امنیت

رهبران جهان حملات فاجعه بار کابل را تقبیح کردند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

پس از آنکه دو انفجار نیرومند به تاریخ ۴ سنبله در بیرون از میدان هوایی کابل بیش از ۸۵ نفر را کشته و ده ها نفر دیگر زخمی را برجا گذاشتند، رضاکاران و کارمندان صحی یک مرد زخمی را انتقال می دهند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

پس از آنکه دو انفجار نیرومند به تاریخ ۴ سنبله در بیرون از میدان هوایی کابل بیش از ۸۵ نفر را کشته و ده ها نفر دیگر زخمی را برجا گذاشتند، رضاکاران و کارمندان صحی یک مرد زخمی را انتقال می دهند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

به تعقیب دو بمبگذاری انتحاری مرگبار که به روز پنجشنبه (۴ سنبله) بیش از ۸۵ نفر مردم ملکی افغان و سربازان امریکایی را در میدان هوایی کابل کشته برجا گذاشت، رهبران جهان از شرق و غرب شوک و عصبانیت خود را ابراز کردند.

دو انفجار نیرومند به روز پنجشنبه در هنگام غروب آفتاب میدان هوایی کابل را لرزاند، جایی که نیروهای امریکایی تعداد زیادی از افغان هایی را که منتظر خروج بودند، محافظت و مدیریت می کردند.

شاخه خراسان داعش بعداً در یک پوست در اعماق رسانه تبلیغاتی خود مسؤلیت این کشتار را برعهده گرفت.

اولین بمب در نزدیکی دروازه آببی که دروازه ورودی اصلی میدان هوایی می باشد، منفجر شد و بمب دوم چندین دقیقه پس از بمب اولی در نزدیکی هوتل بارون منفجر شد، که از آن به عنوان یک نقطه عملیاتی خروج استفاده می شد.

آنتونیو گوتیریس دبیرکل سازمان ملل متحد و دیگران به تاریخ ۲۵ اسد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در نیویارک گردهم می آیند. [تیموتی ای. کلاری/ای اف پی]

آنتونیو گوتیریس دبیرکل سازمان ملل متحد و دیگران به تاریخ ۲۵ اسد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در نیویارک گردهم می آیند. [تیموتی ای. کلاری/ای اف پی]

خروج هوایی به روز جمعه از سر گرفته شده بود و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده تأکید کرد که ایالات متحده از مأموریت خود برای خروج مردم ملکی منصرف نخواهد شد و به ضرب الاجل خروج نیروهای خود از افغانستان الی تاریخ ۹ سنبله پابند خواهد ماند.

یک عمل بزدلانه

بلافاصله پس از حمله، پخش شدن پیام های تسلیت از سراسر جهان آغاز شده و بسیاری از رهبران این خشونت را «نفرت انگیز» توصیف کردند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا آن را «وحشیانه» خواند.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا با خاطرنشان کردن اینکه منسوبین ارتش بریتانیا حتی «زیر آتش» برای تکمیل خروج هوایی از افغانستان تلاش می کنند گفت، «ما نخواهیم گذاشت که این اقدامات بزدلانه تروریست ها ما را متوقف کنند».

ایمانویل مکرون رئیس جمهور فرانسه تعهد کرد که خروج را تا آخر ادامه خواهد داد و «به قهرمانی کسانی که برای انجام دادن عملیات خروج در صحنه هستند» درود فرستاد.

پیدرو سانچیز نخست وزیر هسپانیا گفت که نیروهای کشورش تلاش می کنند تا حد ممکن بیشترین تعداد مردم را خارج کنند.

یاکوب کولهانیک وزیر خارجه چک با محکوم کردن «حمله تروریستی نفرت انگیز» گفت، «من در غم کشته شدن افغان ها و اعضای ارتش ایالات متحده شریک هستم».

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا «این حمله نفرت آنگیز و وحشتناک علیه مردم بی دفاع که به دنبال آزادی بودند» را محکوم کرد.

