امنیت

مذاکره کنندگان افغان برای مذاکرات تاریخی صلح، وارد دوحه شدند

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر بدون تاریخ، محل مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، قطر نشان داده شده است. [نادر نادری/توییتر]

در این تصویر بدون تاریخ، محل مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، قطر نشان داده شده است. [نادر نادری/توییتر]

کابل -- مقامات گفتند، انتظار می رود که مذاکرات صلح با تأخیر طولانی بین حکومت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان از روز شنبه (۲۲ سنبله) در قطر آغاز شود، که این در جنگ ۱۹ ساله افغانستان یک مرحله بسیار مهم است.

طالبان، حکومت افغانستان و مقامات قطر همه، به روز پنجشنبه (۲۰ سنبله) تائید کردند که گفتگوها پس از مراسم افتتاحیه در دوحه، به تاریخ ۲۲ سنبله آغاز خواهند شد.

در ابتدا قرار بود که این گفتگوها در ماه حوت آغاز شود، اما به دلیل اختلافات بر سر تبادله زندانیان که شامل آزادی صدها جنگجوی طالبان بود، مکرراً به تعویق افتاد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، با افزودن اینکه «این فرصت نباید ضایع شود»، این مذاکرات را برای پایان دادن به جنگ و خونریزی چندین دهه یک فرصت تاریخی خواند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی قبل از سفر به دوحه، قطر، به تاریخ ۱۸ سنبله در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، با خبرنگاران صحبت می کند. [عبدالله عبدالله/توییتر]

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی قبل از سفر به دوحه، قطر، به تاریخ ۱۸ سنبله در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، با خبرنگاران صحبت می کند. [عبدالله عبدالله/توییتر]

پومپئو به تاریخ ۲۰ سنبله، هنگام عزیمت خود به دوحه در اعلامیه ای گفت، «آغاز این گفتگوها یک فرصت تاریخی برای افغانستان است تا جنگ چهار دهه و خونریزی را پایان دهد.»

وی در جریان پرواز به خبرنگاران گفت، «من متوجه هستم که این گفتگوها در میان افغان ها چقدر دشوار خواهد بود، اما این گفتگو ها برای آنها است.»

وزارت خارجه قطر گفت، این گفتگوها «یک گام جدی و مهم در جهت برقراری صلح پایدار در افغانستان است».

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، قبل از سفرش از کابل به دوحه در توییتر نوشت، «با انجام دادن برخی از اقدامات برای ایجاد اعتماد، ما در طول این سفر منتظر تبادله نظریات دوجانبه و مذاکرات اساسی با طالبان با هدف پایان دادن به سالها جنگ و عذاب هستیم که مردم ما تحمل کرده اند.»

وی گفت، «همه ما بر اساس احکام دینی، ارزش های انسانی و منافع مشترک ما، به دنبال یک صلح عادلانه، با دوام و آبرومند هستیم.»

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان نیز با استقبال از آغاز گفتگوهای بین الافغانی صلح، از طرف های درگیر خواست تا «جنگ ناسنجیده» را خاتمه دهند.

وی به تاریخ ۲۰ سنبله در توییتر خود نوشت، «من از اعلامیه های قطر، کاخ ریاست جمهوری افغانستان، و طالبان برای آغاز مذاکرات صلح افغانستان به تاریخ ۲۲ سنبله، استقبال می کنم. این یک فرصت تاریخی برای پایان دادن به یک جنگ چهل ساله است که هیچ راه حل نظامی ندارد و تعداد زیادی از افغان ها را می کشد.»

وی گفت، «راه رسیدن به اینجا طولانی بوده و از این به بعد نیز دشوار خواهد بود. هیچ دستاورد مهم هرگز آسان نیست. حالا این مسؤلیت رهبران افغان است که از این لحظه استفاده کنند و به این جنگ وحشیانه و ناسنجیده پایان دهند.»

خلیلزاد گفت، «هیچ توافق سیاسی بدون مذاکره وجود ندارد. تاریخ اخیر افغانستان نشان می دهد که تلاش کردن برای انحصار قدرت و تحمیل یک ایدیولوژی با زور، باعث درگیری می شود و کشور را در معرض دخالت دیگران آسیب پذیر می سازد.»

امیدوار برای صلح

اعلام آغاز مذاکرات صلح فقط چند ساعت پس از آن صورت گرفت که یک مانع نهایی -- سرنوشت شش زندانی طالبان مرتبط با قتل ملکیان و نظامیان فرانسوی و استرالیایی -- به نظر رسید که برطرف شده است.

