امنیت

جنگجویان طالب که برای مذاکرات صلح امیدوار هستند، در بادغیس تسلیم شدند

گزارش از عمر و ای اف پی

در این تصویر دیده می شود که، ۲۲ نفر از جنگجویان طالب قبل از آتش بس سه روزه در ایام عید الاضحی، که افغان ها امیدوارند باعث آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی و خاتمه جنگ شود، به روند صلح در ولایت بادغیس پیوستند و سلاح را به زمین گذاشتند. [شمیل مشعل]

هرات -- ۲۲ نفر از جنگجویان طالب قبل از آتش بس سه روزه در ایام عید الاضحی، که افغان ها امیدوارند باعث آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی و خاتمه جنگ شود، به روند صلح در ولایت بادغیس پیوستند و سلاح را به زمین گذاشتند.

به گفته مقامات محلی، جنگجویان تسلیم شده برای شش سال گذشته در مناطق مختلف این ولایت درگیر اقدامات مخرب بودند.

این شورشیان از اقدامات خود پشیمان هستند و از سایر جنگجویان طالبان می خواهند تا به روند صلح بپیوندند.

ملا عصمت الله، فرمانده این گروه که به تاریخ ۶ اسد به روند صلح پیوست گفت که جنگ همه چیز را از وی گرفته است و وی دیگر نمی خواهد علیه حکومت بجنگد.

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان پیشین طالبان به تاریخ ۶ اسد سلاح های خود را به مقامات محلی در قلعه نو، ولایت بادغیس تسلیم می کنند. [شمیل مشعل]

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان پیشین طالبان به تاریخ ۶ اسد سلاح های خود را به مقامات محلی در قلعه نو، ولایت بادغیس تسلیم می کنند. [شمیل مشعل]

وی گفت، «من از طالبان می خواهم که خشونت را کنار بگذارند و به روند صلح بپیوندند.»

عصمت الله ضمن اینکه همه جنگجویان طالب را ترغیب نمود تا با تمام سلاح های خود تسلیم مقامات شوند گفت، حکومت افغان یک حکومت قانونی و منصفانه است.

محمد قاسم، یک جنگجوی پیشین طالبان که از خشونت امتناع ورزیده است گفت، «پیام من به همه طالبان این است که انجام دادن خشونت، آتش زدن به خانه های مردم و کشتن افغان ها، راه حلی نیست و آنها باید به روند صلح بپیوندند.»

وی گفت، «هیچ کس نمی تواند با کشتن مردم ملکی پیروز شود و بهتر است که طالبان به جای انجام دادن خشونت و کشتن افغان ها به روند صلح بپیوندند.»

قاسم گفت، «من چند سال درگیر فعالیت های ضدحکومتی بوده ام که در جریان آن زندگی سختی را پشت سر گذاشته ام چون همیشه هر لحظه از کشتن هراس داشتم. اکنون که به روند صلح پیوسته ام، خوشحالم زیرا نگران نیستم که ممکن است کشته شوم. من با خانواده ام زندگی صلح آمیزی را آغاز خواهم کرد.»

آماده برای آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی

فیض محمد میرزازاده، سرپرست والی ولایت بادغیس گفت، با تسلیم شدن این جنگجویان طالب اوضاع امنیتی در این ولایت بهبود خواهد یافت.

وی گفت، «حکومت افغان برای شروع مذاكرات صلح بین الافغانی آماده است و ما از هر یک از اعضای طالبان كه حکومت را به رسمیت می شناسند و از خشونت دست بردارند، استقبال می كنیم.»

وی افزود، پیشرفت حکومت و طالبان به سوی مذاکرات صلح باعث شده است که بسیاری از جنگجویان طالب به روند صلح امیدوار باشند و آنها جبهه های جنگ را ترک می کنند.

مولوی علی محمد رحمانی، یک عالم دینی در قلعه نو، مرکز ولایت گفت، طالبان باید درک کنند که بحران افغانستان نمی تواند به شیوه نظامی حل شود و آنها هرگز با جنگ و کشتن افغان های بیشتر مؤفق نخواهند شد.

وی گفت، «من از تمام طالبان که با حکومت می جنگند می خواهم که یک حکومت همه شمول را تشکیل دهند و افغانانی را که در جنگ، فقر و ناامیدی گیر مانده اند نجات دهند.»

رحمانی گفت، طالبان باید از خشونت خودداری نمایند و در کنار مردم خود بایستند و یک زندگی صلح آمیز و بدون خشونت را انتخاب نمایند.

محمد ناصر نظری، یک عضو شورای ولایتی بادغیس گفت، تصمیم جنگجویان طالب مبنی بر اینکه اسلحه خود را کنار بگذارند در حالیکه قرار است مذاکرات بین الافغانی در آینده نزدیک شروع شوند، امید بخش است.

