امنیت

فرمانده امریکایی: شبکه القاعده و شاخه خراسان داعش در افغانستان قدرت کسب می کنند

گزارش از سلام تایمز

گروه داعش این تصویر را به تاریخ ۱۴ قوس منتشر کرد که طبق ادعاها یکی از جنگجویان این گروه را در حالی نشان می دهد که بالای یک وسیله نقلیه حکومتی در جلال آباد شلیک می کند. [آرشیف]

گروه داعش این تصویر را به تاریخ ۱۴ قوس منتشر کرد که طبق ادعاها یکی از جنگجویان این گروه را در حالی نشان می دهد که بالای یک وسیله نقلیه حکومتی در جلال آباد شلیک می کند. [آرشیف]

واشینگتن -- یک فرمانده ارشد نظامی ایالات متحده هفته گذشته هشدار داد، پس از خروج سربازان امریکایی و سقوط حکومت قبلی در ماه اسد، گروه های افراطی در افغانستان قدرتمند می شوند.

جنرال کینت فرانک مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده به روز پنجشنبه (۱۸ قوس) گفت، خروج تجهیزات نظامی و استخباراتی ایالات متحده از افغانستان، ردیابی تحرکات شبکه القاعده و شاخه خراسان داعش را «بسیار سخت ولی نه ناممکن» ساخته است.

وی در یک مصاحبه با آسوشیتد پریس در پنتاگون گفت، «ما احتمالاً در حدود ۱٪ یا ۲٪ از توانایی هایی را داریم که زمانی برای نظارت کردن بالای افغانستان داشتیم.»

سربازان امریکایی و ناتو به تاریخ ۸ سنبله دو هفته پس از سقوط حکومت قبلی، خروج خود از افغانستان را تکمیل کردند.

جنرال کینت فرانک مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده به تاریخ ۷ میزان در جریان یک جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح ولسی جرگه ایالات متحده در مورد پایان عملیات نظامی در افغانستان در واشینگتن دی سی به سؤالات پاسخ می دهد. [اولیویر دولیری/پول/ای اف پی]

جنرال کینت فرانک مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده به تاریخ ۷ میزان در جریان یک جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح ولسی جرگه ایالات متحده در مورد پایان عملیات نظامی در افغانستان در واشینگتن دی سی به سؤالات پاسخ می دهد. [اولیویر دولیری/پول/ای اف پی]

این خلای قدرت، گروه های جنگجوی به شمول شبکه القاعده و شاخه خراسان داعش را دلاور ساخته است.

مکنزی گفت که شبکه القاعده در تلاش است تا حضور خود را در داخل افغانستان بازسازی کند. افغانستان پایگاهی بود که شبکه القاعده از آنجا حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ علیه ایالات متحده را طراحی کرد.

در سال ‌های پس از حملات ۱۱ سپتمبر، حملات نظامی و استخباراتی ایالات متحده تعداد جنگجویان شبکه القاعده و توانایی آن برای تهدید کردن مستقیم منافع ایالات متحده را به شدت کاهش داد، اما مکنزی گفت که این گروه هنوز هم آرزو دارد که بالای ایالات متحده حمله کند.

مکنزی گفت، در همین حال، با آزادشدن تعداد زیادی از جنگجویان داعش از زندان های افغانستان در اواخر ماه اسد، شاخه خراسان داعش «دوباره نیرومند» شده است.

وی با افزودن اینکه بعضی از جنگجویان از طریق مرزهای منفذدار افغانستان وارد آن کشور می شوند، اما ردیابی تعداد آنها برای ایالات متحده سخت است گفت، گروه داعش و شبکه القاعده هر دو از داخل و خارج از افغانستان سربازگیری می کنند.

مکنزی گفت، «بنابراین ما باید مطمئناً از ظهور دوباره گروه داعش ترس داشته باشیم. اگر این اتفاق نیافتد بسیار تعجب آور خواهد بود.»

وی از ارائه کردن تخمین از تعداد جنگجویان شبکه القاعده در داخل افغانستان خودداری کرد اما گفت که «احتمالاً کمی افزایش یافته است».

از راه دور

علی رغم اینکه ارتش ایالات متحده تمام سربازان خود را از خاک افغانستان خارج کرده است، اما ارتش ایالات متحده تعدادی از وسایل به شمول حملات هوایی از پهپادها و سایر هواپیماها را حفظ کرده است تا «از راه دور» یعنی فراتر از مرزهای افغانستان، با تهدید تروریزم مبارزه کند.

