دین

شورای علمای افغانستان از طالبان خواست تا خشونت را متوقف کنند

گزارش از سلیمان

اعضای شورای علمای افغانستان به تاریخ ۱۲سرطان در کابل گردهم آمدند تا جنگ را 'نامشروع' اعلام کرده و از طالبان بخواهند که در جستجوی صلح باشند. [دفتر مطبوعاتی حکومت افغانستان]

اعضای شورای علمای افغانستان به تاریخ ۱۲سرطان در کابل گردهم آمدند تا جنگ را 'نامشروع' اعلام کرده و از طالبان بخواهند که در جستجوی صلح باشند. [دفتر مطبوعاتی حکومت افغانستان]

کابل -- شورای علمای افغانستان با صادر کردن یک قطعنامه اعلام کرد که جنگ جاری این کشور شرایطی را برای اینکه «جهاد» تلقی شود پوره نمی کند و بنابراین از نظر اسلام نامشروع است.

اشتراک کنندگان که در نشست روز شنبه (۱۲ سرطان) در کابل اشتراک کرده بودند، از طالبان خواستند که خشونت را پایان داده و مسائل خود را از طریق گفتگوهای صلح حل کنند.

سردار محمد زدران رئیس شورای علماء گفت، «جنگ جاری از هر لحاظ نامشروع است زیرا این جنگ فقط كشتن مسلمانان، برادركشی و نابودی كشور را به بار می آورد.»

وی گفت، «شورای علمای افغانستان ابراز کردن حمایت خود از نیروهای امنیتی و مردم مظلوم افغانستان را بر اساس مسؤلیت و وجیبه دینی خود لازم می داند.»

وی افزود، این شورا «از طرفین درگیری می خواهد تا خصومت های خود را متوقف کنند».

وی گفت، این جنگ باعث شده است که جوانان و بی گناهان زندگی های خویش را از دست دهند و نفرت و خصومت به میان بیایند. این جنگ زنان را بیوه و کودکان را یتیم ساخته است، این جنگ مردم را با معلولیت های وحشتناک روبرو ساخته و یک بحران اجتماعی را به وجود آورده است.

این جنگ همچنان باعث تخریب گسترده املاک دولتی و خصوصی شده است.

وی گفت، «خلاصه، فقط افغان ها از این درگیری رنج می برند. بنابراین، ما از طرف های درگیر به ویژه طالبان می خواهیم که جنگ جاری را که آنها به نام اسلام و جهاد انجام می دهند، متوقف کنند.»

وی تأكید كرد، «از نظر اسلام و علمای دینی، این جهاد نیست و هیچ مشروعیتی ندارد.»

علمای دینی این جنگ ناعادلانه را تقبیح کردند

زدران گفت، «در رابطه با نامشروع بودن جنگ فعلی در افغانستان قبلاً از سوی علمای دینی اندونیزیا، بنگلدیش، مصر و عربستان در سطح بین المللی فتواهایی صادر شده اند.»

علمای افغانستان و پاکستان اخیراً فتوای مشابهی را صادر کردند.

مولوی عبدالخبیر چیچکه یک عضو شورای علماء گفت، «قربانیان حقیقی جنگ جاری در افغانستان افغان ها و مسلمانان هستند.»

وی گفت، «سرک ها، مراکز تعلیمی و صحی، و خانه ها و مزارع مردم تخریب شده اند. اگر جنگ ادامه یابد باز هم به افغان ها و مسلمانان آسیب خواهد رساند.»

چیچکه گفت، به همین دلیل «علمای دینی از سراسر افغانستان به روز شنبه فتوا صادر کردند که بر اساس قرآن کریم و احادث پیامبر (ص)، جنگ جاری در افغانستان کاملاً نامشروع و حرام است».

چیچکه گفت، «پیش از این، علمای مشهور جهان اسلام، مانند امام حرمین الشریفین، امام مسجد الاقصی و سایر علمای جهان اسلام فتوا صادر کردند که جنگ در افغانستان در میان مسلمانان است و بنابراین نامشروع است.»

محمد انور صادقی یک عالم دینی و امام یک مسجد در کابل گفت، «اسلام مسلمانان را از جنگ میان خودی منع کرده است.»

