تروریسم

کارشناسان هشدار می دهند که شبکه القاعده تلاش خواهد کرد تا تحت پوشش طالبان دوباره خود را بسازد

گزارش از ولید ابوالخیر

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان (وسط) به تاریخ ۹ سنبله در میدان هوایی کابل با رسانه ها صحبت می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان (وسط) به تاریخ ۹ سنبله در میدان هوایی کابل با رسانه ها صحبت می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

قاهره -- تحلیلگران هشدار می دهند، با توجه به روابط تاریخی میان شبکه القاعده و گروه طالبان، احتمال زیادی وجود دارد که بعد از تسلط طالبان شبکه القاعده تلاش خواهد کرد تا دوباره در افغانستان قوی شود.

القاعده در شبه جزیره عربی (ای کیو ای پی) در اعلامیه ای که پس از تصرف کابل توسط طالبان در ماه گذشته منتشر شد، به این گروه تبریک گفته و برای «پیروزی و توانمندی» از آن ستایش کرد.

طالبان از تبصره کردن در مورد این متحد قدیمی خود خودداری کرده و در عوض تلاش کرده اند تا برای به دست آوردن پذیرش بین المللی این رابطه را پنهان نگهدارند، و جهان را قناعت دهند که این گروه از تحریک های تروریستی جدا شده است.

یحیی محمد علی یک کارشناس امور نظامی مستقر در قاهره گفت، روابط میان گروه طالبان و شبکه القاعده عمیق بوده و شکستن آن دشوار خواهد بود.

منسوبین امنیتی به تاریخ ۱۴ سنبله در صحنه یک حمله انتحاری بالای یک پوسته امنیتی در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان ایستاده اند. با توجه به اینکه در همسایگی افغانستان طالبان در قدرت هستند، نگرانی هایی وجود دارند که افراط گرایان در مناطق مرزی دوباره تجمع خواهند کرد و چنین حملاتی شاید معمول شوند. [آژانس خبری پژواک]

منسوبین امنیتی به تاریخ ۱۴ سنبله در صحنه یک حمله انتحاری بالای یک پوسته امنیتی در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان ایستاده اند. با توجه به اینکه در همسایگی افغانستان طالبان در قدرت هستند، نگرانی هایی وجود دارند که افراط گرایان در مناطق مرزی دوباره تجمع خواهند کرد و چنین حملاتی شاید معمول شوند. [آژانس خبری پژواک]

وی با خاطرنشان کردن اینکه شبکه القاعده به طور خاص همیشه حمایت طالبان را باخود داشته است گفت، «رابطه میان طالبان و اکثریت گروه های افراطی بر پایه های محکمی استوار هستند که با مرور زمان از بین نمی روند.»

پناهگاه امن برای افراط گرایان

علی گفت، طالبان بین سال های ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ «پایگاه ها و مخفیگاه های متعددی را در مناطق مختلف افغانستان ایجاد کردند و اسامه بن لادن به مدت بیشتر از ۵ سال در این کشور پنهان بود».

علی گفت، «در مراحل مختلف برخی اختلاف نظرها بوجود آمدند، اما این امر هرگز بالای ماهیت روابط و هماهنگی آنها تأثیر نگذاشتند زیرا این اختلافات فقط به مدیریت سیاسی آن مراحل مربوط می شد.»

وی گفت، ایمن الظواهری رئیس شبکه القاعده به عنوان یک نشانه استحکام روابط با طالبان، در سال ۱۳۹۵ با ملا هبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان بیعت کرد.

ممکن همین مسئله دلیل اعلامیه های پی در پی تبریکی القاعده و سایر گروه های افراطی به طالبان برای به دست آوردن قدرت در افغانستان باشد.

علی گفت، شبکه القاعده و سایر گروه های افراطی پس از شکست خوردن در عراق، سوریه و دیگر مناطقی که در آن حضور داشتند، متلاشی شده و پراکنده شده اند.

وی گفت، با به دست آوردن قدرت توسط طالبان، چنین گروه ها «بدون شک یک پناهگاه امن در افغانستان را به دست خواهند آورد تا زیر چتر تحریک طالبان دوباره گردهم آمده و صفوف خود را دوباره برنامه ریزی و منظم کنند».

وی گفت، «این امر احتمال موجی از حملات تروریستی احتمالی را افزایش می دهد که بیش از یک منطقه در جهان را مورد تأثیر قرار خواهد داد.»

اکنون که گروه طالبان یک حکومتی را تشکیل داده است، ادارات استخباراتی بین المللی در مورد مرحله بعدی حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده اند و این نشان می دهد که آنها به این تحریک باور نمی کند که روابط با شبکه القاعده را قطع کند.

بیعت

شیخ نبیل نعیم یکی از بنیانگذاران جهاد اسلامی در مصر که از آن پس از ایدیولوژی افراطی دست کشیده است گفت، چارچوب القاعده و همه گروه هایی که از آن منشعب شده اند در افغانستان شکل گرفت.

وی گفت، «علی رغم تحولات سیاسی و تغیر دشمنان در طول چند دهه اخیر، نظریه اصلی مبنی بر ایجاد کردن یک دولت اسلامی و تطبیق کردن شریعت، هنوز هم وجود دارد.»

این گروه تفسیر سختگیرانه ای از شریعت را دنبال کرده و برای کسانی که از قوانین آن پیروی نمی کنند انواعی از مجازات های خشونت آمیزی را وضع کرده است.

