امنیت

نیروهای افغان ۳۰ عضو شبکه القاعده را در هلمند کشتند که با طالبان همکاری می کردند

گزارش از سلام تآیمز

در یک تصویری که به تاریخ ۲۶ ثور در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، منسوبین قول اردوی ۲۱۵ میوند دیده می شوند که در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند قدم می زنند. [تورنجنرال سید سمیع سادات/توییتر]

در یک تصویری که به تاریخ ۲۶ ثور در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، منسوبین قول اردوی ۲۱۵ میوند دیده می شوند که در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند قدم می زنند. [تورنجنرال سید سمیع سادات/توییتر]

لشکرگاه -- یک فرمانده اردوی ملی افغان گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به عنوان بخشی از پاسخ به افزایش حملات طالبان بالای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، دست کم ۳۰ عضو شبکه القاعده را کشته اند.

طلوع نیوز به روز دوشنبه (۱۰ جوزا) گزارش داد، طالبان طی سه هفته گذشته بر لشکرگاه حدود ۷۰۰ حمله انجام داده اند که عمدتاً بالای حوزه های پولیس در حومه شهر بودند.

تورنجنرال سید سمیع سادات فرمانده قول اردوی ۲۱۵ میوند اردوی ملی افغان گفت، «این گروه از سوی جنگجویان القاعده حمایت می شد.»

وی به طلوع نیوز گفت، «جنگجویان القاعده در جبهه ها علیه نیروهای ما جنگیده اند. طی درگیری های سه هفته گذشته دست کم ۳۰ نفر از آنها کشته شده اند.»

یک افسر پولیس به تاریخ ۱۵ ثور در یک پوسته کنار سرک در حالی نگهبانی می کند که یک خانواده از جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان در حومه لشکرگاه مرکز ولایت هلمند فرار می کند. مقامات گفتند، حتی در حالیکه ارتش ایالات متحده به خروج خود شدت بخشیده است، هواپیماهای جنگی امریکایی علیه یک تهاجم بزرگ طالبان در جنوب کشور با نیروهای افغان کمک کردند. [صفت الله زاهدی/ ای اف پی]

یک افسر پولیس به تاریخ ۱۵ ثور در یک پوسته کنار سرک در حالی نگهبانی می کند که یک خانواده از جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان در حومه لشکرگاه مرکز ولایت هلمند فرار می کند. مقامات گفتند، حتی در حالیکه ارتش ایالات متحده به خروج خود شدت بخشیده است، هواپیماهای جنگی امریکایی علیه یک تهاجم بزرگ طالبان در جنوب کشور با نیروهای افغان کمک کردند. [صفت الله زاهدی/ ای اف پی]

وی گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در مورد هوئت اعضای شبکه القاعده و سایر اسناد، شواهدی را جمع آوری کرده اند.

سادات به بلال سروری یک ژورنالست آزاد در یک پیام صوتی که به تاریخ ۴ جوزا در توییتر منتشر شده بود گفت، «میدان جنگ در هلمند... بسیار شدید است، و جنگ امسال در ماه ثور پس از آن شدت گرفت که توافقنامه میان طالبان و ایالات متحده پایان یافت و طالبان بالای شهر لشکرگاه و ولسوالی های ناوه و نهرسراج حملات گسترده ای را آغاز کردند.»

وی گفت، «در هفت روز گذشته طالبان بیش از ۳۹۰ حمله را انجام دادند كه بیشتر آنها در شهر لشكرگاه بودند، و حدود ۳۰۰۰ نفر جنگجویان در سراسر هلمند و جنوب غرب افغانستان جمع شده اند.»

وی افزود، «اما آنها در هیچ یک از اهداف خود مؤفق نبوده اند و آنها تلفات زیادی را نیز متحمل شدند.»

سادات گفت، طالبان می خواستند که لشکرگاه را تصرف کنند، این شهر را از قندهار منزوی کنند و دسترسی به چندین شاهراه ها را قطع کنند.

وی گفت، «آنها در هر سه هدف به سختی شکست خورده اند.»

سادات به تاریخ ۵ جوزا در توییتر نوشت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان از تاریخ ۱۱ ثور بدینسو ۶۵۳ نفر از اعضای گروه طالبان را کشته و بیش از ۲۰۰ نفر را زخمی کرده اند.

وی نوشت، « نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان نه تنها اینکه ۱۴ قطعات به اصطلاح سرخ آنها را ختم کردند، به شمول معاون والی نام نهاد آنها ۳۱ نفر از فرماندهان جنگی آنها نیز کشته شده اند.»

وی همچنان به تاریخ ۵ جوزا در توییت خود نوشت، «از جنگ لشکرگاه سه نتیجه به دست می آیند: ۱) طالبان از مذاکرات دوحه استفاده کردند تا خود را برای تهاجم نظامی آماده کنند و از آن به عنوان یک ابزار جنگجویی استفاده می کنند ۲) نیروهای افغان طالبان را شکست خواهند داد ۳) مردم محلی از طالبان متنفر هستند.»