مکنزی گفت، از زمانیکه ایالات متحده خروج خود از افغانستان را تکمیل کرده است، تاکنون چنین حمله هایی انجام نشده اند.

وی با افزودن اینکه «این طراحی همین اکنون در حال توسعه است» گفت، توانایی امریکا برای انجام دادن چنین حملات، به موجودیت استخبارات، تصاویر ماهواره ای و سایر معلومات و ارتباطات بستگی دارد.

وزارت خارجه ایالات متحده همچنان برای تحت فشار قراردادن چندین رهبر شاخه خراسان داعش در افغانستان، از تحریم ها استفاده می کند.

وزارت خارجه به تاریخ ۱ قوس سه رهبر شاخه خراسان داعش را به عنوان تروریست های جهانی معرفی کرد، تا از تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریزم بین المللی جلوگیری کند.

وزارت خارجه در یک اعلامیه گفت، ثناء الله غفاری معروف به شهاب المهاجر، امیر عمومی شاخه خراسان داعش است که در ماه جوزای ۱۳۹۹ از سوی گروه داعش به رهبری این شاخه گماشته شده است.

غفاری مسؤل تائید کردن تمام عملیات های شاخه خراسان داعش در سراسر افغانستان و مسؤل تأمین بودجه برای اجرای این عملیات ها است.

وزارت خارجه علاوتاً سلطان عزیز اعظم را نیز معرفی کرد که با نام سلطان عزیز نیز معروف است. از زمانیکه شاخه خراسان داعش برای اولین بار به افغانستان آمد، سلطان عزیز مقام سخنگویی شعبه خراسان داعش را بر عهده داشت.

این وزارت مولوی رجب معروف به مولوی رجب صلاح الدین، یکی از رهبران ارشد شاخه خراسان داعش در ولایت کابل را که حملات و عملیات این گروه در پایتخت را برنامه ریزی می کند، تحریم کرد.

علاوه بر این، وزارت خزانه داری ایالات متحده، عصمت الله خالوزی را به دلیل فراهم کردن حمایت مالی برای شاخه خراسان داعش، به عنوان تروریست جهانی معرفی می کند.

این تحریم‌ ها افراد امریکایی را از انجام دادن هرگونه معامله با افراد معرفی ‌شده منع کرده و دسترسی آنها و همکارانشان به پول و دارایی‌ هایی که با سیستم مالی ایالات متحده مربوط می شود، مسدود می‌ سازند.

در این اعلامیه آمده است، «ما به استفاده از تمام وسیله های قدرت امریکا ادامه خواهیم داد تا تروریست ‌هایی که برای کشتن بی موجه مردم ملکی در سراسر جهان برنامه ریزی می‌ کنند و کسانیکه اقدامات آنها را امکان پذیر، تسهیل و تمویل می‌ کنند، هدف قرار دهیم.»

خشونت شاخه خراسان داعش

شاخه خراسان داعش مسؤلیت دو بمبگذاری انتحاری مرگبار به تاریخ ۴ سنبله را بر عهده گرفت.

بر اثر این انفجارها بیشتر از ۱۰۰ فرد ملکی افغان و ۱۳ نفر سربازان امریکایی کشته شدند که محافظت و پیشبرد اسناد تعداد زیادی از افغان هایی را انجام می دادند که منتظر خروج بودند.

از ماه اسد تاکنون، چندین بمبگذاری در کابل اعضای جامعه عمدتاً شیعه هزاره را هدف قرار داده است که از سال ها بدینسو هدف شاخه خراسان داعش بوده است.

یک بمبگذار انتحاری شاخه خراسان داعش به تاریخ ۱۶ میزان مسجدی را در کندز هدف قرار داد که به گفته مردم محلی حدود ۱۰۰ نفر مسلمانان شیعه را کشت و تعداد زیادی را زخمی ساخت.

این گروه گفت که بمبگذار انتحاری «یکی از اویغوری ها بود» و این حمله «در پاسخ به خواسته ها و پالیسی های چین بر ضد مسلمانان در سینکیانگ» انجام شد.

حدود یک هفته بعد، در مسجد فاطمیه شیعیان در شهر قندهار انفجارهای متعددی رخ داده و دست کم ۳۳ نفر کشته و ۷۴ نفر زخمی برجای گذاشتند.

