امنیت

رهبر طالبان با تعمیق اختلافات داخلی، در تیم مذاکره کننده تغیرات آورد

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، نمایندگان طالبان به تاریخ ۱۰ حوت در امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان در دوحه، قطر، شرکت می کنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، نمایندگان طالبان به تاریخ ۱۰ حوت در امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان در دوحه، قطر، شرکت می کنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

کابل -- اختلافات داخلی رو به رشد میان جناح های طالبان در معرض دید مردم قرار گرفته است، زیرا این گروه پیش از مذاکرات پیشنهادشده بین الافغانی، با افزایش محکومیت اقدامات ادامه خشونت بار آن، مواجه است.

یک فرمانده طالبان مستقر در یک مکان ناشناخته در پاکستان به روز شنبه (۲۸ سرطان) به ای اف پی گفت، ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان، تیم مذاکره کننده خود را مجدداً تنظیم کرده و چهار نفر از مشاورین نزدیک خود را به این گروه اضافه کرده است تا که کنترل خود بالای تیم را تقویت کند.

دو منبع دیگر در تحریک طالبان که این اقدام را تائید کرده اند به ای اف پی گفتند، این مشاورین همه اعضای شورای رهبری این گروه جنگجوی هستند، که باید به تیم کمک کند تا سریعتر تصمیم بگیرند.

در ابتدا قرار بود که مذاکرات با کابل در ماه حوت آغاز شود، اما با متهم شدن طالبان به افزایش خشونت، تاخیرهای مکرر صورت گرفتند.

در این تصویر دیده می شود که، امیرخان متقی وزیر اسبق طالبان به تاریخ ۱۰ حوت پیش از امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان در دوحه، قطر، با رسانه ها صحبت می کند. متقی اخیراً به دلایل نامعلوم از تیم مذاکره کننده حذف شد. [کریم جعفر/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، امیرخان متقی وزیر اسبق طالبان به تاریخ ۱۰ حوت پیش از امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان در دوحه، قطر، با رسانه ها صحبت می کند. متقی اخیراً به دلایل نامعلوم از تیم مذاکره کننده حذف شد. [کریم جعفر/ای اف پی]

چهار مذاکره کننده جدید که ماه گذشته تعین شده اند، شیخ عبدالحکیم قاضی القضات طالبان؛ مولوی ثاقب، قاضی القضات پیشین در زمان حکومت طالبان در دهه ۱۳۷۰؛ ملا شیرین، یک مشاور نزدیک و محافظ ملا محمد عمر بنیانگذار فقید طالبان، و مولوی عبدالکبیر، والی پیشین ولایت ننگرهار هستند.

منابع گفتند، این تغیرات همچنان باعث شد تا سه الی چهار عضو قبلی این تیم به شمول ملا امیرخان متقی، رهبر ارشد نظامی، حذف شوند.

این کار بعد از آن صورت گرفت که هبت الله، ملا محمد یعقوب فرزند ملا عمر را به عنوان رئیس جبهه نظامی این گروه منصوب کرد.

فرمانده طالبان با افزودن اینکه یعقوب به دلیل سابقه خانوادگی و تجربه وی در بین جنگجویان طالب مورد احترام بود گفت، «یعقوب جوان، پرانرژی و با تجربه است».

یعقوب از قبل یک عضو شورای مرکزی طالبان و معاون هبت الله بوده است.

در اواسط سال گذشته، اختلافات فزاینده و نارضایتی در داخل طالبان آشکارتر شد زیرا افزایش درگیری بر سر رهبری این گروه و جهت سیاسی آن باعث افزایش بیشتر اختلافات در داخل این سازمان پراگنده شد.

احمد سعیدی، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل و یک دیپلومات سابق افغانستان به پاکستان گفت، «تعدادی از اعضای رهبری طالبان با توافقنامه ای که هیئت طالبان در قطر با زلمی خلیلزاد [مذاکره کننده امریکایی] امضا کردند، مخالفت کردند.»

وی گفت، «ملا یعقوب، ملا شیرین، مولوی عبدالکبیر، مولوی عبدالحکیم و تعدادی دیگر از طالبان تصمیم گرفته بودند که گروهی را علیه تیم مذاکره کننده قطر تشکیل دهند. اما رهبری طالبان تصمیم گرفت تا این افراد را در تیم مذاکره کننده قرار دهد تا از تقسیمات و اختلافات بیشتر جلوگیری شود.»

عمر نهضت، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «به نظر می رسد که رهبران و اعضای مهم گروه طالبان در مورد صلح و جنگ اختلاف نظر دارند و احتمالاً تغیرات جدید در ترکیب تیم مذاکره کننده این گروه ناشی از این اختلافات بوده است.»

وی افزود، «رهبر طالبان جایگاه خود را در معرض خطر می بیند، بنابر این وی تلاش می کند تا افراد نزدیک به خودش را در تیم مذاکره کننده بگنجاند تا بتواند این هیئت را زیر کنترل و نظارت خود داشته باشد و همچنان کنترل سیاسی و نظامی خود بر طالبان را حفظ کند.»

طالبان یک دفتر سیاسی در دوحه مرکز قطر دارند، که پس از تکمیل شدن روند تبادله زندانیان توسط جنگجویان و حکومت افغان، به عنوان یک مکان احتمالی میزبانی دور نخست مذاکرات صلح ظاهر شده است.

