کشور باعث سرمایه گذاری در امکانات تولیدی این منطقه می شود. [عمر]

هرات -- تعداد کارخانه ها و وظایف در ولایت هرات با سرعت در حال افزایش است زیرا احتمال صلح پایدار در این کشور باعث سرمایه گذاری در امکانات تولیدی این منطقه می شود.

ناظرین می گویند، شیوع ویروس کرونای کووید-۱۹ در هرات، سرعت این رشد را در چند هفته گذشته بطی کرده است و به احتمال زیاد برای مدتی ادامه خواهد داشت، اما به طور کلی چشم انداز اقتصادی در این منطقه قوی است.

به گفته اطاق صنایع و معادن هرات، بیست و پنج کارخانه در طول سال خورشیدی ۱۳۹۸ در شهرک صنعتی هرات به فعالیت شروع کردند.

این شرکت ها اجناس مانند مواد غذایی، ادویه، تجهیزات طبی و فرش ها را تولید می کنند.

کارگران یک کارخانه صابون را می توانید در این تصویر که به تاریخ ۶ حمل در شهرک صنعتی هرات گرفته شده است، مشاهده کنید. [عمر]

کارگران یک کارخانه صابون را می توانید در این تصویر که به تاریخ ۶ حمل در شهرک صنعتی هرات گرفته شده است، مشاهده کنید. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، به تاریخ ۶ حمل کارگران بوجی ها را در یک آسیاب آرد در شهرک صنعتی هرات، از آرد پر می کنند. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، به تاریخ ۶ حمل کارگران بوجی ها را در یک آسیاب آرد در شهرک صنعتی هرات، از آرد پر می کنند. [عمر]

حمیدالله خادم، رئیس این اطاق گفت، قرار است که حدود ۲۰ کارخانه دیگر به محض وصل شدن به برق افتتاح شوند.

وی گفت، «ما آنها را برای کاهش واردات از کشورهای همسایه به ویژه از ایران، و برای اینکه فرصتی را برای افزایش صادرات افغان ایجاد کنیم، افتتاح می کنیم.»

وی افزود، افزایش تعداد کارخانه ها در هرات باعث کاهش واردات و همچنان وابستگی به اجناس خارجی شده است.

خادم گفت، «حدود ۳.۸ میلیارد افغانی (۵۰ میلیون دالر) در ۲۵ کارخانه جدید در هرات در سال گذشته سرمایه گذاری شده است. پیش بینی می شود که حدود ۲۰ کارخانه دیگر با سرمایه گذاری ۲.۶ میلیارد افغانی (۳۵ میلیون دالر) در آینده نزدیک افتتاح شوند.»

وی گفت، این ۲۵ باب تأسیسات تازه افتتاح شده در این شهرک صنعتی ۶۰۰۰ شغل مستقیم و بیش از ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم دراز مدت ایجاد خواهند کرد.

خادم گفت، «نوشابه های غیر الکولی، میوه های خشک، ظروف، نخ و لوازم طبی از جمله محصولاتی است که ما صادر می کنیم. تولیداتی به ارزش ۱.۵ میلیارد افغانی (۲۰ میلیون دالر) در سال ۱۳۹۸ از شهرک صنعتی هرات صادر شده است.»

وی افزود، «در این شهرک ۳۳۰ باب کارخانه موجود اند. آنها به طور مستقیم بیش از ۲۵ هزار کارگر -- که بیش از ۲۵٪ از آنها زن هستند -- استخدام کرده اند و برای ده ها هزار نفر شغل غیرمستقیم فراهم کرده اند.»

سرمایه گذاران خارجی علاقه مند هستند

حتی در حالیکه حملات مداوم طالبان باعث ایجاد شک و تردید در بین افغان ها شده است که این جنگجویان چقدر در مورد صلح جدی هستند، بسیاری از افغان ها خوشبین هستند که صلح پایدار در این کشور ممکن است.

این گروه از زمان امضای یک پیمان با ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت تاکنون، تعداد زیادی از پرسونل امنیتی را کشته است.

یونس قاضی زاده، رئیس اطاق تجارت و صنایع هرات گفت، احتمالات پایان جنگ ۴۰ ساله در افغانستان، سرمایه گذاران را ترغیب به گسترش تجارتهای شان كرده است.

وی افزود، «تأسیسات تولیدی بزرگ و باارزش طی یک سال گذشته در ولایت هرات افتتاح شده است و این روند همچنان ادامه دارد. بسیاری از تجار به دنبال خرید زمین و اعمار کارخانه های تولیدی در شهرک صنعتی هستند.»