نعیم گفت، با این حال بین گروه های داعش و طالبان در مورد تفسیر آیات قرآن کریم و احادیث اختلافات عقیدتی قابل توجهی وجود دارد که می توانند از پدیدارشدن گروه داعش در افغانستان در مقیاس بزرگ، جلوگیری کنند.

نعیم گفت، «این ممکن است که عناصر داعش بتوانند به گروه القاعده بپیوندند، زیرا قبلاً در ابتدا از القاعده منشعب شده بودند تا بتوانند حضور خود را در افغانستان به هر شکل ممکن حفظ کنند.»

وی خاطرنشان کرد که میان طالبان و شاخه خراسان داعش که از نظر ایدیولوژیکی به شبکه القاعده نزدیک است، فقط اختلافات عقیدتی کوچکی وجود دارند.

وی گفت، «بنابراین ما همچنان شاید در مرحله بعدی مجموعه ای از بیعت های امیران داعش در سراسر جهان را هم با طالبان و هم با شاخه خراسان داعش مشاهده کنیم.»

ایدیولوژی مشترک برای طالبان و القاعده

عبدالنبی بکار یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در قاهره گفت، طی ماه های اخیر، ادامه روابط تاریخی میان گروه طالبان و شبکه القاعده توسط تعدادی از گزارشات استخباراتی غربی و رسانه ها تائید شده است.

در ماه اسد، پس از آنکه طالبان افغانستان را تصرف کردند، امین الحق فرمانده امنیتی پیشین اسامه بن لادن در یک ویدیو در حالی دیده شد که با همراهی جنگجویان طالب به خانه اش در ولایت ننگرهار باز گشت.

در ماه سرطان، ده ها تن از اعضای شبکه القاعده در ولایات شمال شرقی افغانستان مشاهده شدند که در کنار طالبان جنگ می کردند.

در ماه ثور، نیروهای ویژه افغان در جریان یک عملیات در ولایت پکتیکا یک عضو ارشد شبکه القاعده در شبه قاره هند (ای کیو آی اس) را همراه با یک فرمانده طالبان کشتند.

بکار گفت، این دو گروه تحت یک ایدیولوژی مشترک فعالیت می کنند و این امر خطری را به بار می آورد که شبکه القاعده و سایر گروه های افراطی مانند القاعده تلاش خواهند کرد تا به حضور و فعالیت خود در افغانستان گسترش دهند.

بکار گفت، اما ادامه روابط در این نقطه زمان شاید علنی نباشد زیرا طالبان فعلاً ضرورت دارند تا «موضوعات را آرام کرده و کشورهای جهان را قناعت دهند که آنها را به رسمیت شناخته و با حکومت آنها روابط برقرار کنند».

وی گفت، این ضرورت طالبان برای کسب کردن مشروعیت در نظر جهان «اقدامات شبکه القاعده در افغانستان را از رسانه ها و نظارت ها مخفی نگهداشته و احتمالاً در مراحل اولیه به کوه های افغانستان محدود خواهد ساخت».

وی گفت، منطقه خاصی که باید تحت نظارت قرار بگیرد مناطق ناهموار به ویژه در نزدیکی مرز با پاکستان هستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنده باد امارت اسلامی طالبان. مرگ بر داعش خونخوار.

پاسخ

هیچ ایدلوژی مشترک بین طالبان و القاعده وجود ندارد. طالبان می خواهند که در افغانستان یک حکومت قوی و متمرکز را ایجاد کنند زیرا در چهل سال گذشته مردم افغانستان از نبود یک حکومت قوی رنج بردند و اکثر حکومت های چهل سال گذشته از سوی کشور های بیرونی ایجاد شده و همین علت بود که نتوانسته دوام بکنند. اما القاعده می خواهد که خلافت را بوجود بیارد و در کل کشور های اسلامی یک حکومت را اعلان کند. روی این ملحوظ، پس از این روبط طالبان با القاعده وخیم خواهد شد زیرا طالبان می گویند که آنها علیه هیچ کشور خارجی خاک افغانستان را نمی گذارند که مورد استفاده قرار بگیرند و آنها صرف به حکومت کردن در افغانستان ملزم است نه در کشور های دیگر. که این کار طالبان شکاف جدی را بین القاعده و گروه طالبان بوجود خواهد آورد و روابط این دو جنبش را تیره خواهد ساخت.

پاسخ

یگانه راه مبارزه علیه هراس افگنی و داعش این است که ما باید از حکومت امارت اسلامی افغانستان حمایت کنیم و با آنها همکار باشیم. طالبان بهرین مبارزین دارند و آنها می توانند که به زود ترین فرصت کمر داعش و سایر گروه های تروریستی بشکنانند. در طی چند روز گذشته امارت اسلامی افغانستان توانسته که دهها تن از اعضای گروه داعش را در شرق افغانستان از پا در آورند و یا هم دست گیر نمایند. اگر با حکومت جدید همکاری مالی و تسلیحاتی صورت نگیرد، کشور های همسایه به خاطر نیل به اهداف شان گرو های ترورستی را وارد افغانستان بسازند تا امنیت افغانستان و منطقه را نارام بسازند. پس بهتر است که ما از نظام کنونی حمایت کنم. شاید اشتباهات زیادی در این حکومت وجود داشته باشد و اما صد مربته بهتر است نسبت به داعش.

پاسخ