امنیت

امریکا: طالبان 'به طور واضح' عقب خشونت ها در افغانستان اند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

جنگجویان طالب پس از آن در ولسوالی چهار بولک ولایت بلخ نشان داده می شوند که آنها به تاریخ ۲۲ دلو بالای یک وسیله نقلیه نظامی افغان حمله کردند. [عکس از طالبان]

جنگجویان طالب پس از آن در ولسوالی چهار بولک ولایت بلخ نشان داده می شوند که آنها به تاریخ ۲۲ دلو بالای یک وسیله نقلیه نظامی افغان حمله کردند. [عکس از طالبان]

در حالیکه رنج خونریزی را مردم ملکی و نيرو های امنیتی افغان تحمل میکنند، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده به روز پنجشنبه (۳۰ دلو) گفت که طالبان بطور واضح مسؤول خشونت ها در افغانستان اند.

جنرال کینت مکنزی فرمانده نیروهای امریکایی در شرق‌میانه حین بازدید از منطقه درحالی اظهار نظر کرد که رئیس جمهور جو بایدن خروج نظامی از این کشور را که در اواسط ماه ثور سال آینده برنامه ریزی شده بود بررسی می کند .

مکنزی گفت، «یقیناً که گروه داعش برخی از حملات را آغاز کرده است، اما این در برابر آنچه که طالبان انجام می دهند، ناچیز است. این یک ترکیبی از حملات آنها در سراسر کشور علیه نیروهای افغان و ترورهای هدفی آنها در برخی از مناطق شهری است.»

وی گفت، «این به طور واضح طالبان است. به هیچ وجه کسی دیگری نیست. این بسیار واضح است.»

شورشیان طالب به تاریخ ۱۲ حوت سال گذشته در ولسوالی الینگار ولایت لغمان نشان داده می شوند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

شورشیان طالب به تاریخ ۱۲ حوت سال گذشته در ولسوالی الینگار ولایت لغمان نشان داده می شوند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

وی گفت، خشونت در این کشور جنگ زده «اکنون بسیار بالا است».

وی به خبرنگاران كه با وی سفر می كردند تأكید كرد، «خشونت در مقابل ما یا دوستان ائتلافی ناتو نیست؛ بلكه علیه نیروهای نظامی و امنیتی افغان و همچنان علیه مردم است، و این اساساً از طرف طالبان رخ می دهد.»

طالبان وعده خلافی می کنند

پنتاگون طالبان را متهم کرد که به وعده هایی که شامل کاهش حملات و قطع کردن ارتباط با گروه های شورشی مانند القاعده است، عملی نکرده اند.

در همین حال، یک مطالعه ای که در این آواخر توسط کانگرس ایالات متحده ارائه شد، خواستار تأخیر در خروج نیروها از افغانستان شد و هشدار داد كه خروج سریع باعث پیروزی طالبان خواهد شد.

این گروه مطالعاتی در امور افغانستان به تاریخ ۱۵ دلو گفت، هدف نباید فقط این باشد که طولانی ترین جنگ ایالات متحده پایان یابد، بلكه یک «توافقنامه قابل قبول صلح» میان طالبان و حکومت شناخته شده در سطح بین المللی افغانستان، حاصل شود.

در این گزارش تأخیرشده آمده است، «خروج نیروهای امریکایی به طور غیرمسؤلانه احتمالاً باعث جنگ داخلی جدیدی در افغانستان خواهد شد، و زمینه را برای تشکیل دوباره گروه های تروریستی ضد امریكایی مساعد خواهد ساخت كه می توانند سرزمین ما را تهدید كنند و روایت پیروزی در برابر قدرتمندترین كشور جهان به آنها فراهم خواهد شد.

تنها ۲۵۰۰ سرباز امریكایی در افغانستان باقی مانده اند -- که از ابتدای جنگ در سال ۱۳۸۰ تاكنون كمترین تعداد آنها است.

با نزدیک شدن ضرب الاجل خروج، طالبان در ماه های اخیر یک سلسله حملات مختلفی را آغاز کرده اند که دست کم دو مرکز ولایتی استراتیژیک را در جنوب افغانستان تهدید می کنند.