محمد ابراهیم سادات، کسیکه یک شرکت تولید مواد غذایی واقع در شهرک صنعتی هرات را اداره می کند گفت، در عین زمان، احتمالات صلح باعث جلب علاقمندی سرمایه گذاران خارج از کشور، در ولایت هرات می شود.

وی گفت، «در این زمان، با شنیدن خبرهای صلح، تعدادی از سرمایه گذاران در تلاشند تا تجارت های خود را گسترش دهند. من حتی دوستانی در خارج از افغانستان دارم که علاقه دارند در هرات سرمایه گذاری کنند و در یک محیط صلح آمیز به کشورشان خدمت کنند.»

وی گفت، «ما مشتاقانه منتظر هستیم تا مذاکرات بین الافغانی میان حکومت و طالبان به نتیجه خوبی برسند. ما می خواهیم ثابت کنیم که افغان ها، مانند [شهروندان] بسیاری از کشورهای دیگر، قادر به بازسازی کشور ویران شده خود پس از جنگ هستند.»

سادات افزود، «ما به صلح امیدوار هستیم تا بتوانیم در آینده در یک محیط صلح آمیز و مصؤن کار کنیم و شاهد رشد و توسعه سرمایه گذاری های خود باشیم. وقتی صلح نباشد و جنگ ادامه یابد، ما نمی توانیم به چیزی برسیم و با خطر از دست دادن همه چیز روبرو خواهیم شد.»

وی گفت، در عین زمان، شرکت وی در حال افزایش تولیدات است و به دنبال افزایش کارگران است.

عبدالحکیم دوستی زاده، رئیس یک کارخانه صابون در این شهرک گفت، یک صلح پایدار برای ادامه رشد کارخانه ها در هرات بسیار مهم است.

وی گفت، «سرمایه گذاری با امنیت ارتباط دارد. از زمان آغاز مذاکرات در مورد صلح تاکنون، ما شاهد افزایش علاقه به ایجاد مراکز تولیدی در شهرک صنعتی هرات هستیم.»

وی افزود، «ما از حکومت و طالبان می خواهیم كه بلافاصله مذاكرات صلح را آغاز كنند تا بتوانیم فعالیت های خود را گسترش داده و در یک محیط بیشتر صلح آمیز شروع به كار كنیم.»

پشتیبانی حکومت

مقامات محلی هرات می گویند، حکومت متعهد به حمایت از تولید داخلی است و می کوشد تا زمینه بهتری را برای رشد سکتور خصوصی فراهم کند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، حکومت روی تولید سکتور خصوصی تمرکز می کند و بدون پشتیبانی حکومت، آن سکتور نمی توانست به سطح رشد فعلی برسد.

وی افزود، افغانستان در حال واکنش به لیلام کردن تولیدات توسط کشورهای همسایه است و اجازه نمی دهد چنین دخالت هاییبرای تضعیف تولید داخلی انجام شود.

فرهاد گفت، «در سال های اخیر، سکتور خصوصی با حمایت حکومت رو به رشد بوده است. بیشتر محصولات ضروری مورد نیاز داخلی در شهرک صنعتی هرات تولید می شوند که به میزان قابل توجهی، واردات کشورهای همسایه را کاهش می دهد.»

وی افزود، «بیشتر ضرورت های حکومت و ادارات امنیتی در داخل برآورده می شوند. این یکی از پالیسی های حکومت افغان برای ترویج تولید داخلی است و این حکومت تلاش کرده است تا تعرفه های بالاتر را برای اجناس کشورهای همسایه وضع کند.»

محمد یعقوب مصحوف، یک اقتصاددان در ولایت هرات گفت، رشد تولید سکتور خصوصی در افغانستان برای تمام افغان ها دلگرم کننده است.

وی گفت، «رشد سکتور خصوصی و افزایش تولید داخلی نیاز به حمایت همه جانبه حکومت دارد و اوضاع در شهرک صنعتی هرات نشان می دهد که حکومت از این سکتور حمایت کرده است.»

مصحوف افزود، «پالیسی های مخرب کشورهای همسایه در قبال صنعت افغان هنوز یک مورد نگرانی جدی است. این کشورها می خواهند تولیدات داخلی افغانستان را تضعیف کنند، کنترل بازار را در دست بگیرند و محصولات خود را با قیمت های بسیار بالاتر بفروشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جامعه جهانی اگر میخواهد که افغانستان به پا خود به ایستد، باید در عرصه ای ساختن کارخانه جات کمک های بیشتر بکند. اگر ما در همه ولایات کارخانه های تولیدی که همه مواد اولیه را تولید می کنند میداشتیم، امروز ما با مشکل بلند رفتن نرخ محصولات روبرو نمی بودیم. نرخ ها بخاطر مسدود بودن دروازه های کشور های همسایه بخاطر شیوع ویروس کرونا بسیار بلند رفته مردم کشور ما توان خریدن مواد خوراکی را ندارند. باید در همه ولایات کشور کار خانه ها ساخته شود تا از یک طرف زمینه کار برای مردم مساعد گردد و از طرف دیگر نرخ ها تغییر نکنند.

