دیپلماسی

مذاکرات بین الافغانی صلح قرار است طی چند روز آینده آغاز شوند

سلام تایمز و ای اف پی

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، به تاریخ ۱۸ سنبله طی یک نشست در کابل به مناسبت نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاه مسعود، سخنرانی می کند. [عبدالله عبدالله]

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، به تاریخ ۱۸ سنبله طی یک نشست در کابل به مناسبت نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاه مسعود، سخنرانی می کند. [عبدالله عبدالله]

کابل -- عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به روز سه‌ شنبه (۱۸ سنبله) گفت، قرار است که تیم های مذاکره کننده حکومت افغانستان و طالبان در اواخر این هفته، مذاکرات مستقیم را آغاز کنند.

عبدالله، طی یک مراسم در کابل که به مناسبت نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاه مسعود، یک سیاستمدار و فرمانده نظامی افغان برگزار شده بود گفت، «ان شاء الله، انتظار می رود که طی چند روز آینده هیئت های هر دو طرف برای مذاکرات در خارج از کشور با هم بنشینند.»

تاریخی برای این مذاکرات که قرار است در دوحه، قطر برگزار شوند مشخص نشده است، اما پس از تلاش ها برای تکمیل نمودن تبادله زندانیان، هر دو طرف در این هفته اعلام کردند که مذاکرات می توانند به زودی آغاز شوند.

سخنگوی تیم مذاکره کننده طالبان به روز شنبه (۱۵ سنبله) گفت، تیم مذاکره کننده طالبان از قبل به قطر رسیده است.

سهیل شاهین سخنگوی پیشین دفتر سیاسی طالبان، به ای اف پی گفت، «همه اعضای تیم مذاکره کننده ما به دوحه رسیده اند. مذاکرات پس از حل شدن برخی از مسائل تخنیکی کوچک آغاز خواهند شد.»

طالبان به روز یکشنبه (۱۶ سنبله) مولوی عبدالحکیم حقانی ۵۳ ساله، قاضی القضات پیشین طالبان را منحیث مذاکره کننده ارشد جدید این گروه، اعلام کردند. وی جایگزین شیرمحمد عباس استانکزی شد.

محمد نعیم وردک ۳۵ ساله، به جای شاهین به عنوان سخنگو جایگزین شد.

یک فرمانده طالبان مستقر در یک مکان نامعلوم در پاکستان، به تاریخ ۲۸ سرطان به ای اف پی گفت، ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان دو ماه پیش در تیم مذاکره کننده خود تغیرات آورد -- چهار نفر از نزدیکان خود را به این گروه اضافه کرد -- تا کنترل خود بالای تیم را تقویت کند.

در اواخر سال گذشته، اختلافات و نارضایتی های فزاینده در درون طالبان بیشتر آشکار شدند، زیرا افزایش درگیری ها بر سر رهبری این گروه و جهت گیری سیاسی آن، در درون این سازمان شکسته بیشتر باعث ایجاد یک شکاف شد.

زمان آغاز اکنون است

وزارت خارجه ایالات متحده، به عنوان یک نشانه دیگر احتمال قریب الوقوع بودن مذاکرات گفت، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، به تاریخ ۱۴ سنبله به دوحه سفر كرد.

این وزارت در اعلامیه ای گفت، «مردم افغانستان برای کاهش پایدار خشونت و یک توافق سیاسی ای که به جنگ پایان دهد، آماده هستند.»

این اعلامیه افزود، «رهبران افغان باید از این فرصت تاریخی برای صلح استفاده کنند. همه طرف ها برای برداشتن موانع در آغاز مذاکرات بین الافغانی گام های مهمی را برداشته اند. حالا زمان آغاز است.»

تیم طالبان اخیراً در پاکستان بوده و در مورد روند صلح با حکومت اسلام آباد، بحث می کرد.

وزارت خارجه پاکستان به تاریخ ۴ سنبله در اعلامیه ای گفت، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، «بالای تطبیق توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان، که برای زودترین آغاز مذاکرات بین الافغانی زمینه را فراهم کرده است، تأکید کرد».

مقامات قطر بالای همه کسانی که به این کشور داخل می شوند، یک قرنطین هفت روزه را تحمیل می کنند، اما برای بعضی از هیئت هایی که فقط آزمایش های عادی را انجام می دهند، استثنأت را اتخاذ کرده اند.

تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان در کابل باقی مانده است، اما هفته گذشته یک تیم تدارکاتی به دوحه رفت.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای مصالحه حکومت افغانستان گفت، تیم مذاکره کننده کابل برای مذاکرات آماده است.

وی در توییتر خود نوشت، «آزادی زندانیان به اتمام رسیده است و هیچ بهانه ای برای تأخیر در مذاکرات وجود ندارد.»

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور، به تاریخ ۱۶ سنبله به طلوع نیوز گفت، در حالیکه تیم مذاکره کننده کابل برای یک آتش بس دائمی تلاش می کند، جدیت طالبان در مورد صلح در ابتدا معلوم خواهد شد.

وی گفت، «اولین آزمایش برای طالبان آتش بس است. اگر آنها آتش بس را بپذیرند، آنها متعهد به صلح هستند. اگر نپذیرند، آنها متعهد نیستند.»

این مذاکرات، همانطور که در توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان در ماه حوت تصریح شده بود، در ابتدا قرار بود در ماه حمل آغاز شوند.

اما اختلاف نظرها در مورد خشونت مداوم و تبادله زندانیان باعث شده است که این آغاز به طور مکرر به تعویق بیوفتد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لطفاً زودتر مذاکرات تان را آغاز کنید، مردم در به در شدند. برای مردم زنده گی نماند. روزانه دها تن در این کشور کشته می شود. خواست مردم از هر دو طرف درگیر جنگ این است که قبلا از آغاز گفتگو ها آتش بس دایمی را اعلام کنند زیرا این گفتگو ها به زودی نتیجه نخواهند داد. مذاکرات بین امریکا و طالبان به ۱۸ ماه طول کشید در حالیکه در مذاکرات متذکر موارد زیاد نبود فقط موضوعات عمده آن خروج عساکر خارجی از افغاستان بود اما این مذاکرت امکان دارد سه الی چهار سال دوام بکنند بخاطریکه چهل سال است که در این کشور جنگ بین گروه و احزاب مختلف ادامه دارد و هر کدام اینها یکی دیگر شان را کافر می نامند و مزدور جاسوس می نامند. هر کدام اینها هزار ها تن از طرفدارانش را در این جنگ از دست داده حتی فرزندانش را از دست دادند. بناءً کنار آمدن اینها با یک دیگر کار ساده نیست. توافهم بین اینها به زمان زیاد نیاز دارد.

پاسخ

صلح برای افغانها فرصت زندگی را فراهم می کند. اطفال ولایات جنگ زده قادر خواهند بود که به مکتب بروند.

پاسخ