دیپلماسی

ایران پس از عصبانی ساختن باشندگان هرات برای سال های متمادی با دیوار، در کابل زمین به دست آورد

گزارش از علی

کارگران بالاخره در مدت سه روز (۲۲ الی ۲۴ دلو) دیوار امنیتی مقابل قونسلگری ایران در شهر هرات را انتقال کردند. شش سال قبل زمانیکه شاروالی هرات عریض کردن جاده اصلی را آغاز کرد، این دیوار یگانه مانعی بود که کارگران آن را برنداشتند -- که طی سال ها باعث ازدحام ترافیک و تصادم ها، و مورد خشم و تنفر باشندگان محلی شده بود. [علی/سلام تایمز]

هرات -- کارگران بالاخره دیوار امنیتی مقابل قونسلگری ایران در شهر هرات را هفته گذشته برداشتند که منتقدین به مدت طولانی آن را به عنوان یک سرطان زشت برای ترافیک شهر می نامیدند.

دیوار جدید از جاده دورتر ایستاده است که به موترها و عابرین پیاده فضای بیشتری فراهم می سازد و بالاخره اجازه داد تا پروژه سرک حلقوی شهر تکمیل شود.

این داستان شش سال پیش هنگامی آغاز شد که کارگران سرک حلقوی ۱۸ کیلومتری دوروبر هرات را عریض می ساختند.

دیوار امنیتی در مقابل قونسلگری ایران -- که طی سال ها باعث ازدحام ترافیک و تصادم ها، و مورد خشم و تنفر باشندگان محلی شده بود، یگانه مانعی بود که آنها برنداشتند.

قونسلگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۲۲ دلو پس از آن عقب بردن دیوار بیرونی امنیتی خود را آغاز کرد که باشندگان هرات شش سال برای تنظیم جریان ترافیک در شهر، خواستار نقل مکان آن شدند. [علی/سلام تایمز]

قونسلگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۲۲ دلو پس از آن عقب بردن دیوار بیرونی امنیتی خود را آغاز کرد که باشندگان هرات شش سال برای تنظیم جریان ترافیک در شهر، خواستار نقل مکان آن شدند. [علی/سلام تایمز]

قونسلگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۱۰ جوزای سال گذشته به تصویر کشیده شده است. دیوار بیرونی این تعمیر برای شش سال به طور قسمی جریان ترافیک را مسدود می کرد. [عمر/سلام تایمز]

قونسلگری ایران در شهر هرات به تاریخ ۱۰ جوزای سال گذشته به تصویر کشیده شده است. دیوار بیرونی این تعمیر برای شش سال به طور قسمی جریان ترافیک را مسدود می کرد. [عمر/سلام تایمز]

در حالیکه باشندگان ابراز راحتی کردند که بالاخره دیوار کهنه و مسدودکننده ترافیک از بین رفت، آنها از تقاضا های رژیم ایران از حکومت افغانستان خوشحال نیستند.

امین الله آزادانی رئیس امور خارجه ولایت هرات به تاریخ ۲۲ دلو در یک کنفرانس مطبوعاتی در قونسلگری گفت، دیوار امنیتی کهنه در مقابل قونسلگری ایران پس از سال ها چانه زنی سیاسی بین تهران و کابل فرو ریخت.

این یک معاوضه ای نابرابر بود، با اینکه ایران زمین بیشتر از آن در کابل به دست آورد که در شهر هرات واگذار کرد.

آزادانی گفت، «حکومت افغانستان در بدل ۱۶۰۰ متر مربع زمین مقابل قونسلگری ایران در هرات، دو نمره زمین را برای حکومت ایران در كابل اختصاص داده است.»

این نمره ها در کابل شامل ۲۲۴۸ متر مربع در دارالامان و بیش از ۹۰۰ متر مربع در شهر نو است.

سید وحید قتالی والی هرات در این کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت، حکومت افغانستان در بدل برداشتن دیوار امنیتی کهنه در شهر هرات تمام تقاضاهای طرف ایرانی را عملی کرده است.

وی گفت، «هدف ما گشودن جاده اصلی به روی مردم ما بود و بعد از این شهر هرات ازدحام ترافیکی را که مردم را اذیت می کند تجربه نخواهد کرد.»

تخریب دیوار امنیتی به تاریخ ۲۴ دلو پایان یافت.

