امنیت

در حمله طالبان بالای دفتر ریاست امنیت ملی در سمنگان دست کم ۱۱ نفر کشته شدند

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، یک کارمند زخمی ریاست امنیت ملی پس از انفجار یک موتربمب به تاریخ ۲۳ سرطان، در ایبک ولایت سمنگان، بالای یک تخت روان به شفاخانه آورده شده است. [ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک کارمند زخمی ریاست امنیت ملی پس از انفجار یک موتربمب به تاریخ ۲۳ سرطان، در ایبک ولایت سمنگان، بالای یک تخت روان به شفاخانه آورده شده است. [ای اف پی]

مزارشريف -- مقامات گفتند، دست کم ۱۱ نفر از نيروهای امنيتی به روز دوشنبه (۲۳ سرطان) در یک حمله ادعا شده توسط طالبان بالای يک دفتر محلی اداره استخباراتی افغانستان، كشته شدند.

این شورشیان گفتند که یک بمب گذار انتحاری وسیله ای را در داخل یک موتر در نزدیکی ریاست امنیت ملی منفجر کرد در حالی که افراد مسلح بالای این ساختمان در شهر ایبک حمله کردند.

عبداللطیف ابراهیمی، والی سمنگان به ای اف پی گفت، ۱۱ نفر کشته و ۶۳ نفر دیگر، که عمدتاً مردم ملکی بودند در این انفجار و تیراندازی زخمی شدند.

محمد صدیق عزیزی سخنگوی والی گفت، این درگیری ها که تقریباً چهار ساعت طول کشید، پس از آنکه نیروهای امنیتی سه فرد مسلح را به قتل رساندند، پایان یافت.

حسیب یک شاهد عینی گفت، «این یک انفجار بزرگ بود که تمام کلکین های ما را شکست. وی یک کارمند دولت است که در نزدیکی دفتر ریاست امنیت ملی کار می کند.

وی گفت، «بسیاری از مردم براثر پارچه های متحرک شیشه زخمی شده اند.»

رئیس جمهور اشرف غنی این حمله را محکوم کرد.

غنی در اعلامیه ای گفت، «متوسل شدن به ادامه خشونتو کشتن مردم برای به دست آوردن امتیاز در مذاکرات، بدترین رویکردی است که متأسفانه طالبان اتخاذ کرده اند.»

در ماه های اخیر، طالبان تقریباً روزانه حملات را علیه نیروهای افغان انجام داده اند -- حتی اگرچه حکومت آماده می شود تا برای گفتگوهای صلح با جنگجویان با هدف پایان دادن به جنگ، اشتراک کند.

مقامات گفتند، در دو اقدام تروریستی جداگانه به روز یکشنبه (۲۲ سرطان) که کار طالبان بوده است، دست کم ۱۹ نفر از منسوبین امنیتی کشته شدند.

محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی گفت، طی یک جنگ هفت ساعته با جنگجویان طالب که بالای پوسته آنها در ولایت کندز حمله کردند، گروهی از ۱۲ سرباز و پولیس کشته شدند.

نیروهای طالب مرتباً بر نیروهای امنیتی در این ولایت حمله کرده اند، و اکثراً تلاش می کنند وارد شهر کندز شوند، که در سال های اخیر به طور مؤقت دو دفعه به دست جنگجویان سقوط کرده است.

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان گفت، در حمله دوم به تاریخ ۲۲ سرطان در این ولایت، هفت پولیس در جنگ با جنگجویان طالب کشته شدند.

طالبان مسؤلیت هر دو حمله در کندز و بدخشان را بر عهده گرفتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان دیروز یک جنایت بسیار بزرگ را در ولایت سمنگان مرتکب شدند. حکومت باید از وقوع چنین حملاتی جلوگیری کند. اگر واقعیت را بنگریم، حکومت در بخش استخبارات بسیار ضعیف است. حکومت باید افراد مسلکی و متخصص را در ادارات امنیتی و استخباراتی استخدام نماید تا آنها بتوانند از وقوع حملات تروریستی جلوگیری کنند.

پاسخ

ریاست امنیت ملی به‌ مثابه ‌ی بزرگترین نهاد‌ کشفی در کشور است که وظیفه مشخص این ارگان کشف و خنثا سازی حملات دشمن میباشد. دیروز مردم سمنگان از بی‌کفایتی ریاست امنیت ملی سمنگان و امیرشاه سادات رئیس امنیت ملی این ریاست به گلیم غم نشستند و حالا آقای سادات بر مردم شریف سمنگان و حکومت باید پاسخگو باشد.

پاسخ

در حقیقت حکومت کنونی در مهار کردن حملات تروریستی ناکام بود است. علت آن این است که در سکتور های امنیتی افراد شایسته گماشته نشدند، بلکه همه گزینش های حکومت سلیقه ای بوده. شما می بینید که رئیس جمهور یک انجنیر کمپیوتر را آورده و به حیث مشاور امنیت ملی تعیین نموده است. یک انجنیر کمپیوتر دیگر را آروده و به حیث وزیر داخله گماشته است. اسدالله خالد، که یک شخص مفسد، عیاش و فاقد تجربه نظامی است به حیث وزیر دفاع تعین کرده. و بخاطر اینکه باداران غربی اش را خوش کند، چند تا دختر های مقبول را که اصلاً تجربه نظامی ندارند به حیث معاونین وزارت های دفاع ملی و داخله تعیین نموده، در حالیکه صد ها جنرال کار کشته دیگر همین لحظه یا خانه نشین هستند و یا هم در بست های خیلی پاین کار می کنند.

پاسخ

حکومت افغانستان باید اروگان های امنیتی به خصوص اورگان های استخباراتی اش را تقویت نماید. اگر بخش استخبارات ما قوی می بود، آنها میتوانستند که از حمله تروریستی دیروز بر ریاست امنیت ملی ولایت سنگان جلوگیری می کردند. یگ گروه تروریستی میایند و بالای ساختمان خود امنیت ملی که هسته امنیت است حمله راه اندازی می کند و اینها اطلاع قبلی نداشتند. وقتیکه اینها امنیت خود شان را گرفته نمی توانند و حملات دشمن را مهار کرده نمیتوانند، چگونه امنیت سایر ادارات دولتی را می گیرند. ما باید این را بپذیریم که امنیت ملی ما خیلی ضعیف است متاسفانه.

پاسخ

طالبان یک گروه مزدور، مغرور، خونخوار و تروریست هستند. آنها هیچ گاهی با حکومت افغانستان صلح نخواهند کرد. آنها در افغانستان قدرت مطلق میخواهند. آنها به نظام مردم سالار، به انتخابات، کثرت گرایی، ازادی زنان، آزادی رسانه ها باور ندارند. آنها نظام میخواهند که تا اکنون در هیچ کشور از دنیا بوده باشد. از این جهت، کوشش های صلح خواهانه حکومت افغانستان هیچ نتیجه ای در قبال نخواهد داشت. آنها به کشتن و حملات ترویستی شان ادامه خواهند داد تا زمانیکه این نظام را سقوط دهند.

پاسخ