امنیت

داعش بار دیگر تجلیل عید را با کشتار در افغانستان مختل کرد

گزارش از عمر

در تصویر یک مرد زخمی به تاریخ ۱۰ اسد پس از مجروح شدن در یک بمبگذاری در شهر هرات در شفاخانه حوزوی هرات دیده می شود. [عمر]

در تصویر یک مرد زخمی به تاریخ ۱۰ اسد پس از مجروح شدن در یک بمبگذاری در شهر هرات در شفاخانه حوزوی هرات دیده می شود. [عمر]

هرات -- ماهیت واقعی گروه داعش بار دیگر روشن شده است زیرا این گروه تروریستی عید الاضحی امسال را با خونریزی تجلیل کرد.

مقامات محلی و امنیتی در ولایت هرات به روز جمعه (۱۰ اسد) گفتند، دو حمله تروریستی در دو روز گذشته در شهر هرات، دست کم چهار نفر کشته و ۱۷ نفر زخمی بر جای گذاشت.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، همه قربانیان ملکی بودند.

داعش مسؤلیت بمبگذاری یک موتربس به روز چهارشنبه (۹ اسد) در یک منطقه شیعه نشین در شهر هرات به عهده گرفت. یک تروریست بمب مقناطیسی را به این وسیله نقلیه وصل کرد.

در این تصویر دیده می شود که، پس از یک حمله هوایی توسط یک هیلیکوپتر نظامی افغان در حین درگیری بین نیروهای امنیتی و جنگجویان داعش در نزدیکی مسجد عیدگاه در کابل هنگام عید سال ۱۳۹۷، دود و گرد بلند می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، پس از یک حمله هوایی توسط یک هیلیکوپتر نظامی افغان در حین درگیری بین نیروهای امنیتی و جنگجویان داعش در نزدیکی مسجد عیدگاه در کابل هنگام عید سال ۱۳۹۷، دود و گرد بلند می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

فرهاد گفت، «در حمله ای که یک موتربس حامل مردم ملکی، به شمول زنان و کودکان را هدف قرار داد، چهار فرد ملکی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. در جمع زخمیان، زنان و کودکان نیز شامل بودند.»

سمونوال عبیدالله نورزی، قوماندان امنیه ولایت هرات به سلام تایمز گفت، تروریست ها توانایی جنگ با نیروهای امنیتی را از دست داده اند و به همین دلیل به کشتن مردم ملکی بیشتری متوسل شده اند.

در ماه عقرب گذشته، شاخه محلی داعش معروف به شاخه خراسان داعش هنگامی به شکست خود اعتراف کرد که صدها نفر از جنگجویان این گروه تسلیم نیروهای افغان در ولایت ننگرهار شدند، و اسلم فاروقی رهبر این گروه در ماه حمل به اسارت نیروهای افغان درآمد.

با وجود این شکست ها، این گروه توانسته است که اقدامات تروریستی را انجام دهد، که مهمترین آنها قتل عام ماه حوت در معبد سیکها در کابل می باشد، جایی که عبادت کنندگان عبادت صبحانه را انجام می دادند.

نورزی گفت، «هیچ کارمند دولتی در این موتربس وجود نداشت؛ همه آنها مردم ملکی شامل زنان و کودکان بودند. گروه های تروریستی هیچ دستاوردی در افغانستان ندارند و افراد بیگناه را برای نشان دادن حضور خود می کشند.»

در یک حمله جداگانه به تاریخ ۱۰ اسد، دست کم ۱۴ فرد ملکی پس از آن زخمی شدند که یک بمب در هنگام جمع شدن مردم که قبل از فرارسیدن عید الاضحی در شهر هرات خریداری می کردند، منفجر شد.

فرهاد گفت، «در صبح روز اول عید الاضحی، بمبی در بین مردم ملکی هنگامی که آنها مواشی را برای قربانی می خریدند، منفجر شد و ۱۴ نفر را زخمی کرد.»

