دین

عیدالاضحی فرصت نادری را برای صلح پایدار در افغانستان به آرمغان می آورد

گزارش از سلیمان

در تصویر دیده می شود که، مسلمانان به تاریخ ۴ جوزا در آغاز جشنواره عیدالفطر در مسجد جامع پل خشتی در کابل نماز می خوانند. افغان ها امیدوارند که عیدالاضحی امسال فرصتی برای صلح را فراهم خواهد کرد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، مسلمانان به تاریخ ۴ جوزا در آغاز جشنواره عیدالفطر در مسجد جامع پل خشتی در کابل نماز می خوانند. افغان ها امیدوارند که عیدالاضحی امسال فرصتی برای صلح را فراهم خواهد کرد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- علمای دینی، مقامات و شهروندان می گویند، عیدالاضحی و آتش بسی که اخیراً بین طرفین درگیری در افغانستان اعلام شده است، یک فرصت بی سابقه ای را برای ایجاد صلح پایدار در کشور فراهم می کند، که نباید از دست برود.

طرفین به روز سه شنبه (۷ اسد) به یک آتش بس توافق کردند که از زمان آغاز این عید به روز جمعه (۱۰ اسد) آغاز می شود و به روز یکشنبه (۱۲ اسد) با این امیدواری به پایان می رسد که مذاکرات بین الافغانی که مدت ها تأخیره شده است، در هفته آینده آغاز شود.

محمد سالم حسنی، یک عالم دینی در کابل گفت، «عیدالاضحی در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. مطابق حکم خداوند (ج)، حضرت ابراهیم (ع) موافقت كرد كه پسرش اسماعیل (ع) را برای رضای خداوند (ج) قربانی كند. بر اساس گفته های [حضرت محمد (ص)] گناهان هر كسی كه [یک حیوان] را با نیت پاک قربانی كند، بخشیده می شود.»

وی گفت، «اسلام مسلمانان را به صلح، برادری و آشتی دعوت می کند و آنها را از دشمنی، خشونت، بدخواهی و خصومت منع می کند. خداوند در قرآن الکریم می گوید که در صلح خیر وجود دارد و این بدان معنی است که صلح بهتر از خشونت، دشمنی و خصومت است.»

در این تصویر یک فروشنده دیده می شود که، به تاریخ ۷ اسد پیش از جشنواره عیدالاضحی، در یک بازار میوه در کابل خربوزه ها را در انتظار مشتریان در دست گرفته است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر یک فروشنده دیده می شود که، به تاریخ ۷ اسد پیش از جشنواره عیدالاضحی، در یک بازار میوه در کابل خربوزه ها را در انتظار مشتریان در دست گرفته است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

حسنی گفت، بخش دیگری از قرآن الکریم می گوید که همه مسلمانان برادر و خواهر یکدیگر اند و مؤمنان را ترغیب می کند «تا سعی کنند همیشه میان برادران خود صلح برقرار کنند».

وی گفت، «خداوند (ج) در آخرت به کسانی پاداش می دهد که بین افراد و گروه ها صلح برقرار می کنندو دشمنی آنها نسبت به یکدیگر را از بین می برند.»

حسنی گفت، «هر دو طرف درگیری مؤظف اند تا از احکام و دستورالعمل های خداوند (ج) پیروی کنند، با رعایت احترام عیدالاضحی، به صلح و آشتی بپردازند.»

وی از طرفین درگیری خواست تا «علاوه بر... قربانی کردن برای رضای خداوند (ج)»، جنگ و خونریزی بین افغانها و مسلمانان را متوقف کنند.

عبدالظاهر تمیم، یک عضو شورای ولایتی غور گفت، «عیدالاضحی فرصتی برای تجدید و تقویت دوستی است.»

«مردم ما به عنوان نمایش فرهنگ افغانی و اسلامی، [در جریان عید] به خانه های یکدیگر می روند و خصومت های گذشته خود را نادیده می گیرند، و به این ترتیب آنها دوستی خود را تجدید می کنند.»

تمیم گفت، «عیدالاضحی... فرصت بسیار خوبی را برای متوقف کردن شرارت و دشمنی با یکدیگر فراهم می کند.»

وی گفت، «تجلیل از عیدالاضحی در کشور ما در یک محیط صلح آمیز به طرفین درگیری بستگی دارد. ما از آنها می خواهیم كه در ایام عیدالاضحی، دشمنی و خصومت خود را كنار بگذارند، و [ما امیدواریم كه آنها] به عنوان فرصتی برای پایان دادن به جنگ و تأمین صلح و ثبات در كشور، از این عید استفاده كنند.»

تمیم گفت، «پس از ۲۰ سال جنگ، هیچ کدام از طرفین درگیری نتوانست به اهداف خود برسد. آنها حتی اگر ۲۰ سال دیگر بجنگند، قادر نخواهند شد که یکدیگر را شکست دهند یا به اهداف خود برسند.»

