امنیت

داعش با قتل عام در جلال آباد به پایان عید بی حرمتی کرد

سلام تایمز

در تصویر دیده می شود که، سربازان افغان در حین حمله داعش در جلال آباد به تاریخ ۱۳ اسد، همراه با هاموی خود به بیرون از زندان می رسند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، سربازان افغان در حین حمله داعش در جلال آباد به تاریخ ۱۳ اسد، همراه با هاموی خود به بیرون از زندان می رسند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

جلال آباد -- گروه داعش بار دیگر ثابت کرد که به ارزش های اصلی اسلام احترام نمی گذارد، زیرا جنگجویان این گروه دست کم ۲۹ نفر را در حمله بالای زندان در جلال آباد به روز دوشنبه (۱۳ اسد) در پایان عید الاضحی، به قتل رساندند.

این جنگ بعد از یک درگیری ۲۰ ساعته در زندان جلال آباد، جایی که حدود ۱۷۰۰ زندانی داعش و طالبان در آنجا نگهداری شده بودند، در اواسط ظهر دوشنبه پایان یافت.

داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

قبل از آنکه اکثریت از آنها دوباره اسیر شدند، جنگ باعث شد که بیش از ۱۰۰۰ زندانی فرار کنند.

در این تصویر دیده می شود که، ده ها تن از باشندگان شهر کندوز به تاریخ ۱۰ اسد برای تجلیل از آتش بس که توسط جنگجویان طالب در ایام عید الاضحی اعلام شد، به جاده ها برآمدند. [هدایت الله]

در این تصویر دیده می شود که، ده ها تن از باشندگان شهر کندوز به تاریخ ۱۰ اسد برای تجلیل از آتش بس که توسط جنگجویان طالب در ایام عید الاضحی اعلام شد، به جاده ها برآمدند. [هدایت الله]

مقامات گفتند که در مجموع ۱۰ مهاجم کشته شدند.

افراد مسلح داعش در ابتدا یک موتر مملو از مواد منفجره را در نزدیکی زندان منفجر کردند و سپس از یک مارکیت در نزدیکی آن بالای نگهبانان این ساختمان آتش گشودند.

داعش آغاز عید الاضحی امسال را با دو حمله در هرات که خریداران و مردم ملکی سوار در موتربس را هدف قرار داد، تجلیل کرد و تاریخچه طولانی حملات خود در تعطیلات اسلامی را طولانی تر کرد.

این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که اداره استخباراتی کشور از کشته شدن یک فرمانده ارشد داعش در نزدیکی جلال آباد خبر داد.

ریاست امنیت ملی به روز شنبه (۱۱ اسد) گفت، اسدالله اوركزی در چندین حمله مرگبار علیه نیروهای امنیتی افغان دست داشته است.

ننگرهار امسال شاهد تعدادی از حملات مرگبار داعش به شمول یک بمب انتحاری به تاریخ ۲۳ ثور بود که در مراسم خاکسپاری برای یک فرمانده پولیس، ۳۲ نفر عزاداران کشته شدند.

طالبان 'متعهد نیستند'

از زمانی که طالبان و نیروهای امنیتی افغان آتش بس سه روزه در عید الاضحی برگزار کردند، که یکشنبه (۱۲ اسد) پایان یافت تا کنون، این حمله خشن ترین حادثه بود.

مقامات افغان امیدوار بودند که به زودی در این هفته، راه مذاکرات صلح با طالبان هموار شود، اما حکومت طالبان را به ۳۸ بار نقض آتش بس در سه روز متهم کرد.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله گفت، طالبان در جریان آتش بس، با انجام دادن حملات تهاجمی و تروریستی و با استفاده از ماین ها، ۲۰ فرد ملکی را کشتند و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کردند.

وی گفت، طالبان «به آنچه که می گویند متعهد نیستند».

کابل و طالبان هر دو هشدار داده اند که می توانند پس از عید آماده مذاکره شوند و حکومت افغان به تاریخ ۱۲ اسد تمدید آتش بس را پیشنهاد کرد.

شورشیان به طور رسمی پاسخی نداده اند.

تبادله جنجال برانگیز زندانیان که در توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان تصریح شده بود، بزرگترین مانع برای شروع مذاکرات است.

