امنیت

هدف طالبان از ترورکردن علمای دینی سرکوب کردن مخالفت ها است

گزارش از نجیب الله

افغان ها به تاریخ ۲۳ ثور به روز عید سعید الفطر به مناسبت پایان ماه رمضان در مسجد عبدالرحمن در کابل در حالت نماز خواندن نشان داده شده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

افغان ها به تاریخ ۲۳ ثور به روز عید سعید الفطر به مناسبت پایان ماه رمضان در مسجد عبدالرحمن در کابل در حالت نماز خواندن نشان داده شده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- کمپاین طالبان برای ترورکردن آنعده علمای دینی که جنگ طالبان را نامشورع می دانند بخشی از تلاش جاری می باشد که این علماء را به خاطر مخالفت شان سرکوب کنند. طالبان از این علماء می خواهند که به اصطلاح «جهاد» آنها را توجیه کنند.

در یک حادثه اخیر، جنگجویان مولوی سمیع الله راشد یک عالم دینی را هنگامی کشتند که وی در لوگر به تاریخ ۲۲ جوزا به یک مراسم جنازه می رفت.

حسیب الله استانكزی رئیس شورای ولایتی لوگر به تاریخ ۲۳ جوزا به خبرنگاران گفت، طالبان وسیله نقلیه سمیع الله راشد را ایستاد كرده و وی را شلیک كردند.

قبل از این به تاریخ ۱۳ جوزا، افراد مسلح مولوی محمد کبابیانی معاون شورای علمای حوزه غرب را در ولسوالی انجیل ولایت هرات در حالی به ضرب گلوله کشتند که وی از مسجد به خانه خود می رفت.

به تاریخ ۱۳ حوت، افراد مسلح مولوی فیض محمد فایز یک استاد دارالعلوم عربی کابل و رئیس پیشین شورای علمای کندز را در کابل ترور کردند.

به تاریخ ۱۴ دلو، محمد عاطف رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح بر اثر یک انفجار در کابل کشته شد.

تعداد علمایی که طی حملات کشته شده اند دقیق نیست و تخمین های ارقام آنها متفاوت اند.

شورای امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۲۰ حمل در اعلامیه ای گفت، در یک سال گذشته در ۱۴ ولایت، ۲۸ نفر علمای دینی توسط طالبان ترور شده اند.

با این حال، مولوی عبدالسلام عابد یک عالم دینی افغان، به تاریخ ۱۴ جوزا اظهار داشت که طی ۱۸ ماه گذشته ۱۲۰۰ عالم دینی کشته شده اند.

به گفته محمد سالم حسنی یک عالم دینی و مشاور رئیس جمهور اشرف غنی، طالبان علمای مختلف را به دلایل گوناگون هدف قرار می دهند.

وی گفت، «گروه اول علمایی هستند كه در داخل نظام و حکومت فعالیت می كنند. آنها هدف اصلی هستند زیرا آنها مشروعیت حکومت را بالا می برند.»

حسنی گفت، «گروه دوم علمایی هستند كه در داخل حکومت فعالیت نمی كنند اما در زیر بیرق آن زندگی می كنند و به عنوان امامان و استادان كار می كنند. آنها هدف های آسان هستند.»

وی افزود، «گروه سوم علمایی هستند كه نه از طالبان حمایت می كنند و نه با آنها مخالفت می كنند. آنها این علماء را نیز هدف قرار می دهند تا آنها را بترسانند و آنها را مجبور سازند که از حکومت فاصله بگیرند.»

خاموش ساختن علمای دینی

افغان ها می گویند، طالبان با هدف قراردادن علماء تلاش می کنند تا صدای حقیقت و عدالت را خاموش سازند.

حسنی گفت، «در موارد بسیاری زمانیکه یک سرباز اردوی ملی افغان یا مردم ملکی به شهادت می رسند، علماء اقدامات طالبان را محکوم می کنند. این باعث می شود که طالبان به آنچه علماء می گویند اهمیت دهند.

ولی الله لبیب یک عالم دینی در کابل گفت، «کشتن علمای دینی حرام است «زیرا آنها عالم اند و مردم را به راه درست هدایت می کنند».

وی گفت، «کسانی که علماء را می کشند یا به اسلام عقیده ندارند و یا فریب خورده و شستشوی مغزی شده اند.»

لبیب گفت، «اگر شما در یک گردهمایی اسلامی بنشینید، هیچ کسی نمی تواند ثابت کند که جنگ در افغانستان جهاد اسلامی است؛ بنابراین، هرکسی که صدای خود را بلند کند، از سوی جنگجویان این گروه هدف قرار می گیرد.»

مریم محمدی یک باشنده ولایت هرات گفت، طالبان علمایی را هدف قرار می دهند كه تلاش می كنند به جنگجویان طالب بگویند تا فریب رهبران خود را نخورند و برادركشی را پایان دهند.

وی در اشاره به یک عالم دینی که به تاریخ ۱۳ جوزا در ولایت هرات ترور شد گفت، «به عنوان مثال کبابیانی یک عالم دینی بود که همیشه مردم را به کارهای خوب تشویق می کرد و عناصر ضد حکومت را به جستجوی صلح تشویق می کرد.»

وی گفت، «وی با ادامه جنگ و برادر کشی در افغانستان مخالفت می کرد.»

محمدی گفت، «من فکر می کنم که عناصر مسلح ضد حکومت در این موضوع نقش دارند زیرا آنها نمی خواهند صلح کنند و نمی خواهند علماء درباره جنگ نامشروع آنها صحبت کنند.»

جلیل نوری محصل یک پوهنتون خصوصی در کابل گفت، «متأسفانه طالبان هر عالم دینی را که جرأت می کند جهاد غلط این گروه را رد کند، هدف قرار می دهند.»

وی نام های مولوی ایاز نیازی و مولوی عزیزالله مفلح را ذکر کرد که سال گذشته طی انفجارهایی در مساجد کابل کشته شدند.

وی گفت، هر دو عالم «بارها جنگ در افغانستان را نامشروع خوانده و حملات انتحاری را محكوم كرده بودند. در نتیجه، طالبان با بسیار بی اعتنایی نسبت به اسلام، آنها را در داخل مساجد کشتند.»

ذبیح الله اکبری ۳۵ ساله یک باشنده شهر کابل و کارمند دولت گفت، «اکثریت علماء می دانند که جنگ طالبان نامشروع است و آنها صریحاً این موضوع را در یک جرگه تاریخی اعلام کردند که در سال ۱۳۹۸ در کابل برگزار شده بود.»

وی افزود، «از آن زمان بدینسو، طالبان فعالیت های علمای دینی را مشاهده می کنند و هر عالمی را که صدای حقیقت را بلند کند، هدف قرار می دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500