امنیت

بازگشت علنی عضو ارشد شبکه القاعده به ننگرهار نگرانی ها را افزایش داد

گزارش از حمزه

یک جنگجوی طالبان به تاریخ ۲۱ سنبله در هنگام غروب آفتاب در کابل نگهبانی می کند. [کریم صاحب/ای اف پی]

یک جنگجوی طالبان به تاریخ ۲۱ سنبله در هنگام غروب آفتاب در کابل نگهبانی می کند. [کریم صاحب/ای اف پی]

کابل -- تحلیلگران می گویند، بازگشت علنی یکی از اعضای ارشد شبکه القاعده به شهر خود در افغانستان و حضور جنگجویان شبکه القاعده در کنار طالبان، شواهدی از روابط قوی و مداوم میان این دو گروه است.

لانگ وار ژورنال به تاریخ ۸ سنبله گزارش داد، امین الحق مسؤل امنیتی پیشین اسامه بن لادن در یک ویدیو دیده شده است که به خانه خود در ولایت ننگرهار در حالی باز می گردد که جنگجویان طالب وی را همراهی می کردند.

امین الحق که گفته می شد در سال ۱۳۸۷ در پاکستان بازداشت شده بود، بر اساس گزارشات در سال ۱۳۹۰ آزاد شده و ناپدید شده بود تا اینکه در ویدیوی تازه پدیدار شد.

در این ژورنال آمده است، این ویدیوی امین الحق که در توییتر به اشتراک گذاشته شد، «شواهدی است که فرماندهان شبکه القاعده اکنون از امنیت کافی برخوردارند تا در افغانستان تحت کنترل طالبان در محضر عام ظاهر شوند».

در همین حال، در اواسط ماه جاری در حمله بالای دره پنجشیر آخرین سنگر مقاومت در برابر تحریک طالبان، اعضای شبکه القاعده در کنار طالبان حضور داشتند.

طالبان به تاریخ ۱۵ سنبله ادعا کردند که کنترل این دره را به دست گرفته اند.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور پیشین و یکی از رهبران جبهه مقاومت ملی در یک ویدیویی که به تاریخ ۱۲ سنبله منتشر شد گفت، «وضعیت کنونی وحشتناک است. ما از سوی طالبان و متحدین آن یعنی شبکه القاعده و سایر تروریست های منطقه، تحت حمله هستیم.»

در اوایل سال جاری، نیروهای افغان در ماه ثور ۳۰ نفر از اعضای شبکه القاعده را کشتند که در کنار طالبان در ولایت هلمند می جنگیدند، در حالیکه در ماه حمل یک رهبر ارشد شبکه القاعده همراه با یک فرمانده ارشد طالبان در پکتیکا کشته شد.

اینها فقط آخرین امثال از سابقه طولانی روابط نزدیک و مداوم میان گروه طالبان و شبکه القاعده می باشند.

روابط نزدیک با شبکه القاعده

احمد سعیدی یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در هرات گفت، «شبکه القاعده منابع مالی فراوانی دارد. طالبان در گذشته نیز مانند اکنون از کمک های مالی و لوجستیکی شبکه القاعده بهره مند شده اند.»

سعیدی گفت، «طالبان به صورت عموم و شبکه حقانی به طور خاص روابط بسیار نزدیکی با القاعده دارند. با توجه به روابط عمیقی که طی این سال ها میان این دو گروه وجود داشته است، طالبان نمی توانند اعضای شبکه القاعده را از صفوف خود اخراج کنند.»

وی گفت، «اگرچه طالبان از روابط خود با القاعده انکار می کنند، اما ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده با ملا هبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان بیعت کرده است. در همین حال، صدها نفر جنگجویان شبکه القاعده فعلاً در کنار طالبان می جنگند.»

ویس ناصری یک تحلیلگر افغان مستقر در آلمان گفت، طالبان با کمک شبکه القاعده توانستند تا کنترل افغانستان را دوباره به دست بیاورند.