این درگیری ها باعث بیجا شدن حداقل ۴۵۰۰ خانواده در لشکرگاه و اطراف آن شده است که بعضی از آنها به مناطق مصؤنتر شهر پناه برده اند.

احمد یک باشنده نوجوان لشکرگاه که خانواده اش از خانه خود فرار کرد و خودش باقی مانده است، خشونت را تقبیح کرد.

وی به طلوع نیوز گفت، «مشکلات با این طریقه حل شده نمی توانند. ما به خداوند (ج) دعاء می کنیم که صلح را بیاورد.»

روابط با القاعده

حملات طالبان در ولایت هلمند پس از آن افزایش یافت که نیروهای امریکایی و ناتو خروج خود از افغانستان را در ماه ثور رسماً آغاز کردند. مقامات می گویند، این خروج قرار است که قبل از ۲۰ سنبله تکمیل شود.

در همین حال، مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در ماه سنبله گذشته در دوحه پایتخت قطر آغاز شدند، اما با وجود تلاش های بین المللی برای آغاز مجدد مذاکرات، پیشرفتی صورت نگرفته است.

طالبان مدت هاست که برای انجام دادن «جهاد» خود از بهانه حضور نیروهای خارجی در افغانستان استفاده کرده اند.

این گروه همچنان به عنوان بخشی از توافقنامه صلح با واشینگتن که در ماه حوت سال ۱۳۹۸ امضا شد، تعهد سپرد کهروابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع کند.

اما ناظرین می گویند، افزایش در خشونت طالبان، ادامه اتحاد این گروه با شبکه القاعده و تحمل این گروه در برابر حملات گروه داعش بر مردم ملکی افغان، دو رویی طالبان را نشان می دهد.

محمد آصف صدیقی یک عضو مشرانو جرگه در اوایل ماه ثور گفت، نیروهای امنیتی افغان و ارگان های امنیتی، ملل متحد و ایالات متحده همه تائید می کنند که طالبان روابط خود را با القاعده قطع نکرده اند.

وی گفت، به جای آن گروه طالبان رابطه استراتیژیک خود را با شبکه القاعده حفظ کرده و آن را بیشتر تقویت کرده اند.

صدیقی گفت، «گروه طالبان و شبکه القاعده اهداف و منافع مشترکی دارند... و آنها از ظرفیت های تخنیکی، نظامی، مالی و استخباراتی یکدیگر علیه دشمنان خود استفاده می کنند.»

احمد ضیاء سراج رئیس امنیت ملی به تاریخ ۷ ثور با استناد از کشته شدن اخیر چندین نفر از اعضای ارشد شبکه القاعده در عملیات های نظامی به خبرنگاران گفت، «این کاملاً واضح است که طالبان روابط خود را با القاعده نه در سطح فردی (فرماندهی) و نه در سطح محلی قطع کرده اند.»

وی گفت، «طالبان برای همه گروه های تروریستی در افغانستان یک پناهگاه امن را فراهم کرده اند... هیچ گروه تروریستی نمی تواند که بدون حمایت طالبان فعالیت کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان به‌ حیث بخشی از یک توافقنامه تاریخی که در ماه فبروری سال گذشته انجام شد در میان سایر چیزها توافق کردند که به گروه‌های تروریستی مانند القاعده پناه ندهد و تمام روابط خود را با این گروه تروریستی فراملی که بیشتر به خاطر انجام حملات 11 سپتامبر در خاک ایالات متحده مشهور است، قطع کند. در ازای این تعهد طالبان، ایالات متحده قول خروج کامل نیروهایش از افغانستان را داده است؛ خروجی که به گمان برخی می‌تواند زمینه را برای بازگشت طالبان به قدرت فراهم کند. اما طالبان هنوز هم با القاعده روابط تنگاتنگ دارد.

پاسخ

در حالی که ما شاهد گفتگو های صلح بین حکومت افغانستان و طالبان هستیم، اما القاعده و داعش امنیت افغانستان و سایر کشور های جهان را تهدید می کنند. موجودیت این گروه ها در افغانستان قابل نگرانی بزرگ است.

پاسخ

وقتیکه توافق نامه دوحه را در نظر بگیریم در آن واضح شده است که طالبان در صفوف شان گروه ها و افرادی را جا نمی دهند که از خاک افغانستان برخلاف امریکا و متحدانش عمل کنند. اما طالبان به این تعهد پابند نبوده اند.

پاسخ

اگرچه طالبان در توافقنامه دوحه با ایالات متحده امریکا تعهد کرده اند که رابطه خود را با اعضای شبکه القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع می کنند، اما با آنهم با اعضای شبکه القاعده رابطه دارند. بو حسن المصری فرد شماره دوم شبکه القاعده در شبه جزیره هند پس از امضای توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان در یک عملیات نیرو های امنیت ملی افغانستان در ولسوالی اندر ولایت غزنی، منطقه ای زیر اداره طالبان، کشته شد.

پاسخ