جنگجویان گروه داعش به تاریخ ۱۱ عقرب بالای شفاخانه نظامی ملی پایتخت حمله کرده و به شمول یک عضو بلندپایه شبکه تندرو حقانی، دست کم ۱۹ نفر را کشتند و بیش از ۵۰ نفر دیگر را مجروح ساختند.

افغان ها نگران هستند

ادامه بدتر شدن امنیت کشور نگرانی مفسرین افغان را برانگیخته است.

ویس ناصری یک تحلیلگر امور سیاسی از آلمان به سلام تایمز گفت، «با توجه به تاریخچه شبکه القاعده در افغانستان، متأسفانه امروز حضور رو به رشد رهبران شبکه القاعده و جنگجویان آن در افغانستان بسیار امکان پذیر است.»

وی گفت، «اگر ما به روابطی که اعضای شبکه القاعده در گذشته در افغانستان داشتند نگاه کنیم، نگرانی های مطرح شده از سوی جامعه بین المللی در مورد تهدید شبکه های تروریستی و تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن برای این شبکه ها کاملاً بجا هستند.»

حارث جمال زاده یک ژورنالست افغان از ترکیه به سلام تایمز گفت، «حضور ۲۰ ساله جامعه بین المللی در افغانستان، حضور و فعالیت های شبکه القاعده در افغانستان را محدود ساخت، اما امروز شواهد نشان می دهند که شبکه القاعده به دنبال بازگشت و تقویت حضور خود در افغانستان است.»

وی گفت، «اگر جامعه بین المللی گسترش شبکه القاعده در افغانستان را متوقف نکند، این کشور می تواند بار دیگر به پناهگاه امن برای تروریزم جهانی تبدیل شود.»

فهیم چکری یک تحلیلگر امور سیاسی از کابل گفت، «افغانستان در حوزه های غرب، جنوب و شمال مرزهای باز و تقریباً غیرقابل کنترل را دارد. در عین حال، این کشور با بی ثباتی و مشکلات زیادی در داخل روبرو است.»

چکری گفت، «این تحولات جنگجویان شبکه القاعده و گروه داعش و سایر گروه ‌های تروریستی را که در سال ‌های اخیر از افغانستان فرار کرده بودند، تشویق کرده است تا برای بازگشت تلاش کنند.»

چکری افزود، «اگر این گروه‌ ها بازگردند و افغانستان همچنان با چالش‌ های داخلی مواجه باشد، حتمی است که شبکه القاعده دوباره سازماندهی خواهد شد و جهان را بار دیگر از افغانستان تهدید خواهد کرد.»

[حمزه از کابل در تهیه کردن این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حقیقت این است که شبکه حقانی طالبان تمام افغانستان را اداره می کند و آنها هر کاری که می خواهند انجام می دهند. حقانی ها مؤظف شده اند که زیربنا های افغانستان را نابود کنند و ریشه های آن را از بین ببرند. اگر اینطور نباشد، چرا ملاهای استخدام شده تمام ادارات مهم در کابل را رهبری می کنند. این ادارات آینده افغانستان هستند. پس می توان گفت که طالبان به یک نوع آینده افغانستان را به زور تباه کردند و روزهای سیاهی را که افغانستان بیست سال قبل تجربه کرده بود، دوباره به افغانستان آوردند. پاکستان از طریق طالبان می خواهد که تمام دستاوردهایی را که افغانستان در بیست سال گذشته به دست آورده است، از بین ببرد. بنابراین غربی ها راست می گویند. آنها می دانند که پاکستان و هیچ کشور دیگری در منطقه نمی خواهند که یک کشوری به نام افغانستان خودکفا و مستقل وجود داشته باشد. گروه های افراطی در دوران ریاست جمهوری بسیار معروف بودند، تعداد زیادی از گروه های مسلح فعال شدند. در عین حال، اکنون طالبان حتی نمی دانند که چه اتفاقی می افتد. بر اساس یک سروی، اکنون طالبان در یک ولسوالی ۳۰ نفر جنگجویان دارند. چگونه گروه های افراطی رشد نخواهند کرد در حالی که در تمام ولسوالی فقط ۳۰ نفر نگهبانان وجود دارد؟ در چنین یک کشور چگونه امنیت تأمین خواهد شد؟

پاسخ