آندرزج دودا رئیس جمهور پولند این «اقدام بزدلانه» را محکوم کرد.

آنن لیندی وزیر خارجه سویدن از نیروهای امریکایی قدردانی کرده و گفت، «ما از تمام تلاش های شما برای ممکن ساختن این عملیات خروج تاریخی سپاسگزاریم.»

جستین ترودو نخست وزیر کانادا تعهد کرد که برای جابجایی پناهندگان در کشورش با شرکای خود همکاری خواهد کرد.

موسی فاکی محمد رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا (ای یو سی) گفت که ای یو سی این حمله را به شدیدترین الفاظ محکوم کرده و «در دعا و اندوه عمیق به دلیل کشته شدن مردم بی گناه در حملات وحشتناک تروریستی دیروز، با جهانیان یکجا می شود».

وی در توییتر نوشت، «تروریزم بشریت مشترک ما را در همه جا تهدید می کند.»

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته است که خارج کردن هر چه سریعتر و هرچه بیشتر مردم به محل مصؤن، اولویت سازمان اش است.

یک عمل تروریستی فاجعه بار

سازمان همکاری های اسلامی (او آی سی) این دو بمبگذاری تروریستی فاجعه بار را محکوم کرد.

یوسف العثیمین دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی در اعلامیه بالای «موقف قاطع و اصولی سازمان همکاری های اسلامی علیه تروریزم در همه اشکال و منظر های آن تأکید کرد».

وزارت خارجه عربستان سعودی این حملات را «با تمام اصول دینی و ارزش های اخلاقی و انسانی» ناسازگار دانسته و محکوم کرد.

این وزارت گفت که در کنار مردم افغانستان است و «به خانواده های قربانیان و مردم افغانستان تسلیت و همدردی» را اظهار کرد.

در عین حال وزارت خارجه ترکیه گفت که «این حمله فاجعه بار را به شدیدترین الفاظ تقبیح کرده، به اقارب جان باختگان تسلیت گفته و برای زخمی ها شفای عاجل آرزو می کند».

وزارت خارجه مصر این «تروریزم وحشتناک» را محکوم کرد در حالیکه وزارت خارجه بحرین نیز این «اقدام تروریستی فاجعه بار را که با تمام ارزش ها و اصول اخلاقی و بشردوستانه در تضاد است» محکوم کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران این حملات علیه مردم ملکی را به ویژه زمانی که زنان و کودکان در میان آنها بودند، به شدت محکوم کرد.

سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) با خاطرنشان کردن اینکه کارمندان این سازمان در افغانستان حضور داشته «و آماده هستند تا با مراکز صحی برای تداوی مجروحین کمک کنند» در توییتر نوشت، «از مردم ملکی باید محافظت شود».

نشست اعضای دایمی شورای امنیت

آنتونیو گوتیریس دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بمبگذاری های روز پنجشنبه را محکوم کرد.

وی در اعلامیه ای گفت، «این حادثه بی ثباتی وضعیت در افغانستان را نشان می دهد اما عزم ما را تقویت می کند زیرا ما برای کمک با مردم افغانستان به فراهم کردن کمک های عاجل در سراسر کشور ادامه می دهیم.»

دیپلومات ها به ای اف پی گفتند، گوتیریس با صادرکردن یک دعوت نامه برای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین خواستار یک نشست فوری به روز دوشنبه توسط پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

منابع دیپلوماتیک گفتند، انتظار می رود که هر پنج عضو در آن اشتراک کنند. ۱۰ عضو فعلی غیر دایمی در این جلسه شامل نخواهند بود.

به تاریخ ۲۵ اسد یک روز پس از آنکه طالبان به قدرت در این کشور بازگشتند، شورای امنیت کامل یک نشست فوری را در مورد افغانستان برگزار کرد.

پس از آنکه گوتیریس در این نشست گفت که جهان باید برای مبارزه با «تهدید تروریستی جهانی در افغانستان» متحد شود، این شورای ۱۵ عضوی یک اعلامیه مشترکی را صادر کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500