طالبان تائید کردند که این شش زندانی به دوحه رسیده اند. یک منبع طالبان در پاکستان به ای اف پی گفت که آنها در یک هواپیمای خاص از کابل منتقل شده اند.

گفتگوهای صلح به دلیل اختلاف طالبان و کابل درباره جزئیات تبادله زندانیان، شش ماه به تأخیر افتاد. طالبان ۱۰۰۰ نفر سربازان افغان را آزاد کرد، در حالی که کابل ۵۰۰۰ شورشی را آزاد کرد.

عبدالحفیظ منصور، یک عضو هیئت کابل، به خبرنگاران در میدان هوایی کابل گفت، «ما به دوحه می رویم تا به طالبان بگوییم که شما با زور نمی توانید مؤفق شوید.»

وی گفت، «اکنون زمان مصالحه آماده است؛ ما می توانیم با گفتگو با یکدیگر مشکلات خود را حل کنیم.»

مذاکرات در میان افغان ها در سراسر کشور این امیدواری را ایجاد کرده است که ممکن است درگیری شدید متوقف شود.

عبدالله، یک دکاندار در کابل، که طی این هفته یکی از بستگان خود را در بمبگذاری ای از دست داد که امرالله صالح معاون رئیس جمهور را هدف قرار داده بود و صالح با زخم های سطحی زنده ماند، گفت، «ما محتاج صلح هستیم. باید کشتار افغان ها متوقف شود».

وی افزود، «من در مورد آینده خیلی خوشبین نیستم، اما گفتگوهای صلح برای حداقل کاهش خشونت، اولین قدم خوب است.»

امین الله، معلم یک مکتب که در ولایت کندوز زندگی می کند تأکید کرد که، دستاورد هایی که در دو دهه گذشته به دست آمده اند، نباید از بین برود.

وی گفت، «به همان اندازه ای که ما صلح می خواهیم، ما همچنان می خواهیم که دستاوردهای سال های گذشته حفظ شود.»

وی افزود، «من نمی خواهم مکتب ام تعطیل شود، اما اکنون صلح یک اولویت است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یگانه آرزوی ما رسیدن به صلح پایدار میان افغانها میباشد

پاسخ

خداوند متعال یک صلح دایمی را در کشور عزیز مان افغانستان تامین کنند. مردم از جنگ خیلی خسته شده اند. برای افغانستان صلح مهم است نه نظام امارت و یا جمهوریت. اگر هر کدام از تیم ها بر منافع شخصی شان تاکید میداشتند باید جامعه جهانی آنها را ملامت کنند. در هر دو طرف باید خط سرخ وجود نداشته باشد. باید یک نظام روی کار بیاید که در آن عزت همه اقشار جامعه و حقوق اقلیت ها تامین باشد.

پاسخ

تیم مذاکره کننده طالبان نسبت به تیم مذاکره کننده دولت جمهوری افغانستان باسواد تر و قوی تر اند. طالبان با آماده کامل وارد قطر شده اند اما در تیم مذاکره کننده دولت افغانستان بچه های بی سواد رهبرا ن احزاب هستند که نه سیاست را بلد هستند و نه درست صحبت کرده میتوانند.

پاسخ

بهتر است بگویم که صلح بیاید زیرا بودجه تمام مناطق افغانستان درچند منطقه محدود به مصرف میرسد وسایر ملت سرگردان، قربانی چند تن معامله گرشود در قدم اول صلح بیاید دست بیگانه گان به شمول مزدوران ایرانی وپاکستانی که ارزش های معنوی واقتصادی مارا به بازی گرفته قطع وکوتاه گردد درقدم دوم زمینه اشتغال برای طبقه جوان مهیا گردد تا گراف جرایم کاهش یابد وزنده گی عزتمند نصیب هرافغان شود.

پاسخ

مذاکرات صلح، زمینه را برای صلح دائمی مساعد خواهد ساخت. امریکا باید بالای هر دو طرف فشار وارد کند تا هر چه عاجل به توافق برسند.

پاسخ

گرچه امریکا نیز مانند روسیه، پاکستان و ایران در ویرانی افغانستان و کشتار افغانها نقش بزرگ داشت و تعداد زیادی از افغانها را کشت، اما این را نیز باید به یاد داشته باشیم که امریکا علاوه بر فراهم کردن این فرصت گفتگوهای صلح، کمک های زیادی را به افغانها فراهم کرد و آنها هنوز هم کمک می کنند. امریکا باید پس از صلح در بازسازی افغانستان نقش فعالی داشته باشد.

پاسخ