امنیت

علمای دینی افزایش حملات طالبان در جریان ماه رمضان را محکوم کردند

گزارش از عمر

پس از آنکه مقامات محلی در ولایات غربی افغانستان گفتند که جنگجویان از تاریخ ۲۳ حمل که آغاز ماه مبارک رمضان بود جنگ و خشونت را در سراسر منطقه افزایش داده اند، علمای دینی یک بار دیگر از طالبان خواستند تا خشونت را متوقف کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مقامات در حوزه غربی افغانستان می گویند که طالبان از تاریخ ۲۳ حمل که آغاز ماه مبارک رمضان بود، جنگ و خشونت را افزایش داده اند.

در جریان هفته اول ماه رمضان، طالبان در ولایات هرات، فراه، بادغیس وغور بیش از ۱۰۰ حمله را انجام دادند.

وحید قتالی والی هرات به روز سه شنبه (۳۰ حمل) گفت، طالبان در هشت روز اول ماه رمضان ۴۰ حمله تروریستی را در سراسر این ولایت انجام داده اند.

وی گفت، طالبان در ولسوالی های زنده جان و غوریان حملات موتربمب را انجام دادند و در ولسوالی شیندند تلاش یک حمله را کردند. نيروهای امنيتی در شيندند بمب را قبل از آنکه به هدف خود برسد، خنثی کردند.

یک پوسته آسیب دیده پولیس به تاریخ ۱۲ حمل چند ساعت پس از حمله طالبان بالای افسران پولیس در شهر هرات ولایت هرات دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

یک پوسته آسیب دیده پولیس به تاریخ ۱۲ حمل چند ساعت پس از حمله طالبان بالای افسران پولیس در شهر هرات ولایت هرات دیده می شود. [عمر/سلام تایمز]

بمبگذاری در غوریان ۱۲ فرد ملکی را زخمی ساخت و تعدادی از خانه ها را تخریب کرد. در جمع تلفات زنان و کودکان نیز شامل بودند.

در همین حال، حمله طالبان در زنده جان دست کم سه نفر از منسوبین امنیتی را کشته و هشت فرد ملکی به شمول سه زن و دو کودک را زخمی برجا گذاشت.

قتالی گفت، طالبان با افزایش حملات بالای بسیاری از ولسوالی های هرات، از فرصت کنونی مذاکرات صلح و حالت دفاعی نیروهای امنیتی ملی افغان سوء استفاده می کنند.

تاج محمد جاهد والی فراه به روز سه شنبه گفت، همچنان در روز اول ماه رمضان يک موتربمب انتحاری طالبان يک وسيله نقليه پر از مواد منفجره را در نزديکی يک حوزه پوليس در شهر فراه منفجر کرد.

وی گفت، «طالبان بدون اساس فکر می کنند که ثواب بیشتری را کسب خواهند کرد زیرا آنها در ماه رمضان به کشتن افغان ها ادامه می دهند.»

به گفته جاهد، طالبان از آغاز این ماه مقدس هر شب حملات تروریستی را در شهر فراه و تعدادی از ولسوالی های ولایت فراه آغاز کرده اند و نیروهای امنیتی پاسخ داده اند.

شمس الدین شمس والی بادغیس گفت، طالبان در هشت روز اول ماه رمضان در ولسوالی های مقر، آب کمری و قادیس این ولایت ۲۵ حمله را انجام دادند.

وی افزود، تلاش های تهاجمی طالبان در هفته های اخیر دو برابر شده اند، اما نیروهای امنیتی همه آنها را خنثی کرده اند.

شمس گفت، «طالبان از سوی بعضی کشورها به سلاح های پیشرفته مجهز شده اند و اکنون آنها می توانند که در جریان شب بالای نیروهای امنیتی حمله کنند. در میان این سلاح ها، برخی از آنها با دوربین های شب بین مجهز هستند که طالبان در این آواخر دریافت کرده اند.»

به گفته عبدالظاهر فیض زاده والی ولایت غور، طالبان بین تاریخ های ۲۳ حمل تا ۳۰ حمل در نزدیکی شهر فیروز کوه و در ولسوالی های دولتیار و تایواره، بیش از ده حمله را انجام داده اند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی شجاع ما حملات طالبان را دفع کرده اند. طالبان توانایی روبرو شدن با نیروهای امنیتی ما را ندارند و در هر حمله شکست خوردند.»

وی افزود، «آنها [طالبان] به صلح و مذاکره کردن باور ندارند.»