وی گفت، «بنابر این، عیدالاضحی فرصت عالی برای پایان دادن به این جنگ بی معنی است.»

خواسته های افغان ها

زهرا میرزایی ۲۰ ساله، یک باشنده کابل گفت، «من از زمان تولدم تاکنون انفجارها و بمب گذاری های انتحاری را شنیده ام. من دیده ام که زنان و کودکان بی گناه جان خود را از دست می دهند.»

وی افزود، «هر افغان به شمول خودم، از طرفین درگیری دعوت می کند تا به خاطر عید الاضحی به شرارت، خصومت، دشمنی، خشونت و خونریزی پایان دهند و به روند صلح بپیوندند که می تواند صلح، امنیت و سعادت را به کشور ما برقرار کند.»

وی گفت، «این باعث خواهد شد تا جوانان مانند ما بتوانند تعلیم کنند و به رشد و پیشرفت کشور و مردم ما کمک کنند. من امیدوارم که کشور ما انکشاف کند.»

وی گفت که، وی ۱۲ سال «در یک محیط ناامن، جنگ و ترس از انفجارها» مکتب خواند.

وی گفت، «من از جنگ متنفرم. من از همه طرف های درگیری می خواهم که جنگ را پایان دهند و به خاطر عیدالاضحی، که نشان همبستگی مسلمانان است، به روند صلح بپیوندند. این کار برای جوانان مثل من فرصتی را فراهم خواهد کرد تا در یک محیط صلح آمیز و بدون خشونت، تعلیم و تحصیل کنیم.»

سردار محمد ۳۸ ساله که یک دوکان بوت فروشی را در منطقه کوته سنگی کابل اداره می کند گفت، «مردم سالهاست که از جنگ رنج می برند و آنها تشنه صلح هستند.»

وی گفت، «صلح آرزوی همه افغان ها است و بزرگترین خواست من این است که طرفین درگیری از جنگ، خصومت و نفرت دست بردارند و به روند صلح بپیوندند.»

سردار گفت، «جنگ به نفع هیچ یک از طرفین نبوده است؛ بلکه باعث نابودی، بدبختی، فقر و بیکاری شده است.»

پذیرفتن صلح

سخی داد سلطانی ۵۵ ساله، یک باشنده کابل گفت، «هر دو طرف درگیری مسلمان و افغان هستند و زندانیان یکدیگر را آزاد کرده اند تا راه را برای صلح هموار کنند.»

وی گفت، «خداوند (ج) عیدالاضحی را به عنوان فرصتی برای ما آفریده است تا از بدخواهی و خصومت خود دست بکشیم، برادری خود را تقویت کنیم و با یکدیگر صلح و آشتی برقرار کنیم. ما از طرفین درگیری می خواهیم تا به صدای مردم و خداوند (ج) پاسخ مثبت دهند و برادری و صلح را بپذیرند.»

سلطانی گفت، «مردم ملکی قربانیان اصلی این جنگ ۲۰ ساله بوده اند. عید فرصت خوبی برای برقراری صلح و پایان دادن به این جنگ است.»

وی گفت، «اگر طرفین درگیری واقعاً مسلمان و افغان باشند، آنها باید منافع مردم ملکی را نسبت به منافع خودشان ترجیح دهند. آنها باید... ثابت كنند كه آنها اراده دارند تا جنگ و خونریزی را پایان دهند

عارف کیانی، یک تحلیلگر امور سیاسی و نظامی در کابل گفت، «روند صلح دارای پستی ها و بلندی ها می باشد. تأمین صلح انعطاف پذیری و فداکاری های طرفین درگیری را ایجاب می کند.»

وی گفت، «مفهوم عیدالاضحی تشویق مسلمانان به بی اعتنایی به خصومت و دشمنی و ترویج برادری، همبستگی و صلح است.»

«عیدالاضحی فرصتی را برای طرفین درگیری، که مسلمان و افغان هستند، فراهم می کند تا با یکدیگر آشتی کرده و خونریزی برادران خود را متوقف کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این گونه آتش بس ها در عید های گذشته نیز از سوی طالبان اعلام شدند اما هیچ نتیجه مثمر در قبال نداشت. آتش بس موقتی و یا کاهش خشونیت هیچ معنا ندارد. تا زمانیکه اتش بس دوامدار اعلام نگردد، حتی گفتگو های بین الافغانی معنا ندارد. نخست باید یک آتش بس سراسر اعلام گردد، بعداً حکومت افغانستان با طالبان روی میز گفتگو ها بنشیند. قرآن شریف را روی میز بگذارند و به آن سوگند بخوند که چیزیکه قرآن می گویند به آن عمل می کنند. سپس گفتگو ها را آغاز کرده و در روشنایی قرآن یک حکومت اسلامی همه شمول را تشکیل دهند. در غیر آن این گفتگو ها بینتیجه خواهد بود.

پاسخ