امنیت

طالبانی که بخاطر گفتگوهای صلح رها شده بودند برخلاف وعده های شان دوباره به میدان جنگ رفته اند

گزارش از محمد قاسم

بعد از گفتگوهای دوحه برخی از جنگجویان آزاده شده طالبان افغان از زندان با وصف اینکه تعهد کرده بودند که بر علیه نیرو های افغان نمی جنگنند دوباره به صفوف طالبان پیوسته اند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

کندز -- مقامات افغان می گویند تعداد زیادی از جنگجویان طالب که در چند ماه گذشته از زندان های افغانستان آزاد شده بودند، به میدان جنگ بازگشته اند.

در توافقنامه صلح که در ماه حوت سال ۱۳۹۸ با ایالات متحده امضا شد، طالبان تعهد سپردند که خشونت را کاهش داده و حمله به شهرها، مراکز ولسوالی ها و شاهراه ها را متوقف می کنند.

این توافقنامه همچنان شامل یک گفتگوی جدال برانگیز و چند ماهه بر سر تبادله زندانیان بود و به عنوان آغاز گر مذاکرات بین الافغانی که در ماه سنبله در دوحه آغاز شد، عمل کرد.

روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع گفت، «طالبان آزاد شده تعهد کرده بودند و بالای قرآن سوگند خورده بودند كه به ميدان جنگ باز نمی گردند، اما اطلاعات ما خلاف اين تعهدات را ثابت مي كند. طالبان در ولایات مختلف به میدان جنگ برگشته اند و به جنگ ادامه داده اند.»

قاری شفیع الله در یک عکس ویدیوی که پس از دستگیری وی در وسط ماه حمل در ولسوالی خرم و سارباغ ولایت سمنگان گرفته شده دیده می شود.

قاری شفیع الله در یک عکس ویدیوی که پس از دستگیری وی در وسط ماه حمل در ولسوالی خرم و سارباغ ولایت سمنگان گرفته شده دیده می شود.

زندانیان سابق طالبان به تاریخ ۲۱ سرطان پس از آزادی شان از زندان هرات در محوطه دفتر والی هرات نشان داده می شوند. [دفتر والی هرات]

زندانیان سابق طالبان به تاریخ ۲۱ سرطان پس از آزادی شان از زندان هرات در محوطه دفتر والی هرات نشان داده می شوند. [دفتر والی هرات]

احمدزی گفت، «صدها جنگجوی طالب در ولایت های شمالی، شرقی، جنوب غربی و غربی به میدان جنگ رفته اند،» و علاوه کرد که تعدادی از آنها کشته شده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان در ماه حوت گفت که زندانیان آزاد شده سوگند یاد کردند که به عنوان شرط آزادی شان، به میدان جنگ باز نمی گردند.

تورن عبدالمنیر رحیمی، سخنگوی قوماندانی امنیه سمنگان گفت، از ۱ حمل تا اکنون جنگجویان تازه آزاد شده طالبان در چندین حمله علیه نیروهای امنیتی افغان در مرکز ولایت و ولسوالی های سمنگان شرکت کرده اند.

رحیمی گفت، «شش جنگجوی طالب به تاریخ ۲۰ حمل در یک درگیری با نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی خرم و سارباغ سمنگان کشته شدند، و چهار تن دیگر آنها زخمی و بازداشت شدند.»

رحیمی گفت، در میان دستگیر شدگان قاری شفیع الله، قوماندان یك واحد طالبان كه وظیفه اخاذی از موسسات غیردولتی را داشت موجود بود. وی افزود كه این قوماندان طالبان در میان ۵۰۰۰ زندانی طالب آزاد شده از زندان بگرام بود.

رحیمی گفت، شفیع الله تحت فرماندهی شیخ عبدالرحیم، یک فرمانده طالبان در سمنگان می جنگید.

شفیع الله اعتراف كرد كه شش ماه پس از آزادی اش از زندان دوباره به طالبان پیوست.

وی به تاریخ ۲۳ حمل به رادیو سیمای صلح ولایت سمنگان گفت، «من به ۱۰ سال زندان محکوم شده بودم که دو سال و هشت ماه آن را در زندان بگرام گذرانده بودم.»

