دیپلماسی

اهداکنندگان کمک ها با افغانستان را با شرایط آتش بس و مذاکرات صلح پیوند دادند

سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین امنیتی افغان پس از وقوع دو انفجار در شهر بامیان به تاریخ ۴ قوس که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۴ نفر و زخمی شدن ۴۰ نفر دیگر شدند، به محل رویداد می رسند. [اس تی آر/ای اف پی]

منسوبین امنیتی افغان پس از وقوع دو انفجار در شهر بامیان به تاریخ ۴ قوس که منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۴ نفر و زخمی شدن ۴۰ نفر دیگر شدند، به محل رویداد می رسند. [اس تی آر/ای اف پی]

ژنیو، سویتزرلند -- اهداكنندگان به روز سه شنبه (۴ قوس) خواستار آتش بس فوری در افغانستان شدند زیرا آنها در مدت چهار سال در حدود ۹۲۲.۸ میلیارد افغانی (۱۲ میلیارد دالر) كمک را تعهد سپردند -- اما پول خود را به حقوق مدنی وابسته كردند كه در مذاكرات صلح با طالبان باید حفظ شوند.

در یک کنفرانس جهانی اهداکنندگان که از سوی سازمان ملل متحد در شهر ژنیو، سویتزرلند به طور مجازی برگزار شد، کشورها تعهد خود به افغانستان را تائید کرده و خواستار یک «آتش بس فوری دایمی و جامع» شدند.

این تقاضا در حالی صورت گرفت که دو انفجار در بامیان رخ داد -- که به خاطر آثار تاریخی بودایی باستان و محل زندگی بسیاری از اعضای اقلیت قومی هزاره شیعه،‌ مشهور است.

زبردست صافی قوماندان امنیه بامیان با افزودن اینکه یک پولیس ترافیک در میان کشته شدگان بود به ای اف پی گفت، «در دو انفجار [بمب] ۱۴ نفر کشته و ۴۵ نفر دیگر زخمی شدند».

(از سمت چپ) محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان، دیبورا لیونز نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان و پیکا هاویستو وزیر خارجه فینلند به تاریخ ۴ قوس در کنفرانس خبری به مناسبت اختتامیه کنفرانس اهدا کنندگان افغانستان در سال ۲۰۲۰ به میزبانی سازمان ملل متحد در شهر ژنیو، سویتزرلند اشتراک کردند. [فابریک کوفرینی/ای اف پی]

(از سمت چپ) محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان، دیبورا لیونز نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان و پیکا هاویستو وزیر خارجه فینلند به تاریخ ۴ قوس در کنفرانس خبری به مناسبت اختتامیه کنفرانس اهدا کنندگان افغانستان در سال ۲۰۲۰ به میزبانی سازمان ملل متحد در شهر ژنیو، سویتزرلند اشتراک کردند. [فابریک کوفرینی/ای اف پی]

رضا یوسفی سخنگوی قوماندانی امنیه بامیان با افزودن اینکه دو مظنون دستگیر شده اند گفت، مواد منفجره در دو مکان جداگانه جابجا شده بودند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله این آمار را تائید کرد و گفت که این وزارت تحقیقات می کند.

وی گفت، «این یک جنایت غیرقابل بخشش است.»

هیچ گروهی بلافاصله مسؤلیت این انفجارها را به عهده نگرفت و طالبان نیز از دخیل بودن خود انکار کردند. گروه داعش مسؤلیت حملات اخیر بالای جامعه هزاره در کابل را بر عهده گرفته است.

این بمبگذاری دوگانه -- که به گفته باشندگان محلی در مقابل بازار و نزدیک یک شفاخانه رخ داد -- آخرین عمل تروریستی بزرگ در افغانستان است، جایی که خشونت در ماه های اخیر حتی در حالی افزایش یافته است که مذاکره کنندگان طالبان و حکومت افغانستان برای صلح در قطر با هم ملاقات می کنند.

کمک های 'چشمگیر'

کشورهای اهداکننده هر چهار سال بعد برای تعهد کردن کمک به افغانستان گردهم می آیند. امسال ۶۶ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی برای آنچه که قرار است آخرین کنفرانس چهار ساله اهداکنندگان افغانستان باشد گردهم آمده بودند.

اشتراک کنندگان این کنفرانس تأکید کردند که دستاوردهای ۱۹ سال گذشته یعنی دیموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر -- به ویژه برای زنان، اقلیت ها و کودکان باید حفظ شوند.

با اینکه هنوز ارقام نهایی ترتیب نشده است، اهداكنندگان بیش از ۲۳۰.۷ میلیارد افغانی (۳ میلیارد دالر) برای سال ۲۰۲۱ تعهد کمک سپرده بودند.

ویل اسکیناری وزیر انکشاف فینلند که یکی از رئیسان این کنفرانس بود گفت، تعهدات سالانه قرار است که در همین سطح باقی بماند، و این به عملکرد کابل بستگی دارد.

وی افزود، «این مبلغ در طی چهار سال به حدود ۱۲ میلیارد دالر [۹۲۲.۸ میلیارد افغانی] خواهد رسید.»

