امنیت

همزمان با افزایش درگیری ها در هلمند نیروهای افغان بیش از ۲۰۰ جنگجوی را در سراسر کشور کشتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

بیجاه شدگان داخلی افغان در جریان درگیری ها بین جنگجویان طالبان و نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۲۱ میزان در ولایت هلمند از ولسوالی نادعلی به لشکرگاه با وسایل خود فرار می کنند. [ای اف پی]

بیجاه شدگان داخلی افغان در جریان درگیری ها بین جنگجویان طالبان و نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۲۱ میزان در ولایت هلمند از ولسوالی نادعلی به لشکرگاه با وسایل خود فرار می کنند. [ای اف پی]

کندهار -- به گفته وزارت دفاع افغانستان، نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان در این هفته بیش از ۲۰۰ جنگجوی بشمول ۲۲ تن از اعضای گروه القاعده را کشته اند.

این وزارت به روز سه شنبه (۱۴ ثور) در توییتر خود گفت که «در ۲۴ ساعت گذشته در عملیات های نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان ۱۸۱ تروریستان طالب در ولایت های لغمان، غزنی، کندهار، زابل، هرات، هلمند و بغلان کشته و ۸۷ تن دیگر آنها زخمی شدند.»

این اعلامیه با استفاده از هشتگهای اردوی ملی به خاطر وسایل تعبیه شده انفجاری افزوده است، «همچنان #۹۴ عدد وسیله تعبیه شده انفجاری که توسط طالبان در سرک های عمومی جاسازی شده بودند، توسط #اردوی ملی افغان کشف و خنثی گردید.»

این وزارت در یک اعلامیه جداگانه ای روز سه شنبه در توییتر گفت که «طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲عضو گروه القاعده پاکستانی در نتیجه عملیات های اردوی ملی افغان در مناطق مختلف ولایت هلمند کشته شد اند.»

بر اساس شرایط توافقنامه خروج سال گذشته، طالبان توافق کردند که بالای سربازان ایالات متحده حمله نمی كنند، اما جنگجویان این گروه حملات خود را علیه نیروهای افغان ادامه داده اند.

خروج تدریجی نیروهای ایالات متحده این نگرانی را ایجاد کرده است که طالبان حتی پس از تکمیل شدن خروج این کشور، نیروهای خارجی را هدف قرار خواهند داد و یا اینکه نیروهای افغان بدون پشتیبانی هوایی آسیب پذیر خواهند بود.

جنرال اسکات میلر فرمانده ارشد ایالات متحده در افغانستان روز جمعه گذشته گفت، «ما وسایل و توانایی نظامی را داریم تا بطور کامل از نیروهای خود در هنگام خروج محافظت کنیم و همچنین از نیروهای امنیتی افغان پشتیبانی نماییم.»

افزایش خشونت ها در هلمند

از شنبه گذشته بدینسو زمانیکه ارتش ایالات متحده رسماً خروج ۲۵۰۰ سرباز باقیمانده خود از جمله ولایت هلمند را آغاز کرد، درگیری ها در چندین ولایت گزارش شده است.

نیروهای افغان در ۲۴ ساعت گذشته حملات شورشیان بالای چندین پوسته ها را در این ولایت جایی که ارتش ایالات متحده روز یکشنبه یک پایگاه خود را به عنوان بخشی از خروج به نیروهای حکومتی تحویل داد عقب رانده اند.

عتیق الله یک مقام حکومت محلی با اشاره به مرکز ولایت گفت، «حملات سنگین هوایی ایالات متحده علیه مواضع طالبان آنها را از پیشروی به سمت لشکرگاه متوقف کرد.»

وی افزود، «این بمباردمان شدید بود. من طی چند سال چنین بمباردمان را ندیده ام.»

یک مقام دفاعی ایالات متحده تأیید کرد که حمایت هوایی از نیروهای حکومتی پشتیبانی می کند.

این مقام ایالات متحده به ای اف پی گفت، ارتش ایالات متحده «حملات هوایی دقیق خود را برای حمایت از» نیروهای افغان در هلمند و سایر مناطق این كشور ادامه می دهد.

