تروریسم

ایالات متحده برای معلومات در مورد رهبر شاخه خراسان داعش ۱۰ میلیون دالر جایزه تعین کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک روز پس از بمبگذاری انتحاری تاریخ ۴ سنبله که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم به شمول ۱۳ نفر سربازان امریکایی در میدان هوایی کابل شد، وسایل افغان ها به طور پراکنده نشان داده شده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک روز پس از بمبگذاری انتحاری تاریخ ۴ سنبله که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم به شمول ۱۳ نفر سربازان امریکایی در میدان هوایی کابل شد، وسایل افغان ها به طور پراکنده نشان داده شده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

واشینگتن -- ایالات متحده به روز دوشنبه (۱۸ دلو) برای معلوماتی که منجر به «شناسایی یا موقعیت» رهبر شاخه خراسان داعش شود، ۱۰ میلیون دالر جایزه را تعین کرد.

شاخه خراسان داعش، گروه انشعابی داعش در افغانستان است که در عراق و سوریه منشأ گرفته است.

جایزه ایکه توسط وزارت خارجه ایالات متحده پیشنهاد شده است، همچنان هرگونه معلوماتی را در بر می گیرد که در دستگیری و یا محکومیت افراد مسؤل «حمله تروریستی تاریخ ۴ سنبله در میدان هوایی کابل» کمک کند. مسؤلیت آن حمله را شاخه خراسان داعش بر عهده گرفت.

این بمبگذاری انتحاری که بیش از ۱۰۰ نفر به شمول ۱۳ سرباز امریکایی را کشت، در حالی صورت گرفت که ایالات متحده خروج خود از افغانستان و تخلیه افغان هایی را انجام می داد که پس از سقوط حکومت قبلی در کابل در معرض خطر انتقام جویی قرار داشتند.

کارمندان دفاع ملکی که به کلاه سفیدها معروف هستند، به تاریخ ۱۴ دلو در ولایت ادلیب سوریه از خانه ای که ابو ابراهیم الهاشمی القریشی رهبر گروه داعش ساعاتی قبل خودش را در جریان حمله نیروهای ویژه امریکایی منفجر کرده بود، یک جسد را بیرون می کنند. [عبدالعزیز کیتاز/ای اف پی]

کارمندان دفاع ملکی که به کلاه سفیدها معروف هستند، به تاریخ ۱۴ دلو در ولایت ادلیب سوریه از خانه ای که ابو ابراهیم الهاشمی القریشی رهبر گروه داعش ساعاتی قبل خودش را در جریان حمله نیروهای ویژه امریکایی منفجر کرده بود، یک جسد را بیرون می کنند. [عبدالعزیز کیتاز/ای اف پی]

به گفته واشینگتن، ثناء الله غفاری معروف به شهاب المهاجر در ماه جوزای ۱۳۹۹ توسط گروه داعش به عنوان رهبر شاخه خراسان داعش تعین شد.

وزارت خارجه در یک اعلامیه گفت، «غفاری مسؤل تائید کردن تمام عملیات های شاخه خراسان داعش در سراسر افغانستان، و مسؤل تأمین بودجه برای اجرای این عملیات ها می باشد.»

وی در ماه عقرب به عنوان یک تروریست خارجی در لیست سیاه قرار گرفت.

در مورد غفاری معلومات اندکی در دسترس است، اگرچه نام مستعارش نشان می دهد که وی از جهان عرب به این منطقه آمده است.

قرار آوازه ها، وی یکی از فرماندهان شبکه القاعده و یا یکی از اعضای پیشین شبکه حقانی که یک گروه تروریستی ترسناک است، بوده است.

شاخه خراسان داعش در سال های اخیر مسؤل برخی از مرگبارترین حملات در منطقه بوده است که مردم ملکی را در افغانستان و پاکستان در مساجد، زیارت ها، اماکن عامه و شفاخانه ها قتل عام کردند.

این گروه درست مانند گروه اصلی داعش، به ویژه مسلمانان فرقه های مذهبی به شمول شیعیان را مورد هدف قرار داده است که این گروه آنها را مرتد می داند.

این گروه توسط نیروهای تحت رهبری ایالات متحده و دشمنان محلی به شدت شکست خورد و نفوذ خود را از دست می داد، اما از زمانیکه اسلام گرایان رقیب این گروه در ماه اسد قدرت را به دست گرفتند، حملات این گروه افزایش یافته اند.

بدست آوردن قدرت

یک فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده در ماه قوس هشدار داد که با این حال پس از خروج نیروهای امریکایی و سقوط حکومت قبلی، گروه ‌های افراطی در افغانستان دوباره قدرتمند می شوند.

جنرال کینت فرانک مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده به تاریخ ۱۸ قوس گفت، خروج تجهیزات نظامی و استخباراتی ایالات متحده از افغانستان، ردیابی تحرکات شبکه القاعده و شاخه خراسان داعش را «ناممکن نه بلکه بسیار دشوار» ساخته است.

مکنزی گفت که شبکه القاعده تلاش می کند تا حضور خود در داخل افغانستان را بازسازی کند. افغانستان پایگاهی بود که شبکه القاعده از آنجا حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ علیه ایالات متحده را طراحی کرد.

در سال ‌های پس از حملات ۱۱ سپتمبر، حملات نظامی و استخباراتی ایالات متحده تعداد جنگجویان شبکه القاعده و توانایی آن برای تهدید کردن مستقیم منافع ایالات متحده را به شدت کاهش داد، اما مکنزی گفت که این گروه هنوز هم آرزو دارد که بالای ایالات متحده حمله کند.

مکنزی گفت، در عین حال با آزادشدن تعداد زیادی از جنگجویان گروه داعش از زندان های افغانستان در اواخر ماه اسد، شاخه خراسان داعش «دوباره نیرومند» شده است.

وی با افزودن اینکه بعضی از جنگجویان از طریق مرزهای منفذدار افغانستان وارد آن کشور می شوند، اما ردیابی تعداد آنها برای ایالات متحده دشوار است گفت، گروه داعش و شبکه القاعده هر دو از داخل و خارج از افغانستان سربازگیری می کنند.

رهبر گروه داعش در یک حمله کشته شد

دنبال کردن غفاری در حالی صورت می‌ گیرد که گروه داعش با یک حمله ایالات متحده هفته گذشته در سوریه، سرگیج شده است.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز پنجشنبه گذشته گفت، زمانی که نیروهای ویژه ایالات متحده بالای مخفیگاه رهبر ارشد گروه داعش در ولایت ادلیب سوریه حمله کردند، وی خودش را منفجر ساخت.

بایدن گفت، این حمله مؤفقیت آمیز «یک پیام قوی ای را به تروریست ها در سراسر جهان می فرستد، که ما به دنبال شما خواهیم آمد و شما را پیدا خواهیم کرد.»

ابوبکر البغدادی سلف مشهور این رهبر گروه داعش، در یک حمله مشابهی در سال ۱۳۹۸ همچنان در ادلیب کشته شد. نیروهای کردی در هر دو حمله اشتراک داشتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500