وی گفت، «یگانه منطق این گروه تروریستی کشتار و خونریزی افغان ها است.»

برخلاف ارزش های اسلامی

علمای دینی می گویند، کشته شدن مردم ملکی و نیروهای امنیتی توسط طالبان حرام است. آنها از طالبان می خواهند که بلافاصله حملات خود را متوقف کنند.

مولوی جلال الدین یک عالم دینی در شهر هرات گفت، جنگ جاری در افغانستان بالای افغان ها تحمیل شده، و کاملاً برخلاف ارزش های اسلامی است.

وی گفت، «علمای مسلمان از سراسر جهان اخیراً یک فتوا را صادر کرده اند که می گوید جنگ جاری در افغانستان قابل توجیه نیست و به همین دلیل نامشروع است.»

وی افزود، «خشونت و جنگ باید اکنون متوقف شود تا از کشته شدن افغان های بی گناه به شمول بزرگسالان، زنان و کودکان جلوگیری شود.»

جلال الدین گفت، «طالبان با ریختن خون نیروهای امنیتی و مردم ملکی در ماه مبارک رمضان، مرتکب یک گناه کبیره ای می شوند.»

وی افزود، «طالبان به خاطر این عمل هرگز بخشیده نخواهند شد.»

عبدالخالق حقانی رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات گفت، این جنگ جهاد نیست و برای آن در اسلام جایگاهی وجود ندارد.

وی افزود، «مسلمانان با خشونت و جنگ هیچ پیوندی ندارند.»

حقانی خاطر نشان کرد، «طالبان هر روز افغان های بی گناه را می کشند و این عمل طالبان غیرقانونی و برخلاف اصول اسلامی است.»

نادیده گرفتن ماه رمضان

مولوی نظام الدین حبیبی یکی از علمای دینی در شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، کشتن مردم بی گناه در اسلام جایز نیست.

وی گفت، «ماه مبارک رمضان ماه صلح و بخشش است. ریختن خون افغان های مسلمان توسط طالبان حرام است و طالبان باید این عمل نامشروع را بدون درنگ متوقف کنند.»

حبیبی گفت، طالبان در ماه رمضان از خونریزی خودداری نمی کنند و آنها تقدس این ماه خاص را تضعیف می کنند، «این عمل طالبان قابل بخشش نیست و آنها توسط الله (ج) به شدت مجازات خواهند شد».

وی از طالبان خواست که به ماه مبارک رمضان احترام گذاشته و کشتن مردم بی گناه را متوقف کنند تا افغان ها بتوانند احکام دینی را انجام دهند، در مساجد نماز بخوانند و روزه را با آرامش خاطر بگیرند.

مولوی نثاراحمد انیس یکی از علمای دینی در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، احترام گذاشتن به جان و مال مسلمانان یک حکم مهم اسلام است، اما طالبان با ریختن روزانه خون افغان های بی گناه، این احکام را رد می کنند.

وی گفت، «انجام دادن حملات انتحاری و بمبگذاری بالای خانه ها یا گردهمایی های عامه در اسلام ممنوع است. طالبان به طور مکرر خصومت خود با مسلمانان و آموزه های اسلام را با انجام دادن چنین حملات ثابت کرده اند.»

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات گفت، طالبان به عقاید دینی افغان ها هیچ اهمیتی نمی دهند زیرا آنها خودشان به اصول اسلامی عقیده ندارند.

وی گفت، «مردم از طالبان توقع داشتند که در ماه مبارک رمضان خشونت را ترک کنند. با این حال، آنها [طالبان] به جای آن به تازگی جنگ و کشتار افغان های بی گناه را شدت بخشیده اند.»

طاهری گفت، «این به وضاحت نشان می دهد که طالبان به صلح و ثبات هیچ تمایل ندارد و آنها فقط می خواهند به جنگ خود و کشتار افغان های بی گناه ادامه دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از همه طرف های جنگ جداً خواسته می شود که هر چه عاجل به جنگ و خون ریزی در افغانستان خاتمه دهند. زیرا دیگر بهانه برای جنگ در این کشور باقی نمانده است. خارجی ها دارد می برایند و در چند ماه آینده هیچ خارجی در افغانستان نخواهند بود. اگر دیگر جنگ در این کشور ادامه می یابد مسلمان جنگی و جنگ داخلی است که هیچ نوع توجیه دینی و شرعی ندارد.

پاسخ