نادیده گرفتن تقاضاهای افغان ها

باشندگان محلی از اینکه کارگران بالاخره دیوار کهنه را برداشته اند ابراز راحتی کردند، آما از اینکه رژیم ایران تقاضا هایی را از حکومت افغانستان کرد، ابراز تنفر کردند.

امید حکیمی استاد یک پوهنتون خصوصی در هرات گفت، علی رغم ادعاهای دوستی ایران با افغانستان، تهران در زمینه عقب بردن دیوار امنیتی قونسلگری خود هیچ همکاری نکرد.

وی گفت، برعکس، ایران در زمینه نقل مکان این دیوار همیشه موانعی را ایجاد می کرد.

حکیمی گفت، «مردم برای رفت و آمد روزانه خود از جاده اصلی استفاده می کنند. به دلیل دیوار من چندین بار در ازدحام گیر آمده ام و نمی توانستم به دفتر خود برسم.»

وی گفت، «من بسیار خوشحالم که این دیوار کهنه برداشته شده و جاده اصلی برای جریان ترافیک باز شده است، اما این دیوار باید سال ها قبل برداشته می شد.»

عبدالطیف صالحی یک راننده تکسی در هرات گفت، هر بار که وی از قونسلگری ایران می گذشت، وی و سواری هایش حداقل برای یک ساعت در ازدحام گیر می ماندند.

وی گفت، «من به دلیل ازدحام نمی خواستم راهی را طی كنم كه از قونسلگری می گذرد زیرا بسیار ناراحت کننده بود.»

وی گفت، بعضی اوقات افغان هایی که از آن جاده استفاده می کردند به مراقبت طبی عاجل ضرورت داشتند اما به دلیل ازدحام نتوانستند در موقع به شفاخانه برسند، و بعضی ها جان خود را از دست دادند.

صالحی گفت، «این دیوار باید سال ها قبل برداشته می شد، اما ایران این كار را نمی کرد و باشندگان هرات مجبور بودند که ناراحتی ناشی از آن را تحمل کنند.»

علی یوسف یک باشنده هرات گفت، اگرچه باشندگان هرات بارها از مشکل دیوار قونسلگری ایران شکایت کرده و از ایران کمک خواستند، اما حکومت ایران همکاری نکرد.

وی گفت، «در سایر نقاط جهان، کشورهای همسایه با یکدیگر همکاری می کنند و آنها به همسایه خود اهمیت می دهند، اما همسایگان ما... غیر از نابود کردن افغانستان هیچ کار دیگری نکرده اند.»

ایران تأخیر می کرد تا بالای حکومت افغانستان فشار وارد کند

تحلیلگران امور سیاسی و فعالان جامعه مدنی می گویند، ایران باید زمین مقابل قونسلگری خود را به عنوان سهم گرفتن در انکشاف این شهر اختصاص می داد و تهران باید برای جبران خساره تقاضا نمی کرد.

عبدالاحد نظری یک تحلیلگر امور سیاسی گفت، «ایران انتقال دیوار قونسلگری خود را به این فکر به تأخیر می انداخت تا بتواند حکومت افغانستان را تحت فشار قرار داده و زمین بدیل را دریافت کند.»

وی گفت، «حکومت ایران با این كار ثابت كرده است كه برای همسایگی خوب اهمیت نمی دهد و فقط به دنبال منافع خود است.»

نظری گفت، در حالیکه افغانستان در جنگ با تروریزم بین المللی درگیر است و تقریباً تمام منابع خود را به این منظور وقف می کند، حکومت ایران برای کسب کردن امتیازات از حکومت افغانستان نباید سال ها را می گذراند.

وی گفت، «این نشانه همسایگی خوب نیست که جاده اصلی یک شهر را برای تقریباً شش سال مسدود کند و برای دریافت کردن دو برابر زمین به عنوان جبران خساره از بیچارگی افغانستان سوء استفاده کند.»

وی افزود، افغان ها باید از همسایه ای مانند ایران هیچ توقعاتی داشته باشند.

محمد آصف حسینی یک فعال جامعه مدنی در هرات گفت، دریافت کردن زمین بیشتر در بدل یک نوار کوچکتر در مقابل قونسلگری ایران، دزدی و اخاذی است.

وی گفت، «حکومت ایران برای دریافت کردن زمینی به مقدار دلخواه خود از بیچارگی افغانستان سوء استفاده كرد.»

