دیپلماسی

مقامات می گویند، قرار است حکومت افغانستان و طالبان در مذاکرات صلح به پیش بروند

ای اف پی

اعضای هیئت طالبان به تاریخ ۲۲ سنبله در مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه مرکز قطر اشتراک می کنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

اعضای هیئت طالبان به تاریخ ۲۲ سنبله در مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه مرکز قطر اشتراک می کنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

اسلام آباد -- چندین منبع به روز جمعه (۳ قوس) به ای اف پی گفتند، حکومت افغانستان و طالبان موارد اختلافی مهم را که مذاکرات صلح را برای هفته ها متوقف کرده بود، حل کرده اند و راه را برای پیشرفت مذاکرات باز کرده اند.

این مذاکرات به تاریخ ۲۲ سنبله در دوحه مرکز قطر آغاز شدند، اما تقریباً بلا فاصله به دلیل اختلاف نظر در مورد اجندا که چارچوب اساسی بحث ها و تفاسیر مذهبی است متوقف شدند.

با این حال، به نظر می رسد که پس از چند روز بحث های حاشیه‌ ای مذاکره کنندگان اکنون راه را برای ادامه مذاکرات صلح کامل باز کرده اند.

یک رهبر ارشد طالبان مستقر در پاکستان که خواست هویئتش افشا نشود به ای اف پی گفت، «پیشرفت قابل توجهی» صورت گرفته است.

وی گفت، «ما به مرحله ای نزدیک شدیم که مذاکرات رسمی را اعلام و آغاز کنیم.»

وی با گفتن اینکه این اعلامیه ممکن است طی چند روز آینده اعلام شود افزود، «به زودی یک اعلامیه مشترک صادر خواهد شد».

یک منبع دوم طالبان در پاکستان تائید کرد که هر دو طرف در مورد اصول اساسی برای آغاز مذاکرات رسمی موافقت کرده اند. یک منبع سوم نزدیک به طالبان این پیشرفت را تائید کرد.

یک مقام افغان که با مذاکره کنندگان در دوحه روابط نزدیک دارد به ای اف پی گفت، اکنون هر دو تیم چندین موضوعات اختلافی را حل کرده و راه پیشرفت مذاکرات را باز کرده اند.

نقاط اختلافی

این مقام گفت، چندین عضو تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان اخیراً برای مشورت های نهایی به کابل بازگشتند، که پس از آن قرار است رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله که روند صلح برای کابل را رهبری می کند، یک پیشرفت را اعلام کنند.

از میان نقاط اختلافی تاکنون، طالبان و حکومت افغانستان در موافقت بر سر زبان مشترک در مورد دو مسئله مهم با مشکلات روبرو شده اند.

طالبان که از تندروهای سنی هستند، بر پیروی از فقه حنفی تأکید دارند، اما مذاکره کنندگان حکومت می گویند که این پالیسی برای تبعیض علیه هزاره ها که اکثراً شیعه هستند و سایر اقلیت ها استفاده شده می تواند.

یک موضوع بحث برانگیز دیگر این است که توافقنامه ایالات متحده و طالبان یک توافقنامه صلح آینده را چگونه شکل خواهد داد و آن را باید چه نام داد.

مذاکرات صلح دوحه پس از امضای توافقنامه طالبان و واشینگتن در ماه حوت سال گذشته آغاز شدند، با اینکه ایالات متحده موافقت کرد که همه نیروهای خارجی را در عوض تضمین های امنیتی و تعهد طالبان برای شروع مذاکرات، خارج کند.

با وجود ادامه این مذاکرات، خشونت ها در سراسر افغانستان افزایش یافته است و طالبان حملات روزانه بالای نیروهای امنیتی افغان را شدت داده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تا زمانی که مداخلات بیرونی متوقف نشود، ما هیچ امیدی نداریم.

پاسخ

خبر خوبی است. خداوند هر چه عاجل در کشور صلح بیاورد. مردم از جنگ و برادرکشی خسته شده اند. خداوند هر دو طرف را هدایت نصیب کند و جنگ چهل ساله را پایان دهد.

پاسخ

شاید هر دو طرف، حکومت افغانستان و گروه طالبان زود یا دیر به یک توافق دست پیدا کنند اما در افغانستان صلح پایدار نمی آید. در صلح و جنگ افغانستان قدرت های بزرگ منطقه دخیل است. منافع آنها ایجاب می کنند که در افغانستان جنگ ادامه داشته باشد. مثلاً شما دیدید که هند صریحاً با موضوع صلح با طالبان مخالفت خود را ابراز کرد و گفت که اگر در افغانستان جنگ متوقف شود در کشمیر جنگ شدید پیدا می کند. برای این کشور ها منافع کشور های خود شان مطرح است. آنها در قصه این نیست که روزانه در افغانستان صد ها نفر کشته می شود. اما خداوند رهبران حکومت افغانستان و طالبان را هدایت نصیب کند که اینها به خاطر ملت و کشور خود صلح کنند و جنگ نیابتی کشور های دیگر را در افغانستان ادامه ندهند.

پاسخ