دین

افغان ها از کمپاین حکومت برای اعمارکردن مساجد جدید استقبال کردند

گزارش از عمر

افغان ها از اعمار مساجد جدید توسط حکومت استقبال کرده و از طالبان خواستند که تخریب آنها را متوقف کنند. رئیس جمهور اشرف غنی در آغاز هفته مسجد به تاریخ ۲۱ ثور طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری، ۳۶ باب مسجد را افتتاح کرد که با بودجه حکومت اعمار شده اند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- علمای دینی می گویند، تلاش های افغانستان برای اعمارکردن مساجد جدید و تعین «هفته مسجد» برای حمایت از مساجد، تعهد حکومت به ارزش های اسلامی را نشان می دهد كه این كشور بر اساس آنها بنا شده است.

آنها با خاطرنشان کردن اینکه این گروه شورشی حتی در ماه رمضان مساجد را هدف قرار داده و بالای مسلمانان حمله می کردند گفتند، حمایت حکومت از مساجد در سراسر کشور کاملاً در تضاد با اعمال طالبان است.

رئیس جمهور اشرف غنی در آغاز هفته مسجد به تاریخ ۲۱ ثور، طی یک مراسم در کاخ ریاست جمهوری در کابل ۳۶ باب مسجد را در سراسر افغانستان افتتاح کرد که با بودجه حکومت اعمار شده اند.

غنی گفت، کارگران این مساجد را بنابر درخواست مردم افغانستان اعمار کردند -- و این یک پروژه اداره عملیاتی ریاست جمهوری بود -- که ۳.۱۱۸ میلیارد افغانی (۳۹.۸ میلیون دالر) هزینه داشت.

در این تصویر که به تاریخ ۲۱ ثور در شهر هرات گرفته شده است، یک مسجد تازه اعمار شده به نام جامع نوآباد دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

در این تصویر که به تاریخ ۲۱ ثور در شهر هرات گرفته شده است، یک مسجد تازه اعمار شده به نام جامع نوآباد دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

وی با افزودن اینکه اعمارکردن مساجد جدید یک پیام واضحی را به دشمنان افغانستان ارسال می کند و افغانستان هرگز به زورگویی تسلیم نخواهند شد گفت، «مساجد جامع بیشتری در تمام شهرها و ولسوالی های سراسر افغانستان اعمار خواهند شد».

غنی با افزودن اینکه هیچ کس نمی تواند حکومت را از انکشاف کشور منحرف کند گفت، حکومت به اعمارکردن و ترمیم کردن مساجد متعهد است.

صداقت الله صادق معاون اداره عملیاتی ریاست جمهوری در مراسم افتتاح گفت، هر مسجد جدید در دو طبقه اعمار شده است و می تواند ۲۰۰۰ نفر نمازگزاران را در خود جای دهد.

هرکدام دارای آب جاری، یک چمن و یک صالون برای مراسم فاتحه خوانی (سوگواری) بوده که برای حداکثر ۱۰۰۰ نفر جای دارد.

صادق گفت، حکومت برای اعمارکردن ۳۷۷ باب مسجد دیگر معیاری و جامع در سراسر کشور، ۵.۵ میلیارد افغانی (۷۰.۲ میلیون دالر) را اختصاص داده است که کار ساختمانی بالای ۲۶۶ باب مسجد جریان دارد.

طالبان مساجد را هدف قرار می دهند

در همین حال مقامات افغان می گویند، طالبان به طور مکرر با حملات انتحاری و انفجارها مساجد را هدف قرار داده اند که باعث تلفات ملکی شده و به مساجد آسیب رسانده و یا آنها را تخریب کرده اند.

محمد آصف محمدی یک باشنده شهر هرات گفت، مساجد در جریان درگیری تخریب می شوند اما حکومت تلاش می کند تا با اعمارکردن مساجد جدید، چهره جدید افغانستان را به جهان نشان دهد.

