امنیت

علمای دینی مسلمان در سراسر جهان جنگ در افغانستان را محکوم کردند و خواستار صلح شدند

گزارش از سلیمان

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) به تاریخ ۸ قوس در آخرین روز چهل و هفتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان او آی سی در نیامی پایتخت نیجر، برای یک تصویر گروپی گردهم می آیند. [وزارت خارجه افغانستان]

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (او آی سی) به تاریخ ۸ قوس در آخرین روز چهل و هفتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان او آی سی در نیامی پایتخت نیجر، برای یک تصویر گروپی گردهم می آیند. [وزارت خارجه افغانستان]

کابل -- علمای دینی از کشورهای سراسرجهان به شمول عربستان سعودی، بنگلدیش و کویت و همچنان وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (او آی سی)، پایان جنگ و خشونت در افغانستان را می خواهند.

علمای دینی افغان و وزارت خارجه افغانستان از آخرین موقف علمای دینی جهان اسلام استقبال کرده و آن را در جهت پایان دادن به جنگ و آوردن صلح در این کشور یک گام اساسی خواندند.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه به سلام تایمز گفت، «در مورد پایان دادن به جنگ و آوردن صلح و ثبات در سراسر جهان و منطقه -- به ویژه در جهان اسلام» یک اجماع قوی شکل گرفته است.»

وی افزود، «علمای دینی جهان اسلام مانند عربستان سعودی، مالیزیا، بنگلدیش، کویت، اندونیزیا، فلسطین -- و اخیراً وزرای خارجه اعضای سازمان همکاری اسلامی -- جنگ در افغانستان را محکوم کرده و آن را نامشروع خواندند.»

تهذیب گفت، علمای دینی و وزرا از طالبان خواستند که برای پایان دادن به جنگ از فرصت مذاکرات صلح استفاده کنند و برای آوردن صلح و ثبات طولانی مدت، گام های عملی را بردارند.

وی گفت، «موقفی که جهان اسلام و علمای دینی در محکوم کردن جنگ و نامشروع دانستن آن گرفته است، مهم است. حکومت افغانستان از این موقف ها استقبال می کند و آنها را در جهت پایان دادن جنگ و آوردن صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، یک گام مهم می داند.»

یک جنگ نامشروع

وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه ای که به تاریخ ۶ قوس صادر شد گفت، رئیس علمای اسلامی فلسطین نیز بر اساس مراجع در قرآن کریم، جنگ در افغانستان را نامشروع عنوان کرده است.

این وزارت گفت، «به تعقیب محکومیت جنگ در افغانستان توسط علمای اسلامی، داکتر شیخ عکرمه صبری امام مسجد الاقصی [در بیت المقدس] و رئیس شورای عالی اسلامی در فلسطین، جنگ افغانستان را بر اساس آیت ۴:۹۳ سوره النساء، نامشروع خواند.»

این وزارت افزود، این محكومیت ها در یک پیام ویدیویی به آدرس سفارت افغانستان در اردن ارسال شدند.

شیخ صبری در این پیام ویدیویی گفت، «كشتن مسلمانان در افغانستان جائز نیست و گروه هایی كه مردم را می كشند باید اختلافات خود را با كشتار نه بلکه از طریق گفتگو در میز مذاكره حل كنند.»

اشتراک کنندگان چهل و هفتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان او آی سی که از تاریخ ۷ الی ۸ قوس در نیامی پایتخت نیجر برگزار شد، حمایت خود از حکومت و مردم افغانستان را ابراز داشتند و جنگ را محکوم کردند.

وزارت خارجه در یک اعلامیه جداگانه به تاریخ ۹ قوس گفت، «سازمان او آی سی آخرین دوره خشونت و حملات تروریستی علیه مردم ملکی به شمول... حملات در بامیان، در پوهنتون کابل و مرکز آموزشی کوثر دانش [در کابل] و در یک زایشگاه یک شفاخانه در کابل که منجر به کشته شدن و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم ملکی بی گناه و صلح دوست شدند، را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.»