ایالات متحده و حکومت افغانستان برای موج ترورهای مرگبار كه ژورنالستان، سیاستمداران، قاضیان و فعالان را هدف قرار داده است شورشیان را مقصر دانسته اند.

این حملات مذاکرات صلح بین الافغانی را که در دوحه پایتخت قطر جریان دارد، تضعیف کرده اند.

تصمیم نهایی در مورد خروج ناتو گرفته نشد

ینس استولتنبرگ دبیرکل این اتحادیه به روز پنجشنبه گفت، ناتو در مورد آینده مأموریت خود در افغانستان «هیچ تصمیم نهایی» را اتخاذ نکرده است.

در حالیکه وزرای دفاع در یک کنفرانس مجازی دو روزه این خواسته را به تعویق انداختند، آنها تصمیم گرفتند که مأموریت آموزشی ناتو در عراق را از ۵۰۰ نفر به «حدود ۴۰۰۰ نفر» گسترش دهند.

سرنوشت مأموریت پشتیبانی ۹۶۰۰ نفری ناتو در افغانستان پس از آنكه حکومت پیشین ایالات متحده برای بیرون كشیدن نیروها با طالبان موافقت کرد، سرخط اجندا بود.

استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری گفت، «ما در مورد آینده حضور خود تصمیم نهایی نگرفته ایم.»

وی گفت، «اما با نزدیک شدن به ضرب الاجل ۱۱ ماه ثور، متحدین ناتو به مشورت و هماهنگی نزدیک در هفته های آینده ادامه خواهند داد.»

استولتنبرگ اصرار داشت که طالبان باید به تعهدات خود در توافقنامه با ایالات متحده، به شمول پیش رفتن در مذاکرات صلح با کابل، کاهش خشونت و قطع کردن روابط با «گروه های تروریستی بین المللی» عمل کنند.

وی گفت، «هدف ناتو حاصل نمودن اطمینان از این است كه افغانستان دیگر هرگز به یک پناهگاه امن برای تروریست هایی كه به سرزمین های ما حمله می كنند، تبدیل نشود.»

در مورد عراق، وزرای دفاع موافقت کردند که یک مأموریت آموزشی ناتو با هدف تقویت ارتش این کشور را تقویت کنند در حالیکه این کشور می خواهد پدیدارشدن دوباره داعش را مهار کند.

استولتنبرگ با افزودن اینکه این افزایش ها به طور تدریجی صورت خواهد گرفت گفت، «تعداد در مأموریت ما از ۵۰۰ نفر به حدود ۴۰۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.»

وی افزود، «فعالیت های آموزشی اکنون ادارات امنیتی بیشتر عراقی و مناطق فراتر از بغداد را در بر خواهد گرفت.»

استولتنبرگ اصرار داشت که این مأموریت «به درخواست حکومت عراق» صورت می گیرد.

وی گفت، «این کار با احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق انجام می شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما در جنگ به دنیا آمدیم، در جنگ خواهیم مرد و از زندگی لذت نه بردیم.

پاسخ

ریشه جنگ افغانستان در پاکستان است. تا زمانیکه پاکستان با تحریم های اقتصادی رو برو نشود صلح در افغانستان نمی آید.

پاسخ

در پهلوی پاکستان هند هم کوشش دارد جنگ نیابتی را در افغانستان شعله ور بسازد به گفته حکمتیار رهبر حزب اسلامی هند در کانتینر های مواد خوراکی هند سلاحها و مهمات را نیز روان می کند و بر ضد طالبان برخی از رهبر های جهادی و جنگ سالاران را تجهیز می کند تا بر ضد طالبان بجنگند تا باشد که در کشمیر وضعیت خراب نشود.

پاسخ

جامعه جهانی باید بالای طالبان و حکومت افغانستان فشار وارد کنند تا اینها از خواسته های شخصی خود بگذرند و یک حکومت مشترک را بوجود بیاورند در غیر آن نه طالبان پروای کشته شدند مردم را دارند و نه حکومت. هر دوی شان عاشق قدرت است.

پاسخ