پاسخ

از اینکه خبر های انکشافی و اقتصادی درین سایت خبری میشنوم و مطالعه میکنم نهایت خورسند میشوم. بنده منحیث یک افغان از اشخاص ذیریط در عرصه امنیت و اقتصاد میخواهم که چنین شرکت های تولیدی,فابریکه ها وغیره پروژه های اقتصادی را کوشش نمایند در ولسوالی ها ,اطراف, اکناف شهر تاسیس نمایند که چندین برتری و مزیت دارد. 1: اولا دولت باید امنیت را 100% برای شخص سرمایه گذار ما در ولسوالی ها تامین نماید 2: زمینه کار برای جوانان بیکار در ولسوالی ها و قریه جات مساعد گردد.تا جوانان ما از نشستن کنار جاده, مزاحمت به زنان مردم,اطفال, دوری از شراب,قمار,دزدی , قطاع الطریق ,گوله بازی یا همان (تشله بازی )روی اوردن به مواد مخدرو دیگر تفریحات که خلاف اصول اسلامی و فرهنگی جامعه است و امثالهم میباشند مهار گردند 3: درصورت مساعد شدن چنین زمینه کاری از مهاجر شدن جوانان ما به کشور های همسایه بدون کدام ممانعت کاهش میبابد. 4: به علت کمبود امنیت به اطراف و اکناف فیصدی زیادی از مردم ما به شهر ها کوچ نمودن و تمام زنده گی مالدری و دامداری خود را رها کردند. درصورت تاسیس چنین فاریکه جات مردم عزیز و مهمان نواز دهاتی ما پس به سرزمین ابایی و نیاکان خود میروند و مصروف زراعت و مالدری خود میشوند. 5: تراکم نفوس در شهر ها کم میگردد.و از الوده شدن فضای شهر هم کاسته میشود. 6: زمینه کار به افراط که در شهر سکونت دارند بهتر مساعد میگردد. من از دولت میخواهم که امنیت را درولسوالی ها و دهات تامین نماید. زمینه کسب علم ودانش ,مکتب ,و انستیتیوت برای جوانان قشرمرد و زن اماده کند تا جوانان ما از نظرسطح علمی والایی بهره مند شده و بطور اتومات به مدت نه چندان دور شاهد کاهش خشونت های لفظی و فزیکی خواهیم بود.

پاسخ

خبری خوشی است، اما بسنده نیست. در حال حاضر ما صرف در ولایت هرات و ولایت کندهار چند تان کار خانه های محدود داریم، باید در سایر ولایت کشور نیز کارخانه ها ساخته شود تان مردم از از یک سو از تولیدات داخلی خود شان استفاده کنند و از سوی دیگر زمینه کار برای مردم مساعد گردد.

پاسخ

حکومت باید سرمایه گذاری سکتور خصوصی را در کشور تشویق نماید و از سرمایه گذاران بخواهد که پول شان را در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

پاسخ

بسیار عالی، ساختن کارخانه ها باعث خود کفایی افغانستان می شود. حکومت باید سرمایه گذاران را در این عرصه تشویق نماید.

پاسخ

امیرعبدالرحمن خان (۱۸۸۰ -۱۹۰۱) گفته بود، «بالای روسها اعتماد نکنید.» مردم ما بالای آنها اعتماد کردند و افغانستان ویران شد. ما هنگامی که برای پارک صنعتی هرات برق گرفتیم نباید بالای ایران اعتماد می کردیم زیرا ایران و پاکستان منافقین و بدتر از کافر هستند و دلایل متعدد برای اثبات آن وجود دارد. شما شاهد هستید که پاکستان و ایران چه تعداد تروریست ها را آموزش داده و به افغانستان فرستاده اند تا مردم بیگناه را بکشند و مکاتب، کلینیک ها، پل ها، سرک ها و کانال های آب افغانستان بخصوص مناطق پشتون نشین را ویران کنند و آنها چه مقدار زیان های را به افغانستان وارد کردند. نفرین بر سیستم های نظامی و استخباراتی پاکستان و ایران که با سوء استفاده از نام اسلام افغانستان را ویران کردند و افغان ها را کشتند.

پاسخ

بسیاری از زیر ساخت ها مانند انرژی وبرق وسلامت اداری در هرات تامین نیست وحکومت باید اینها را اصلاح و فراهم کند

پاسخ