این اعلامیه افزود، «سازمان او آی سی از كشورهای عضو خود، علمای دینی و سازمان های دینی آنها خواست كه جنگ علیه حکومت و مردم مسلمان افغانستان را با یک صدا نامشروع اعلام کنند، زیرا خشونت هیچ توجیه دینی و اسلامی ندارد و فقط انگیزه های سیاسی دارد.»

علاوه بر این، اتحادیه بین المللی علمای دینی مسلمان مستقر در قطر و همچنان مفتی ها در بنگلدیش گفتند که جنگ در افغانستان نامشروع است و خواستند که این جنگ و خونریزی پایان یابند.

قبل از این، علمای دینی بنگلدیشی در نشستی به تاریخ ۴ عقرب در شهر دهاکه، جنگ و کشتار افغان های بی گناه را نارواه خوانده بودند. آنها خواستند که این درگیری فوراً پایان یابد.

شیخ احمد الریسونی رئیس اتحادیه بین المللی علمای دینی مسلمان در مصاحبه ای با تلویزیون طلوع که به تاریخ ۳۰ میزان نشر شد گفت، «بر اساس شریعت، جنگ علیه مردم افغانستان چه از طریق بمبگذاری و حملات انتحاری باشد و چه از طریق جنگ باشد، نامشروع است.»

یک درگیری 'حرام'

علمای دینی، محققین و تحلیلگران افغان، جنگ و كشتار افغان ها را نارواه خواندند و از موقف علمای اسلامی حمایت كردند.

محمد سالم حسنی یک عالم دینی در کابل گفت، «بر اساس شریعت، جنگ میان مسلمانان تحت هیچ شرایطی مجاز نیست. قرآن کریم دستور می دهد که هرگاه مسلمانان با یکدیگر جنگ کنند، باید بین آنها صلح برقرار شود.»

حسني گفت، «قرآن كريم جنگ میان مسلمانان را حرام كرده است. آنها بايد از خشونت و جنگ میان خود دست بردارند و بايد صلح كنند. هر کس در افغانستان مسلمان است و پابند اصول و دستورات اسلام است؛ بنابراین، جنگ در افغانستان نامشروع است.»

حسنی افزود، «علمای اسلامی با محکوم کردن جنگ در افغانستان و نامشروع خواندن آن، وجیبه دینی و انسانی خود را انجام دادند. این نظر شخصی آنها در مورد جنگ در افغانستان نیست. آنها حکم خداوند (ج) را بیان می کنند که مردم افغانستان و علمای دینی از آن استقبال می کنند و از آن حمایت می کنند.»

وی افزود، «اگر هر کس کدام شخص بی گناهی را بكشد، بر اساس حکم صریح قرآن کریم آن کس با مجازات و غضب خداوند (ج) محكوم خواهد شد.»

وی گفت، «ایالات متحده و سایر شرکای بین المللی افغانستان برای رسیدگی به ضرورت های مردم افغانستان و مبارزه با تروریزم بین المللی به اینجا آمدند. بنابراین، جنگ حتی علیه آنها مشروع نیست.»

آصف ننگ یک محقق دینی در کابل و والی پیشین ولایت لغمان گفت، «جنگ در افغانستان کدام جهاد مقدس نیست بلکه جنگ برای قدرت است. کسانی که می جنگند این کار را بر اساس فتوای غلط انجام می دهند. توجیه کردن این جنگ و دادن جنبه دینی به آن کاملاً اشتباه است.»

ننگ گفت، «علاوه بر علمای اسلامی، برای محكومیت جنگ بین مسلمانان و جنگ در افغانستان نویسندگان اسلامی كتاب ها و مقالات زیادی را نوشته اند و آن را نامشروع خوانده اند.»

وی گفت، «جنگ و همه چیزهایی که در افغانستان جریان دارند، در ۱۴۰۰ سال تاریخ اسلام به ویژه در زمان پیامبر (ص)، بی سابقه است.»