ناصری به سلام تایمز گفت، «گروه طالبان و شبکه القاعده روابط ایدیولوژیکی و استراتیژیکی دارند که هرگز قطع نشده اند. طالبان افغانستان را با حمایت مستقیم شبکه القاعده و سایر گروه های تروریستی تصرف کرده اند».

وی افزود، اکنون که افغانستان سقوط کرد و طالبان کنترل را بدست آورده اند، رهبری شبکه القاعده و مراکز سیاسی، نظامی و ایدیولوژیکی آن به افغانستان باز خواهند گشت.

ناصری گفت، یک مثال به عنوان شواهد بازگشت القاعده به افغانستان آمدن امین الحق فرمانده امنیتی پیشین اسامه بن لادن به ننگرهار است.

وی گفت، «با پیروزی طالبان، افغانستان بار دیگر به مرکز شبکه القاعده و تروریزم تبدیل شد که این امر یک تهدید بزرگی برای منطقه و جهان است.»

تسهیل کردن بازگشت شبکه القاعده

فهیم چکری یک استاد در پوهنتون کاردان در کابل گفت، «حضور جنگجویان عربی زبان شبکه القاعده در صفوف جنگجویان طالب که بالای پنجشیر حمله کردند، و همچنان حضور یکی از اعضای مهم شبکه القاعده در ننگرهار، که کلیپ های ویدیویی آن را من و همه افغان ها دیدیم، برای ما ثابت ساخت که گروه طالبان و شبکه القاعده باهم کار می کنند.»

وی گفت، «طالبان بازگشت القاعده به افغانستان را تسهیل کرده اند.»

به گفته برنا صالحی یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل، شبکه القاعده و گروه طالبان هردو تلاش می کنند تا روابط محکم خود را مخفی نگهدارند.

صالحی گفت، «در حال حاضر، طالبان نیاز دارند که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شوند، بنابراین آنها نمی خواهند که با شبکه القاعده که یک سازمان تروریستی است، وابسته باشند.»

وی گفت، اگرچه شبکه القاعده در یمن پیروزی طالبان را به آنها تبریک گفت، اما نه گروه طالبان و نه هم شبکه القاعده می خواهند که روابط آنها آشکار شوند.

صالحی گفت، آنها محتاطانه پیش می روند تا آسیب پذیری خود در قبال ایالات متحده را به حداقل برسانند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طی بیست سال مردم تبلیغ کردند که در افغانستان القاعده وجود دارد. در اوایل ما هم همین فکر را می کردیم ولی اکنون درک کردیم که همه این ها دروغ بود. اعضای گروه القاعده در افغانستان چه می کنند. طالبان به حد کافی در افغانستان وجود دارند و نیاز به جنگجویان خارجی در افغانستان وجود ندارد. حتی القاعده در حضور نیرو های غربی وجود نداشت. اکنون که نیرو های خارجی در این کشور حضور ندارد، ادعای مبنی بر موجودیت اعضای گروه القاعده نادرست و بی اساس است.

پاسخ

حضور القاعده در افغانستان به دور از حقیقت است زیرا اکنون نیرو های امریکایی دیگر در افغانستان حضور ندارد و طالبان بر تمام جغرافیای کشور تسلط دارند شاید القاعده از طالبان بخواهند که به کشور های عربی تشریف ببرند و آنجا به جهاد علیه نظام مستبد و دست نشانده غرب بپردازند. در افغانستان داعش کم و بیش حضور دارند و القاعده با با مفکوره داعش سازگاری ندارد. جامعه جهانی باید با امارت اسلامی افغانستان همکاری کنند تا داعش را در افغانستان بابود بکنند.

پاسخ

نظرات چند تن از خودش واقتباس شده از منابع مغشوش کننده اذهان جهانیان وافغانهای ساده را از واقعیت دور میسازد....ویدو از سابق بوده وکسیکه نو شریک کده خصومت با ملت رادامن میزند. شما خبرنگاران پولی باید انهارا چک و بعدا تبصره کنید..دروغ ساختگی.

پاسخ