تا زمان نوشتن این گزارش، هیچ گروهی مسؤلیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما همه نشانه ها به گروه داعش اشاره می کنند، و سایر گروه های جنگجوی دخالت را رد کرده اند.

محمد رضا امینی، یک باشنده شهر هرات گفت، «یکی از نزدیکان من در حمله موتربس مسافربری جان خود را از دست داد و ما در جریان این عید بسیار غمگین شدیم. در گذشته چندین حمله تروریستی در منطقه ما انجام شده است به شمول حملات بالای مساجد و وسایل نقلیه مسافربری که مسؤلیت همه آنها را گروه داعش برعهده گرفته است.»

امینی گفت، «داعش یک گروه تروریستی است که هدفش ایجاد تفرقه بین مسلمانان است. پیام ما به این گروه این است که هرگز در کشور ما به اهداف خود نخواهد رسید.»

تاریخچه اقدامات تروریستی در عید

متأسفانه، داعش سابقه هدف قرار دادن افغان ها در ایام عید را دارد.

مهم ترین آن حمله راکتی داعش بالای کابل در سال ۱۳۹۷ بود زمانی که رئیس جمهور اشرف غنی چند روز پس از آن که وی به طالبان آتش بس سه ماهه مشروط را پیشنهاد نمود، به مناسبت روز اول عید الاضحی سخنرانی می کرد.

دست کم شش فرد ملکی کشته شدند.

رئیس جمهور، که به طور زنده در تلویزیون صحبت می کرد، مکث کرد زیرا چندین صدای انفجار در پس زمینه شنیده شد و گفت، «این ملت در مقابل این حملات راکتی سر خم نخواهد کرد.»

نیروهای افغان در آن سال خوشبخت بودند كه یک گروه هفت نفری داعش را كه قصد بمبگذاری در جشن های عید الاضحی در جلال آباد را داشت، دستگیر كردند.

دو ماه قبل، در جریان عید الفطر، داعش یک حمله انتحاری را در ولایت ننگرهار انجام داد، که باعث کشته شدن دست کم ۲۵ نفر و زخمی شدن ۵۴ نفر شد.

داعش قتل عام خود را در ایام عید تنها به افغانستان محدود نکرده است. این گروه از زمان ظهور اش، قتل عام های بی شماری را در ایام رخصتی های اسلامی در سراسر جهان انجام داده است.

یکی از رویدادهای خونین در سال ۱۳۹۴ بود، هنگامی که یک بمبگذار انتحاری داعش یک موتربمب را در بین عراقی ها در جشن عید الفطر منفجر کرد، که به شمول ده ها کودک باعث کشته شدن دست کم ۹۰ عراقی شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر خدا خواسته باشد، طالبان داعش را از بین خواهند برد. داعش در موجودت امریكا در افغانستان قوت پیدا كرد، اگر نه، داعش نزد طالبان هیچ چیزی نیست. آنها می توانند داعش را در ظرف یک روز زنده دستگیر کرده و به جهنم بفرستند.

پاسخ

داعش خطرناکترین گروه پس از طالبان است برای حکومت افغانستان تلقی می گردد. اگر پس از صلح طالبان با حکومت افغانستان در مورد داعش اقدامات جدی صورت نگیرد، این گروه برای حکومت آینده به یک درد سر تبدیل خواهد شد. راه اندازی حملات از سوی داعش نشاند دهنده این است که این گروه هنوز هم در افغانستان فعال است و این در جریان آتش بس عید الاضحی طالبان میتوانند که حملات را انجام دهند. از این جهت به راه انداختن حملات داعش طی چند روز گذشته یک زنگ خطر را به صدا آورد که داعش پس از صلح طالبان نیز یک خطر پنداشته می شود و زمانیکه طالبان آتش را اعلام کرده بود این گروه دهها خانواده را در ایام عید قربان به بساط غم نشاندند.

پاسخ

۱۰۰ فیصد

پاسخ

آنها در مبارزه با تروریست ها وظیفه قابل تحسین را انجام میدهند.

پاسخ