وی گفت، «در حالیکه ما به مذاکرات صلح نزدیکتر می شویم، بهتر است که همه جنگجویان طالبان دست از جنگ بکشند و در کنار مردم افغانستان بایستند. طالبان باید خواسته های خود را با مردم و حکومت افغان در میان بگذارند و سعی کنند از طریق فرایندهای ملی به راه حل برسند -- نه از طریق وحشیگری و خونریزی.»

وی افزود، با پیوستن جنگجویان طالبان به روند صلح، روحیه نیروهای امنیتی تقویت خواهد شد.

نظری گفت، «اگر طالبان از خشونت خودداری کنند و سلاح های خود را روی زمین بگذارند، میزان خشونت کاهش خواهد یافت.»

خشونت طالبان یک «فرصت تاریخی" برای صلح را تهدید می کند

قرار است که این آتش بس در جریان روزهای عید الاضحی -- از روز جمعه (۱۰ اسد) تا روز یکشنبه (۱۲ اسد) ادامه یابد -- و تنها سومین آتش بس رسمی در تقریبا ۱۹سال جنگ است.

پس از ختم دو آتش بس قبلی -- در ایام عید الفطر در سال ۱۳۹۷ و ماه جوزای امسال، طالبان بلافاصله به میدان جنگ بازگشتند.

رئیس جمهور اشرف غنی و طالبان هردو اعلام كردند كه مذاكرات صلح ممکن بلافاصله پس از عید آغاز شود، و برای تمدید آتش بس، فراخوانی های گسترده ای به طرف های متخاصم صورت گرفته است.

مأموریت همکاری ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارشی که به تاریخ ۶ اسد منتشر شد گفت، اقدامات طالبان هنوز هم عامل اصلی تلفات مردم ملکی در افغانستان است.

در این گزارش آمده است، تقریباً ۱۳۰۰ فرد ملکی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی کشته شدند.

اکثر تلفات مردم ملکی -- ۵۸٪ -- ناشی از عناصر ضدحکومتی بوده اند و طالبان مسؤلیت ۱۴۷۳ نفر تلفات (۸۵۰ کشته و ۷۹۳ زخمی) را بر عهده دارند، که ۴۳٪ از مجموع تلفات مردم ملکی را بین تاریخ های ۱۱ جدی و ۱۰ سرطان، تشکیل می دهد.

یک گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به تاریخ ۲۴ سرطان همچنین نشان داد که، طالبان مسؤلیت بیش از نیمی از تلفات مردم ملکی در افغانستان را بر عهده داشتند.

دیبورا لیونز، نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت، «در زمانی که حکومت افغانستان و طالبان برای جمع شدن دور میز مذاکره برای مذاکرات صلح یک فرصت تاریخی دارند، واقعیت غم انگیز این است که جنگ ادامه دارد و هر روز صدمات وحشتناکی بالای مردم ملکی وارد می شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خداوند همه زندانیان آزاد شده ای طالبان را هدایت کند تا توبه کنند و دوباره راه جنگ را انتخاب نکنند. دوره ای که آنها در زندان گذشتاندند، یک دوره خوب برای همه آنها بود و امیدوارم که آنها درک کرده باشند و از گذشته ای خود آموخته باشند. انسانها در زندگی خود اشتباه می کنند و ما از حکومت می خواهیم که در قصه زندانیان خطرناک و غیر خطرناک نباشد. آنها باید تمام ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کنند تا اینکه توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان ناکام نشود و یک فصل جدید از گفتگوهای بین الافغانی آغاز شود، زیرا مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند و آنها صلح می خواهند. همه مردم منتظر آغاز مذاکرات بین افغان ها و آمدن صلح در این کشور هستند. خداوند به حال مردم مظلوم افغانستان رحم بکند و هر چه عاجل صلح را در این کشور تامین نمایند. آمین.

پاسخ

خدا کند که همه زندانیان رها شده طالبان از کرده خود پشیمان باشند و زنده گی صلح آمیز را انتخاب کنند. اگر این پنج هزار طالب دوباره به میدان های داغ جنگ برگردند، صفوف طالبان تقویت شده، حکومت افغانستان را به چالش خواهند کشید، زیرا پنج هزار نیروی جنگی طالب برابر با پنچاه هزار نیروی های حکومت افغانستان است. اگر از بین هر پنج نفر اینها یک تن آنها انتحاری باشند، حدود یک هزار انتحاری می شوند و یک هزار حمله انتحاری یک دولت را به سقوط موجه خواهند کرد. خدا کند که فرضیه من غلط باشند و این زندانیان طالب راه صلح را در پیش گیرند و دوباره راه خشونت و جنگ را انتخاب نکنند.

پاسخ