مذاکرات صلح به تبادله زندانیان وابسته است، که در آن کابل تعهد کرد که در ازای آزادی حدود ۱۰۰۰ نفر اسیران نیروهای امنیتی افغان که توسط شورشیان نگهداری می شوند، حدود ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کند.

مقامات افغان گفتند، تاكنون مقامات افغان حدود ۴۴۰۰ زندانی طالبان را آزاد كرده اند.

#به طالبان باج ندهید

این تغیر در حالی اتفاق می افتد که طالبان علی رغم اینکه موافقه کردند تا با حکومت مذاکرات برگزار کنند، علیه نیروهای افغان تقریباً روزانه حملات را انجام داده اند.

وزارت دفاع گفت، یک بمب گذار انتحاری یک موترلاری مملو از مواد منفجره را در نزدیکی کاروان اردوی افغان به روز دوشنبه (۳۰ سرطان) منفجر کرد که هشت سرباز را کشت و نه نفر دیگر را زخمی کرد.

طالبان مسؤلیت این انفجار را برعهده گرفتند، که در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک در نزدیکی کابل رخ داد.

هفته گذشته طالبان به تاریخ ۲۳ سرطان مسؤلیت یک حمله انتحاری علیه یک دفتر محلی اداره استخبارات افغانستان را بر عهده گرفتند كه منجر به كشته شدن ۱۱ نفر از منسوبین امنیتی و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد.

بمبگذار وسیله ای را در داخل یک موتر در نزدیکی دفتر اداره امنیت ملی در ایبک، منفجر کرد. سپس افراد مسلح بر ساختمان حمله کردند و پیش از این که با ضرب گلوله کشته شوند، چند ساعت با نیروهای امنیتی درگیری کردند.

در همین حال، هزاران نفر از افغان ها به یک کمپاین آنلاین برای محکوم کردن طالبان پیوسته اند، و شواهد مربوط به فعالیت های وحشیانه را منتشر می کنند.

این کمپاین آنلاین هزاران پست را منتشر کرده است که در آن نقض های حقوق بشر که توسط شورشیان انجام شده است، همراه با هشتگی «به طالبان باج ندهید» محکوم کرده اند.

یاسر تکر، با استفاده از این هشتگ در یک پست توییتر گفت، «طالبان یک گروه تروریستی است و آنها به طور مداوم افراد بی گناه را هدف قرار می دهند. آنها ایدئولوژی جاهلانه خود را تغیر نداده اند. حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و سایر ارزش های اساسی دیموکراتیک نباید برای صلح قربانی شود.»

وکیل فرشته عباسی توییت کرد، «من به عنوان یک زن افغان، که در مهاجرت به دنیا آمده و در زمان جنگ بزرگ شده و تحصیل کرده ام، از تعبیر طالبان از اسلام، به ویژه در مورد حقوق زنان، می ترسم.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، این تازه ترین کمپاین را به عنوان تلاشی برای خنثی کردن مذاکرات آینده رد کرد.

وی به تاریخ ۳۰ سرطان به ای اف پی گفت، این محكومیت ها «توسط افراد سطحی كه نادان هستند و مخالف صلح هستند» تبلیغ می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

امیرخان متقی نباید مجبور می شد که تیم مذاکره کننده را ترک بگوید. وی میتوانیست یک نقش سازنده را در آوردن صلح ایفا کند.

پاسخ

خبر های صلح افغانستان واقعاً برای مردم خسته کن شده است. این چگونه صلح است که تا هنوز اعضای این از هر دو طرف اعم حکومت و هم طالبان تعیین نشده اند. وقتی اینها بالای اعضای تیم مذاکره کنند جور نمی آیند، آیا فکر می کنید که در گفتگو های بین الافغانی با هم به تفاهم خواهند رسید؟

پاسخ

فکر می کنم در پشت گفتگو های بین الافغانی یک بازی دیگر نهفته است. علت تبدیل شدن مذاکره کننده های طالبان این است که اشخاص خوب و میانه حذف گردد و بعوض آنها اشخاص تندرو جابجا گردد. شما میدانید که امیر خان متقی یک شخص با تجربه، روشن و میانه بود اما این گروه وی را از لست تیم مذاکره کننده شان حذف کرد. چهره های جدید که در تیم مذاکره کنند طالبان افزوده شدند، اشخاص تندور، جنگ طلب، خود خواه و وفادار به پاکستان و ایران هستند. آنها به صلح چندان تمایل ندارند. فکر می کنم که امکان دارد این تغیر و تبدیل به پیشنهاد ایران و سایر کشور های منطقه صورت گرفته است، زیرا جنگ و صلح افغانستان در پهلوی ابعاد داخلی ابعاد بیرونی نیز دارد که در آوردن صلح افغانستان از این کشور های نیز باید مشوره گرفته شود. اینجا چند کشور است که در صلح و جنگ افغانستان نقش مستقیم دارند. این ها عبارت اند از: پاکستان، ایران، هند، روسیه، کشور های آسیای میانه، قطر، عربستان سعودی و همچنان زیاد تر نقش را امریکا دارد. از این جهت برای آوردن صلح افغانستان، این کشور ها باید دخیل شود و منافع ملی آنها به خطر مواجه نشوند. اگر قناعت این کشور های که نام گرفته شد فراهم نشود، صلح در افغانستان نمی آید.

پاسخ