در کنفرانس قبلی سال ۲۰۱۶ در بروکسل ۱۵.۲ میلیارد دالر (۱.۲ تریلیون افغانی) کمک جمع آوری شده بود.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان گفت، با توجه به اینکه کشورها با بحران اقتصادی ناشی از همه گیر کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کنند، این رقم جدید «چشمگیر» بود.

وی با استقبال از آتش بس گفت، «طالبان باید این را بشنوند: این فقط مردم افغانستان نیستند كه خواستار آتش بس می شوند بلکه تمام جامعه جهانی می خواهد آتش بس اعلام شود.»

وی گفت، «طالبان می دانند که هیچ راه حل نظامی برای حل این مشکل وجود ندارد.»

خشونت طالبان 'غیرقابل تحمل' است

طالبان و حکومت افغانستان از تاریخ ۲۲ سنبله بدینسو در دوحه مرکز قطر درگیر مذاکرات صلح هستند اما به سرعت به دلیل اختلافات راجع به اجندا که چارچوب اساسی بحث ها و تفاسیر مذهبی می باشد، متوقف شدند.

منابع نزدیک به این مذاکرات به روز سه شنبه گفتند، با این حال، مذاکرات آماده هستند تا به مرحله بعدی بروند.

رئیس جمهور اشرف غنی از طریق ویدیو لینک از کابل به کنفرانس ژنیو گفت، «تعهد ما به مذاکرات با طالبان ثابت است.»

وی گفت، از زمان توافقنامه ایالات متحده و طالبان در ماه حوت سال گذشته که برای خروج نیروهای خارجی تا ثور ۱۴۰۰ زمینه مساعد کرد، خشونت «افزایش یافته» است.

وی گفت، «برنامه ها برای دستیابی به صلح آنگونه که تصور می شد به حقیقت نپیوستند. افغان ها رنج و کشتار را به طور روزمره تحمل می کند. این غیر قابل تحمل است.»

وزارت امور داخله هفته گذشته گفت، طالبان در شش ماه گذشته ۵۳ حمله انتحاری انجام داده و ۱۲۵۰ وسیله انفجاری تعبیه شده را منفجر کرده اند که باعث کشته شدن ۱۲۱۰ فرد ملکی و زخمی شدن ۲۵۰۰ نفر شده اند.

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده گفت، در حالیکه واشینگتن به افغانستان «متعهد باقی می ماند»، گزینه هایی که در مذاکرات صلح انتخاب می شوند، بر اندازه و دامنه حمایت بین المللی آینده تأثیر خواهد گذاشت».

ایالات متحده هفته گذشته اعلام كرد، ۲۰۰۰ سرباز دیگر ایالات متحده تا ۲۶ جدی ۱۳۹۹ از افغانستان خارج خواهند شد و فقط ۲۵۰۰ سرباز باقی خواهند ماند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کار نیک شد که دنیا کمک های شان را مشروط بر آتش و صلح افغانستان ساخت. اگر جامعه جهانی این کار را نمی کردندحکومت افغانستان آماده صلح نبود و از روزی که پروسه صلح بین الافغانی آغاز شده رهبران حکومت افغانستان در مختل ساختن این پروسه تلاش می کنند. این گونه فشار باید نیز بالای طالبان آورده شود که اگر این گروه تن به آتش بس و صلح در کشور شان ندهند مورد تحریم های همه جهان می شود و جامعه جهانی باید بالای کشور های عربی و پاکستان نیز فشار وارد کند که دست از حمایت طالبان بر دارند. در این صورت است که صلح در افغانستان می آید و هر دو طرف با هم به تفاهم می رسند. در غیر آن هر طرف کوشش خواهد کرد تا خواسته های شان را بالای یک دیگر بقولاند و پروسه مذاکرات را به درازا بکشد.

پاسخ

کشورهای کمک کننده یک تصمیم درست را اتخاذ کردند. تا زمانیکه بالای حکومت افغانستان فشار وارد نشود، آنها هرگز فکر تشکیل یک حکومت مشترک با طالبان را نخواهند کرد. هر دو طرف،‌ طالبان و حکومت افغانستان تشنه ای قدرت هستند و آنها هیچ گاهی بخاطر صلح از قدرت نخواهند گذشت. بنابراین، هر دو طرف باید تحت فشار قرارداده شود تا اینکه آنها از جنگ دست بکشند و مجبور شوند تا یک حکومت مشترک را ایجاد کنند. بدون وارد کردن فشار، طالبان و حکومت افغانستان که تشنه ای قدرت هستند هر گز دست از کشتن مردم برنمی دارند، بناءً هدف تبصره من این است که بدون ساختن یک حکومت مشترک و همه شمول در افغانستان صلح ناممکن است.

پاسخ

آتش بس مربوط طالبان است. آیا کشورهای کمک کننده با افغانستان کمک نمی کنند اگر طالبان آتش بس را اعلام نکنند؟ این یک تصمیم غیر منطقی است که این کشورها بالای چیزی تاکید می کنند که مربوط آنها نمی شوند.

پاسخ