وی گفت، «پیامبر اسلام (ص) ۱۴۰۰ سال پیش جنگ میان مسلمانان را حرام اعلام کرد و اکنون با پیروی از این اصل، همه علمای اسلام به شمول علمای دینی افغان، جنگ جاری را حرام می دانند و آن را تقبیح می کنند.»

وی گفت، «بنابراین، بر اساس راهنمایی ها و اصول شریعت، جنگی که توسط طالبان یا هر گروه دیگری در افغانستان انجام می شود نامشروع است.»

به میز مذاکره برگردید

احمد سمیر یک باشنده کابل و متعلم صنف دوازدهم لیسه نادریه گفت، طالبان قبلاً گفته بودند كه آنها جنگ خود را تا زمانی ادامه خواهند داد كه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

وی گفت، «اکنون هیچ دلیلی برای طالبان وجود ندارد که جنگ را ادامه دهند زیرا نیروهای خارجی در چند روز افغانستان را برای همیشه ترک می کنند.»

وی با اینکه از شورشیان خواست تا «خشونت و برادرکشی را متوقف کرده و با حکومت و مردم افغانستان صلح کنند گفت، «طالبان باید به اراده خداوند (ج) که صلح میان مسلمانان است احترام گذاشته و باید جوانان، کودکان و زنان افغان را نکشند.»

سید صفی الله هاشمی یک عضو مشرانو جرگه از ولایت سمنگان گفت، «بیشتر از ۴۰ سال می شود که افغان ها میان خودشان جنگ می کنند.»

وی با افزودن اینکه نتیجه این خشونت فقط این بوده است که به ملت آسیب برسد و زیربنا های افغانستان تخریب شوند گفت، «در این مدت هیچ گروه یا هیچ حزبی نتوانسته است که حزب دیگری را شکست دهد».

وی گفت، «هیچ گروه قومی، تنظیمی و حزبی نمی تواند که به تنهایی بر کشور حکومت کند. افغان ها چاره ای دیگری ندارند جز اینکه یکدیگر خود را بپذیرند و وحدت، برادری و تفاهم را تقویت کنند.»

هاشمی گفت، «اگر آنها به خشونت ادامه دهند، تعداد بیشتری از افغان ها کشته خواهند شد، افغانستان بیشتر ویران خواهد شد و طالبان بیشتر بدنام خواهند شد.»

وی گفت، «اکنون كه نیروهای خارجی خارج می شوند، یگانه راه نجات افغان ها و افغانستان این است که خونریزی و جنگ را متوقف کنند و به وحدت، صلح و ایجاد یک حکومت وحدت ملی برسند كه همه افغان ها به شمول طالبان بخشی از آن باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنده گی باعزت در صلح و همزیستی مسالمت آمیز است. در جنگ زنده گی باعزت نیست. جنگ بدبختی است. جنگ ویرانی است. جنگ باعث از هم پاشیدن نظام اجتماعی می گردد. طالبان باید بدانند که جنگ نیز به زیان آنها تمام می شود. خانواده های طالبان در فقر و تنگدستی زنده گی می کنند. آنها باید به خانواده های شان فکر بکنند و بالای خود شان و خانواده های شان رحم بکنند. آنها هم انسان هستند و باید یک زنده گی انسانی داشته باشند. طالبان نه تنها که بالای خود و خانواده های شان ظلم کرده اند بلکه باعث از بین بردن زنده گی هزار ها تن در قریه و قصبات افغانستان شده اند. مردم قریه ها از دست اینها روز خوب ندارند. هر روز در آنجا جنگ است و مردم مهاجر می شوند.

پاسخ

طالبانیکه هر روز دهها هموطن خود را به قتل میرسانند، فردا نزد خدا چه جواب میدهند. قبلاً آنها بهانه می جستند که کشور ما اشغال شده و درکشور ما خارجی ها حضور دارند، اکنون خارجی ها از کشور بیرون می شوند و با آنها توافق کردند که بالای یکی دیگر حمله نمی کنند. اما چرا آنها افغانهای بی گناه را به قتل میرسانند؟ مرگ به این گروه خوانخوار که در این وضعیت وخیم و بحرانی دست به جنای می زنند.

پاسخ