طبق این تبادله، کابل قرار است تا حدود ۵۰۰۰ زندانی طالبان را در ازای آزادی ۱۰۰۰ نفر از پرسونل امنیتی افغان که توسط شورشیان اسیر شده اند، آزاد کنند.

شورای امنیت ملی به تاریخ ۱۲ اسد گفت، بیش از ۴۹۰۰ زندانی آزاد شده اند.

هفته گذشته طالبان گفتند كه آنها از قبل طرف تعهد خود را برآورده كرده اند.

با این حال مقامات افغان از آزاد کردن حدود ۴۰۰ زندانی طالبان که به جنایات جدی مانند قتل ها و حتی حمله بالای کشورهای خارجی متهم هستند، انکار کرده اند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی گفت، یک لویه جرگه به روز جمعه (۱۷ اسد) در کابل تصمیم خواهد گرفت.

آرامش کوتاه مدت

این مکث نادر در خشونت به مناسبت عید، به برخی از افغان ها فرصتی داد تا پس از جدایی طولانی با خیال راحت با خویشاوندان خود ملاقات کنند.

خلیل احمد از ولایت بی ثبات ارزگان گفت، «من موفق شدم برای اولین بار در دو سال به روستای خود سفر کنم.»

«تعداد زیادی از پوسته های تلاشی طالبان در این راه وجود داشت، اما آنها کسی را ناراحت نکردند.»

اما در کندوز به تاریخ ۱۳ اسد، هر احساس آرامش کوتاه به نظر رسید.

عتیق الله یکی از باشندگان گفت که، در حالی که در آن روز حمله ای صورت نگرفته است، شایعاتی پخش می شدند که طالبان در اطراف شهر کندوز دوباره منسجم می شوند.

وی به ای اف پی گفت، «امروز شما می توانید دوباره آن ترس همیشگی را در چهره های مردم مشاهده کنید، و من بیشتر احتیاط می کنم تا امروز خانه را ترک نکنم مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش هیچ چیزی نیست، همه اینها کارهای استخبارات پاکستان است که چنین گروه هایی را ایجاد می کند و به آنها دستور می دهد که افغان ها را بکشند. این سریال از ۴۵ سال گذشته به این طرف ادامه دارد. در ابتدا آنها گروههایی را تحت نام تنظیم های جهادی به رهبری گلبدین، مسعود، ربانی، سیاف آموزش دادند و آنها را وادار کرد تا افغانستان را ویران کنند، سپس آنها طالبان را آموزش دادند و آنها را واداشتند که افغانستان را ویران کنند، سپس آنها طالبان را به امریکا فروختند و در بدل آنها پول بدست آوردند. سپس آنها طالبان را مجدداً جمع آوری كردند و آنها را باعث شدند كه افغانستان را نابود كنند. اگر فردا توافقنامه صلح بین طالبان و حکومت افغانستان امضاء شود، استخبارات پاکستان از گروه های تروریستی تحت نام داعش حمایت خواهد کرد. از یک طرف، سپاه پاسداران انقلاب تروریست ایران، گروه تروریستی فاطمیون را تمویل می کند، از سوی دیگر سازمان استخباراتی تروریستی پاکستان (آی اس آی) از طالبان و داعش حمایت می کند و هر دوی این کشورها افغانستان را مشترکاً نابود می کنند.

پاسخ

طالبان باید به خوشی مردم احترام میگذاشتند و آنها باید آتش بس را ادامه میدادند. این ظالمان حتی به مردم اجازه ندادند که عید خود را با خوشحالی تجلیل کنند.

پاسخ

آتش بس های موقتی نتیجه نمی دهد. تا زمانیکه یک اتش بس دایمی در این کشور تامین نگردد، قتل و خونریزی در این کشور متوقف نخواهند شد. مردم خیلی انتظار داشت که آتش بس سه روزه عبد الاضحی بعد از عید تمدید خواهد شد و مردم کشور در صلح و آرامش زنده گی خواهند کرد ولی همه چیز خلاف توقوع مردم رخ داد و دهها خانواده در چندین رویداد در سراسر کشور عزیزان خود را از دست دادند. ما آتش بس و صلح دایمی میخواهیم و از جامعه جهانی خصوصاً امریکا میخواهیم که هر چه عاجل به جنگ افغانستان نقطه پایان بگذارد زیرا این جنگ را امریکا ۲۰ سال قبل آغاز کرد و باید این جنگ را پایان دهد.

پاسخ