امنیت

ایالات متحده تغییر موقعیت نیروهای خود را از افغانستان به كشورهای همسایه بررسی می کند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

اعضای نیروهای مسلح ایالات متحده به تاریخ ۲۷ حوت سال ۱۳۹۸ محیطی را در یک مکان نامشخص در افغانستان برای حمایت از پشتیبانی قاطع امن می سازند. [نیروی هوایی ایالات متحده]

اعضای نیروهای مسلح ایالات متحده به تاریخ ۲۷ حوت سال ۱۳۹۸ محیطی را در یک مکان نامشخص در افغانستان برای حمایت از پشتیبانی قاطع امن می سازند. [نیروی هوایی ایالات متحده]

واشینگتن -- فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده برای منطقه به روز سه شنبه (۳۱ حمل) گفت كه ایالات متحده گفتگوها را روی دست گرفته تا پس از خروج این کشور از افغانستان نیروهای خود را در كشورهای همسایه به افغانستان دوباره مستقر بسازد.

جنرال کنت مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده در یک جلسه استماعیه در کانگرس ایالات متحده گفت، «ما اکنون در حال برنامه ریزی بیشتر برای ادامه عملیات ضد تروریزم در منطقه هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که سازمان های افراطی تندرو که برای بقای وجود خود در مناطق داخلی افغانستان می جنگند تحت نظارت و فشار مداوم قرار داده شوند.»

رئیس جمهور جو بایدن تعهد کرده است که در ظرف شش ماه آخرین سربازان امریکایی را از افغانستان بیرون می کند. ایالات متحده در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد و قصد دارد که به جنگ اش در این کشور دو دهه پس از آن پایان دهد که القاعده از افغانستان برای طرح ریزی حملات ۱۱ سپتمبر استفاده کرد.

بررسی کردن گزینه ها

مکنزی گفت، پنتاگون در حال بررسی گزینه های خود برای ادامه نظارت و حمله احتمالی به این گروه ها از کشورهای همسایه است.

وی به این جلسه استماعیه گفت، «اگر شما افغانستان را ترک کنید و بخواهید برای انجام این نوع عملیات ها دوباره به آنجا برگردید، سه کار وجود دارد که شما باید انجام دهید: شما باید هدف را پیدا کنید، شما باید هدف را مشخص کنید و شما باید بتوانید هدف را نابود کنید.»

وی گفت، هر سه کار به پشتیبانی اطلاعاتی سنگین نیاز دارد، و این امر خارج از افغانستان دشوارتر است اما غیرممکن نیست.

مکنزی از هیچ یکی از کشورهای مورد نظر نام نبرد.

مکنزی به کمیته خدمات مسلح مجلس گفت، «ما تمام کشورهای منطقه را بررسی خواهیم کرد، دیپلمات های ما ارتباط خواهند گرفت و ما در مورد مکان هایی صحبت خواهیم کرد که بتوانیم سربازان خود را در آنجا مستقر نماییم.»

وی هشدار داد، «برخی از این مکان ها ممکن بسیار دور باشند، و سپس ما برای این نوع منابع به مصارف زیاد ضرورت داریم زیرا شما مجبور هستید بسیازی از آنها را بطور دوامدار گشت زنی کنید.»

وی افزود، «در حال حاضر ما هیچ یکی از این توافق نامه ها را نداریم.»

مکنزی در جلسه استماعیه گفت، «من نسبت به قابل اعتماد بودن طالبان تردید های بسیار جدی دارم... ولی باید ببینیم که آنها در عمل چه می ‌کنند.»

مکنزی گفت، «اگر آنها (طالبان) خواهان هر گونه پذیرش جهانی آینده برای افغانستان هستند، ناگزیر هستند که به توافقات خود عمل کنند.»

کنفرانس ترکیه به تعویق افتاد

در همین حال، ترکیه به روز سه شنبه گفت که کنفرانس بین المللی صلح در مورد افغانستان که قرار بود به روز شنبه در استانبول آغاز شود تا پایان ماه ثور به تعویق افتاده است.

مولوت چاووش اوغلو وزیر امور خارجه در مصاحبه ای با تلویزیون هابر ترک گفت، «ما تصمیم گرفتیم که مذاکرات را تا عید ماه مبارک رمضان که در اواخر ماه ثور پایان می یابد به تعویق بیندازیم.»

ترکیه ابتدا اعلام کرده بود که این کنفرانس با حمایت مالی سازمان ملل و قطر از ۴ الی ۱۴ ماه ثور ادامه می داشته باشد.

اما چاووش اوغلو گفت، «پس از مشوره ها با دوحه و سازمان ملل ما باورمند شدیم كه به تعویق انداختن مفید خواهد بود.»

یک عضو تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان به روز سه شنبه در یک توییت نوشت، «برخلاف حکومت افغانستان، طالبان هیچ احساس عجله برای پایان دادن به جنگ را نشان نمی دهند و تا اکنون علاقه ای به توافق سیاسی برای آینده مشترک نشان نداده است. اجماع ملی فعلی برای صلح بیشتر طول نخواهد کشید. این اجماع توسط ملت ما یکبار دیگر برای عواقب آن قضاوت خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آمریکایی ها باید سعی کنند تعدادی از سربازان خود را در افغانستان نگه دارند. فرض کنید آنها تمام نیروهای خود را بیرون می کشند و می خواهند در یک کشور همسایه پایگاه ایجاد کنند، در این صورت، آنها باید یا امارات متحده عربی، قطر، بحرین، یعنی یکی از کشورهای منطقه خلیج را انتخاب کنند و یا پایگاه خود را در یکی از کشورهای آسیای مرکزی ایجاد کنند. با این حال، آنها نباید پایگاه خود را در پاکستان ایجاد کنند، زیرا اعتماد به پاکستان مانند انداختن آب در یک سطل سوراخ شده است.

پاسخ