امنیت

با افزایش جنگ طالبان هزاران نفر از هلمند فرار کردند

سلام تایمز و ای اف پی

خانواده های افغان در جریان درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان در ولایت هلمند به تاریخ ۲۳ میزان، از ولسوالی نادعلی به لشکرگاه فرار می کنند. [ای اف پی]

خانواده های افغان در جریان درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان در ولایت هلمند به تاریخ ۲۳ میزان، از ولسوالی نادعلی به لشکرگاه فرار می کنند. [ای اف پی]

لشکرگاه -- مقامات به روز چهارشنبه (۲۳ میزان) گفتند، ده ها هزار تن از باشندگان ولایت هلمند پس از چند روز درگیری شدید بین طالبان و نیروهای امنیتی خانه های خود را ترک کرده اند، در حالی که علی رغم مذاکرات صلح خشونت همچنان رو به افزایش است.

جنگجویان طالب در شب یکشنبه (۲۰ میزان) یک سلسله حملات را بالای لشکرگاه آغاز کردند که باعث شد تا ایالات متحده برای دفاع از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، حملات هوایی را آغاز کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به تاریخ ۲۳ میزان در یک مصاحبه تیلیفونی با تلویزیون شمشاد گفت، این گروه برای پس گرفتن برخی از مناطقی که در چند ماه گذشته توسط نیروهای افغان گرفته شده بودند، عملیات های نظامی را در هلمند آغاز کرد.

وی ضمن اعتراف بر اینکه شورشیان طالب مواضع خود را در هلمند تثبیت می کردند، بعداً به نظر رسید که در همان روز در مصاحبه دیگری با صدای امریکا در مورد این عملیات عقب نشینی کرد و گفت که هیچ «حمله بزرگی در آنجا جریان ندارد».

این درگیری باعث شد که باشندگان محلی بالای موترسیکل، تکسی و موتربس سوار شده و کوچ کنند.

سید محمد رامین رئیس اداره امور مهاجرین و عودت کنندگان هلمند به ای اف پی گفت، «تاکنون بیش از ۵۱۰۰ خانواده یا ۳۰۰۰۰ نفر... از جنگ فرار کرده اند.»

وی گفت، «برخی از خانواده ها هنوز در جاده های لشکرگاه در فضای باز زندگی می کنند؛ ما خیمه ها نداریم که به آنها بدهیم.»

حکمت الله یکی از باشندگان محلی گفت که پس از اصابت یکی مرمی هاوان بر خانه همسایه اش و کشته شدن دو زن، وی مجبور شد که فرار کند.

عطاءالله افغان دهقانی که با خانواده ۱۲ نفره خود فرار کرد گفت، «جنگ چنان شدید بود که من وقت نیافتم که لباس اضافی را بگیرم. من فقط خانواده ام را آوردم.»

مقامات افغان با افزودن اینکه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حملات مکرر طالبان را در منطقه دفع کرده اند گفتند، این جنگ به تاریخ ۲۳ میزان در حداقل چهار ولسوالی ادامه داشت.

مقامات محلی به طلوع نیوز گفتند، از زمان آغاز جنگ تاکنون، ده ها جنگجویان طالب در عملیات های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان کشته شده اند.

طالبان باید 'اقدامات تهاجمی را متوقف کنند'

وزارت دفاع در توییتی نوشت، جنرال اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع به تاریخ ۲۳ میزان از هلمند دیدار کرد و در مورد وضعیت امنیتی و برنامه های امنیتی جدید با مقامات ارشد محلی بحث کرد.

در این توییت آمده است، «وی از دستاوردها و فداکاری های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در دفاع از باشندگان هلمند، ستایش کرد.»

مأموریت همکاری ملل متحد در افغانستان (یوناما) از اعضای گروه طالبان و نیروهای افغان خواست «تا به شمول راه های مصؤن برای کسانی که می خواهند منطقه را ترک کنند، تمام اقدامات ممکن را برای محافظت از مردم ملکی انجام دهند.»

بر اساس توافقنامه ای که طالبان در ماه حوت گذشته با مذاکره کنندگان ایالات متحده امضا کردند، شورشیان نباید مناطق شهری را مورد حمله قرار دهند و باید خشونت را کاهش دهند.

از زمان آغاز مذاکرات صلح بین طالبان و حکومت افغانستان به تاریخ ۲۲ سنبله تاکنون، افزایش خشونت در هفته های اخیر روند صلح را بطی کرده است.

اسكات میلر جنرال امریکایی و فرمانده مأموریت ناتو در افغانستان به طالبان هشدار داد که «فوراً اقدامات تهاجمی خود را در ولایت هلمند متوقف كرده و خشونت خود را در سراسر كشور كاهش دهند.»

وی به روز دوشنبه (۲۱ میزان) در یک اعلامیه گفت، «این کار با توافقنامه ایالات متحده و طالبان سازگار نیست و مذاکرات صلح افغانستان را تضعیف می کند.»

به گفته عمر زواک سخنگوی والی این ولایت، در همین حال در ساعات اول تاریخ ۲۳ میزان یک تصادم بین دو چرخبال نظامی افغان در ولسوالی ناوه ولایت هلمند، باعث کشته شدن دست‌کم ۹ نفر در هواپیما شد.

وزارت دفاع گفت که این حادثه را بررسی می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

علت کشتار، بی خانمان شدند وفقیر شدن مردم افغانستان طالبان اند. اگر طالبان در این ۱۹ سال گذشته بر ضد نظام نمی جنگیدند، اکنون همه مردم افغانستان صاحب نان و زنده گی بود. همه مردم که در به در هستند از دست طالبان اند. در این سر ماه زمستان هزار ها خانواده در اثر جنگ های اخیر در ولایت هلمند بی جا شدند و شاید هم صد ها تن از افراد ملکی در نتیجه ای جنگ طالبان و حملات هوایی نیرو های خارجی و افغان کشته شده باشند. هر دو طرف بی رحم هستند. اگر طالبان بالای مردم رحم نمی کنند حد اقل حکومت بالای مردم دل بسوزاند و بالای خانه های مردم بیچاره ملکی بم افگنی نکند و با بمباردمان شان مردم را مجبور نکنند که خانه های شان را ترک کنند.

پاسخ

همه این بدبختی و در به دری از دست خود شان است، اکثریت مردم جنوب کشور مفکوره ای طالبانی دارد. آنها با جمهوریت سازگاری ندارند زیرا حدود سه صد سال می شود که پشتون ها نظام قبیله سالاری را در افغانستان به پیش بردند و اکنون هم آنها میخواهند که به زور تفننگ بالای مردم افغانستان حکومت کنند. در این قرن ۱۲ و نظام تفنگ سالاری، خیلی برای شان متاسفم.

پاسخ