امنیت

مذاکرات صلح بین الافغانی با آتش بس عید الاضحی به حرکت درآمدند

سلام تایمز

در این تصویر که به تاریخ ۲۷ جوزا سال ۱۳۹۷ گرفته شده است دیده می شود که، جنگجویان طالب و باشندگان به سومین روز عید در جریان تجلیل از آتش بس در ولسوالی میوند، ولایت قندهار، بالای یک وسیله نقلیه زرهی هاموی اردوی ملی افغان ایستاده اند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۷ جوزا سال ۱۳۹۷ گرفته شده است دیده می شود که، جنگجویان طالب و باشندگان به سومین روز عید در جریان تجلیل از آتش بس در ولسوالی میوند، ولایت قندهار، بالای یک وسیله نقلیه زرهی هاموی اردوی ملی افغان ایستاده اند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

کابل -- رئیس جمهور اشرف غنی به روز سه شنبه (۷ اسد) گفت، که «مذاکرات مستقیم با طالبان» در طی یک هفته آغاز شده می تواند، که شاید بعد از یک آتش بس کامل در جریان رخصتی عید الاضحی، صورت بگیرد.

غنی به مقامات ارشد در کاخ ریاست جمهوری (ارگ) گفت، «برای نشان دادن تعهد حکومت به صلح، جمهوری اسلامی به زودی آزادی ۵۰۰۰ زندانیان طالب را تکمیل خواهد کرد.»

وی در حالیکه به زبان انگلیسی صحبت می کرد گفت، «با این اقدام، ما برای شروع مذاکرات مستقیم با طالبان در مدت یک هفته مشتاقانه منتظر هستیم.»

به گفته حساب رسمی ارگ در تویتتر، غنی گفت، «ما از طالبان می خواهیم كه در میز مذاكره به ما بپیوندند و فوراً یک آتش بس دائمی و جامع را نهائی سازند. تعهد به آتش بس در ایام عید آینده، نشانه ای از اتفاقات آینده خواهد بود.»

در عین روز، طالبان اعلامیه ای به زبان دری صادر کردند و گفتند که آنها به جنگجویان خود دستور داده اند تا یک آتش بس سه روزه را در ایام عید الاضحی، که جمعه (۱۰ اسد) آغاز می شود، برقرار کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در اعلامیه ای گفت، «به همه مجاهدین [جنگجویان طالب]... دستور داده می شود که در جریان سه روز و شب عید الاضحی، از انجام هرگونه عملیات علیه دشمن خودداری کنند.»

در این اعلامیه آمده است، «البته، اگر از طرف مقابل حمله ای بالای شما صورت بگیرد، به شدت پاسخ دهید.»

طالبان اعضای گروه خود را از ورود به مناطق تحت کنترل حکومت افغان و برعکس آن منع کردند، احتمالاً برای اینکه از تبریکی و تجلیل در میان جنگجویان طالب، مردم ملکی و نیروهای امنیتی، طوریکه در آتش بس عید الفطر در ماه جوزای ۱۳۹۷ مشاهده شد، جلوگیری شود.

بسیاری از جنگجویان، با تجربه کردن طعم زندگی عادی، پس از آن آتش بس از بازگشت به میدان جنگ امتناع ورزیدند، و جنگجویان اعتبار خود را در بین مردم افغانستان از دست دادند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

الله پاک خو دې وکړي چې وروسته له لوی اختره په افغانستان کې یو تل پاتی سوله راشی.

پاسخ

مردم افغانستان خواهان آتش بس دوامدار و آغاز مذاکرات مستقيم صلح، میان دولت افغانستان و طالبان است، اما از اقدام طالبان برای اعلام آتش ‌بس در آستانهٔ عید قربان استقبال می‌کنیم.

پاسخ

من فکر می کنم آتش بس عید قربان فرصت خوبی برای هر دو طرف است تا برای اعلام آتش بس دائمی آماده شوند و پس از آتش بس دائمی، آنها باید مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند. دیگرهیچ بهانه ای برای جنگ طالبان وجود ندارد زیرا همه پنج هزار زندانی آنها آزاد شدند و توافق آنها با امریکایی ها با موفقیت انجامید، بنابراین اکنون زمان آن فرا رسیده است که آنها با سیاستمداران افغان یکجا بنشینند و به تفاهم برسند.

پاسخ

خدا کند که این آتس بس عید الاضحی به یک آتس بس و صلح دایمی در کشور منجر گردد. بخدا مردم خیلی زیاد از جنگ و ناامنی خسته شدند. افغانها بخاطر آغاز گفتگو های بین الافغانی لحظه شماری می کنند. اگر پروسته صلح و گفتگو ها ناکام شود، شما باور بکنید که میلیون ها مردم به سایر کشور ها مهاجر خواهند شد بخاطریکه آنها دیگر امید به صلح در این کشور را از دست خواهند. کسانیکه پول دارند، شاید از کشور فرار کنند اما کسانیکه غریب و بیچاره هستند مجبور هستند که در این کشور بمانند و زنده گی فلاکت بار را سپردی نمایند. من از همه مردم شریف خود تقاضا می کنم که در نماز عید بخاطر تحکیم صلح در کشور دعا کنند.

پاسخ

آتش بس سه روزه ای عید باید به یک آتش بس دایمی تمدید گردد تا اینکه درب گفتگو های صلح بین الافغانی باز شود. در غیر آن این آتش بسه سه روزه عید هیچ فایده ندارد بخاطریکه در عید های گذشته هم ما دیدیم که در روز چهارم عید آتش بس از سوی طالبان شکستانده شده و آنها بالای بیز های اردوی و پولیس میلی حمله کردند و در نتیجه دها تن را به شهادت رساندند.

پاسخ

اکنون برای طالبان بهانه جنگ وجود ندارند، زیرا ۵۰۰۰ زندانی این گروه را دولت افغانستان تکمیل می کند. طالبان نباید دیگر مردم را نگران بسازند. این گروه باید هر چه عاجل به آتش بس دایمی و گفتگو های بین الافغانی آماده شوند تا اینکه یک صلح دایمی در کشور عزیز ما تامین گردد.

پاسخ