محمدی با افزودن اینکه افغان ها به خاطر اعمارکردن مساجد به حکومت خود افتخار می کنند و کارهای طالبان را محکوم می کنند گفت، «من بسیار خوشحالم که می بینم حکومت چنین مسجد زیبا را در محله من اعمار کرده است».

مقامات محلی در هرات گفتند، یک انفجاری که به تاریخ ۵ ثور در یک مسجد در ولسوالی پشتون زرغون هنگام ساختن واسکت های انتحاری و ماین های زمینی توسط طالبان رخ داد، تعمیر مسجد را ویران کرد.

مولوی شیخ احمد مولوی زاده یک عالم دینی در شهر هرات بالای کسانی انتقاد کرد که مساجد را تخریب می کنند و یا از آنها برای اهداف مخالف با اصول اسلامی استفاده می کنند.

یاسین عمران یک باشنده زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، حتی در حالیکه طالبان مساجد و سایر اماکن مذهبی را منفجر کرده و تخریب می کنند، آنها ادعا می کنند که مسلمانان هستند.

وی گفت، این ثابت می سازد که آنها مسلمانان واقعی نیستند.

حمایت از تلاش های حکومت

علمای دینی افغان می گویند، اختصاص دادن بودجه قابل توجه برای اعمارکردن مساجد، از تعهد حکومت در حفظ کردن ارزش های اسلامی تصدیق می کند.

مولوی محمد رحمتی یک عالم دینی در زرنج با افزودن اینکه اعمارکردن صدها باب مسجد جدید، مردم و حکومت را به هم نزدیک خواهد آورد گفت، «تمام علمای دینی از این تصمیم حکومت استقبال می کنند».

رحمتی گفت، طالبان باید از حکومتی كه تعهد خود به اصول اسلامی را ثابت كرده است، بیاموزند و به جای تخریب کردن مساجد، باید در اعمارکردن مساجد بیشتر و سعادت كشور همکاری کنند.

عبدالخالق حقانی رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات گفت، اعمارکردن مساجد عصری افغانستان را با همسایگانش هم سویه ساخته است.

وی گفت، «من روزهایی را به یاد دارم كه به كشورهای دیگری سفر می كردم كه آنها مساجد عصری اعمار کرده بودند و من بسیار احساس ناامیدی می كردم زیرا ما چنین امكاناتی نداشتیم.»

حقانی به نمایندگی از علمای دینی گفت که از تلاش های حکومت در ترویج ارزش های اسلامی و اعمارکردن تعمیرات مناسب برای عبادت و نماز قدردانی می كند.

عبدالکریم وفا یک باشنده زرنج گفت، اگر طالبان حتی ۱٪ از کارهایی را انجام می دادند که حکومت در جهت ترویج ارزش های اسلامی انجام داده است، هیچ ویرانی و درگیری در افغانستان وجود نمی داشت.

وی افزود، «نظام حکومت ما بر اصول اسلامی بنا شده است و رهبری و کارمندان حکومت همه مسلمان هستند. هیچ کس نمی تواند این واقعیت را زیر سؤال ببرد و یا از آن انکار کند.»

وفا با افزودن اینكه طالبان «باید بدانند كه آنها علیه برادران مسلمان خودشان می جنگند»، از آنها خواست كه تحت نام به اصطلاح جهاد خود، از نابودکردن زیربنا های این كشور دست بردارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر از رئیس جمهور افغانستان جلالت مآب داکتر اشرف غنی

پاسخ

ماشاالله! چقدر مسجد مقبول. این گونه مساجد مردم را تشویق می کنند که در آن نماز بخوانند. هر گاه مردم به نماز تشویق شدند و پنج وقت نماز را در جماعت ادا کردند دیگر آنها کار های غلط نمی کنند زیرا ادا کردن نماز انسان را از انجام کار های غلط باز می دارد.

