جنایت و عدالت

ناتو و قطر بر اهمیت همکاری برای مبارزه با تروریزم تأکید کردند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک جنگجوی طالب (در وسط) به تاریخ ۱۰ سنبله یک روز پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، در امتداد بازار مندوی در کابل از کنار مشتریان عبور می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک جنگجوی طالب (در وسط) به تاریخ ۱۰ سنبله یک روز پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، در امتداد بازار مندوی در کابل از کنار مشتریان عبور می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

دوحه -- وزیران خارجه قطر و آلمان به روز سه شنبه (۹ سنبله) پس از خروج ایالات متحده از افغانستان که اکنون تحت حاکمیت طالبان است، از افزایش فعالیت های تروریستی هشدار دادند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی وزیر خارجه قطر از این گروه تندرو خواست که با تروریزم مبارزه کرده و یک حکومت فراگیر را تشکیل دهد.

وی همچنان هشدار داد که منزوی کردن طالبان می تواند باعث افزایش بی ثباتی شود و از کشورها خواست که برای رفع نگرانی های امنیتی و اجتماعی - اقتصادی در افغانستان، با این تحریک همکاری کنند.

وی پس از دیدار با هایکو ماس همتای آلمانی خود در یک کنفرانس خبری گفت، «ما بر اهمیت همکاری برای مبارزه با تروریزم تأکید کردیم و بر اهمیت همکاری طالبان در این عرصه تأکید کردیم.»

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در پی تحولات اخیر در افغانستان به تاریخ ۲۹ اسد در یک جلسه ویدیویی وزیران خارجه ناتو در مقر ناتو در بروکسل اشتراک می کند. [فرانچیسکو سیکو/پی او او ال/ای اف پی]

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در پی تحولات اخیر در افغانستان به تاریخ ۲۹ اسد در یک جلسه ویدیویی وزیران خارجه ناتو در مقر ناتو در بروکسل اشتراک می کند. [فرانچیسکو سیکو/پی او او ال/ای اف پی]

وی افزود، «وظیفه ما این است که همیشه از آنها (طالبان) بخواهیم تا یک حکومت گسترده ای داشته باشند که شامل همه احزاب بوده و هیچ حزبی را کنار نگذارند.»

الثانی در اشاره به مذاکرات اخیر میان قطر و حاکمان جدید افغانستان گفت، «در جریان گفتگوهای ما با طالبان، هیچ پاسخ مثبت یا منفی ای وجود نداشت.»

هایکو ماس به نوبت خود گفت که به جز از گفتگو با طالبان هیچ راه دیگری نمی بیند.

ماس گفت، «من شخصاً باور دارم که به جز از مذاکره با طالبان قطعاً هیچ راه دیگری وجود ندارد زیرا ما قطعاً نمی توانیم بی ثباتی در افغانستان را تحمل کنیم.»

وی گفت، «بی ثباتی در افغانستان با تروریزم کمک خواهد کرد و تأثیر منفی بزرگی بر کشورهای همسایه خواهد گذاشت.»

وی افزود، کشورهای غربی می ترسند که افغانستان دوباره به پناهگاه افراط گرایانی که قصد دارند بالای آنها حمله کنند، تبدیل نشود.

کار ما با شما هنوز تمام نشده است

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز سه شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی در سطح ملی گفت، «ما به مبارزه علیه تروریزم در افغانستان و سایر کشورها ادامه خواهیم داد.»

جو بایدن گفت، «ما ضرورت نداریم که جنگ زمینی را انجام دهیم. ما توانایی هایی را داریم که با حملات از راه دور معروف است، به این معنی که ما می توانیم بدون حضور امریکایی ها در ساحه، و یا در صورت لزوم با حضور تعداد اندکی از عساکر، تروریست ها و اهداف را مورد حمله قرار دهیم.»

بایدن در اشاره به شاخه خراسان داعش گفت، «ما این توانایی را در هفته گذشته نشان دادیم. ما چند روز پس از آنکه گروه داعش ۱۳ نفر از سربازان ما و ده ها افغان بی گناه را کشتند، آنها را از راه دور مورد حمله قرار دادیم.»

بایدن گفت، «و به شاخه خراسان داعش می گویم که کار ما با شما هنوز تمام نشده است.»

بایدن افزود، «من به عنوان سراعلی قوماندان به طور یقینی باور دارم كه بهترین مسیر برای حفظ مصؤنیت و امنیت ما در یک استراتیژی سخت، نابخشودنی، هدفمند و دقیق نهفته است كه تروریزم را جایی دنبال کند که فعلاً وجود دارد نه جایی که دو دهه قبل وجود داشته است.»

وی گفت، «این چیزی است که با منافع ملی ما مطابقت دارد.»

عملیات تاریخی

به روز دوشنبه، وزیران خارجه کشورهای جی۷ (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا و ایالات متحده) همراه با ترکیه، قطر و اتحادیه اروپا به طور آنلاین برای گفتگو در مورد شرایط در افغانستان ملاقات کردند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت که خروج بیش از ۱۰۰۰۰۰ مردم از افغانستان که تحت فشارهای شدید انجام شد، یک رویداد تاریخی بود.

استولتنبرگ ضمن سپاسگذاری از متحدین ناتو و قطر برای تلاش های آنها، به نقش ناتو در هماهنگی خروج و فعالیت میدان هوایی کابل اشاره کرد و بر ضرورت خروج مصؤن کسانی که با ناتو کار کرده اند و در افغانستان در خطر هستند، تأکید کرد.

استولتنبرگ گفت که حفظ کردن دستاوردهای مبارزه با تروریزم در این کشور مهم است.

وی با خاطرنشان کردن اینکه شبکه القاعده تضعیف شده است و از ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بدینسو هیچ حمله تروریستی بالای متحدین ناتو رخ نداده است که از افغانستان سازماندهی شده باشد گفت، مأموریت ناتو همیشه این بود تا اطمینان حاصل کند که افغانستان برای تروریست های بین المللی به یک پناهگاه امن تبدیل نشود.

استولتنبرگ با افزودن اینکه متحدین ناتو باید برای مبارزه با گروه های تروریستی آماده باشند و اینکه تهدید تروریست ها می تواند دوباره ظهور کند گفت، طالبان باید در مورد تعهدات خود در قبال تروریزم پاسخگو باشند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زمستان میرود اما روی سیاهگی به ذغال میماند این هم در گدر است

پاسخ

ههههههههههه

پاسخ

لطفا کمک کنید

پاسخ