وی گفت، «من نمی توانستم پس از آزادی ام از زندان در خانه بمانم و دوباره به طالبان پیوستم. من پس از زخمی شدنم در یک درگیری سه ساعته در روستای پشت بند ولسوالی خرم و سارباغ دوباره دستگیر شدم.»

عهد شکنی

شفیع الله یگانه زندانی سابق طالبان نیست که به میدان جنگ برگشته است.

عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب گفت که قاری جمال الدین، اولین زندانی آزاد شده بر اساس توافقنامه دوحه از زندان فاریاب نیز قبل از کشته شدن اش در جنګ به صفوف جنگجویان پیوسته بود.

یورش گفت، جمال الدین كه ۱۵ سال را در زندان گذارنده بود، «تعهد کره بود كه به میدان جنگ برنمی گردد، اما وی به طالبان پیوست و در یك عملیات نظامی در ماه جدی در ولسوالی قیصار این ولایت كشته شد.»

افغان ها می گویند طالبان به روند صلح باور ندارند و بطور دایم تعهدات خود را نقض می کنند.

رحمت الله محمد، یک باشنده شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان گفت، اکثر جنگجویان که علیه نیروهای امنیتی در سمنگان می جنگند، کسانی هستند که توسط حکومت از زندان ها آزاد شده اند.

محمد گفت، «متأسفانه زندانیان رها شده به تعهدات خود عمل نکردند و برخلاف انتظار به میدان جنگ بازگشتند و فرزندان کسانی را کشتند که برای آوردن صلح در کشور تلاش می کنند.»

شفیق الله، یکی از باشندگان شهر ایبک گفت که طالبان در تصمیم گیری شان مستقل نیستند.

وی گفت، «طالبان هیچ انعطاف پذیری برای صلح نشان نداده اند و متأسفانه به کشتن بی رحمانه مردم افغانستان ادامه داده اند.»

نسیمه صابری، یک فعال جامعه مدنی در فاریاب گفت، «ما روزانه صدای جنگ و خشونت را می شنویم.»

وی پرسید، «اگر دلیل جنگ طالبان به خاطر حضور نیروهای خارجی بود، انتظار می رود که آنها اینجا را ترک کنند، پس چرا در سیاست های خصمانه آنها تغییری بوجود نمی آید؟»

انزوا

نیروهای ناتو و ایالات متحده در ماه های آینده بر اساس جدول زمانی اعلام شده، خروج از افغانستان را آغاز می کنند و قصد داردند این پروسه را تا ۲۰ سنبله به اتمام برسانند.

ایالات متحده قصد دارد برای ادامه نظارت و حمله احتمالی افراط گرایان تندور، برخی از این نیروها را در کشورهای همسایه به افغانستان جابجا کند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان به روز سه شنبه در یک جلسه استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده گفت که طالبان تحت فشار قرار خواهند گرفت تا اینکه به حقوق بشر احترام بگذارند.

وی گفت، اگر طالبان قدرت را از حکومت در كابل از راه نظامی بگیرند، از پشتیبانی بین المللی كم برخوردار خواهند بود.

نامبرده گفت، «آنها با انزوا، مخالفت منطقه ای، تحریم ها و رسوایی بین المللی روبرو خواهند شد.»

خلیلزاد گفت، «در سطخ منطقه و جامعه بین الملل یک اجماع قابل توجهی علیه تصرف نظامی توسط طالبان وجود دارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ممکن با زندانیان طالبان که در قید حکومت افغانستان و امریکایی ها بودند با آنها بدرفتاری صورت گرفته باشند که اکنون پس از رهایی دوباره به صفوف طالبان پیویستند. زیرا اگر با آنها بدرفتاری صورت نمی گرفت آنها ممکن توبه می کشیدند و دوباره به صفوف طالبان نمی پیوستند. زندان برای طالبان بهترین مکتب بود که باید در آنجا آنها اصلاح می شدند. حکومت افغانستان باید با همه زندانیان که در زندان های کشور به سر می برند باید با آنها رفتار درست کنند تا اینکه آنها عقده مند نشوند و پس از رهایی شان از زندان ها دست به جرم و جنایت نزنند.

پاسخ