حسینی گفت، افغان ها این را هرگز فراموش نخواهند کرد و تهران را منحیث یک دوست نخواهند دانست.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

درکل درین وطن نظام نیست. حکومت نیست. قانون نیست. هرکس زور و زر (تفنگ و پول ) داشت حرف اول میزند. بخدا قسم در قبایل وحشی یک نظم و قاعده وجود دارد. یک فلم مستند بود که جهان گردان در قبایل وحشی رفتند که فلم مستند جور کنند. باور کنید که ریس قبایل وحشی انها را راه نداد. گفت همیشه شما میایید وازدورغ وعده میدهید بلکه نه کمکی نه لباسی نه خوراکی. ریس شورای ولایتی هرات به سطح ملی و رسانه یی علنی بدون ترس اعلان میکند که من 1000 نفر مسلح دارم که درتظاهرات اشتراک میکند. اگر قوماندان امنیه کدام عکس العمل کرد دست به قتل و قتال خواهیم زد. این دولت یک کفایت رذیل بد یخت بی حیثیت همین قدر نمیگوید که وظیفه تو نظارت و بررسی و بیان مشکلات است نه اینکه تو قوه اجراییه باشی و قانون اجرا کنی. ریس معارف تو تبدیل میکنی. سرباز امنیت را تو به مرمی میزنی. سارنوال را تو میزنی و دوسیه را پاره پاره میکنی. قاچاق تیل و مواد مخدر خو حرفه توست. وغیره هزاران خلاف و پدرلعنتی. خوب شما ازین حکومت فساد چی توقع دارید؟ اگر دل حکومت خواسته باشد مانند دوستم که 2 سال به تبعید بود . همگی اینها را میتواند مهار کند. ولی نمیخواهد

پاسخ

حقوق مردم افغانستان سال و قرن ها پایمال شده بود و شده است و خواهم بود. چرا؟؟؟!!! بخاطریکه خودما نادان هستیم. تازماینکه هوشیارنشویم همین آش و همین کاسه است. طوریکه رسانه ها نقل وقول میکنند ما در عربستان- به نزدیک کعبه هم زمین داشتیم. بخاطریکه سرو صاحب نداشتیم زمین ما مالچه شد ( معامله صورت گرفت) و حالی حاجی های ما که حج میروند کیلومتر ها دور اطاق هایشان است. این زورگویی و قلدری ایران را نشان میدهد. این مردم ازاری ایران را نشان داد که تا چه مدت به اساس زورخود این سرک را به روی ترافیک مسدود ساخته بود. شما فکر کنید که تبدیل کردن 4 انچ لوله اب به 1 انچ چقدر مشکل افرین است. از 3-4 سرک موترها همگی یک دفعه یی از سرک پیش روی قونسلگری ایران تیر میشدند. که حد اقل گاهی اوقات 45 دقیقه ترافیک شدید به روی عابرین بود. نه تنها ایران بلکه هرکس درین وطن از جهل و جهالت ما استفاده کرده اسب خود را خوب تازید ( راند) خوش به حال شان- تا احمق در جهان است مفلص بند نخواهد ماند. تا که بی اتفاقی و بیسوادی ما باشد همین راه و روش و سلوک ادامه دارد.

پاسخ

نخیر نفوذ ایران برای افغانستان مثل سرطان است که موریانه بنیاد این کشور را تخریب می کند و هویت افغانستان را محو می کند. نفوذ ایران در طی بیست سال گذشته چشم گیر بوده دولت افغانستان هم نتوانست که نغوذ ایران مهار کند. هم ایران و هم پاکستان می خواهند که افغانستان زیر تسلط مستقیم کشور شان باشد.

پاسخ

ما به قنسلگری و سفارت ایران را در کشو خود مان ضرورت نداریم. افغانستان باید روابطش را با ایران قطع نماید زیرا این کشور بالای مهاجران افغان ظلم می کند و با آنها مثل حیوان رفتار می کنند. ایران نه تنها با اتباع افغانستان که در این کشور زنده گی می کنند سلوک زشت می کند بلکه همه سنی های خود ایران ظلم می کند و آنها را زا همه سهولت ها و امکانات زنده گی محروم ساخته است. سنی های ایران نه آب آشامیدنی دارد و نه برق دارد و نه اقتصاد خوب. فقیر ترین مردم ایران در مناطق سنی نشین زنده گی می کنند.

پاسخ