جهاد نه بلکه خیانت

ننگ گفت، «طالبان با ایالات متحده توافقنامه صلح را امضا کرده اند اما هموطنان خود و مسلمانان را می کشند. حکومت و مردم افغانستان مسلمان هستند و جنگ با آنها و کشتن آنها حرام است.»

وی گفت، «جهاد در مفهوم دینی آن یک جنگ مقدس نیست بلکه یک مبارزه مقدس است. مبارزه مقدس موارد زیادی مانند تعلیم، انکشاف، بازسازی، رشد اقتصادی، مبارزه با فقر و خودکفایی را در بر می گیرد. کشتن مسلمانان و جنگیدن با آنها جهاد نیست بلکه خیانت است.»

مولوی ذبیح الله عتیق نماینده ولایت بدخشان در ولسی جرگه گفت، «طالبان باید بدانند که علمای اسلامی جنگ آنها را از نقطه نظر دینی محکوم کرده اند.»

عتیق گفت، «آنها با اینکه به جنگ خود به طور غلط یک اساس اسلامی دهند، نمی توانند از اسلام سوءاستفاده کنند. من از طرف های درگیر جنگ می خواهم كه از خواسته علمای اسلامی استقبال کنند و به جنگ و خونریزی در میان مسلمانان پایان دهند.»

بیش از ۲۰۰۰ نفر علمای دینی به تاریخ ۴ عقرب از سراسر کشور در کابل گردهم آمدند، جایی که آنها ادامه جنگ و کشتار افغان ها را بر اساس قرآن کریم و هدایات پیامبر (ص) نامشروع خواندند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک خبر خوش است. این عالمان دین باید قبلاً این فتوا را صادر می کردند. طی بیست سال گذشته هزاران نفر در افغانستان کشته شدند، اما عالمان دین جهان سکوت اختیار کرده بودند. این عالمان دین باید از عالمان دین پاکستان نیز بخواهند که فتواهای جعلی خود را متوقف کرده و نام جنگ افغانستان را "جهاد" نگذارند زیرا اکنون نیروهای خارجی افغانستان را ترک می کنند و در اینجا هیچ بهانه ای برای جهاد باقی نمی ماند.

پاسخ

همین عالمان دین باید از حکومت افغانستان نیز بخواهند که به خاطر صلح از قدرت کنار بروند و برای یک حکومت مشترک با طالبان آماده گی بگیرند زیرا صلح قربانی می خواهد. اگر مقامات حکومت افغانستان برای این قربانی آماده نباشند، صلح با طالبان امکان پذیر نیست.

پاسخ

انشاالله که اگر خدا خواسته باشد در مورد نامشروع بودن جنگ افغانستان اکنون یک اجماع منطقه ای بوجود آمده است. این گونه اجماع های علما میتواند در صلح افغانستان یک نقش اساسی را بازی کنند. همه کشور های اسلامی باید همراه این عالمان دین هم صدا شوند و جنگ افغانستان را نامشروع خطاب بکنند تا اینکه طالبان آماده شوند آتش بس را اعلان کنند و صلح را بپذیرند.

پاسخ

این بار اول نیست که عالمان دینی جهان اسلام جنگ افغانستان را غیر مشروع می دانند. در گذشته نیز این عالمان صدای شان را به خاطر ختم جنگ افغانستان بلند کرده بودند اما هنوز هم کشور های وجود دارد که از طالبان حمایت مالی و نظامی می کنند. هنوز هم پاکستان با طالبان روابط دارد و از این گروه حمایت مالی و نظامی می کنند. ایران با طالبان اسلحه و مهمات فراهم می کند. این عالمان دین باید ریشه جنگ افغانستان را دریابند و بالای پاکستان و ایران فشار وارد کنند تا دست از حمایت و تمویل طالبان بردارند. اگر این عالمان دین از ته دل بخواهند میتواند که بالای طالبان فشار وارد کنند. زیرا این عالمان دین با علمای جید پاکستان و ایران در ارتباط اند و از طریق علمان با نفوذ پاکستان مثل مولانا فصل الرحمن میتواند جنگ افغانستان را مورد پرسش قرار دهند.

پاسخ