وزارت دفاع گفت که ۲۵ جنگجوی طالب، بشمول یک فرمانده کلیدی آنها سه شنبه شب در عملیات های اردوی ملی افغان و حملات هوایی در ولسوالی نهر سراج و حومه لشکرگاه کشته شدند.

در این عملیات ها سلاح و مهمات نیز منهدم شد.

عطاءالله افغان، رئیس شورای ولایتی هلمند به ای اف پی گفت، نیروهای طالبان پیشروی هایی داشته اند، اما نیروهای حکومتی «برخی از این مناطق را پس گرفته اند.»

افغان به ای اف پی گفت، «دشمن اکنون تمام مناطق را که تصرف کرده بود از دست داده و تلفات سنگینی را متحمل شده است.»

وی گفت، «طالبان چهار روز می شود که حملات خود را تقریباً در تمام ولسوالی های هلمند شدت بخشیده اند.»

مردم ملکی متاثر شدند

به گفته مقامات و باشنده گان، هزاران افغان خانه های خود را ترک کرده و به لشکرگاه پناه برده اند.

سید محمد رامین، رئیس امور مهاجرین هلمند گفت، حدود ۱۰۰۰ خانواده از اثر نبردهایی كه در حومه لشكرگاه و سایر مناطق این ولایت آغاز شده اند فرار كردند.

رامین گفت، خانواده ها از مناطق که در دو روز گذشته شاهد درگیری های شدید بود به لشکرگاه پناه بردند.

رامین به ای اف پی گفت، «ما نیازهای آنها را فردا [پنجشنبه] بررسی خواهیم کرد، اما بسیاری از کسانی که هنوز در شهر سر پناه پیدا نکرده اند نیاز به کمک فوری دارند.»

اداره مراقبت عاجل صحی یا ایمرجنسی که مرکز آن در برتانیا است، گفت، از شنبه گذشته تاکنون از اثر جنگ در ساحه تعداد زیادی «بیماران مجروح جنگ» را در مرکز جراحی خود در لشکرگاه پذیرفتند.

شفاخانه ای ایمرجنسی گفت، این شفاخانه ۱۰۶ مریض را پذیرفت که ۶۵ تن از آنها نیار به بستری شدن داشتند.

ویکتور اوروسیویک، هماهنگ کننده امور صحی در این شفاخانه در یک اعلامیه که از سوی این مرکز اضطراری صادر شده بود گفت، «در لشکرگاه این روزهای بسیار سختی است ... ما همچنان بستر ها را در اتاق فیزیوتراپی قرار داده ایم تا همه بیماران مجروح را در آن جای دهیم.»

مارکو پونتین، هماهنگ کننده ایمرجنسی بخش افغانستان، گفت که خشونت در هلمند یگانه رویداد نبود.

وی گفت، «ما در سراسر افغانستان شاهد افزایش درگیری ها بوده ایم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دولت افغانستان و موسسات کمک دهنده باید به این خانواده های آواره کمک اضطراری کنند زیرا از یک طرف ماه رمضان است و عید نزدیک است و از طرف دیگر، بیشتر این افراد فقیر هستند و با دستمزد روزانه زندگی خود را تأمین می کنند.

پاسخ

بسیار سخت است که از یک سو روزه به دهن باشی و از طرف دیگر از خانه بیجاه شوی. طی بیست سال گذشته مردم هلمند بدترین زنده گی را داشته است. زیرا جنگ های که در ولایت هلمند صورت گرفته در ولایات دیگر کمتر اتفاق افتاده است. این خانواده های که بی جاه شده باشند در این فصل گرما به بسیار مشکلات رو برو خواهند بود. حکومت و نهاد های کمک کنند باید با خانواده های بی جاه شده جنگ کمک های عاجل فراهم نمایند.

پاسخ

مردم هلمند در جنگ های اخیر بسیار زیاد متاثر شدند. در این ماه مبارک رمضان هزار ها خانواده در ولایت های هلمند و غزنی از اثر جنگ خانه های شان را ترک کردند. نه طالبان بالای شان رحم کردند و نه حکومت. آنها باید به پیشواز از ماه مبارک رمضان جنگ شان را متوقف می کرد و می گذاشته که مردم رمضان و عید را سپردی کرده بعداً جنگ را آغاز می کردند. خداوند بالای این مظلومان رحم بکند. آمین.

پاسخ