پاسخ

ساختن اعمار مساجد کاری است نیک اما در کنار ساختن مساجد دولت باید کوشش کند که کار خانه های تولیدی را در همه ولایت ها اعمار نماید. مردم از مجسد کرده به کارخانه های تولیدی نیاز بیشتر دارد زیرا مسجد را مردم هر مطقه نیز خود شان می سازند. اگر مردم مساجد مجلل را که حکومت برای شان اعمار می کنند نمی توانند بسازند حد اقل می توانند که مساجد ساده را برای خود شان بسازند. ساختن کارخانه ها در کشور مهمم تر است نسبت به ساختن مساجد مجلل و پرهزینه زیرا در کارخانه ها برای مردم زمینه کار مساعد می شوند و در کشور فقر و گرسنگه از بین می روند. یک تعداد مشکلات و نا امنی کشور به بی کاری و فقر مردم گره خورده است. اگر برای جوانان زمینه کار مساعد شود و اقتصاد خانواده ها بهتر شود جوانان نیاز دارند که به خاطر کار به ایران سفر کند و در ایران از سوی رژیم ظالم شکنجه و کشته شوند. وقتیکه جوانان به کار گماشته شود آنها دیگر اسلحه بدست نمی گیرند و مردم خود را به قتل نمی رسانند. شما می دانید که تعداد زیاد از جوانان به خاطر بی کاری در صفوف مخالفین حکومت پیوسته و بر علیه نظام می جنگند و یک تعداد دیگری اربکی شدند و پشت جنگ سالاران روان هستند. زیرا در این گونه وضعیت که جوانان بی کار باشند هر کس از آنها سوء استفاده می کند و از آنها به خاطر اهداف شخصی سرباز گیری می کنند. باز هم تاکید می کنم که من مخالف ساختن مساجد مجلل و زیبا نیستم و خوش دارم که مردم ما در مساجد زیبا عبادت بکنند و مردم ما مساجد پاک و عصری داشته باشند مثل مردم کشور های دیگر اما ساختن کارخانه ها را دولت نباید فراموش کنند زیرا کارخانه ها برای آینده کشور خیلی حیاتی است و اقتصاد مردم بهتر می شود با ساختن کارخانه ها و مردم از احتیاج کشور های همسایه خلاص می شوند

پاسخ

تشکر زیاد از این که چنین گزارش زیبایی را در مورد همچو یک موضوع خوب نگاشتید. حکومت و متحدین بین المللی حکومت باید این کار را سالها پیش انجام می دادند، و اگرچه آنها این کار را اکنون انجام دادند، باز هم قدردانی می کنیم. مساجد واقعاً بسیار ضروری هستند. سلسله اعمار ۳۰۰ مسجد باید به این ترتیب گسترش یابد و پس از اتمام آنها، باید در هر ولایت و ولسوالی مدارس دینی ساخته شود، که نصاب درسی آنها نباید صرف شامل مضامین مذهبی باشد بلکه نصاب درسی آنها شامل مضامین علوم عصری نیز باشد تا اینکه مردم ما دیگر نیازی به مدارس دینی پاکستان و ایران که در آن شاگردان از سوی سازمان های استخباراتی آن کشورها در فعالیت های تروریستی آموزش می بینند نداشته باشند و به این ترتیب آنها بتوانند در داخل کشور تعلیم کنند. نکته دیگر این است که این مساجد باید یک اداره مدیریتی داشته باشند و در کنار هر مسجد حد اقل ده دوکان ساخته شود. چون هر مسجد و در کل هر ساختمان به ترمیم و نگهداری نیاز دارد، مساجد باید با پول که از کرایه های دوکان ها گردآوری می شود ترمیم و نگهداری شوند. این کار باید طوری انجام شود که کرایه هر دوکان به یک حساب بانکی خاص گذاشته شود و هر زمان که هر مسجد به ترمیم نیاز داشته باشد، مصارف آن از همان بودجه پرداخت گردد. پس از تکمیل سلسله مساجد و مدارس دینی، سلسله ای پروژه های ساختن مکاتب نیز باید ادامه یابد و در هر قریه یک مکتب ساخته شود.

پاسخ